Rövid nyári pihenővel újra beindult az eseményszezon, egy hónap kihagyás után ismét veletek lőttük éterbe az új magazint. Az őszindító Kilövés így vagy úgy, de családi és generációs kérdéseket járt körbe mindhárom beszélgetésünkön.
Új típusú szorongások, szociális megfelelés, kognitív restség és a kérdésfeltevés szűkülése. Tari Annamária klinikai pszichológus szerint ezek mind a közösségi felületek és keresőmotorok felemelkedésével jelentek meg. És szerinte egyik generáció sem ég ki olyan gyorsan, mint a Z a fiatal felnőtté válás küszöbén.
„Az elmúlt két évben megtanultam tisztelni a testemet, nem kizsigerelni, nem megerőszakolni, hogy másmilyen legyen, mint amilyennek megszületett” – mondta Galambos Márton főszerkesztőnek Németh Dorottya egykori fitneszversenyző és edző, Európa-bajnok, hatszoros magyar bajnok, kétszeres világbajnok. És kétszeres édesanya.
Négy generáció óta foglalkoznak baromfitenyésztéssel, de szerintük mára véget ért az évtizedes aranykor. A Bárány családé az egyik legértékesebb családi cég, a Master Good; balról jobbra: Bánáti Anna, a Forbes főmunkatársa, id. Bárány László, Bárány László és Bárány Péter ügyvezető-tulajdonosok.
Amíg az elmúlt években sorra vetették meg lábukat itthon is a kelet-közép-európai online titánok az Alzától a Mallon át a Rohlikig (Kifli), a magyar e-kereskedelmi forgatagban főképp azok tudnak itthon kitűnni, akik már évtizedeket öltek abba, hogy fogyasztóiknak a lehető legjobb szolgáltatást nyújtsák. Nagy összeolvadások, patinás számtech áruházak, izgalmas új kihívók. Három Forbes-szerkesztőség, Csehország, Szlovákia és Magyarország csapata együtt dolgozott, először készítettünk listát a legfontosabb webáruházakról. Íme a magyar piac 15 magyar tulajdonú csúcsjátékosa.
← A magyar zsűri
Balogh Péter angyalbefektető, startupmentor, a Baconsult Kft. alapító tulajdonosa
Fehér Gyula a Ustream társalapítója, az Oktogon Ventures kockázatitőke-alap társalapító partnere
A módszertan
A lista összeállítását a magyarországi telephellyel működő, forintban árazó, kiskereskedelemben értékesítő e-kereskedelmi szereplők összegyűjtésével kezdtük szerkesztőségi gyűjtés, nyilvánosan elérhető iparági összeállítások, a similarweb.com online forgalmi adatbázisa, valamint számos hazai iparági szakember ajánlása alapján. Ezt a hosszú listát szűrtük azokra a cégekre, amelyek fogyasztói webáruházat üzemeltetnek, nem csak szolgáltatást értékesítenek, és működésük teljes vagy jelentős részét az online értékesítés teszi ki. A szereplés feltétele még – mivel régiós projektről van szó a Forbes Magyarország anyakiadójának másik két országával, a cseh és szlovák lapokkal együttműködve –, hogy a webáruház üzemeltető cégének minimum 45 százalékos tulajdonrésze magyar kézben legyen.
A lista kimondott célja, hogy a legutóbbi elérhető üzleti beszámolóban szereplő értékesítési és eredményszámok ne legyenek se kizárólagos, se túlnyomó rangsorolási szempontok. Ezért az üzleti teljesítmény az értékelési szempontok 40 százalékát képezi (ebből 35 százalék az értékesítés nettó árbevételéből számolt nyilvános vagy becsült online forgalom, és 5 százalék az adózás előtti eredmény). További tíz százalékot az online nyilvánosan elérhető fogyasztói értékelések (Árukereső.hu, Facebook, Google stb.), ötven százalékot pedig az újabb kör szerkesztőségi (15 százalék), valamint a zsűri kiértékelése ad (35 százalék).
Emag (Extreme Digital) ALAPÍTÁS: 2001 TERÜLET: webpláza ALAPÍTÓK: Kelemen Gyula, Várkonyi Balázs Akácfa utcai számtech boltból az online nyitással és a hibrid, „azonnal, kényelmesen” modellel együtt vált a magyar e-kereskedelem legfontosabb sikersztorijává a Várkonyi Balázs–Kelemen Gyula-féle Extreme Digital. A román gyökerű Emaggal összeállva most nyáron ért a végéhez a régió nagy e-kereskedelmi fúziója, Emag néven folytatják, és tavasz óta közös platformon futnak. A hagyományos boltok megtartásával, masszív piacterével és csomagautomatáival még mindig találó 2021. szeptemberi címlapunk szövege, hogy épül a „magyar Amazon”. Az összebútorozással az Emag volumenben és szolgáltatásminőségben is a régió csúcsjátékosa lett. Kérdés, meddig marad így, hiszen a piacon egyre több kelet-közép-európai óriás követ hasonló terjeszkedési vagy összeolvadási taktikát.
220 Volt ALAPÍTÁS: 2006 TERÜLET: fogyasztói elektronika társtulajdonos, ügyvezető igazgató: Besenyei Roland 2010 környékén sok webáruház indult el itthon a fogyasztói elektronikában. Felülete, márkái terméktámogatása és vásárlói értékelőrendszere miatt a 220 Volt ennek a piacnak az egyik zászlóshajója, hosszú múltja miatt pedig nem csoda, hogy zsűrink első számú hivatkozásai között is ott van, ha kütyüboltokról van szó. Márpedig a 220 Volt a legnagyobbakhoz hasonlóan egyre bővíti kínálatát a szépségápolástól a legóig. Besenyei Roland társtulajdonos-ügyvezető híres Újpest-szurkoló, még a futsalcsapatba is bevásárolta magát.
Aqua ALAPÍTÁS: 1998 TERÜLET: fogyasztói elektronika társtulajdonos, ügyvezető igazgató: Polgár Norbert Az Aqua is az Extreme Digital–220 Volt-vonal régi játékosa. Az évek alatt szintén hibrid modellel, átvételi pontokkal spékelte meg és alapozta meg működését, pozícióját a piacon, a fogyasztói elektronikából szép lassan továbbnőve más termékcsoportokra. Amit (ők is) jól csinálnak: megrendeled az irodából az árut, és hazafele felkapod az átvételi pontok egyikén; külön keretben, időzítővel emelik ki a villámáras vagy aznapi kiszállításos árukat; valamint nagy hangsúlyt kapnak a vásárlói értékelések, a jótállás és a PC-összeszerelés is.
Ipon ALAPÍTÁS: 2004 TERÜLET: számítástechnika ALAPÍTÓK: Pap Zoltán, Parádi András A magyar e-kereskedelem egyik legrégebbi szereplőjénél ma is különösen nagy szerepe van a közösségépítésnek vagy a webshop mellett üzemeltetett online magazinnak, ezek teszik az elektronikai eszközök kategóriájának kiemelt játékosává. Sőt, egyre nagyobb arányban foglalkoznak más termékcsoportokkal is a vegyi árutól a szabadidős termékeken át az irodaszerekig és a könyvekig. Tartalomszolgáltatásának vagy gépösszerakó és notebookkereső aloldalainak kifejezett előnye, hogy ugyanazon az oldalon segíti hiteles tanácsokkal a vásárlás előtti információszerzést.
Praktiker ALAPÍTÁS: 1997 TERÜLET: barkácsáruház ügyvezető igazgató: Pártos Zsolt A luxemburgi alapítású, a 2008-as válság óta itthon teljesen magyar tulajdonban működő barkácsáruház webáruháza a kategória egyik legjobban használható platformja a 2009-es rajt óta. Első blikkre nem annyira magától értetődő a jelentősége a hazai e-kereskedelemben, pedig attól még, hogy nem kütyüket árul, szerszám-, fűtés-hűtés technikai és építkezési kínálata nagyon is fontos a hazai piacon. Különösen most, az energiaválság és rezsiaggodalmak idején.
Netkazán ALAPÍTÁS: 1992 TERÜLET: műszaki áruház ügyvezetők: Kravecz Károly és Kravecz Károlyné Termékkategóriája miatt a Praktikerhez hasonló a helyzete a listán, pedig sokszoros Az Ország Boltja minőségi díjas kazánwebáruházról van szó tekintélyes árbevétellel, meggyőző közösségi értékelésekkel és egyértelműen sokak életét érintő szolgáltatással. Gyártói garanciával értékesített házhoz szállítása csábító hívószó az átlagháztartásnak. A webshopjuk mellett bloggal és szakszótárral segítik az eligazodást, ezzel együtt is a Netkazán kétségkívül megtalálta helyét a gépészeti értékesítésben az offline-on túl is.
Libri–Bookline ALAPÍTÁS: 2013 (a fúzió éve) TERÜLET: könyváruház vezérigazgató: Kovács Péter Összeolvadásuk óta a Libri és a Bookline az online könyvértékesítés egyértelmű gigásza. A csoport a két webáruházon túl természetesen hagyományos boltokban – azokon keresztül hibrid értékesítésben, helyszíni átvételben –, továbbá könyv- és magazinkiadásban is utazik, de a közönségsiker szempontjából még mindig az a legfontosabb, ha egy kötet a két áruház valamelyikének sikerlistáján találja magát. A Fidesz-közeli (vaskos állami támogatásokat élvező) Mathias Corvinus Collegium 2021 tavaszán lett kisebbségi részes a csoportban.
Euronics ALAPÍTÁS: 1989 TERÜLET: műszaki áruház KERESKEDELMI IGAZGATÓ: Fazekas Bálint Listánk száz százalékban magyar tulajdonú vállalkozásainak legnagyobb árbevételű szereplője, ma már jelentős online lábbal is bír. Pedig a nagy múltú műszaki áruház öt éve gyakorlatilag nem is létezett még a weben, tudatos stratégiával öltek ebbe a tevékenységbe is komoly erőfeszítéseket, így a választék a régiós óriásokhoz mérve itt is egyre szélesebb. A Euronics mögött álló családi vállalkozásban, a Vöröskő Kft.-ben generációváltás zárul le, a cég második generációs vezetője, a 28 éves Fazekas Bálint idén a 30 sikeres magyar 30 alatt listánkon is felbukkant (Forbes, 2022/05).
Játéknet ALAPÍTÁS: 2005 TERÜLET: játékáruház ügyvezető igazgató: Őri Gergely Az alapító házaspár, Hankó Tamás és Németh Kinga még 2006-ban, durván fél év alatt húzta fel a nulláról a webshopot. A piacvezető játékwebáruházat azóta 2016-ban felvásárolta egyik fő beszállítójuk, a Modell & Hobby Kft., ami jól is jött a járványévek alatt. A kieső nagykereskedelmi bevételeket szépen kompenzálta a webes értékesítés, sikerült is vele elhúzni a másik játékóriás, a Regio netes üzletága mellett.
Biotech USA ALAPÍTÁS: 1999 TERÜLET: étrendkiegészítő-gyártó ALAPÍTÓ: Lévai Ferenc tulajdonos-vezetők: Lévai Balázs és Lévai Bálint A magyar Lévai családhoz tartozó táplálékkiegészítő-monstrumnak eredetileg a hagyományos bolti részlege az erősebb, de miután felvásárolták fő magyar vetélytársukat, a Scitecet, illetve még korábban a Shopbuilder webáruházat, 2021-es 55 milliárd forint árbevételük jelentős részét már az online forgalmazás adta. Nyolc országban jelen vannak. (Címlapsztorink: Forbes, 2021/01)
PCX ALAPÍTÁS: 2011 TERÜLET: számítástechnika ügyvezető igazgató: Marosvölgyi Márk A PCX is a magyar e-kereskedelmi piacon láthatóan erős számítástechnikai, fogyasztói elektronikai szegmenst erősíti. Sőt, mint a zsűri értékelésénél világossá vált, a területen az egyik leghitelesebb webshopmárkáról beszélünk, részben több tízezer cikkes kínálata, részben iparági szakértelmük miatt. Akár irodai, akár gémer-PC-k konfigurációjáról legyen szó, nemcsak blogokban, de több tízezer követős Youtube-csatornával is segítenek eligazodni, ami tényleg remekül példázza az említett szakértelmet.
Online Márkaboltok ALAPÍTÁS: 2009 TERÜLET: műszaki áruház tulajdonos-vezérigazgató: Biros Levente Nem túl hívogató neve ellenére nagyon is énmárkaközpontú áruház. A jogelődöt már huszonöt éve alapította meg Biros Levente, az ügyfélszolgálati segítségnyújtástól a sokmárkás háztartásigép-kínálaton, a szállításon és a régi gép elszállításán át a beüzemelésig nem engedik el a vásárló kezét. Ez is mind kellett, hogy 2022-re a nagy műszaki webáruházak közé lőjék ki magukat.
Notebook.hu ALAPÍTÁS: 2000 TERÜLET: fogyasztói elektronika ügyvezető igazgató: Farkas András Nevéből fakadóan a számítástechnikán belül is a kész laptopkonfigurációkban vagy a tanévindításhoz vásárolt, Windowszal, Office-szal előtelepített gépekben nagyon erős a 2000-ben elindított Notebook. Kiterjedt üzlethálózatán túl mindig is nagy online kínálatával, gyors bolti átvétellel, szervizszolgáltatással és a versenytársakhoz hasonlóan ma már Youtube-videókkal van jelen a piacon.
Alinda ALAPÍTÁS: 2013 TERÜLET: webpláza ügyvezető igazgató: Schmidt Richárd A magyar slágerkategóriákra – elektronika, otthon, szabadidő – építő webáruház a régiós, sokországos óriások társaságában fejlődik, növekszik évről évre, és szerez egyre népesebb rajongótábort (Facebookon már 170 ezer követő felett tartanak). Az üzemeltető cég különlegessége, hogy kis- és nagykerként egyszerre működik, így ugyanazon a platformon ha nem a vevőnek közvetlenül értékesítenek, nagyker vonalon is tudnak neki árut szerezni, ezzel pedig továbbpörög a volumen.
Pepita ALAPÍTÁS:: 2017 TERÜLET: piactér-webáruház ALAPÍTÓK: Dorcsinecz József és Varga Zoltán A piactér-webáruház alapítói, Dorcsinecz József és Varga Zoltán már felépítették életük online sztoriját, a Szallas.hu-t (a céget 2015-ben az OTP-féle Portfolion kockázatitőke-befektető vette meg, most ősszel már lengyelek jelentkeztek be az üzemeltetőért). 2017-ben elindított piactér-webáruházuk, a Pepita a GKID piackutató szerint néhány év alatt az Emag kihívója lehet. Értékesítő partnereik száma több százra rúg, elérhető termékeiké pedig már egymillió felett jár. Barkácsárutól kerti eszközökön át babatermékekig egyre szélesebb a választék. (Sztorijukat nemrég írtuk meg: Forbes, 2022/05)
Rácz Judit online sivatagban kezdte, mára milliárdos szépségbirodalom-oázist épített. A Krémmánia, a Skinsmart és a Geek & Gorgeous anyja szubkultúrát és a tudatos, klinikai kozmetika híveinek könnyen elsajátítható bőrápolási rutint teremtett.
A fegyvernek használt gázár égbe szállása tovább fokozta a gazdasági nehézségeket Európában, és különösen súlyosbítja a helyzetet az extrémen gázfüggő Magyarországon. Elszálló infláció és boruló költségvetés mellett nincs segítség se monetáris, se fiskális oldalról, csak a jövő évi recesszió mértéke kérdéses. A Forbes negyedéves makrogazdasági összefoglalója.
Modernista építészeti örökség, friss dizájnmegoldások, úszómedencével és portaszolgálattal csábító loftlakások találkoznak a maga nemében teljesen egyedi ingatlanban. Még a liftbe is jutott kis kuriózum, ahol – emeletek vagy szobaszámok helyett – hadvezérek neveit olvashatjuk, és azon se csodálkozzunk, ha valaki azt meséli a pesti éjszakában, a Hannibálban lakom, Napóleon és Kutuzov fölött.
Infláció ellen kiváló védelem az ingatlanbefektetés – általában és elméletben. De ha brutális árcsúcsról indulunk elapadó finanszírozással, csökkenő bérleti díjakkal, akkor is? Érdemes többször átgondolni, átszámolni.