



Rövid nyári pihenővel újra beindult az eseményszezon, egy hónap kihagyás után ismét veletek lőttük éterbe az új magazint. Az őszindító Kilövés így vagy úgy, de családi és generációs kérdéseket járt körbe mindhárom beszélgetésünkön.




Írd fel, tervezz, aludj rá egyet!
Mennyi a havi jövedelmünk, és mennyit költünk el belőle? Míg előbbit gyakran fejből is tudjuk, addig a kiadásainkat érdemes külön is feljegyezni – ott a jó öreg a-ceruza, egy Excel-tábla, valamilyen mobilapp vagy több netbankos alkalmazás extra funkciója. A lényeg, hogy ha tudjuk, mire költünk, könnyebb betömni a lukakat, amiken át elfolyik a pénzünk, könnyebb kordában tartani a fix kiadások feletti havi keretet. A különösen veszélyes impulzusvásárlások ellen jó taktika a bevásárlólista, de még jobb az alvás.
Nézz körül!
Nem csak az számít, mit veszünk, hanem az is, hogy mennyiért. Emelkedő infláció mellett ugyanúgy fontos az árverseny: bár az árral szemben kevés kereskedő tud úszni, egy-egy akcióval sok vásárlót behúzhat. Az online árösszehasonlító oldalakkal – különösen a nagyobb értékű fogyasztási cikkeknél – ezt kényelmes is követni, de az akciók mellett a jó öreg pontgyűjtő kártyákkal is kedvező ajánlatokat lehet kifogni. Hódítanak a kupongyűjtés új formái is, több fintech cég (Curve, Recash) mellett már a hagyományos nagy bankok (Erste, OTP) is üzemeltetnek ilyen platformokat.
Egyél okosan!
A kiadásaink több mint negyede élelmiszerre megy, fontos, hogy ezt minél hatékonyabban költsük el. Az éttermi étkezésnél az otthoni főzés több időt és energiát vesz el, a végösszegen ugyanakkor sokat nyerhetünk. Már azzal is spórolhatunk, ha ételrendelésnél magunk megyünk a csomagért kiszállítás helyett, az ételrendelős appok kihagyásával pedig megúszhatjuk a platformok emelt árazását. Plusz zöld pont jár, ha spórolás közben még kidobásra szánt ételt is mentünk, ahogy ezt például a Munch teszi – de a szomszédokkal is ér összebeszélni.
Védd a rezsid!
A mai energiaárak mellett ez az egyik legégetőbb pont. Jelentősen spórolni csak nagy kezdeti beruházások árán lehet (hőszigetelés cseréje, fűtésrendszer korszerűsítése), de léteznek olcsóbb és könnyen felszerelhető megoldások is, mint például a hőtükör fólia. A fogyasztás visszafogását pedig akár apróbb lépésekkel is megkezdhetjük: folyó víz helyett medencében is lehet mosogatni, és egy-két fokkal alacsonyabb belső hőmérséklet is sokat számíthat.
Csökkentsd a digitális rezsid!
Mivel van ilyen is: egyre több online szolgáltatás épül be a mindennapi életünkbe. A streamingháború élesedésével nagy a kísértés, hogy újabb és újabb platformokra fizessünk elő, de erre megoldás lehet, ha váltogatjuk a hozzáférésünket, és egy időben csak egy-két szolgáltatónak fizetünk. Az internet-, telefon- és banki költségeink is alattomosak lehetnek, ha nem figyelünk, itt az idő, hogy most és innentől évente egyszer átnézzük, milyen csomagot használunk, kell-e annyi bankkártya, nem érdemes-e csomagot vagy akár szolgáltatót (bankot, biztosítót, telekom céget) váltani.
Legyél zöld!
A környezettudatos életmód ugyan sokszor növeli a költségeinket is, de van, amikor a fenntarthatóság spórolással is jár. Ruházkodásban a vintage üzletekkel üthetünk két legyet egy csapásra, a közlekedésben az autóhasználat visszaszorításával. A benzinárakkal szemben a közösségi közlekedés vagy a kerékpár is olcsóbb opció, Budapest belvárosában pedig a Mol Bubi közbringarendszer különösen kecsegtető a havi ötszázforintos használati díjával.

Sokszor inkább tétlenek maradunk, és csendesen beletörődünk, ha igazságtalanság ér bennünket. A Közélet Iskolája Alapítvány azokat a diákokat várja, akik aktívan tennének a jövőjükért.
Rácz Judit online sivatagban kezdte, mára milliárdos szépségbirodalom-oázist épített. A Krémmánia, a Skinsmart és a Geek & Gorgeous anyja szubkultúrát és a tudatos, klinikai kozmetika híveinek könnyen elsajátítható bőrápolási rutint teremtett.
Vannak a szép zöld elvek, a hozamra éhes befektetők és a felemás megoldások. Semmi sem fekete-fehér, az ESG különösen nem az.
Gróf Balázs kezdetben a magyar képregény fenegyereke volt, ma Pécsről szállít animációs videóklipeket a tengerentúlra. Pedig még nem is járt Amerikában. Védjegyszerű videóit tízmilliók látták.