Hanyatló tévénézettség, hanyatló mozilátogatottság. Ezen a piacon látta meg pár éve rengeteg médiacég a streamingmodellben a jövőjét, megirigyelve, hogy hasít a Netflix a tőzsdén,
pláne a covid óta. Ma úgy ütik a streamingóriás papírját, mint régen azokét, akik nem szálltak be a streamingbe.
A Netflix-lufi kipukkanásában nem csak az előfizetőszám-csökkenés vagy az évi sok milliárd dolláros tartalomgyártás a ludas. A befektetők anno az algoritmus miatt tették a Netflix mellé a hitüket, így a Facebook, a Google és társai mellett őket is tech cégnek tartották. De ez félreértés.
A Netflixnek, mint minden hollywoodi stúdiónak, elsősorban filmre, műsorra kell tetemes összeget költenie, több melléktevékenysége pedig nincs, szemben a többi tech óriással (amíg nem vezetik be a reklámos előfizetési csomagot, és ezzel be nem lépnek a hirdetési piacra). Ahogy a Parrot Analytics elemzője mondta a CNN-nek: a Wall Street idáig „rendkívül túlértékelte” a Netflix jegyzését, félreértelmezhette szerepét a szórakoztatóiparban, így pedig az emelkedő árfolyam tartalomdömpingre ösztökélte a szolgáltatót. Csak hát a mennyiség elkezdte felülírni a minőséget – erre talán jó bizonyíték, hogy kezdenek elpártolni az előfizetők, vagy legalábbis megtorpant a növekedés. Kérdés, hogyan lehet visszapattanni innen.
Ennyit estek a többiek a tőzsdén
(2022. augusztus 19-i állapot)
Disney:
−23,4%
(az év eleje óta)
Warner Bros, Discovery
(HBO Max):
−46,2%
(a 2022. április 4-i bevezetés óta)
Itthon fontos a billentyűzet magyar kiosztása, az 5G az egyik legnagyobb eredmény, az okosórák pedig mint elsőszámú egészségügyi előrejelző kütyük élnek a köztudatban. Interjú Thomas Liúval, a Huawei Technologies Hungary Device Business Group üzletági igazgatójával.
A Huawei már jó ideje jelen van Magyarországon. Mik a legnagyobb helyi eredmények?
Az 5G hálózat magyarországi bevezetését mindenképpen kiemelném. Ami a készülék üzletág sikereit illeti, a viselhető eszközeink rendkívül népszerűek itthon.
Hogyan foglalná össze a Huawei magyarországi stratégiáját?
A Huawei készülék üzletága az általunk kifejlesztett „1 + 8 + N” Seamless AI Life stratégiát követi, aminek középpontjában az okostelefonok állnak. Az „1” ezeket a készülékeket, a „8” a táblagépeket, okosórákat és egyéb smart eszközöket, míg az „N” az IoT, azaz „dolgok internete” termékeket jelöl. Startégiánkból kifolyólag nyilvánvaló, hogy a Huawei soha nem fogja elengedni az okostelefonokat.
A Huawei azzal a szándékkal lépett a notebook-piacra, hogy mindenki számára versenyképes alternatívát teremtsen, ideértve az üzleti felhasználókat is. Milyenek az eddigi eredmények?
Egyértelműen új szereplők vagyunk a számítógépes piacon, de az eredményeink ígéretesek. 2022-ben tovább bővítjük értékesítési partneregyüttműködéseinket és folyamatosan fejlesztjük a laptopjaink nyújtotta felhasználói élményt. Izgatottan várjuk az újonnan bevezetett termékeink, a MateBook D16 és a MateBook X Pro helyi szereplését!
Vannak a magyar piacnak egyedülálló sajátosságai? Mi az, ami még a Huaweit is meglepte?
Nagyon érdekes, hogy a magyar vásárlók csak a magyar billentyűzetkiosztást fogadják el. Ez egyedülálló tulajdonság a régióban. Más országokban, például Görögországban, Romániában vagy Szerbiában nem annyira fontos a billentyűzet nyelve. Ellenben Magyarországon az, hogy a notebookjainkhoz adunk-e magyar kiosztású klaviatúrát, nagyban befolyásolja a sikert. Mi pedig szem előtt tartjuk vásárlóink igényeit és alkalmazkodunk hozzájuk, lásd a már említett a D16-ot és X Prót.
Ami a fogyasztói eszközöket illeti, úgy tűnik, a Huawei saját ökoszisztémát épít.
Saját ökoszisztémánk, a Huawei Mobile Services (HMS) a világ harmadik legnagyobb mobilalkalmazás-ökoszisztémájává nőtte ki magát. 2022. március 31-ig a Huawei készülékek havi aktív felhasználóinak száma világszerte meghaladta a 730 milliót. Saját alkalmazásboltunk, az App Gallery több mint 170 országban, köztük Magyarországon is elérhető. A lokális szinten jelenlévő appokra is nagy hangsúlyt fektetünk és büszkék vagyunk az elmúlt két év eredményeire.
A Huawei a viselhető eszközökre is fókuszál, okosórák és -karkötők tucatjaiból válogathatunk. Miért relevánsak 2022-ben ezek az eszközök?
A viselhető eszközök felkeltették a vásárlók vágyát, hogy figyelemmel kísérjék egészségügyi adataikat. És ezt csak fokozta a pandémia: az emberek manapság még mindig azért vesznek okosórát, hogy monitorozzák a szervezetüket. Ezt támasztják alá annak a reprezentatív kutatásnak az eredményei is, amelyet idén márciusban készítettünk Magyarországon. A megkérdezettek kétharmada bízik az eszközük által mért adatokban, méghozzá annyira, hogy 60 százalékuk az órája által nyújtott információk alapján fordult vagy fordulna orvoshoz.
A magyar Forbes indulásakor eldöntötte, hogy a magazinnál szeretne dolgozni, így levelet írt Galambos Márton főszerkesztőnek. Azóta bérelt helye van Budavári Dóra nevének az impresszumban. Meg a Balaton környékén is.
Heteket, hónapokat vársz egy műtétért, vagy fizetsz? Változtak a járvány utáni állami-magán dinamikák: hiába az árak ugrása, többen kerülnék el az időközben duplájára nyúló sorokat.
Két éttermével, a Rumourral és a Costesszel a magyar gasztroszcéna csúcsára, a „nagyok” között mérhető énmárkájával pedig a celebek élmezőnyébe jutott. Rácz Jenő nem szeretne kirakatember lenni, a rivaldafényt inkább üzleti sikerré, szakmai elismeréssé kovácsolja. Csillagról, válságról és a celebséfjelenségről beszélgettünk étterme vacsorára készülő forgatagában.
Addigra teljesen úgy voltam vele, hogy én fél éve kvázi feleslegesen tornázgatok otthon. Úgysem látszik rajtam. Merthogy közben nem különösebben figyeltem arra, mit eszem, az édességek is sokszor elcsábítottak, de azért heti háromszor kigurítottam a tornaszőnyeget, ha máskor nem volt időm, este tízkor. „A normális étrend már elúszott, de a tornát azért toljuk végig becsülettel” – gondoltam. […]