Az IBUSZ annak az 1902-ben alapított vállalatnak a jogutódja, melyet a Magyar Királyi Államvasutak hivatalos menetjegyirodájaként hoztak létre. Neve 1926-tól Idegenforgalmi Beszerzési Utazási és Szállítási Rt., röviden IBUSZ lett.
Az IBUSZ márkanév védjegye mindig is a megbízhatóság és a minőségi utaztatás volt. A magyar tulajdonban lévő cég alaptőkéje 1,5 milliárd forint, az idei évre elfogadott 1.55 milliárd forintos összeggel a legnagyobb vagyoni biztosítással és országos hálózattal rendelkező utazási iroda hazánkban.
Az elmúlt 2 év pandémiás időszaka tovább növelte és még jobban felértékelte helyzetét a piacon. A márkanév magas szolgáltatásaival és szakképzett munkatársaival egyértelműen a biztonságot jelenti az utazni vágyóknak. Az IBUSZ legnagyobb előnye a komplex szolgáltatások nyújtása versenyképes árakon, amely a repülőjegy- és szállásfoglalástól kezdődően az utasbiztosításon, valutaváltáson át a helyszíni szolgáltatásnyújtásig terjed (például autóbérlés, programszervezés, belépőjegyek).
Idén júniustól októberig heti 21, utasbarát menetrenddel és magyar személyzettel üzemelő charter járatot terveznek a mediterrán térség legkedveltebb üdülőterületeire, ahol több mint 300 szállásajánlatot kínálnak az apartmanoktól a luxushotelekig. Görögországba a már ismert szigetek és üdülőterületek mellett újdonságként Lefkada szigetére is szerveznek utakat. Emellett a török riviéra és Spanyolország üdülőterületeire is bőséges a kínálat.
Újbuda egyik eldugott utcájában működik Deme Mózes kerékpárüzlete. Már több bővülést és költözést is átélt, egy idő után mindig „égig érnek a bringák”.
„A személyes eladás a legdrágább módszer, de én mindig próbáltam foglalkozni a vásárlóval” – mondja Deme Mózes. Vizet szürcsölgetve beszélgetünk egy magasföldszinti lakáshoz tartozó, alig pár négyzetméteres gondnoki szobában. Innen indult a Mózes Műhelye. Mózes gyerekkorában szerette meg a sportokat, főképp a biciklizést, de csak az idegenforgalmi menedzseriskola elvégzése után döntött úgy, hogy a hobbijából vállalkozást épít.
„Volt minimális megtakarított pénzem, 100–150 ezer forint.” Ebből vett kerékpárokat, felújította és eladta őket, a befolyt pénzből mindig újabb és újabb kerékpárokat vásárolt. 2014-ben mint egyéni vállalkozó kezdett dolgozni a Csóka utcai lakás két helyiségében, egy régi gondnoki szobában és egy múlt századi közösségi fürdőszobában. Szakértelme és kedvessége volt az egyetlen reklám, de így is rengetegen vitték hozzá javíttatni kerékpárjukat. „Láttam, hogy örömet okozok az embereknek azzal, hogy jót kapnak tőlem – mondja –, és ebben a szellemben próbáltam működtetni a vállalkozást.”
A magasföldszint és a szűkös hely hamar problémává vált, a klienseknek csöngetniük kellett a külső kapun, és nehézkes volt a biciklik tárolása is: tucatjával álltak ponyvával letakarva az udvaron. Mózes ezután bérelt ki egy pár háztömbre levő tizenhat négyzetméteres garázst, ám az is hamar megtelt.
2020 elején véletlenül talált rá egy hirdetői oldalon százötven, egy csomagban eladó biciklire. Az olcsón meg- vett bringák megtöltötték a lakóház pincéjét, az udvart és a raktárat is. „Ott álltam, hogy oké, Mózes, de ezt így nem tudod megmutatni, eladni, mert égig érnek a bringák.” Ezután bérelte ki a Ballagi Mór utcai helyiséget raktárnak. Aztán az egyik, akkoriban vele dolgozó szerelő meggyőzte, hogy azt inkább bolttá kellene alakítani.
Mire elérkezett a nyitás napja, a százötven feljavított bicikliből csak harminc maradt, a többi elkelt. Ekkor robbant be a covid, és hatalmas változást hozott a kerékpáriparban is. Mózesnél ez nagyjából egybeesett műhelyváltással, így nehéz megítélni, mekkora vevőszámváltozás írható a járvány számlájára. „A covidról semmit sem tudtunk, de belendítette a piacunkat.”
A Mózes Műhelye a pandémia okozta hatalmas kerékpár- és alkatrészhiányt nehezen tudta pótolni, a boltban most annyi bicikli sincs, mint a 2020-as induláskor, de az üzlet egyre bővül. Az első térben nemrég több helyet szorítottak a kerékpáralkatrészeknek, forgalmazásuk ma már a bevétel majdnem negyedét adja. Szervizdíjakból további huszonöt százalék jön be, a legnagyobb, ötven százalék körüli arányt a kerékpáreladás képviseli.
A futároknak tízszázalékos kedvezmény jár, és Mózesék háztól házig szervizt is kínálnak: elmennek a bicikliért, és javítás után vissza is viszik. Mózes szerint leginkább a szakértelem és az odafigyelés hoz be új vevőket. „Nézelődőből lesz a vásárló” – mondja, és hasonlóan viszonyul a kollégáihoz is. A Ballagi Mór utcában és a nemrég nyílt Brave Bike nevű, prémium kerékpárokkal foglalkozó pesti boltjában is két-két szerelő dolgozik, akikkel már évek óta együttműködik. „Minden nap végén megköszönöm a munkájukat.”
MM Kerékpár Kft.
Alapítás: 2021. március (Előtte egyéni vállalkozás volt.) Tulajdonos: Deme Mózes Árbevétel (millió forint): 2020 44,0 2021 42,0 Adózott eredmény: nincs adat (katás cég)
Hogy az ország egyik legnagyobb és legrégibb magánklinikája nem a fővárosban, hanem Pécsen van, az sokéves csendes építkezés, tőkeerős tulajdonosi háttér és egyértelmű koncepció eredménye – öt szóban a lényege: egy kórházat ne orvosok vezessenek. Ez tíz évvel ezelőtt még szokatlan volt, és ellenérzéséket is szülhetett, 2021 végére viszont elhozta a Da Vinci Klinikának a piac eddigi legnagyobb magánegészségügyi felvásárlási ajánlatát. Kovács Antal az élén marad.
A fenti kérdésre adott egyértelmű válasz: igen, sőt, a kis- és középvállalkozások (kkv-k) egy része már most is az, csak nem tud róla. Sok olyan kkv létezik Magyarországon, ahol csak a kezdő lökés hiányzik, azonban a körültekintő tervezés alapfeltétel. A HEPA ebben (is) segít.
Az idén 30 éve privatizált, az egykori Kontavill alapjain felnőtt Legrand Magyarország nemcsak az állami vállalatból egy nemzetközi vállalatcsoportba történő integrációt végezte el sikeresen, de egyenrangú partnere is lett a többi leányvállalatnak, sőt új utakat is mutatott. Az elmúlt évek elképesztő növekedési üteme őket igazolta, a sikerekben pedig az is szerepet játszott, hogy ha kellett, erősségeik mellett gyengeségeiket is fel tudták vállalni.