Az IBUSZ annak az 1902-ben alapított vállalatnak a jogutódja, melyet a Magyar Királyi Államvasutak hivatalos menetjegyirodájaként hoztak létre. Neve 1926-tól Idegenforgalmi Beszerzési Utazási és Szállítási Rt., röviden IBUSZ lett.
Az IBUSZ márkanév védjegye mindig is a megbízhatóság és a minőségi utaztatás volt. A magyar tulajdonban lévő cég alaptőkéje 1,5 milliárd forint, az idei évre elfogadott 1.55 milliárd forintos összeggel a legnagyobb vagyoni biztosítással és országos hálózattal rendelkező utazási iroda hazánkban.
Az elmúlt 2 év pandémiás időszaka tovább növelte és még jobban felértékelte helyzetét a piacon. A márkanév magas szolgáltatásaival és szakképzett munkatársaival egyértelműen a biztonságot jelenti az utazni vágyóknak. Az IBUSZ legnagyobb előnye a komplex szolgáltatások nyújtása versenyképes árakon, amely a repülőjegy- és szállásfoglalástól kezdődően az utasbiztosításon, valutaváltáson át a helyszíni szolgáltatásnyújtásig terjed (például autóbérlés, programszervezés, belépőjegyek).
Idén júniustól októberig heti 21, utasbarát menetrenddel és magyar személyzettel üzemelő charter járatot terveznek a mediterrán térség legkedveltebb üdülőterületeire, ahol több mint 300 szállásajánlatot kínálnak az apartmanoktól a luxushotelekig. Görögországba a már ismert szigetek és üdülőterületek mellett újdonságként Lefkada szigetére is szerveznek utakat. Emellett a török riviéra és Spanyolország üdülőterületeire is bőséges a kínálat.
Több tízmilliárd forintnyi fejlesztés köszönhető a Modern Vállalkozások Programjának, amely a kitűzött célokat többszörösen túlteljesítve segíti évek óta a hazai kkv-szektor digitalizációját. Az országos szakértői hálózat, a több mint húszezer elért vállalkozás, az ezer beszállító többezer termékét tömörítő szakmai piactér, a vezető iparági érdekérvényesítő szerep számokkal jól leírható eredménye mellett az elért szemléletváltozásban is tetten érhető a Program jelentősége.
Magyarországon nagyjából 250 ezer olyan valós mikro-, kis- és középvállalkozás működik, amely célpontja az üzleti digitalizációt segítő Modern Vállalkozások Programjának. Czimbalmos Levente, aki indítása óta szakmai vezetője a közcélú projektnek, közel negyvenmilliárd forintra teszi annak az informatikai beruházásnak az értékét, amit eddig a kezdeményezésük indukált a kkv-szektorban. „2015-ös indulása óta a Program már minden tizedik célcsoporti céget elérte valamely díjmentes szolgáltatásával. A digitális fejlesztésre nyitott, innovatív megoldásokban gondolkodó vállalkozások jó eséllyel találkoztak velünk” – mondja a szakember, aki a Program végéhez közeledve így értékel: „Erős merítés, de a munkának közel sincs vége. Annál is inkább, mert ezt csak abbahagyni lehet, befejezni sosem. Még ha minden céghez eljutnánk, a digitalizáció és innováció világában akkor sincsen olyan, hogy kész. Azon dolgozunk tehát, hogy az új EU-s költségvetési időszakban folytathassuk, ebben a Kormány is partnernek ígérkezik.”
A hazai kkv-szektor legnagyobb lemaradása az üzleti digitalizációban van, teszi hozzá Sonkolyné Varga Emília projektigazgató. Korábban is vásároltak eszközöket, szoftvereket a vállalkozások, azonban rájöttek a cégvezetők, hogy jobban az irányításuk alá kell vonni a cég működési folyamatait, nagyobb rálátás szükséges egy-egy műveletre, és ehhez a digitalizáció elengedhetetlen. A pandémia váratlan sokként érte a vállalkozások egy részét, a kialakult helyzetre azonban a Program gyorsan reagált, digitális segélyvonalat hozott létre. A legnagyobb kihívás azonban a projektigazgató szerint a szemléletváltás volt. „A munka eredményeként eljutottunk egyfajta paradigmaváltáshoz, mely szerint a digitalizációs kompetencia nem ördögtől való.”
A húsz év versenyszférai tapasztalattal rendelkező projektigazgató a Programnál felhalmozott és a vállalkozások részére átadott tudásbázist emelte ki a legnagyobb értékként: „A Program egyik kiemelkedő eleme az IKT tanácsadói hálózat, amely díjmentesen végez informatikai átvilágítást és javasol megoldást a vállalkozás saját igényeire szabva. Az átadott tudás és az azzal járó újfajta szemléletmód, a digitalizációhoz való hozzáállás a leginkább maradandó. Sok cégvezető a megváltozott hozzáállásával tudja megmenteni a vállalkozását, vagy talál új lehetőséget a növekedésre.”
A Program jelentőségét mutatja, hogy bár a közösségi programozási időszak végével a jelenlegi formájában lezárul, de van szándék a kohézió megteremtésére az új programozási időszakban. A megvalósításról még folynak a tárgyalások, de minden szereplő részéről mutatkozik törekvés a folytatásra.
A Dunakanyar nem csak a sűrű börzsönyi hegyek miatt a túrázók zarándokhelye, sokan járnak Mosonyi Annamária családias hangulatú műhelyébe is. A Mauna bakancsaiban Erőss Zsolt is mászott.
Sosem volt még ilyen jövedelmező eladni mindenünket, főképp, ha szupersztárok vagyunk. Az amerikai Forbes összegyűjtötte a 25 legtöbbet kereső médiasztárt: összesen 4,4 milliárd dollárt szakítottak 2021-ben, a legtöbbjük anélkül, hogy bármi új terméket előállított volna. Íme a top tíz.
Az egyhelyben állás a hanyatlás kezdete – vallják a Tiszacash Zrt.-nél –, és nem is állnak egyhelyben, újabb és újabb területeken kínálnak mást, többet, jobbat. Érdemes velük tartani az új utakon, mert eddig mindig megtalálták a kiemelkedően teljesítő befektetési lehetőségeket.
Már az is szokatlan modellnek indult, hogy egy magától is lendületesen terjeszkedő magánegészségügyi csoport összeállt egy hazai biztosítóval, és közös céget alapítva felvásárlásokba kezdett, de még egyedibb lett a felállás, amióta az Union mögött megjelent a magyar állam. Állami pénzből (is) épül az első országos magánegészségügyi hálózat? Hogy élhet együtt az állami és a magánegészségügy? Hány akvizíció lesz még? Páros interjú Almássy Gabriellával, az Union Biztosító elnök-vezérigazgatójával és Lancz Róberttel, a Doktor24 Medicina vezérigazgatójával.