Az egyhelyben állás a hanyatlás kezdete – vallják a Tiszacash Zrt.-nél –, és nem is állnak egyhelyben, újabb és újabb területeken kínálnak mást, többet, jobbat. Érdemes velük tartani az új utakon, mert eddig mindig megtalálták a kiemelkedően teljesítő befektetési lehetőségeket.
Hogyan jön össze a termőföld és a kriptovaluta? Mi a közös a napelem, a pénzügyi szolgáltatások, vagy éppen az internetes kereskedelem piacán? Nagyon röviden: mindegyik jó befektetés volt, és a jövőben is az lehet. Kicsit bővebben: mindegyikben meglátta a lehetőséget, a piaci rést Nagy Ferenc – a Tiszacash alapítója, tulajdonosa –, aki jelenleg a különböző területeket összefogó holding, a Tiszacash Group cégvezetője.
A még bővebb válaszhoz kicsit érdemes visszamenni az időben. Az 1998-ban alapított Tiszacash kezdetben termőföld-közvetítéssel foglalkozott. Összehozta az eladni szándékozókat a szakmai és a nem szakmai hátterű vásárlókkal. Bár 2014 óta csak szakmai befektetők vásárolhatnak földet Magyarországon, de korábban sok sikeres vállalkozó döntött úgy, hogy befektetési portfóliójának diverzifikálása érdekében földet is vásárol – és nagyon jól tették. Az elmúlt két évtizedben a termőföldárak néhány tízezer forintról sokmillióig emelkedtek, és még a válság idején is évi 10 százalékos hozamot hozott a termőföld, ezzel pedig az egyik legnagyobb stabil értéknövekedést biztosító instrumentuma volt az elmúlt éveknek. Az erősen emelkedő trend még mindig tart, és a várható eredmény a következő évtizedben kétszeres vagy akár háromszoros is lehet!
A cég közben belevágott különböző termőföld alapú projektek fejlesztésébe is. A felhalmozott szakértelem itt már jóval nagyobb hozzáadott értéket tudott teremteni. Az ügyfeleiknek kavicsbánya telkeket fektettek, de közvetített a cég geotermikus erőművekhez, naperőművekhez ipari parkoknak alkalmas földeket is.
Sosem volt még ilyen jövedelmező eladni mindenünket, főképp, ha szupersztárok vagyunk. Az amerikai Forbes összegyűjtötte a 25 legtöbbet kereső médiasztárt: összesen 4,4 milliárd dollárt szakítottak 2021-ben, a legtöbbjük anélkül, hogy bármi új terméket előállított volna. Íme a top tíz.
Fordította: Tauber Ákos
1. Peter Jackson: 580 millió dollár Azzal keresett sokat, hogy novemberben eladta vizuális effektekkel foglalkozó cégét, a Weta Digitalt a Unity Software-nek 1,6 milliárd dollárért. Ebből az összegből 580 millió dollár landolt Jacksonnál, ezzel a Gyűrűk ura trilógia rendezője Steven Spielberg és George Lucas után a harmadik a világon, aki filmkészítésből lett milliárdos.
2. Bruce Springsteen: 435 millió dollár A rocklegenda decemberben egész munkásságának jogait eladta a Sony Music Groupnak. A hússzoros Grammy-díjas zenész 435 millió dolláros üzletet kötött. A szerződés részét képezik a Főnök becenévvel is illetett Springsteen tizenegy multiplatina lemeze, öt arany kislemeze és ötvenéves munkásságának ikonikus dalai és szövegei is.
3. Jay-Z: 340 millió dollár A hip-hop első milliárdosa, a rapper-producer eladta a Tidal zeneszolgáltatóban és az Armand de Brignac pezsgőmárkában levő részesedést 340 millió dollártért, és ezzel harmadik lett a listán.
4. Dwayne Johnson: 270 millió dollár Az idei listára nem sok színész került fel, de Dwayne Johnson, vagyis „a Szikla” igen, bár nem a filmszerepei révén. Noha láthattuk a Dzsungeltúra és a Netflix Különösen veszélyes bűnözők című filmjében is, 270 millió dolláros bevételeinek háromnegyede mégis tequilájának, a Teremanának eladásaiból folyt be. Az összeg megközelíti a Jumanji főszerepéért kapott honoráriumát.
5. Kanye West: 235 millió dollár Legtöbb pénze neki sem a zenei produceri karrierjéből származik, hanem az Adidas cipők tervezéséből. Az első Yeezy ruhákat még a Gapnek tervezte, azokat órák alatt elkapkodták a boltokból. Az Adidasszal kötött szerződés 235 millió dollárral gazdagította a rappert.
6. Matt Stone és Trey Parker: 210 millió dollár A South Park készítői 25 éve kezdték el papírból kivágott figuráikkal meghódítani a képernyőt, az animációs sorozat mára 80 millió dolláros franchise-zá nőtte ki magát. Tavaly augusztusban aláírtak egy hatéves szerződést: 900 millió dollárért a sorozat jogai a Paramount+ streamingcsatornához kerültek, ebből a két szerző 210 milliót rakhat zsebre.
7. Paul Simon: 200 millió dollár Bár a Diploma előtt című 1967-es filmet már nem annyira ismerik, Mrs. Robinson című betétdala azonban örökzöld, a The Sound of Silence pedig ma is a világ egyik leghíresebb száma. Ezek a dalok is a részét képezik annak a megállapodásnak, amit a nyolcvanéves énekes-dalszerző tavaly márciusban kötött a Sony Music Publishinggal.
8. Tyler Perry: 165 millió dollár Utoljára a Ne nézz fel című szatirikus katasztrófafilmben láthattuk a Madea nevű karakter megalkotóját. Az Egy dühös asszony naplója című filmben 2005-ben debütáló karakter azóta franchise-zá nőtt, és most 165 millió dollárt hozott Perrynek, miután a BET-tel (a Black Entertainment Television az afroamerikai közönség szórakoztatására alapított amerikai csatorna) kötött megállapodás alapján idén visszatér a képernyőre.
9. Ryan Tedder: 160 millió dollár Bandája, a OneRepublic mellett Beyoncénak, Adele-nek és Ed Sheerannek is írt dalokat. Katalógusa nagy részének jogait januárban eladta a KKR befektetési vállalatnak 160 millió dollárért.
10. Bob Dylan: 130 millió dollár Az irodalmi Nobel-díjas (2016) Bob Dylan, aki generációk sorát és emberek millióit ragadta meg dalaival, tavaly júliusban 130 millió dollárért átadta régi és néhány jövőbeli felvételének jogait a Sonynak.
„I am my job. Egy vagyok a munkámmal. Ezt a csapdát jól ismerem. Nemcsak hogy belesétáltam, de jól magamra is zártam” – írta 2020 decemberében Gyurkó Szilvi jogász, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány létrehozója. A kiégés peremén állt, ezért kivett egy pihenőévet, vállalva az eltűnés minden kockázatát, a szakmaiaktól az anyagiakon át a személyesekig. Most visszatért az alapítványhoz, de fokozatosan, egyelőre csak tanácsadói státuszban. Interjú cápalétről, újratervezésről, nemet mondásról és sabbaticalról.
Gazsi Zoltán úgy vezeti a legnagyobb magyar salátagyárat, ahogyan sarki expedíciókat szokás. Kapcsolódásokat kereső autonóm vezető, hitelességet és bizalmat hirdet, elképesztő sodrású forgószél módjára mutatja, milyen, amikor valaki önazonos, vállalható és értékvezérelt. Hogy milyen, amikor a sikered nem mások kárára határozod meg.
Mintha múlt hónapban lett volna, hogy a nappalimban, a plafont bámulva merengtem Orbán Viktor harmadik kétharmadán. Pedig iszonyú mozgalmas, váratlan eseményekkel teli cikluson vagyunk túl, és ritka kiélezett választás jön. Ha van bármi bizonyosság a most tényleg téttel bíró választásban, az az, hogy kiborítóbb és ocsmányabb kampány előzi meg, mint valaha. Ugyan a Forbes nem politizál, de ránk is hatással van a közélet őrülete. Tizenhárom személyes stratégia, hogy az utolsó hónapban is megőrizzük lelki békénket.
Bemutattuk a hazai Forbes jubileumi, 100. számát, és benne a most először összeállított, új listánkat, a 100 selfmade magyart. A rangsornak komoly visszhangja volt, sokan meglepődtek, mennyi saját jogon elért sikersztori van az országban.