Visszaszámlálás. Ez a szó sokszor jutott eszünkbe a lista összeállításakor, hiszen az április 3-ai országgyűlési választások minden kategóriában átrendezhetik az erőviszonyokat. Mégis, fontos pillanatkép ez a mostani arról, hogy mi ma a befolyás Magyarországon. Nem indulhattunk ki kizárólag olyan konkrétumokból, mint a pozíció és az árbevétel, mindig a kulisszák mögé kellett néznünk, hogy összerendezzük és sorrendbe rakjuk azt a tudásból, kapcsolatokból, momentumból, politikából és pénzből álló egyveleget, amit befolyásnak nevezünk.
·Üzlet·
Tényező lett a Magyar Bankholding, újra az élre tört egy régi játékos, és az állam több ügyletben is kulcsszereplő lett. A hatósági áras élelmiszer és benzin, az omikron és a választási kampány a menedzsereket sem kímélte, és még mindig sokat számít, ki milyen társadalmi ügyekben hallatja a hangját, milyen szervezetekbe – vagy éppen kuratóriumokba – ül be.
Írta és szerkesztette: Gólya Ági Közreműködött: Kis Judit Illusztráció: Csuth Péter
A fenti kérdésre adott egyértelmű válasz: igen, sőt, a kis- és középvállalkozások (kkv-k) egy része már most is az, csak nem tud róla. Sok olyan kkv létezik Magyarországon, ahol csak a kezdő lökés hiányzik, azonban a körültekintő tervezés alapfeltétel. A HEPA ebben (is) segít.
Azt, hogy egy vállalkozás fejlődése éppen hol tart, könnyebb kideríteni, mint elsőre gondolnánk: a nonprofit formában működő HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség exportérettségi kérdőívével képes felmérni cégünk állapotát, és különböző támogatásokat ajánl tevékenységünkhöz mérten. Dr. Szabó Kristóf vezérigazgató szerint, bár objektív faktoroktól függ, hogy egy hazai cég alkalmas-e a külföldi jelenlétre, hosszútávon alapvető, hogy ott is legalább olyan hatékonyan működjön, mint itthon. Ennek kiderítéséhez alapos tervezés szükséges, amihez remek kiindulópont a HEPA akár egyetlen kávészünet alatt kitölthető kérdőíve.
A VILÁGOT JELENTŐ KAPCSOLATOK
Hazai telephelyünkről a Föld bármely pontjára szállíthatunk árut, terméket, helyezhetünk át gyártási kapacitást, kínálhatunk szolgáltatást vagy know-how-t. A HEPA éppen ebben kíván gyakorlati segítséget nyújtani. Hat partnerirodájuk 27 ország piacára biztosít rálátást, de a Külgazdasági és Külügyminisztérium gazdaságdiplomáciai támogatásával a világ szinte bármely országa elérhető. Az így – külföldről közvetlenül – beszerezhető információk nagyon értékesek, hiszen egyébként csak komoly összegekért lehet ilyen tudáshoz hozzájutni, de még a tudás birtokában sem állna mögöttünk kellő tapasztalat.
Dr. Szabó Kristóf kiemeli, hogy exportfejlesztési ügynökségük piackutatásokkal, sőt, a helyi konkurencia feltérképezésével képes segíteni a felkészülést. „Ezen felül kínálunk külkereskedelmi képzést is, ami az alapvető ismeretek átadása mellett rámutat speciális esetekre is, például a világjárvány hatására igen aktuálissá vált – a nemzetközi szerződésekbe foglalt – vis maior helyzetek kezelési módjaira.” Új partnerek esetében az exportérettségi kérdőív kitöltését és kiértékelését egy átfogó cégelemzés követi, és bizonyos esetekben anyagi támogatás is igényelhető a tervek megvalósításához. A HEPA azt vallja, hogy olyan cégek kapjanak pénzügyi támogatást, amelyek már felkészültek a külpiaci sikerre, csak a piacra lépéshez szükséges felhalmozott tőketartalék nem áll rendelkezésre.
SOK POTENCIÁLIS EXPORTŐR LÉTEZIK
12 ezer exportképes vállalat működik, de jelenleg csak 5–6 ezerre van rálátása a HEPA-nak.
„Van hová bővülni export terén, de ma sem állunk rosszul: 2021-ben Magyarország exportteljesítménye 119 milliárd euró fölé nőtt. Lakosságszám tekintetében a 95.-ek vagyunk a világon, de exportteljesítményünk a 34. legnagyobb. Az egy főre jutó export tekintetében pedig már 27.-ek vagyunk. Ahhoz, hogy a cégek messzebbre jussanak, két nagy hiányosságot kell leküzdeni” – fejti ki a vezérigazgató. A cégvezetőknek egyrészt jobban meg kell ismerniük vállalkozásuk működésének minden feltételét és részletét – hiszen külpiacra lépve sok paraméter változik –, másrészt tisztában kell lenniük a gazdasági paraméterekkel, azzal, hogy képesek-e máshol reprodukálni a versenyképességüket.
A HEPA 5 + 1 tematizált modulból álló exportérettségi kérdőívével kideríthető, hogy melyek a sikeres exporttevékenység érdekében fejlesztendő területek, majd kezdődhet a marketing és pénzügyi előkészítés, a piacelemzés, a kapcsolatkeresés és a kiajánlás. Ezen a folyamaton a HEPA szakértői segítik át a cégeket, akiktől elsősorban „harapáskészséget” várnak – fogalmaz Dr. Szabó Kristóf, hangsúlyozva, bátran felállhatunk a rajtvonalra: találjuk meg, hogy milyen termékekkel érdemes beindítani az exportot.
A migráció olyan, mint az időjárás. Se nem jó, se nem rossz – tartja a bevándorlók, menekültek társadalmi integrációjáért dolgozó Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Bemutattuk a hazai Forbes jubileumi, 100. számát, és benne a most először összeállított, új listánkat, a 100 selfmade magyart. A rangsornak komoly visszhangja volt, sokan meglepődtek, mennyi saját jogon elért sikersztori van az országban.
Az IBUSZ annak az 1902-ben alapított vállalatnak a jogutódja, melyet a Magyar Királyi Államvasutak hivatalos menetjegyirodájaként hoztak létre. Neve 1926-tól Idegenforgalmi Beszerzési Utazási és Szállítási Rt., röviden IBUSZ lett.
Egyet tudott: csinálni akar valamit. Az elején a legrosszabb lóra tett, de tanult belőle. Berczeli András két éve alapított fintech tanácsadó cége ritka sebességgel skálázódik. Illetve cégük: az alapító rendületlenül mantrázza a csapat erejét, egységben és közvetlenségben gondolkodik, az „én”-t szinte kitörölte a szótárából.