A fenti kérdésre adott egyértelmű válasz: igen, sőt, a kis- és középvállalkozások (kkv-k) egy része már most is az, csak nem tud róla. Sok olyan kkv létezik Magyarországon, ahol csak a kezdő lökés hiányzik, azonban a körültekintő tervezés alapfeltétel. A HEPA ebben (is) segít.
Azt, hogy egy vállalkozás fejlődése éppen hol tart, könnyebb kideríteni, mint elsőre gondolnánk: a nonprofit formában működő HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség exportérettségi kérdőívével képes felmérni cégünk állapotát, és különböző támogatásokat ajánl tevékenységünkhöz mérten. Dr. Szabó Kristóf vezérigazgató szerint, bár objektív faktoroktól függ, hogy egy hazai cég alkalmas-e a külföldi jelenlétre, hosszútávon alapvető, hogy ott is legalább olyan hatékonyan működjön, mint itthon. Ennek kiderítéséhez alapos tervezés szükséges, amihez remek kiindulópont a HEPA akár egyetlen kávészünet alatt kitölthető kérdőíve.
A VILÁGOT JELENTŐ KAPCSOLATOK
Hazai telephelyünkről a Föld bármely pontjára szállíthatunk árut, terméket, helyezhetünk át gyártási kapacitást, kínálhatunk szolgáltatást vagy know-how-t. A HEPA éppen ebben kíván gyakorlati segítséget nyújtani. Hat partnerirodájuk 27 ország piacára biztosít rálátást, de a Külgazdasági és Külügyminisztérium gazdaságdiplomáciai támogatásával a világ szinte bármely országa elérhető. Az így – külföldről közvetlenül – beszerezhető információk nagyon értékesek, hiszen egyébként csak komoly összegekért lehet ilyen tudáshoz hozzájutni, de még a tudás birtokában sem állna mögöttünk kellő tapasztalat.
Egy emberöltő óta van jelen a STIHL Magyarországon. A márkanévről évekkel ezelőtt elsőre mindenkinek a motoros fűrészek ugrottak be: ha valaki átszólt a szomszédba, hogy kölcsönkérheti a STIHL-t, akkor nem kellett magyarázkodni, mire is gondol. A STIHL azóta rengeteg új, innovatív termékkel bővítette palettáját, mára már nem csak az erdő- és mezőgazdaság, a kert- és tájépítés, valamint az építőipar professzionális dolgozói részére, hanem magán kerttulajdonosok, otthoni felhasználók, sőt, kertészkedni szerető nők számára is ajánl kerti gépeket. Bakon Gábort, az Andreas Stihl Kereskedelmi Kft. ügyvezetőjét kérdeztük a cég jelenéről és jövőjéről.
Miként reagál a változó piaci igényekre a STIHL?
Az Andreas Stihl Kereskedelmi Kft. tavaly november 15-én ünnepelte fennállásának 30. évfordulóját. Jómagam 15 éve, 2007 óta vagyok a vállalat ügyvezetője, és büszke vagyok rá, hogy a célunk és a világnézetünk a mai napig ugyanaz maradt, mint a kezdetekkor. A STIHL-nél nagyon alacsony a fluktuáció, mindmáig szinte ugyanazzal a csapattal dolgozom. Vezetőként most az egyik legnagyobb kihívásomnak azt érzem, hogy ezt a 15 éve összeállt csapatot a versenyképes juttatások mellett folyamatosan lendületben tartsam.
Mindennapi kiemelt célunk, hogy megfeleljünk a vevői elvásároknak, e nélkül nehéz lenne piacvezetőnek maradnunk. A Waiblingenben működő fejlesztési központunkban többszáz mérnök dolgozik azon, hogy a hobbi felhasználóktól a profi vállalkozókig mindenki megtalálja a számára megfelelő gépet, eszközt. Itt említsük meg azt is, hogy a piac az értékesítési csatornák terén is változik, egyre több kereskedőnk értékesít online is. Ami a jövő szempontjából biztos: felhasználóinkat most is és a jövőben is szakkereskedői hálózatunkon keresztül kívánjuk kiszolgálni, mert csak így tudjuk garantálni a teljeskörű, tartós elégedettséget.
Hogyan válhat valakiből STIHL kereskedő?
Szelektív értékesítési hálózatként működünk, családi vállalkozásként az egészséges versenyhelyzetek megteremtésében hiszünk. Ahhoz, hogy valaki velünk dolgozzon, meg kell felelnie a szigorú feltételrendszerünknek. A szakkereskedéseknek gépszervizt kell fenntartaniuk, széles termékpalettával kell rendelkezniük, de ugyanilyen fontosnak tartjuk azt is, hogy képzett, hozzáértő értékesítők fogadják a vásárlókat, ami többek között azért szükséges, mert a gépeket üzemkészen, használati tanácsokkal adjuk át a felhasználóknak. A kereskedésekben rendkívül fontos szerepe van az after sales termékkínálatnak és szolgáltatásoknak is. Szimbiózisban élünk a kereskedőinkkel, támogatjuk, folyamatosan edukáljuk őket.
Milyen változásokat hozott a covid a lakossági piacon STIHL-nél?
A kihívások ellenére 2021-ben közel 10 milliárd forint nettó forgalmat realizáltunk, az emberek sokkal több időt töltöttek otthon, és sokkal többen vágtak bele a kertészkedésbe. Még inkább előtérbe kerültek az akkumulátoros gépek, melyek rendkívül egyszerűen használhatók, a hobbi kertészeknek is nagy szabadságot, örömteli munkát biztosítanak. A globális STIHL vállalatcsoportnál tavaly 14 százalékkal nőtt az eladott gépek száma az előző évhez képest.
Milyen lépéseket tesz a STIHL a fenntartható fejlődés érdekében?
A fenntarthatóság a cégcsoport kiemelt projektje. A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése és az energiahatékonyság növelése stratégiánk kiemelt része. Missziónknak tekintjük a környezetvédelmet, éppen ezért folyamatosan dolgozunk termékeink károsanyag-kibocsátásának és üzemanyag-fogyasztásának csökkentésén, az akkumulátoros technológia tökéletesítése is ezt a célt szolgálja. Az automatizálás szintén első helyen áll a fejlesztésekben. Ilyen automatizált termékeink a robotfűnyírók, amelyek például az időjárást érzékelve, majd arra reflektálva végzik a gyep tökéletesre nyírását. A STIHL „connected” gépek és eszközök szervizigényt jeleznek, mutatják a teljesítményt, kommunikálnak az okostelefonokkal. Az anyacég több startuppal áll fejlesztési kapcsolatban, ilyen például a digitális, GPS alapú erdő- és parkfelmérés.
Dubaj a szürke hétköznapokon is a legek földje, de most, amikor az expónak is otthont ad, tényleg a világ leghajmeresztőbb luxusjátszótere. Nehéz nem a hatása alá kerülni.
Újbuda egyik eldugott utcájában működik Deme Mózes kerékpárüzlete. Már több bővülést és költözést is átélt, egy idő után mindig „égig érnek a bringák”.
Hogy az ország egyik legnagyobb és legrégibb magánklinikája nem a fővárosban, hanem Pécsen van, az sokéves csendes építkezés, tőkeerős tulajdonosi háttér és egyértelmű koncepció eredménye – öt szóban a lényege: egy kórházat ne orvosok vezessenek. Ez tíz évvel ezelőtt még szokatlan volt, és ellenérzéséket is szülhetett, 2021 végére viszont elhozta a Da Vinci Klinikának a piac eddigi legnagyobb magánegészségügyi felvásárlási ajánlatát. Kovács Antal az élén marad.