Amikor 1884-ben hivatalosan is megnyitották a Magyar Királyi Operaházat, a tömeg tüntetést szervezett, és betört az épületbe, hogy lássa A zene apoteózisa című Lotz Károly-falfestményt. Ilyen veszély manapság talán nem fenyeget, de sok operarajongó várta türelmetlenül, hogy az épület nehéz fakapui idén tavasszal újra megnyíljanak. Valóban sokáig voltak zárva, de a tizenhétezer négyzetméteres épület majdnem minden sarkában akad egy kis aranyozás, márvány vagy Zsolnay-kerámia. Na, meg ott vannak az egyedi gyártmányú ajtók, ablakok, kilincsek, bútorok, kárpitok, falfestmények és szobrok, ráadásul mindezt úgy kellett rekonstruálni, hogy az eredeti tervek régen elvesztek. Az épületet a tervezést vezető Zoboki Gábor építésszel jártuk végig, és többek között arról is beszélgettünk, hogy mi volt az operaházak szerepe egykor, és miért sikerült ilyen kivételesen jól a budapesti.
NÉVJEGY A Magyar Királyi Operaház 1884. szeptember 27-én nyílt meg az akkori Sugár úton. Ybl Miklós mesterműve építésének idején a korszak német és olasz operaházainak építészeti szintézisét, vagyis a 19. század második felének világszínvonalát képviselte. Ráadásul egyetlen olyan hasonló épület sem maradt a régióban, amelyiket ne sújtott volna bombázás vagy tűzvész. Az elmúlt évtizedek átalakításai alaposan megbontották a neoreneszánsz palota összképét, és a nézőtér akusztikája is drasztikusan átalakult. A rekonstrukció legfontosabb célja az volt, hogy a kivételes épület megtisztuljon és visszatérjen a gyökerekhez, Ybl terveihez.
Készülsz már a tüntetésre? Elég jóban vagyok most Lotzcal meg Ybllel. Valószínűleg megoldom majd a küszöb alatt ezt a bejutást.
Újbuda egyik eldugott utcájában működik Deme Mózes kerékpárüzlete. Már több bővülést és költözést is átélt, egy idő után mindig „égig érnek a bringák”.
„A személyes eladás a legdrágább módszer, de én mindig próbáltam foglalkozni a vásárlóval” – mondja Deme Mózes. Vizet szürcsölgetve beszélgetünk egy magasföldszinti lakáshoz tartozó, alig pár négyzetméteres gondnoki szobában. Innen indult a Mózes Műhelye. Mózes gyerekkorában szerette meg a sportokat, főképp a biciklizést, de csak az idegenforgalmi menedzseriskola elvégzése után döntött úgy, hogy a hobbijából vállalkozást épít.
„Volt minimális megtakarított pénzem, 100–150 ezer forint.” Ebből vett kerékpárokat, felújította és eladta őket, a befolyt pénzből mindig újabb és újabb kerékpárokat vásárolt. 2014-ben mint egyéni vállalkozó kezdett dolgozni a Csóka utcai lakás két helyiségében, egy régi gondnoki szobában és egy múlt századi közösségi fürdőszobában. Szakértelme és kedvessége volt az egyetlen reklám, de így is rengetegen vitték hozzá javíttatni kerékpárjukat. „Láttam, hogy örömet okozok az embereknek azzal, hogy jót kapnak tőlem – mondja –, és ebben a szellemben próbáltam működtetni a vállalkozást.”
A magasföldszint és a szűkös hely hamar problémává vált, a klienseknek csöngetniük kellett a külső kapun, és nehézkes volt a biciklik tárolása is: tucatjával álltak ponyvával letakarva az udvaron. Mózes ezután bérelt ki egy pár háztömbre levő tizenhat négyzetméteres garázst, ám az is hamar megtelt.
2020 elején véletlenül talált rá egy hirdetői oldalon százötven, egy csomagban eladó biciklire. Az olcsón meg- vett bringák megtöltötték a lakóház pincéjét, az udvart és a raktárat is. „Ott álltam, hogy oké, Mózes, de ezt így nem tudod megmutatni, eladni, mert égig érnek a bringák.” Ezután bérelte ki a Ballagi Mór utcai helyiséget raktárnak. Aztán az egyik, akkoriban vele dolgozó szerelő meggyőzte, hogy azt inkább bolttá kellene alakítani.
Mire elérkezett a nyitás napja, a százötven feljavított bicikliből csak harminc maradt, a többi elkelt. Ekkor robbant be a covid, és hatalmas változást hozott a kerékpáriparban is. Mózesnél ez nagyjából egybeesett műhelyváltással, így nehéz megítélni, mekkora vevőszámváltozás írható a járvány számlájára. „A covidról semmit sem tudtunk, de belendítette a piacunkat.”
A Mózes Műhelye a pandémia okozta hatalmas kerékpár- és alkatrészhiányt nehezen tudta pótolni, a boltban most annyi bicikli sincs, mint a 2020-as induláskor, de az üzlet egyre bővül. Az első térben nemrég több helyet szorítottak a kerékpáralkatrészeknek, forgalmazásuk ma már a bevétel majdnem negyedét adja. Szervizdíjakból további huszonöt százalék jön be, a legnagyobb, ötven százalék körüli arányt a kerékpáreladás képviseli.
A futároknak tízszázalékos kedvezmény jár, és Mózesék háztól házig szervizt is kínálnak: elmennek a bicikliért, és javítás után vissza is viszik. Mózes szerint leginkább a szakértelem és az odafigyelés hoz be új vevőket. „Nézelődőből lesz a vásárló” – mondja, és hasonlóan viszonyul a kollégáihoz is. A Ballagi Mór utcában és a nemrég nyílt Brave Bike nevű, prémium kerékpárokkal foglalkozó pesti boltjában is két-két szerelő dolgozik, akikkel már évek óta együttműködik. „Minden nap végén megköszönöm a munkájukat.”
MM Kerékpár Kft.
Alapítás: 2021. március (Előtte egyéni vállalkozás volt.) Tulajdonos: Deme Mózes Árbevétel (millió forint): 2020 44,0 2021 42,0 Adózott eredmény: nincs adat (katás cég)
Sosem volt még ilyen jövedelmező eladni mindenünket, főképp, ha szupersztárok vagyunk. Az amerikai Forbes összegyűjtötte a 25 legtöbbet kereső médiasztárt: összesen 4,4 milliárd dollárt szakítottak 2021-ben, a legtöbbjük anélkül, hogy bármi új terméket előállított volna. Íme a top tíz.
Az IBUSZ annak az 1902-ben alapított vállalatnak a jogutódja, melyet a Magyar Királyi Államvasutak hivatalos menetjegyirodájaként hoztak létre. Neve 1926-tól Idegenforgalmi Beszerzési Utazási és Szállítási Rt., röviden IBUSZ lett.
Visszaszámlálás. Ez a szó sokszor jutott eszünkbe a lista összeállításakor, hiszen az április 3-ai országgyűlési választások minden kategóriában átrendezhetik az erőviszonyokat. Mégis, fontos pillanatkép ez a mostani arról, hogy mi ma a befolyás Magyarországon. Nem indulhattunk ki kizárólag olyan konkrétumokból, mint a pozíció és az árbevétel, mindig a kulisszák mögé kellett néznünk, hogy összerendezzük és sorrendbe rakjuk azt a tudásból, kapcsolatokból, momentumból, politikából és pénzből álló egyveleget, amit befolyásnak nevezünk.
Az egyhelyben állás a hanyatlás kezdete – vallják a Tiszacash Zrt.-nél –, és nem is állnak egyhelyben, újabb és újabb területeken kínálnak mást, többet, jobbat. Érdemes velük tartani az új utakon, mert eddig mindig megtalálták a kiemelkedően teljesítő befektetési lehetőségeket.