Lackfi János 17 éves volt, amikor egy álszerelem kihozta belőle az állatot: „a köttőt”. Az elmúlt harminc évben több mint száz kötete jelent meg, de a műhelyteremtés is legalább annyira hajtja, mint az írás. Mostanra megtanult lassítani is – legalábbis a maga lackfis, hiperaktív módján.
KORÁBBAN EBBEN A SOROZATBAN: Fischer Iván, Dévény Anna, Csíkszentmihályi Mihály, Chikán Attila, Horn György, Korniss Péter, Halász Judit, Vitray Tamás, Lovasi András, Polgár Judit, Földessy Margit, Nádasdy Ádám, Vekerdy Tamás, Mikulás Ferenc, L. Ritók Nóra, Benkő Vilmos, Marék Veronika, Boldizsár Ildikó, Simonics Péter, Lovász László, Péter Vladimir
Tersánszky Józsi Jenő egyetlen este mulatta el az egyetemi tandíját. Krúdy Gyula akkora gavallér volt, hogy mindig mindenkit meghívott egy körre. Babits Mihály egy szilveszteri alkalommal pattogatott kukoricának öltözött. Ady Endre egy szerelmesen mozgalmas éjszaka után szívrohamot kapott.
Arról sok anekdota maradt fent, hogy mennyit szórakoztak, ittak és – nevezzük így – udvaroltak a nyugatosok. „De sosem kerül elő, hogy mennyit dolgoztak! Krúdy a kedvenc példám: köztudomású, hogy ő volt a legnagyobb korhely az egész bagázsban. Lump, szétesett, tipikus művész, mondhatnánk róla, de ugyanez a Krúdy addig ki nem tette a lábát otthonról, amíg meg nem írt tizenhét oldalt. Azért tizenhetet, mert Jókai állítólag tizenhatot írt.”
Több mint három órán át ülök a Lackfi család ebédlőasztalánál. Mellettünk sötétzöld cserépkályha, a körülöttünk lévő konyhaszekrényeket ő maga alkotta, a festés felesége, Bárdos Júlia bútorfestő munkája. A polcokon cifra betűkkel, népies motívumokkal körülvéve a hat gyerek neve és születési dátuma. Az ablakban bibliai tematikájú naptár. „Útjai kedves utak, és minden ösvénye békesség” – üzeni február kilencedike.
Lackfi János ráérősen, jó néhány perces kitérőkkel mesél, legalább akkora átéléssel a nyugatosokról, mint magáról. Az író, költő, műfordító, Nyugat-kutató – önmeghatározása alapján még: tűzoltó, katona, vadakat terelő juhász – Lackfi a beszélgetés alatt ugyan nem von párhuzamot önmaga és a nyugatosok között, de az őt ismerők szerint a szorgalom belőle sem hiányzik.
„Nem igazán tudnék más olyan szerzőt mondani, aki ennyire elképesztően sokat dolgozik – mondja róla Nyáry Krisztián író, a Líra kreatív igazgatója. – Iszonyú termékeny szerző, csak 2020-ban kiadott vagy hat könyvet, közben fordít, tanít… Nem is tudom elképzelni, hogyan csinálja.” Dragomán György a „munkamániás” szót használja rá. „Az írásban az a nehéz, hogy huszonnégy órás munka, ő is egyfolytában ír. A pletykák szerint még vezetés közben is. Keményen dolgozik, ez mindig is így volt. Nem tudom, fogja-e bírni a regényírással járó lassabb tempót.”
Lackfi százötvenezer karakter körül jár most készülő regényében, Dragomán az egyetlen, akinek felvázolta az egész történetet. „Rövidtávfutó-alkat, multitasking-akrobata vagyok – mondja magáról. – Ez nyilván hátrány, amikor beleülök egy regénybe. Egy nagy projekt, amennyire vonzó, annyira taszító is tud lenni. Nehéz átlátni, és az ember sokszor el is bizonytalanodik közben. Jó ez így? Miért kell nekem egy nyolcnarrátoros szarsággal bíbelődni? Miért én vagyok ez a balek? Mégis a másikat kellett volna megírni, a francba!”
A Unisys magyarországi szolgáltatóközpontja idén ünnepli 15 éves fennállását. Az indulás óta számos változás történt, többek között megsokszorozódott a csapat létszáma, és jelentősen megnőtt az elvégzendő feladatok komplexitása. A pécsi irodával együtt már három helyszínen vannak jelen, 2020-ban nyitották meg második budapesti irodájukat – Pest után Budán is –, ahova azonban a pandémia miatt egyelőre nem költöztek be. Hogyan készül a Unisys Magyarország a jövőre? Hogyan gondolta újra a vezetés a munkavégzést, a juttatásokat, a toborzást és az irodák szerepét? Ezekről a kérdésekről, valamint a vállalatok és a munkavállalók átalakuló viszonyáról beszélgettünk Makk Norbert ügyvezető igazgatóval.
AZ IT-ÜGYFÉLSZOLGÁLATTÓL A MÉRNÖKI FELADATOKIG
A Unisys a 2007-es év elején nyitotta meg magyarországi szolgáltatóközpontját, amely jelenleg körülbelül 800 főt foglalkoztat. Az amerikai központú multicég a hazai IT-ipar egyik legismertebb szereplője, amely helyi szinten is multinacionálisnak mondható, hiszen az itteni központban 53 nemzet dolgozik együtt. Az elmúlt 15 évben a folyamatos létszámnövekedés mellett számos magas hozzáadott értékű folyamat menedzselése került át ide. Ma már rendkívül szélessé vált a paletta az IT és az ahhoz kapcsolható szolgáltatások terén az infrastruktúra- és rendszerfelügyeleti feladatoktól a mérnöki munkán át a rendszertervezői és a tanácsadói szerepkörökig. „A technológiai forradalom a mi munkánkat is alakítja: a felhőalapú szolgáltatások, az automatizáció és a mobilitás támogatása mind olyan területek, ahol szükség van kollégáink szakmai tudására. Nem beszélve arról, hogy ma már szinte természetes a munkatársaink számára, hogy egy hozzájuk érkező problémát egy mesterséges intelligencia előzetesen áttekint, kategorizál és megoldási javaslatokkal lát el, míg 15 évvel ezelőtt nem létezett ilyen segítség” – mondja Makk Norbert.
FONTOS, HOGY MINDEN KOLLÉGA TUDJON FEJLŐDNI
A fenti feladatok ellátása sokféle, mindig naprakész tudást igényel, ezért a vállalat nagymértékben épít a munkavállalók szakmai fejlődésére, aminek érdekében munkaidőben végezhető, hosszútávú, belső képzéseket is biztosít számukra. „Fontosnak tartjuk, hogy minden kollégánk fejlődni tudjon és megvalósíthassa a kitűzött karriercéljait. Ennek a szemléletnek a sikerét tükrözi, hogy a 30 fős kezdőcsapatból 28-an ma is velünk vannak, és a többségük azóta akár többször átképezte magát, és újabb, az érdeklődéséhez jobban illő munkát végez” – hangsúlyozza az ügyvezető igazgató, hozzátéve, hogy az ügyféligények magas színvonalú kiszolgálása érdekében új tehetségek toborzására is folyamatosan szükség van, így jelenleg is számos nyitott pozícióval rendelkezik a cég. Míg stabil nyelvtudás minden esetben szükséges, az elvárt végzettséget az adott munkakör határozza meg, ugyanis a magyar leányvállalat a 100 százalékban IT tartalmú munkák mellett magát a globális céget támogató funkciókat is ellát, például itt ül az európai irodáinkat támogató HR csapat, valamint sales folyamatokban és új szerződések előkészítésében is részt vesznek a hazai központban dolgozó kollégák.
RUGALMASSÁG, TÁVMUNKA ÉS MÉLYÜLŐ BIZALOM
A Unisys gondoskodó munkáltatóként a személyes- és karriercélok támogatása mellett az alábbi területekre is kiemelt hangsúlyt fektet: a kollégák társadalmi, pénzügyi, fizikai és mentális jólétének támogatása (well-being), illetve olyan vállalati kultúra és közösség megteremtése, amelyben a mindenkori munkavállalók jól érzik magukat. Makk Norbert szerint a munkavállalói elégedettség növelése érdekében ma már elengedhetetlen a rugalmasság és ennek kapcsán a távmunka lehetőségének biztosítása is, ami a pandémia során a korábbihoz képest nagyobb jelentőséget nyert. „Az elmúlt időszakban gyakrabban és részeletesebben kértük ki a kollégáink véleményét, és ezeket a visszajelzéseket figyelembe véve gondoltuk újra munkáltatóként a feladatainkat és a felelősségünket. Úgy hiszem, hogy ilyen értelemben nálunk a fizikai távolság ellenére elmélyült a munkaadó és a munkavállaló közötti kapcsolat és a bizalom” – véli az ügyvezető igazgató.
AZ IRODA MINT KÖZÖSSÉGEK ÉS TALÁLKOZÁSOK TERE
A rugalmasság a munkavégzés minden területén, köztük az irodai terek használatában is érvényesülni fog. „A pandémia kezdete óta a biztonságot szem előtt tartva, senkit sem kényszerítettünk vissza az irodába egy percre sem. A megszokott megbeszéléseket, programokat és képzéseket megtartottuk, csak más módon. A személyes találkozások kapcsán a rugalmasság az alapelvünk, ami a jövőben tervezett hibrid működés bevezetésével is így marad, az iroda pedig nagyobb mértékben a találkozások terévé válik” – emeli ki Makk Norbert, aki azt is elárulja, hogy különféle programokkal szeretnék majd színesíteni az irodai munkát, hiszen a közösség összetartása és a személyes kapcsolatok ápolása nélkülözhetetlen a sikeres hosszútávú együttműködéshez. A hibrid jövőre gondolva a vállalat megtartja a pécsi és a pesti mellett a gyakorlatilag még vadonatúj budai irodáját is, hogy mindenki a számára kényelmesen megközelíthető helyszínre járhasson be. Ez a fajta rugalmasság a toborzási lehetőségeket is kibővíti, a magyar központ ugyanis már az ország bármely pontjáról várja a tehetséges jelöltek érdeklődését.
ÚJ JUTTATÁSOK A GONDOSKODÁS JEGYÉBEN
A gondoskodás, valamint a munkaadó és munkavállaló közötti kapcsolat elmélyülésének jegyében a vállalat a béren kívüli juttatások körét is szélesítette. A meglévő juttatások további, prémium egészségmegőrző programmal egészültek ki, amely alanyi jogon jár a belépés napjától. Ennek keretében a Unisys Magyarország partnerségre lépett az egyik legátfogóbb szolgáltatást nyújtó hazai magánegészségügyi intézménnyel. A mentális egészségmegőrzés szintén kiemelt figyelmet kap, mindenkinek elérhető, többnyelvű tanácsadással és konzultációs lehetőséggel bővült a munkáltatói gondoskodás köre. Továbbá a home office térnyerésével havi szinten anyagi támogatást is kapnak a kollégák az otthoni munkavégzéshez. „Úgy hiszem, hogy egy fejlődő, sokszínű és izgalmas jövőt teremtünk mind a vállalat, mind a kollégák számára. Bízom benne, hogy idén már személyes képzésekre, csapatépítőkre, sporteseményekre és egyéb céges rendezvényekre is készülhetünk, hiszen mindez amellett, hogy a vállalati kultúránk szerves része, egyúttal záloga a küldetésünk megvalósításának, miszerint egy cégként egy célért dolgozunk” – mondja zárásként az ügyvezető igazgató.
Az egyhelyben állás a hanyatlás kezdete – vallják a Tiszacash Zrt.-nél –, és nem is állnak egyhelyben, újabb és újabb területeken kínálnak mást, többet, jobbat. Érdemes velük tartani az új utakon, mert eddig mindig megtalálták a kiemelkedően teljesítő befektetési lehetőségeket.
A Dunakanyar nem csak a sűrű börzsönyi hegyek miatt a túrázók zarándokhelye, sokan járnak Mosonyi Annamária családias hangulatú műhelyébe is. A Mauna bakancsaiban Erőss Zsolt is mászott.
Egy emberöltő óta van jelen a STIHL Magyarországon. A márkanévről évekkel ezelőtt elsőre mindenkinek a motoros fűrészek ugrottak be: ha valaki átszólt a szomszédba, hogy kölcsönkérheti a STIHL-t, akkor nem kellett magyarázkodni, mire is gondol. A STIHL azóta rengeteg új, innovatív termékkel bővítette palettáját, mára már nem csak az erdő- és mezőgazdaság, a kert- és tájépítés, valamint az építőipar professzionális dolgozói részére, hanem magán kerttulajdonosok, otthoni felhasználók, sőt, kertészkedni szerető nők számára is ajánl kerti gépeket. Bakon Gábort, az Andreas Stihl Kereskedelmi Kft. ügyvezetőjét kérdeztük a cég jelenéről és jövőjéről.