Pár hónapja közösen vettek egy székesfehérvári kórházat, néhány hete felvásárolták az ország egyik legnagyobb, szintén nem fővárosi magánklinikáját, a pécsi Da Vincit, ami a hazai piac eddigi talán legkomolyabb tranzakciója. Hogy zajlott le, ki kereste meg a másikat, mennyi ideig tartott, mire üzlet lett belőle?
Lancz Róbert (L. R.): Nagyjából egy év telt el az első megkereséstől a tranzakció zárásáig, ami egyébként néhány nappal ezelőtt történt meg. Nem titok, hogy tavaly május óta együtt építkezünk az Unionnal (létrehozták az Eső Magánegészségügyi Hálózat Zrt.-t – a szerk.), és azt is több hónapos előkészítés előzte meg. Tehát miközben a közös cégünket tervezgettük, párhuzamosan már megkezdtük a tárgyalásokat a Da Vincivel. Mi kerestük meg őket, hiszen mindig pásztázzuk a piacot, és már az első találkozáskor nyitottság volt a részükről.
Miért jó ez a Doktor24-nek, és különösen miért jó az egy biztosítónak, ha ennyire szorosra fűzi egy magánszolgáltatóval a kapcsolatát, és együtt épít vidéki hálózatot?
Almássy Gabriella (A. G.): A Doktor24 régóta kiemelt partnerünk, mert egy biztosítónak fontos, hogy a szolgáltatói oldalon garantálni tudja a minőséget, értve ez alatt azt is, hogy ne legyenek felesleges vizsgálatok a rendszerben, ne legyen pazarlás. Akinek viszont szüksége van rá, az a leggyorsabban és leghatékonyabban hozzájusson a vizsgálatokhoz.
A vidéki hálózatra meg azért van nagy szükségünk, mert vannak nagyvállalati ügyfeleink – és a piac itthon még lényegében vállalati egészségbiztosítás –, akiknek még nem tudjuk ugyanazt a kapacitást és minőséget nyújtani az egész országban, mint amit Budapesten és környékén. És szépen lassan kezd terjedni az egyéni egészségbiztosítás is, és ehhez is kell az országos lefedettség. Az is nagyon fontos, és lehet, hogy ezek nagy szavak, hogy amin dolgozunk, az társadalmilag is hasznos. Az állami egészségügy kapacitásai végesek, és ahhoz, hogy a magánegészségügy közelebb jusson az államihoz, bárhogyan is képzeljük az együttműködést, kell, hogy vidéken is megfelelő minőségben és kapacitásban legyenek elérhetők a szolgáltatások.
Mi nagyon régóta ott vagyunk ezen a piacon, 2008-ban elsőként vezettük be a szolgáltatás alapú egészségbiztosítást, és szeretnénk, ha úgy ismernének minket, mint az egészségbiztosítót. Nem nagyon volt olyan év, hogy ne nekünk lett volna a legnagyobb portfóliónk.
Most mekkora?
A. G.: Hatmilliárd forint körüli. Ez a magyar piacon jelentős állomány, de azért ez az Union díjbevételének pici része. Nem ebből élünk, de hosszú távon nagyon fontos.
Kezdettől lehetett ezt nyereségesen üzemeltetni? Egyáltalán most nyereséges ez az üzletág?
A. G.: Nagyon nehéz nyereségesen üzemeltetni, nagyon vékony rajta a profitmarzs. De hosszú távon gondolkozunk, és ez olyasmi, ami pozitív élmény sok más típusú biztosításhoz képest. Azért is nehéz itt nagy profitot elérni, mert még mindig kevés a tapasztalat, kicsi a portfólió, még ha senkinek nincs is akkora adatbázisa, mint nekünk. Ezért is foglalkoztatott bennünket régóta a vidéki hálózatépítés, hogy tudjunk tovább nőni. De a hálózatépítéshez nincs meg az a tudásunk, hogy egyedül csináljuk, mi másban vagyunk jók. Így elég hamar eljutottunk egymáshoz.
Van hasonló közös cégépítésre példa a Vienna Insurance Group (VIG, az Union anyavállalata – a szerk.) által lefedett országokban?
A. G.: Nincs, ez abszolút pilot projekt. Talán azért is, mert nálunk nagyon gyors fejlődésre van szükség. Az igényekhez képest a szolgáltatás nagyon le van maradva.
L. R.: Csak szorosabbra vontuk az együttműködést, és felismertük, hogy zöldmezősen lassabb, mint akvizíciókkal. Ahogy az Unioné, úgy a Doktor24 ügyfélköre is Budapestre és környékére koncentrálódott, körülbelül az ország lakosságának harmadát fedtük le. Próbáltuk harmadik fél bevonásával ellátni a maradék hetvenet, de azt tapasztaltuk, hogy ez sokkal nehezebb.
Tavaly év végére viszont eljutottunk oda, hogy már négymillió embert el tudunk látni egy órán belül, az ország nyugati felét jól fedjük, és az a cél, hogy a keleti részében is el lehessen érni bennünket egy órán belül. Ehhez a kulcs a platform, a back office szolgáltatás egységesítése, mert ha ez megvan, még több pácienst tudunk fogadni, egységes ellátási rendszerben, egységes időpontfoglalással, elszámolási rendszerben – ez nagyon megkönnyíti egy biztosító működését, és hatékonyabbá tudja tenni az értékesítést.
Sohasem úgy megyünk oda, hogy az alapítók adják ide a kulcsot, és másnap ne jöjjenek be.