Bent vagyunk! Az Emeraldban

A 18. században épült Belvárosi Szent Anna­-templom a város egyik értékes későbarokk műemléke. Egykor belső kerteket rejtő rendház is csatlakozott hozzá, de azt a II. világháború után lebontották, hogy helyére az 1970-es években – Jeney Lajos és Bán Ferenc (Budapesti Városépítési Tervező Iroda) tervei alapján – felépüljön a szomszédos főpostához csatlakozó ötemeletes telefonközpont. Az alumíniumtokos, színezett üvegfelületekkel épült ház sokak szerint agyonnyomta a szomszédos műemléképületet, de mielőtt eldobnánk az első kavicsot a 70-es évek építészeire, kis érdekesség: a tervpályázat előírta, hogy az új épület tömegében, osztásában és homlokzati kialakításában sem illeszkedhet a templomhoz, és a szentélyt is a lehető legjobban el kell takarni.


Az öt évvel ezelőtt megkezdett teljes átépítés kezdeti lépéseikor a megbízó egy felismerhetően kortárs épületet szeretett volna, ez később finomodott, és egy időtlennek tetsző, stabilitást sugárzó épületet rajzoltak meg Peschk­a Alfréd vezetésével az Óbuda Építész Stúdió tervezői, Nemes Bertalan, Csernik Tamás és Kákóczki Norbert. Az Emerald Residence mészkőburkolatú épületében 99 szállodai szoba és 106 lakás kapott helyet, a főtömeg fölött három visszahúzott szinttel. A belsőépítészeti terveket egy másik iroda kezdte kialakítani, azonban ők nem tudtak megbirkózni a feladattal. Ekkor kapta meg a megbízást a szentendrei és milánói központtal rendelkező, számos hotel és étterem sikeres tervezését maga mögött tudó Este’r Partners. „Szerencsére az Emerald név és ezzel bizonyos alapelvek és színek, mint a smaragdzöld vagy az arany már a tervezés elején megvoltak. Ez segítség volt nekünk is” – mondja Radnóczy Eszter és Szabó Csilla, az Este’r Partners két tervezője.

Régi és új találkozása
A korábbi, szocmodern épület túlzottan rátelepült a barokk templomra – ezt a kapcsolatot az új épület sokkal ügyesebben oldotta meg. A két épület között átjárható, teraszos passzázs jött létre, innen nyílik a szálloda bejárata is. A templomot és a szállodát üvegfal köti össze, funkciója a telefonközpont mozdíthatatlan részeit rejtő épülettömeg elfedése. A rendház motívumai ezen a felületen és a szálloda grafikai motívumaiban is visszaköszönnek.