Az elmúlt években négy kelet-közép-európai művész kapott önálló kiállítást a világ három legfontosabb kortárs kiállítóhelyének egyikében, a londoni Tate Modern múzeumban. Az intézmény első emberével – több, régióbeli Forbes-újságíróval együtt – beszélgettünk a művészeti piacról.
Írta: Donáth Mirjam
„Mit kérdeznél a Tate Modern igazgatójától, ha megtehetnéd?” – kérdem Kucsora Mártát, az ötven év alatti kortárs magyar képzőművészek egyikét. Ők azok, akik egyszerre alkotnak és netwörkölnek, hogy megélhessék: őket is felfedezi a világ. Márta semmiképpen sem nevezhető meg nem értett művésznek, az elmúlt két évben önálló kiállítása volt mind a Műcsarnokban, mind a manhattani Post Masters Galleryben. Néhány éve a Magyar Nemzeti Bank szerezte meg húsz alkotását ötvennyolcmillió forintért, ma egy 2 × 2 méteres képének húszezer euró az ára. „Van olyan fiatal magyar művész, akinek követi a munkásságát?” – tettem fel Márta kérdését, már a nőkre szabva a Tate Modernt vezető Frances Morrisnak, aki bevallottan elfogult az alkotó nők iránt. A válasza határozott igen. „De ennél többet nem mondhatok” – tette hozzá. A hatvannégy éves Morris több mint három évtizede dolgozik a Tate múzeumnak, és hét éve a Tate Modern feje. „Nem szabad nevekkel dobálóznom.”
Sem a nevekkel, sem a számokkal nem dobálóznak a kortárs művészet – az egyik legkevésbé transzparens piac – szereplői, de azt biztosan tudni lehet, hogy Frances Morris tagja annak a nagyjából száz emberre becsült körnek, amely meghatározza a világpiacot. A Temze-parti Tate Modern – az épület valaha erőmű volt – a Financial Times szavával élve „mindig az erődemonstrációról szólt”. Aki bekerül a Tate-be, az előtt minden kapu megnyílik, felkelti a nemzetközi sajtó figyelmét, és – ennek következtében – az alkotásai is radikálisan felértékelődnek.
A GOLDBECK története több mint ötven, sikerben gazdag évre nyúlik vissza. Ma az építőipari szegmens egyik vezető vállalataként több mint 12 000 alkalmazottat foglalkoztat Európa-szerte. Az innovációban és trendteremtésben jártas cég egyedi és egyedülálló parkolóházprojektjeinek a kontinens minden részén csodájára járnak. A szellemi tulajdonért felelős igazgató, Martin Mihal’ a vállalat működéséről és sikeres projektjeiről beszélgetett […]
A GOLDBECK története több mint ötven, sikerben gazdag évre nyúlik vissza. Ma az építőipari szegmens egyik vezető vállalataként több mint 12 000 alkalmazottat foglalkoztat Európa-szerte. Az innovációban és trendteremtésben jártas cég egyedi és egyedülálló parkolóházprojektjeinek a kontinens minden részén csodájára járnak. A szellemi tulajdonért felelős igazgató, Martin Mihal’ a vállalat működéséről és sikeres projektjeiről beszélgetett velünk.
Hogyan kezdődött a GOLDBECK története?
A céget Ortwin Goldbeck és hét alkalmazottja alapította 1969-ben – ők együtt készítették a vállalat első acél építőelemeit is. Az 1980-as évek közepe óta, a klasszikus ipari csarnokok mellett a GOLDBECK irodaépületeket és többszintes parkolóházakat is épít saját gyártású elemekből. A vasfüggöny leomlása után a cég a német határokon túl, Csehországban és Lengyelországban is terjeszkedni kezdett, majd 2004-ben megnyitotta szlovák fiókját Pozsonyban.
Jelenleg hány országban működik a vállalat és mely területekre fókuszálnak?
A GOLDBECK-nek Európában több mint száz fiókja, valamint tíz gyártóüzeme van, ezek mellett van három bemutatóközpontunk is, ahol az ügyfelek 1:1 méretben tekinthetik meg a termékeinket. 2022-ben létrehoztuk a GOLDBECK CEE South multinacionális cégcsoportot, amely összefogja a közép-európai régió négy országában működő öt fiókvállalatunkat. Ide tartozik Szlovákia, Magyarország, Szlovénia és Horvátország. Termékportfóliónkban megtalálhatóak a beltéri létesítmények, irodaépületek, parkolóházak, lakóházak, iskolák és sportlétesítmények építéséhez szükséges rendszerek is. Ezek mellett, külön üzletágat dedikáltunk a csarnokok, irodaházak és iskolaépületek felújítására.
A projektek lebonyolítása során lényeges különbségek vannak az egyes ügyfelekkel való kommunikációban?
Igen, hiszen minden ország más sajátosságokkal rendelkezik. Például a parkolóházak esetében lényeges különbségek vannak az építésre vonatkozó tűztechnikai követelmények között. Vannak ügyfeleink, akik több európai országra kiterjedő befektetési tervvel rendelkeznek. Cégünk jelentős segítséget nyújt nekik ehhez azzal, hogy biztonságos környezetet teremt a beruházásaikhoz. Részletekbe menően, előre feldolgozzuk az egyes országok közötti összes különbséget. Befektetési garancia mellett ügyfeleinknek átfogó szolgáltatásokat nyújtunk minden országban, ahol jelen vagyunk.
Hogyan merült fel, hogy parkolóházakkal is foglalkozzanak, és mi teszi ezeket a projekteket különlegessé az Ön számára?
Mi is érdekeltek vagyunk a gondtalan, kényelmes parkolás megteremtésében, hiszen ez mindennapi életünk szerves része. A cél, hogy elkerülhető legyen a parkolással kapcsolatos helyzetekből eredő, tudatalatti stressz. Ezt a vezérelvet követve készítették el mérnökeink azt a kiemelkedően felhasználóbarát, kényelmi szerkezetrendszert, amely segítségével a parkolóházak belső oszlopoktól mentesen alakíthatóak ki. Az épületrendszerünk előregyártott mennyezeti paneljeit rejtett acél teherhordó szerkezettel láttuk el. Röviden tehát a homlokzatot és a tetőt egy erős tartószerkezeti rácsra húzzuk fel, az ügyfél vagy az építész kívánságainak megfelelően. Az elismert európai homlokzatgyártókkal folytatott, kiemelkedő együttműködésünknek köszönhetően ki tudjuk elégíteni a befektető igényeire szabott homlokzati elemek gyártási követelményeit is. Természetesen a legmodernebb építési technológiákat alkalmazzuk.
Hogyan kapcsolódnak projektjeikben az környezetvédelem és a fenntarthatóság témáihoz?
Ez a terület kiemelt figyelmet követel, ezért a koordinálására létrehoztunk egy csoportszintű fenntarthatósági osztályt. Célunk, hogy a következő években elérjük a CO2-semlegességet. A fenntartható építkezés számunkra azt jelenti, hogy felelősséget vállalunk a környezeti terhelés csökkentésében. Az intenzív kutatás-fejlesztés eredményeképp rendszerszintű megoldásainkban a környezeti, szociális, funkcionális és gazdasági tényezőket kiegyensúlyozott módon kezeljük. A klímavédelem és a környezeti szempontokkal való összeegyeztethetőség számunkra központi témák a parkolóházak tervezésében. A parkolóházak esetében a fotovoltaikus eszközök elegendő napenergiát biztosítanak mind az elektromos járművek töltéséhez, mind pedig a napi áramfogyasztás fedezéséhez. A homlokzatra vagy a tetőre telepített növények nem csupán a környező klímára vannak jó hatással, hanem természetes élőhelyet biztosítanak egyéb élőlények számára is. Az ilyen típusú homlokzatok és tetők megakadályozzák a környezet túlmelegedését és természetes védelmet jelentenek a porral és a zajártalommal szemben – ez a városi környezetben különösen fontos.
Az önök építkezési rendszere akár 20%-kal csökkenti a CO₂-kibocsátást a hagyományos technológiákhoz képest. Ezt hogyan tudták elérni?
Első pillantásra látható, hogy a mi rendszerünk anyagigénye kisebb, mint a hagyományos, monolitikus építkezéseké. A különböző építési módszerek összehasonlításával alaposan megvizsgáltuk a különböző építőanyagok gyártásának többszintes parkolóházaink CO2-egyenlegére gyakorolt hatását. A biefeldi GOLDBECK alkalmazotti parkolót vetettük össze egy elképzelt, hagyományos módszerekkel épített parkolóházzal, és azt a kiváló eredményt kaptuk, hogy az előbbi CO2-lábnyoma 20%-kal alacsonyabb.
Ezen kívül mi különbözteti meg a céget a versenytársaktól?
Parkolóházaink megfelelnek az összes fontos építési és üzemeltetési követelménynek. Teljes életciklusuk során gazdaságos, ugyanakkor felhasználóbarát, kényelmes és innovatív konstrukciók. A nyitott kialakítású homlokzat és az oszlopmentes belső elrendezés nem csak nagyobb biztonságérzetet adnak, de az optimális szellőzést és a természetes fény beáramlását is segítik. Az európai családi vállalkozások értékrendszerét követjük, ugyanakkor fiókvállalataink és gyártóüzemeink decentralizált rendszerben működnek Európa-szerte. Elkészült projektjeinkről hosszú távon gondoskodunk, teljeskörű szolgáltatást és kulcsrakész építkezést kínálunk. Azonban ennél több is megkülönböztet bennünket versenytársainktól. A központi tervfejlesztésnek köszönhetően bármilyen új technológiát nagyon gyorsan be tudunk vezetni az egész kontinensen.
Mit tartanak a cég legnagyobb eredményének a parkolóház-építés terén?
Legújabb projektünk, amire büszkék vagyunk, hogy egy nyolcszintes, 8500 férőhelyes parkolóházzal bővítjük a frankfurti repülőteret. Szintén a legnagyobb sikereink között említeném, hogy a németországi Hirschbergben a munkavállalóink számára épített parkoló volt a legelső parkolóház, amely megkapta az arany minősítést a Német Fenntartható Épületek Tanácsától (DGNB).
A parkolóházak építése során mennyiben számolnak az autóipari trendekkel?
Ezek a trendek a parkolók korszerűsítésére ösztönznek, így a parkolók bővítésére, illetve az egyes parkolóhelyek elektromos töltővel való ellátására. Egy 3,5 tonnás teherszállító járművekre tervezett garázs megépítésével sikerrel teljesítettük egy európai logisztikai cég különleges igényeit is. A hirschbergi fejlesztési és dizájnközponttal folytatott kölcsönös és intenzív kommunikáció olyan szakmailag kiemelkedő környezetet teremt, amelyben még a jelentősebb kihívásokat és átlag feletti igényeket is teljesíteni tudjuk.
Hogyan látja a parkolóházak jövőjét? Mi a GOLDBECK jövőképe?
A gyorsan növekvő autóipar miatt egyre szembetűnőbb a parkolóházak hiánya. Az önkormányzatok már a lakóövezetekben is kénytelenek szabályozni a parkolást. A GOLDBECK kész páratlan szolgáltatásokat nyújtani ügyfeleinek a parkolóházak előkészítése és üzemeltetése terén. Emellett szeretnénk továbbra is vezető szerepet betöltetni az ügyfeleink számára elérhető új technológiák és folyamatok létrehozásában és bevezetésében.
Ellehetetlenült független előadóművészeti közeg, beszántott Színművészeti Egyetem, bankcsőd miatt veszélybe került éves költségvetés. Barda Beáta turbulens időszakot tudhat maga mögött a Trafó élén. Tavaly a második ciklusára is megválasztották, hogy továbbvigye a magyar és külföldi alternatív társulatok bázisának számító ház örökségét.
90 másodperc Boross Dáviddal A covid alatt tízmillió kertész országa lettünk, a muskátli mellett megjelent az erkélyeken a paradicsom és a padlizsán. Most, hogy újra beindultak az utazások, visszaesett az Oázis kertészetek forgalma?Aki elkezdett kertészkedni, annak a hétköznapjai részévé vált a zöldítés, és folytatja. Úgy kellett a paradicsom az erkélyre, mint svájci bicska a zsebbe. Biztonságérzést ad, hogy képes vagyok önfenntartásra. Genetikailag […]
Ott lettem volna szívesen, amikor a nyilvánosan is szabadszájú Michael O’Leary közli a Ryanairt alapító Mr. Ryannel, hogy itt lenne az ideje távoznia a cég elnöki posztjáról. O’Leary időnként úgy néz ki, mint egy ivós hétvégére jött fapados turista a bulinegyedben, esetleg egy telefonját nézegető portás, aki mindig a fején tartja az olvasószemüvegét, de a legritkább esetben tűnik könyvelőnek. Pedig eredendően […]
Írta: Tilesch György Egy amerikai egyetem rektora februárban részvétnyilvánító mailt küldött a diákságnak. Az apropó egy michigani iskolában elkövetett fegyveres mészárlás volt. A levél alján ott maradt az apró betűs jelzés: azt voltaképp a ChatGPT nevű nyelvi mesterségesintelligencia-modell komponálta. Tömeges felzúdulás követte a tévedést, ennyire szenzitív esetben ez indokoltnak is tűnhetett. De adódik a kérdés: hol húzzunk meg új határokat most, […]