Az Athletic Brewing alapítói, Bill Shufelt és John Walker olyan ízletes alkoholmentes sört főznek, hogy a legnagyobb sörsznobok is megnyalják a szájuk szélét. Nem csoda, hogy a félmilliárd dollárra értékelt startup befektetői megrészegültek. Az amerikai Forbes cikke.
Írta: Steven Bertoni / Fordította: G. Tóth Ilda
Egy borongós szerdán Bill Shufelt, az Athletic Brewing társalapítója és vezérigazgatója lekap egy aranysárga sörösdobozt a milfordi, Connecticut állambeli új, mintegy tizennégyezer négyzetméteres sörgyár zúgó futószalagjáról, és felpöccinti. Délelőtt tíz óra van, még sincs semmi baj azzal, hogy sört iszik. A harminckilenc éves vállalkozó és üzlettársa, John Walker (42) az elmúlt években Amerika legmenőbb sörmárkáját futtatták fel. Olyan sört kezdtek főzni, ami különösebben nem volt népszerű – arrafelé sokáig körülbelül úgy tekintettek az alkoholmentes híg italra, mint a koffeinmentes kávéra vagy a pulykahúst helyettesítő tofura. Ők azonban elhatározták, hogy leszámolnak a megbélyegzéssel: komlós IPA-kat, szúrós ale-eket és testes portereket dobtak piacra, pont olyan finomakat, mint a legjobb alkoholos kézműves sörök – csak éppen annyi alkohol sincs bennük, mint egy szelet rozskenyérben. Egy hatos csomag körülbelül tíz dollárba kerül.
„Az emberek több mint ötezer éve isznak sört” – mondja Shufelt, aki korábban hedge fund-kereskedő volt, és tíz éve egyáltalán nem fogyaszt alkoholt, hogy jobban tudjon fókuszálni a munkájára. „Sör- és ételimádó vagyok, őrülten zavart, hogy nem ihatok sört, csak mert egészségesen élek.”
Írta: Tilesch György Egy amerikai egyetem rektora februárban részvétnyilvánító mailt küldött a diákságnak. Az apropó egy michigani iskolában elkövetett fegyveres mészárlás volt. A levél alján ott maradt az apró betűs jelzés: azt voltaképp a ChatGPT nevű nyelvi mesterségesintelligencia-modell komponálta. Tömeges felzúdulás követte a tévedést, ennyire szenzitív esetben ez indokoltnak is tűnhetett. De adódik a kérdés: hol húzzunk meg új határokat most, […]
Írta: Tilesch György
Egy amerikai egyetem rektora februárban részvétnyilvánító mailt küldött a diákságnak. Az apropó egy michigani iskolában elkövetett fegyveres mészárlás volt. A levél alján ott maradt az apró betűs jelzés: azt voltaképp a ChatGPT nevű nyelvi mesterségesintelligencia-modell komponálta. Tömeges felzúdulás követte a tévedést, ennyire szenzitív esetben ez indokoltnak is tűnhetett. De adódik a kérdés: hol húzzunk meg új határokat most, hogy a generatív MI – mintegy varázsütésre – jó mélyen bepréselte magát az életünkbe?
Négyfős véleménycsapat váltja egymást hónapról hónapra a pódiumon. Májusban Orbán Krisztián tér vissza!
Alig pár hónap alatt felbolydult méhkashoz lett hasonlatos az MI világa. Mindenki erről beszél, majdhogynem nagyanyáink is, igazodva polarizáltságra huzalozott reflexeink diktátumához és persze izgalmunkat, félelmünket is mind kimaxolva. Hetek alatt zajlott le a laikus hozzáférés globális forradalma, csak a ChatGPT-nél már százmillió felett ketyeg a felhasználótábor. A személyes élmény transzformatív hatását se becsüljük le, minimális erőfeszítéssel is azt gondolhatnánk, képben vagyunk MI-ügyben, passzív elszenvedőből kezdeményezőjévé váltunk egy alkotásra emlékeztető folyamatnak, és szuperintelligensnek látszó gépi orákulum csepegteti fülünkbe végtelen tudását, bármit is kérdezünk.
Ha igazságosak akarunk lenni, a generatív MI tudását tekintve így szólna az akkurátusabb ítélet: „Egész jó.” Vannak gyermekbetegségei? Vannak. Korlátai? Hogyne. Viszont az üzleti világ számára hasznos-e? Határozottan. Sőt, kis híján megkerülhetetlen. Egyelőre rajtunk, üzleti vezetőkön múlik, milyen gyorsan értjük meg, mire érdemes használni, és mire nem. Legfőképp azt kell megtanulnunk – de azt villámsebességgel –, hogyan talál új egyensúlyra a munka, az értékteremtés és a döntéshozatal világában az emberi, valamint az egyszerre szélesedő, mélyülő gépi intelligencia.
Nagy tech hullámok felverésekor mindig izgalmas visszanézni az első tanulságokat. Három friss tapasztalat: az egyik, hogy alig pár hónap alatt kétharmadra ugrott azon nagyvállalatok aránya, akik valamilyen mértékben már tudatosan használnak generatív MI-eszközöket – még ha ezen belül szintén kétharmad bevallottan alkalmazotti leépítést, átstrukturálást hajtott végre ennek következtében. Második, szintén rövid távú tanulság: a kódolási MI-asszisztensek bevetésénél máris ötvenöt százalék körüli fejlesztői produktivitásnövelést mutattak ki – ugyanez a mutató adminisztrációs és döntéstámogató feladatoknál harmincöt százalék. A harmadik: a bevetett MI-eszközök már egyetlen negyedév alatt képesek voltak akár húsz–harminc százalékot is javítani teljesítmény-hatékonyság területen. És messze még az év vége.
Fényesebb a blokkláncnál az MI kétélű kardja. Míg a tech óriások csendben építik le kripto- és metaverzumrészlegeiket, ömlik az erőforrás mindenbe, ami MI. Ez már nem a spekuláció kora, hanem annak az ideje, hogy hogyan épül be az MI a mindennapok termékeibe, hogyan hódít teret, és hoz pénzügyi hasznot. No, meg a szervezeti oldal – drasztikus leépítésekkel tarkított – átalakításának időszaka. A nagy platformok begyorsítottak, nem véletlenül változott MI-infuzionált, általánosan elérhető termékké minden, ami keresésen alapul, vagy személyes és irodai produktivitáson, ügyfélkapcsolaton, vállalatirányításon, kódolásasszisztencián – és még sorolhatnánk.
Ha csak a társalgásra optimalizált MI-alapú keresést nézzük, még kérdéses, hogy a tömegek mindezt óhajtják-e, és ha igen, milyen gyorsan képesek befogadni. A tét hatalmas, annyi bizonyos. Itt még egyszázaléknyi rész a piacból is bizony kétmilliárd dollárt jelent. Igen ám, de ha csak a gyors térnyerésre, aktív felhasználóhódításra és MI-fegyverkezési versenyre optimalizáljuk magunkat, a kockázatok és mellékhatások felmérése kritikus pillanatokban sajnos háttérbe szorulhat, potenciálisan negatív következményei pedig sokkal inkább búvópatakszerűen jelentkezhetnek.
Csak egy példa: az új generációs keresők felhasználói már azt is megszabhatják, milyen értékrend mentén társalogjon velük az MI. Magyarán tényekért és tudásért megyünk, helyette véleményt és indoktrinációt kapunk. Hogy mi annak a társadalmi következménye, amikor mindenki a saját vizét issza vissza? Nos, nem hinném, hogy ezt pont a hazai olvasóknak kellene megmagyarázni.
A szerző mesterségesintelligencia-szakértő és tanácsadó, a kaliforniai PHI Institute for Augmented Intelligence szervezet alapító elnöke.
A Forgó tagjai: Simó György, Pistyur Veronika, Tilesch György és Orbán Krisztián.
Ossza meg ismerőseivel:
Groupama Biztosító
2023 Április Támogatói tartalom Groupama Biztosító
A több mint tíz éve Magyarországon élő és dolgozó Alexandre Jeanjean 2023. április 1-jével vette át a csoport magyarországi vállalatának irányítását, és feltett szándéka, hogy folytassa a nevéhez fűződő fair ügyfélstratégiát. Az emberek pénzének fair kezelése táplálja a társaságba vetett bizalmat, ami idén fontosabb lehet, mint korábban bármikor. A korábbi vezérigazgató-helyettes 11 éve él hazánkban, […]
Sümegi Elemér hangszerei – hegedűk és csellók – kivételes műgonddal és odaadással készülnek. A Xiaomi 13 Pro professzionális tripla Leica kamerarendszerével rögzített képeken festményszerűen elevenedik meg a hangszerkészítő mester műhelye, lovai, birtoka és irigylésre méltóan sokszínű, derűs élete. Mikor a koncertterem falai között felcsendül egy hegedűfutam, a közönség soraiban vélhetően csak Sümegi Elemér hegedű- és […]
Tizenhetedik alkalommal gyűlt össze a bankszektor krémje, hogy kiderüljön, ezúttal melyikük teljesítményét találta kiemelkedőnek a 21 nemzetközileg elismert szakemberből álló zsűri. A Mastercard – Év Bankja versenyt minden évben nagy érdeklődés övezi, idén összesen 7 kategóriában versenyzett a pályázó 13 pénzügyi szolgáltató. Jól megkomponált innovációk Mi a nehezebb? Komponálni egy új zeneművet vagy előadni egy […]