A reggeli olívabogyóválaszték, a csavart hegyi sajtok, a még meleg perec és a frissen facsart gránátalmalé szín- és ízorgiája egyértelműen elhelyezi a vendéget, hogy merre is jár a világban. És a reggeli isztambuli napsütésben nem is lenne sehol máshol szívesebben.
Írta: S. Takács András
A bleasure kifejezés a business és a pleasure szavak összegyúrásából született még a covid előtt, és az üzletet meg a kikapcsolódást hivatott ötvözni. A városi luxusszállodák legfontosabb klientúráját adó, mindig úton lévő üzletemberek az előző évtized konjunktúrájának derekán, a munka és a magánélet egyensúlyának nyomasztó hiányában arra jutottak, hogy ha már reggeltől estig különböző metropoliszok felhőkarcolóiban dolgoznak, és egész nap tárgyalásokon ülnek, hadd egészítsék ki az üzleti utat időnként egy-két szabad nappal, amibe akár a családjuk is bekapcsolódhat. Amíg ők dolgoznak, a család már el is kezdheti a városnézést, hiszen a hotelszobát fizető cégnek mindegy, hogy a szobában vagy lakosztályban hányan alszanak, a család pedig még egy repülőjeggyel is olcsóbban megússza a közös kiruccanást.
Keleti vendégszeretet, nyugati zöld juice Ennek megfelelően az elmúlt évtizedben a városi luxusszállodák egyre több olyan szolgáltatással rukkolnak elő, ami kiszolgálja ezt az új igényt, és kellemes oázist biztosít a nyüzsgő nagyvárosok felfedezéséhez. Ezért ma már elvárható az ötcsillagos szállodáktól, hogy finom legyen a konyha – a legtöbb nagy nemzetközi szállodaláncban legalább két-három étterem üzemel (plusz kávézó és pékség) –, jól felszerelt edzőterem és jó esetben uszoda várja reggel a vendégeket, és munka után nem kell újra nyakukba venni a várost egy jó masszázsért, maradhatnak a hotel spájában.
A Piszke Papírt megmentő Bodrogai Ferenc új alapokra helyezné az egészségügyipapír-gyártást. Rossz hír a tekercselt vécépapírnak, de jó hír a bolygónak.
„A legjobbkor szálltunk ki, ebből a gödörből nem kerültünk volna ki élve” – mondja Bodrogai Ferenc, a papírgyáros. A rendszerváltás után építette fel a Forest Papírt, 2016-ban egy exitig jutott. Az olasz Sofidel vásárolta meg a lakossági papírhigiéniai üzletágukat. Ez volt a cél, szinte mindent előre elterveztek (Forbes, 2016/6).
Az olaszokkal hároméves versenytilalmi szerződést írtak alá a lakossági szegmensre. Addig a közületi üzletet vitték tovább. 2019-ben, amikor újra szabad lett a pálya, felkarolta az egykor jól csengő – a privatizáció áldozatává lett – Piszke Papír márkanevet, hogy újra tartalommal töltse meg (a karrierjét is itt kezdte ötvenhat éve).
Az elmúlt években brutális árverseny bontakozott ki a piacon. A legtöbb versenytárs úgy érezte, vállalható a veszteség, ha cserébe piacot nyernek. Csakhogy a költségek elszálltak, miközben az üzletláncok igyekeztek féken tartani a nagy beszállítók árait. A kicsi Piszke a mérete miatt szerencsés helyzetben volt: hiába emelkedtek a költségek, tudtak árat emelni. A tudatosabb vásárlókat célozták meg eleve, a Crepto márkát is „kizöldítették”. A szektor szereplői milliárdos veszteséggel zárták az elmúlt évet. A Piszke csoport 9,7 milliárd forint árbevétel mellett 823 milliós adózott eredményt ért el.
„Ha pont ugyanúgy gondolkodsz, mint a másik, azt könnyű megérteni, csak semmire nem mész vele” – Bodrogai ezt 2016-ban mondta a Forbesnak. Az elmúlt hét éve azzal telt, hogy az elejétől a végéig kidolgozzon valamit, ami az egész papíripart felforgathatja. Ha le akarjuk egyszerűsíteni a tervét: hadat üzent a vécépapír-gurigának.
Felesleges Banálisnak tűnhet, de a tekercs hatalmas problémája az iparágnak. „Van öt szempont, amiből két–háromnak meg kell felelned, hogy fennmaradhass. Legyél ökologikus, ökonomikus, higiénikus, online eladható és adatalapú. A mi szakmánk egyiknek sem felel meg jelenleg.” Bodrogai szerint elengedhetetlen a változás, a kérdés az, hogy elszenvedői vagy haszonélvezői lesznek. A Piszke úgy döntött, nem egy termékkel, hanem egész filozófiával mutat alternatívát a piacnak. Máshogy kezdtek gondolkozni.
A vécépapír-guriga hatalmas újításnak számított a 20. század elején, de igazából csak akkor hódította meg a háztartásokat világszerte, amikor Fabio Perini megtervezte a tekercses papírok gyártásához – a 80-as években nagyon hatékonynak számító – gépsorait. Ezek az iparág sztenderdjei ma is. A szektor arra állt rá, hogy minél nagyobb csomagot adjanak a vevőknek minél olcsóbban.
„Ha egy gyár éves kibocsátása háromszázezer tonna évenként, gyakorlatilag a világ végére is papírt kell szállítania.” Ez fenntarthatatlan. Bodrogai szerint hátra kell lépni egyet, és el kell hagyni a megszokott értelmezési kereteket. Innen jött a felismerés: szinte minden probléma forrása a tekercs, azaz a tekercset ki kell venni az egyenletből.
A befóliázott tekercses vécépapírcsomagok valójában rengeteg levegőt tartalmaznak – ennek hely kell, és jóval több kamion, ami aztán elszállítja. Bodrogaiék Dawn márkanév alatt terveztek egy négyrét hajtható papírlapot, a lapkák nincsenek egymásba hajtogatva, így könnyen adagolható is. A legfontosabb mutatószám az új filozófia mellett: egy köbméter térbe ötvenöt kilogramm tekercses vécépapír fér el az itthon használatos fajtából, a hajtogatott lapokból tízszer annyi.
A Piszkénél jelenleg ötvenfajta alappapírt használnak. Bodrogai szerint ez felesleges. A három méretben gyártott Dawnhoz csupán két típusú alapanyagot használnak, vagyis a portfólió hat darabból áll. Az alaptípus kétrétegű, szinte észrevehetetlen, annyira össze van nyomva a két réteg.
Mindehhez a Piszke teljesen új gyártástechnológiát tervezett meg, a legapróbb részletekig kész egy új gyár terve is. A 12–15 ezer tonna kapacitású kilenc gépsor működtetéséhez csak huszonkét ember kell. Mindent a költséghatékonyságnak és a fenntarthatóságnak rendeltek alá, de mindez egyelőre a tervezőasztalon van. Termékmintáik már vannak, hiszen átállították pár gépüket.
A KÉSZ építőipari csoporttal dolgoznak a közületi piacnak szánt automata adagológépen is. Itt csak a kiszerelés más, a termék ugyanaz. Az árak elszállása mellett az éttermekben, szállodákban egyre fontosabb lesz a pontos adagolás. Bodrogai szerint elképzelhető, hogy egy fenntarthatóbb jövőben a szalvétáért is darabonként kell majd fizetnünk. Ebben a világban azt is el kell felejteni, hogy az ötcsillagos lakosztályban a papírtekercseket minden vendég után újra cserélik. Pazarlás. Érzékelővel ellátott adagoló kell, ami szól, ha újra kell tölteni.
A termék, a filozófia, a cél szinte tökéletes – az egyik legnagyobb kérdés mégis az, lesz-e belőle valóság. Az iparágnak nagy a tehetetlensége, mindent meghatároz a tekercses filozófia – a felhasználási szokásokat is. Bodrogaiék számítása szerint megoldásuk legalább huszonöt százalékkal kisebb költségigényű lehet, de egy ilyen szereplő megjelenésében sokan ellenérdekeltek.
Egy új gyár zöldmezős felépítését tizennyolc–húszmillió euróra teszik. „Egy hasonló kapacitású hagyományos gyár ennek többszörösébe kerülne. Van olyan gép Magyarországon, ami önmagában 3,2 milliárd forintba került” – helyezi kontextusba a befektetést Kecskeméti Attila, a Piszke Papír cégvezetője. A gyárak jövőjét franchise-rendszerben képzelik el, egy-egy üzem száz kilométeres körzetében harmincezer tonna fogyasztási potenciállal, az éves magyar felhasználás harmadával.
A jövőt egy nagy befektető partnerrel írnák tovább, nem feltétlenül szakmabelivel. Bodrogai nyugodtan dől hátra. Egyik partnerük épp Kubában ad elő a lehetőségről, de direkt nem keresnek befektetőt. Elkezdik kommunikálni a piacnak, hogy mit találtak ki, a többit meglátják. Azt mondja, maradt még tőke a világban az aranyévek után, és a helyét keresi. „Ezer éve csinálom a szakmát. Amit erről illik tudni, azt gondolom, hogy tudom. Vagy elhagyjuk a higiéniai papírt, vagy megváltoztatjuk. Más út nincs.”
Peták István és cége, az Oncompass húsz éve azon dolgozik, hogy feltérképezze a rosszindulatú daganatot okozó egyéni génmutációkat, így minél több rákbeteg jusson személyre szabott terápiához. Az Oncompass spinoffjával, az amerikai piacra csaknem hárommillió dollárnyi befektetéssel most belépő Genomate-tel ők hozhatják el a precíziós onkológia végső forradalmát. A Fehér Ház is felfigyelt rájuk.
Debreceni Nemzetkozi Iskola
2023 Augusztus Támogatói tartalom Debreceni Nemzetkozi Iskola
A Debreceni Nemzetközi Iskola (ISD) létrehozásának köszönhetően már nem csak a fővárosban, hanem vidéken is elérhető magas színvonalú angol tannyelvű oktatás. Ehhez nemrég megérkezett a nemzetközi elismerés: működésének negyedik évében az iskola megszerezte az International Baccalaureate (IB), azaz a Nemzetközi Érettségi rendszerű tanterv mindhárom – Primary Years Programme (alsó tagozat), Middle Years Programme (felsőtagozat) és […]
Gazdaságos utazgatás Európa legszebb helyein a nagy infláció közepén? Számos régi és új vonatjegy és -bérlet hívogat kiváló ajánlatokkal Ausztriától Svájcon át Olaszországig.
Szabó András számára a családi vagyon elsősorban lehetőségeket jelent a következő generációnak. A vagyonba beleérti a kapcsolatrendszert és a tanulási lehetőségeket is, éles választóvonalat húzva a vagyon, illetve a pénz birtoklása közé. Személyes környezetében több példát látott arra, hogy mennyire nyomasztó lehet a vagyon a gyermekek számára, amelyben a szülő és a gyermek is szenved […]