A reggeli olívabogyóválaszték, a csavart hegyi sajtok, a még meleg perec és a frissen facsart gránátalmalé szín- és ízorgiája egyértelműen elhelyezi a vendéget, hogy merre is jár a világban. És a reggeli isztambuli napsütésben nem is lenne sehol máshol szívesebben.
Írta: S. Takács András
A bleasure kifejezés a business és a pleasure szavak összegyúrásából született még a covid előtt, és az üzletet meg a kikapcsolódást hivatott ötvözni. A városi luxusszállodák legfontosabb klientúráját adó, mindig úton lévő üzletemberek az előző évtized konjunktúrájának derekán, a munka és a magánélet egyensúlyának nyomasztó hiányában arra jutottak, hogy ha már reggeltől estig különböző metropoliszok felhőkarcolóiban dolgoznak, és egész nap tárgyalásokon ülnek, hadd egészítsék ki az üzleti utat időnként egy-két szabad nappal, amibe akár a családjuk is bekapcsolódhat. Amíg ők dolgoznak, a család már el is kezdheti a városnézést, hiszen a hotelszobát fizető cégnek mindegy, hogy a szobában vagy lakosztályban hányan alszanak, a család pedig még egy repülőjeggyel is olcsóbban megússza a közös kiruccanást.
Keleti vendégszeretet, nyugati zöld juice Ennek megfelelően az elmúlt évtizedben a városi luxusszállodák egyre több olyan szolgáltatással rukkolnak elő, ami kiszolgálja ezt az új igényt, és kellemes oázist biztosít a nyüzsgő nagyvárosok felfedezéséhez. Ezért ma már elvárható az ötcsillagos szállodáktól, hogy finom legyen a konyha – a legtöbb nagy nemzetközi szállodaláncban legalább két-három étterem üzemel (plusz kávézó és pékség) –, jól felszerelt edzőterem és jó esetben uszoda várja reggel a vendégeket, és munka után nem kell újra nyakukba venni a várost egy jó masszázsért, maradhatnak a hotel spájában.
A Debreceni Nemzetközi Iskola (ISD) létrehozásának köszönhetően már nem csak a fővárosban, hanem vidéken is elérhető magas színvonalú angol tannyelvű oktatás. Ehhez nemrég megérkezett a nemzetközi elismerés: működésének negyedik évében az iskola megszerezte az International Baccalaureate (IB), azaz a Nemzetközi Érettségi rendszerű tanterv mindhárom – Primary Years Programme (alsó tagozat), Middle Years Programme (felsőtagozat) és […]
A Debreceni Nemzetközi Iskola (ISD) létrehozásának köszönhetően már nem csak a fővárosban, hanem vidéken is elérhető magas színvonalú angol tannyelvű oktatás. Ehhez nemrég megérkezett a nemzetközi elismerés: működésének negyedik évében az iskola megszerezte az International Baccalaureate (IB), azaz a Nemzetközi Érettségi rendszerű tanterv mindhárom – Primary Years Programme (alsó tagozat), Middle Years Programme (felsőtagozat) és Diploma Programme (érettségi előtti utolsó két év) – akkreditációját. Tom McLean, az intézmény igazgatója elmondta: végig az volt a cél, hogy az óvodától az érettségiig tartó, nemzetközi oktatást hozzanak létre Debrecenben.
A ma még nem létező munkahelyek betöltésére készítenek fel
„Az iskola alapításánál döntő szerepet játszott Debrecen gazdasági fellendítésének terve, mert egy ilyen intézmény nélkül a nemzetközi munkaerő gyerekei nem tudnák fenntartani az oktatás folyamatosságát” – utalt a városba települt nagyvállalatok (például CATL, BMW) kollektíváira Tom McLean.. Az igazgató szerint egy olyan család, amelyik akár Mexikóból, Németországból vagy Kínából érkezik ide, IB rendszerben szeretné elhelyezni a gyermekét, hiszen a magyar oktatásból nehéz lenne másra visszaállni, ráadásul az ISD nagyon fejlett szemlélettel tanít.
„Az oktatásban a hangsúly a fogalmi megértésre, nem pedig a tényszerű információk megjegyzésére helyeződik. A fogalmi megértés átültethető különböző kontextusokba, és egy sokkal összetettebb gondolkodást eredményez” – magyarázta Tom McLean. Úgy véli, lényeges különbség a hagyományos oktatáshoz képest az, hogy az ISD – és az IB tanterv mindenhol a világban – olyan készségekre összpontosít, mint a kommunikáció, az együttműködés, a kutatás és az önmenedzselés.
Ha a jövő munkaerejét olyan környezetben képzeljük el, ami egyre automatizáltabb és tele van mesterséges intelligenciával, akkor a készségeket e-állások betöltésére kell felkészíteni – vallja az intézmény. Fontos a másokkal való együttműködés, a hatékony kommunikáció és a kreatív problémamegoldás, mivel a diákoknak később tudniuk kell globális szinten együtt dolgozni másokkal, annak ellenére, hogy eltérő a kulturális hátterük és az anyanyelvük.
Erős etikai keretek egy szebb jövőért
„Az IB fő küldetése az, hogy a világot jobb hellyé tegyük” – fogalmazott az igazgató. A tanárok tanulóközpontúak, együttműködőek és a növekedésre törekednek – éppen ezért kooperatív, kutatásvezérelt módszertan segítségével tanítanak, ahelyett, hogy bemagoltatnák az anyagot. „A tanulóknak etikus, kritikus gondolkodókká kell válniuk, hogy saját döntéseket tudjanak hozni és inkább egy közösség részei legyenek, mint elszigetelt egyének. Mi megtanítjuk őket arra, hogy kreatívan hozzanak létre új és számottevő felismeréseket.” Az IB oktatási rendszerről köztudott, hogy az egyik legjobb felkészítő az egyetemi képzésre – erősítette meg Tom McLean. A titok az, hogy a gyerekek nem azért tanulnak, mert azt mondták nekik, hanem azért, mert belső motivációt fejlesztenek ki a tanuláshoz. Ez óriási különbség, hiszen képessé válnak arra, hogy később tudatosan irányítsák az életüket. Az intézményvezető nem kevesebbet vár el a szintén IB rendszerben tanuló fiaitól: „szeretném, ha önálló gondolkodókká válnának, így fontos, hogy nagyon erős etikai kereteket kapjanak, illetve pozitív hatást gyakoroljanak a közösségre, amiben élnek, mert hiszem, hogy ez teremt jó alapokat társadalmi szinten is”.
Az amerikai Sentilink mesterséges intelligenciával veszi fel a harcot a szintetikus személyiséglopás és más hasonló, új keletű banki csalási módszerek ellen. Az igazi fegyvere azonban az emberi megérzés.
Mindig efelé húzott a szívem: lehessen mindennel viccelni. De a vicc – legalábbis a jó vicc – nem egyszerű műfaj. Köze van a bizalomhoz, a hatalomhoz, és ha félremennek a dolgok, a szégyenhez is. Jóízűt nevetni másokkal együtt azt jelenti, értjük egymást, bízunk egymásban. A gond akkor kezdődik, amikor nem vagy rosszul mérjük fel a terepet. Kiderül, hogy nem azonos az értékrendünk, vagy nem […]
„Amikor a Danubiushoz mentünk, már akkor úgy álltunk oda, hogy meg akarjuk verni a Bochkorékat. Nagyon sokat hallgattam őket fiatalon, hittem benne, hogy meg tudjuk csinálni. Enélkül bele se kezdtünk volna, én legalábbis biztosan nem. Nem megyek oda veszíteni, nem megyek oda másodiknak. Janival meg Ferivel ott lebegett a fejünkben a két csávó: nem igaz, hogy senki sem tudja […]
Ön tudja, mitől lesz egy autó dörzsölés nélkül tiszta? Vagy hogy pusztán hőszivattyúval fel lehet fűteni a vizet akár 85 fokra? És hogy melyik helyszínen milyen forgalomra lehet számítani? A Kvantnál tudják, és érdemes tőlük megkérdezni, ha valaki egy egyedi befektetési lehetőséget keres. A jelenlegi bizonytalan gazdasági környezetben sokan keresnek alternatív, értékálló befektetési formákat. „Egy […]