Brett Berish, a Sovereign Brands alapítója igazi sztárokkal parolázó vagabond. Prémium italait többek között Lil Wayne és Wiz Khalifa reklámozzák, egyik üzletét Jay-Z-nek adta el, extravagáns, hiphop inspirálta öltözeteit pedig kilométerekről ki lehet szúrni. A világ egyik legmenőbb italgyárosát budapesti látogatása alatt csíptük el egy villáminterjúra.
Provokatív kérdéssel kezdek. Ki a fene iszik még whiskyt? Vicces kérdés, mert sosem gondolok rá, hogy ki a fogyasztónk. Olyan terméket szerettem volna a piacra dobni, amit ha megkóstolnak a whiskyrajongók, azt mondják, még sosem ittak ilyet. Aki meg nem ismeri annyira ezt a világot, őt csak meg akarom lepni. De egyáltalán nem figyelem a trendeket.
Pedig épp a trend van a kérdés mögött. A Z generáció egyre kevesebb whiskyt, sőt alkoholt fogyaszt, de a Sovereign Brands talán pont őket próbálja megszólítani. Erről szól a márkázás. Az ital ennek csak egy része. A másik, és az nagyon fontos, hogy milyen érzést, érzelmi kapcsolódást nyújtunk. Úgy gondolok a márkára, mint az utcai divatra. Az is a feladat része, hogy rá kell venni az embereket valaminek a kipróbálására. Mert tetszik nekik a kinézet, a feeling. Így lehet felkelteni a figyelmet, és ha az íz rendben van, meg is tartjuk őket mint visszatérő fogyasztókat.
És ha már a figyelem felkeltéséről beszélünk, a hiphop kultúra közegét ragadod meg a celeb-együttműködésekkel. Nem így fogalmaznék. Apám negyvenöt évig dolgozott ebben az iparágban, és azt hajtogatta mindig, hogy a menőt nem lehet megvásárolni. Nem erőltetheted rá a fogyasztóra, mit igyon. Nincs itt nagy marketing, egyszerűen csak hagyjuk élni a márkáinkat. Sok nagyvállalat próbálja bevásárolni magát az emberek szívébe. Erre nekem nincs pénzem, de nem is akarom csinálni, mert szerintem hibás a hozzáállás. Az összes hiphopsztár is ismerte már a márkáinkat, mielőtt elkezdett velünk dolgozni. Rick Ross vagy Lil Wayne például tíz–tizenkét éve a barátaim, nekik ez nem egy tranzakció, hanem hosszú távú kapcsolat.
Több mint 20 éve partnerként dolgozik együtt Magyarországon az OTP Bank és a Mastercard. Ez pedig lényegében azt jelenti, hogy felnőtt egy generáció, aki első digitális költéseit Junior kártyájával rendezte, a kedvenc tinimagazinjaiért már érintésmentesen fizetett, az első ösztöndíját pedig a mobiljával költötte el. A legfontosabb mérföldkövekről és a hosszútávú partnerség hátteréről Takács Domokossal, az […]
Több mint 20 éve partnerként dolgozik együtt Magyarországon az OTP Bank és a Mastercard. Ez pedig lényegében azt jelenti, hogy felnőtt egy generáció, aki első digitális költéseit Junior kártyájával rendezte, a kedvenc tinimagazinjaiért már érintésmentesen fizetett, az első ösztöndíját pedig a mobiljával költötte el. A legfontosabb mérföldkövekről és a hosszútávú partnerség hátteréről Takács Domokossal, az OTP Bank bankkapcsolati területének vezetőjével, illetve Eölyüs Endrével, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatójával beszélgettünk.
Az elmúlt években soha nem látott módon pörgött fel a digitális fizetési piac, rengeteg új szereplő jelent meg, legyen szó fintechekről vagy neobankokról. Ebben a közegben mit jelent egy ilyen hosszú stratégiai partnerség?
E. E.: Egy napi szinten megvalósuló, folyamatosan egymásra figyelő közös munkáról van szó. Egy olyan szektorban, ahol minden eddiginél kiélezettebb a verseny és nagy a nyomás a fogyasztók oldaláról is, óriási előny, ha erre a régi, bejáratott partneri kapcsolatra építhetünk, így sokkal hatékonyabban és gyorsabban tudunk előre lépni.
T. D.: Számunkra is kiemelten fontos a szoros együttműködés, a közös munka. Banki oldalon mi is azt látjuk, hogy rendkívüli módon felgyorsult a digitalizáció, amit a pandémia tovább erősített. Mindennapi életünk szerves részévé váltak az innovatív, új fizetési megoldások, azonban ennek a fejlődésnek egyik másik vetülete, hogy megemelkedett a visszaélések száma is. Amellett, hogy figyeljük és nyomon követjük a versenytársakat, beleértve a neobankokat, fintecheket is, a biztonságra is egyre nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk. Ebben a turbulens környezetben egymást erősítve, kiegészítve tudunk építkezni, támogatva egymást a közös célok elérésében.
Mik voltak a legfontosabb mérföldkövei ennek az együttműködésnek?
E. E.: Sok erős példát lehetne hozni, de talán az egyik legfontosabb a 2009-ben – akkor még PayPass néven futó – érintésmentes kártyás fizetés bevezetése kibocsátói és elfogadói oldalról. Ez forradalmian hatott a készpénzmentes fizetésekre, ma pedig már ott tartunk, hogy hazánkban közel 100% a technológia lefedettsége, ami nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő.
T. D.: Folytatom a sort, de talán egy gondolat erejéig visszanyúlnék a kezdetekhez: 30 évvel ezelőtt az OTP Bank bocsátotta ki az első bankkártyát Magyarországon, egy évre rá pedig a Mastercarddal közösen bevezettük az első, nemzetközi kártyatársasági logóval ellátott kártyát is.
Endrére rácsatlakozva, az általa említett érintésmentes fizetési megoldás bevezetése után szintén a Mastercarddal együttműködve, az OTP Bank az elsők között indította el 2017-ben az Android alapú wallet megoldását a Simple by OTP mobilalkalmazásban. Ezt követően, 2018-ban a Mastercard virtuális prepaid kártya bevezetésével a nem OTP-s ügyfelek számára is elérhetővé tettük az NFC alapú mobilfizetés lehetőségét, majd 2019 májusában Magyarországon elsőként bevezettük az Apple Pay szolgáltatást. Ezekkel az eredményekkel pár év alatt forradalmasítottuk Magyarországon a korszerű fizetési lehetőségeket. Azt gondolom, hogy világviszonylatban is a vezetők között van Magyarország az érintéses fizetés terjedésében. Itthon már természetesnek vesszük ezt a fizetési módot, míg más országok ettől jócskán le vannak maradva. Nagyon sok munkája van ebben az eredményben mind a két cégnek.
Ezeken a fejlesztéseken kívül van, ami a nagyközönség számára láthatatlan, mégis fontos. Mi van a motorháztető alatt?
E. E: A Mastercard alapvetően egy B2B szolgáltató, vagyis nekünk elsősorban az a fontos, hogy a partnereinknek nyújtsunk olyan megoldásokat, amikkel segítjük az előrelépésüket. Ennek szerintem sokszor a nagyobb része az, ami nem annyira látványos. Erre egy jó példa, hogy a kártyás világon túllépve, a Mastercard szervezésében kaptak az OTP Bank hálózatának fióki dolgozói virtuális valóság alapú oktatást az OTP bank termékeiről.
T. D.: Kelet-Közép-Európa meghatározó bankcsoportjaként a Mastercarddal azon dolgozunk, hogy minden élethelyzetre tudjunk kényelmes és biztonságos fizetési megoldást nyújtani. Együttműködésünk azonban túlmutat magán a fizetésen, kiterjed többek között a pénzügyi tudatosság fejlesztésére, piackutatásra, csalásmegelőzésre, társadalmi szerepvállalásra, fenntarthatóságra is. Ebből is látszik, hogy igen sokrétű az együttműködésünk, aminek az egyik fő sarokpontja a fejlesztések kapcsán, hogy Budapesten van a Mastercard legnagyobb régiós tanácsadói központja, míg az OTP Csoportnak is szintén a magyar fővárosban van a központi csapata. Tapasztalataim szerint, így könnyebben jutnak el hozzánk a legfrissebb újítások, illetve a régióban először tudjuk kipróbálni a legújabb fizetési megoldásokat.
Mit várnak a következő évektől akár a fizetéstechnológiát, akár ezt a partnerséget nézve?
E. E.: A mostani trendek alapján arra számítok, hogy a digitális fizetések sokszínűsége tovább nő, a kártya és a készpénz versenyének helyét átveszi a különböző digitális fizetési megoldások közötti verseny. Azok a szolgáltatók lesznek előnyben, akik ezt a sokszínűséget tudják kínálni az ügyfeleik számára, a mi feladatunk pedig az, hogy ehhez olyan megoldásokat, technológiát kínáljunk, amivel hozzásegíthetjük őket ehhez az előnyhöz. T. D.: Szabályozói oldalról erős elköteleződést látunk nemcsak a digitális fizetések, hanem a készpénz támogatása mellett is, így az elektronikus fizetések térnyerése csak korlátozottan tud érvényesülni. Az ügyfelek egyre szélesebb palettáról tudják kiválasztani a számukra megfelelő fizetési csatornát, a döntésben pedig továbbra is döntő szerepe lesz az ügyfélélménynek és a biztonságnak. A Mastercarddal továbbra is azon dolgozunk, hogy támogassuk a pénzügyi tudatosság fejlesztését, megbízható, innovatív és kényelmes fizetési megoldásokkal segítsük a készpénzhasználat visszaszorítását
Negyven éve nem akármilyen zenekart akart létrehozni, hanem egy laboratóriumot, kísérleti műhelyt, ahol másfajta, nem a szokásos zenekar születik meg. Ma a Budapesti Fesztiválzenekar a világ legtetejéhez tartozik, Fischer Ivánt sztároknak kijáró ováció kíséri a világ legnagyobb koncerttermeiben. Otthon van Amszterdamban, Londonban, Berlinben és Csobánkán is, de megszólítják a taxiban, és gratulálnak neki a pesti kisboltban is. Interjú szabadságról, kreativitásról, hatalomtól való függésről,
BFZ-akadémiáról és arról, amit a közönség
nem lát.
Mert idén futottak be, vagy mert most mentek különösen nagyot. Mert mindenki az önerőből elért teljesítményükről beszélt. Mert sokat tettek, hogy minden kicsit érthetőbb, feldolgozhatóbb legyen. Magyarok, akiknek nagy évük volt, sőt életük éve. Szubjektív szerkesztőségi válogatás ábécérendben, 2023-ban különösen nagy orvostudományi és sportolói túlsúllyal.
Fiatalon hozott meghatározó döntéseket, és mindig gyakorlatias szemmel tekintett a feladatokra. Abhishek Stan Ahuja szerint ez és persze szerencse is kellett, hogy testvérével húsz év alatt stabil, időtálló minőségi márkát és öltönyszabóságot hozzon létre – Budapest mellett még öt európai országban. Kézzel, egyedileg varrt öltönyei nem a változó divatot követik.
A 2022 őszén lezajlott tulajdonosváltás nem zavarta meg az AutSoft Zrt. magyarországi üzleti folyamatait és szolgáltatásait. A Zenitech brit digitális transzformációs vállalathoz csatlakozva nemzetközi projekteken keresztül lehetőség nyílik a magyar szervezet tudásának kamatoztatására, valamint az ügyfelek számára szélesebb szolgáltatási portfólió válik elérhetővé a helyi piacon is. Fauszt Gábor vezérigazgatótól megtudtuk, hogy az angol anyacégnek az […]