De gustibus non est disputandum, vagyis ízlésről nem lehet vitatkozni. De stílusról lehet? Amikor mindenki azt visel, amit akar, hogyan találhatja meg az igényes férfi azt az öltözködési formát, azokat a ruhadarabokat, amik leginkább erősítik őt szerepeiben, feladataiban, az önkifejezésben? Zsigmond Dórával, a modern és a népi hagyományos öltözködés ötvözésével operáló férfidivat-tervezővel, Stan Ahujával, az egyedi öltönyök készítésével foglalkozó szabóság és márka alapítójával, valamint Lakatos Sándorral, a kontrasztos formavilággal dolgozó divattervezővel beszélgettünk divatos kérdésekről.
Mitől lesz stílusos a magyar férfi? Zsigmond Dóra: Elcsépelt szónak tartom a stílust. De ha nagyon ki kell magamból kényszeríteni egy fontos jellemzőt, akkor az az önazonosság. Ha van önismereted, jól körülhatárolt képed magadról – ez idővel persze változhat –, hozza magával a magabiztosságot, amit az emberek kívülről stílusosnak fognak értelmezni. Akkor teljesen mindegy, mit veszel fel, milyen kategóriába sorolod magad, vagy sorolnak mások.
Lakatos Sándor: Egyetértek, az önazonosság hozza magával azt, ami egy férfiből fakad, a színeket, szabásvonalakat. Manapság rengeteg stílus létezik, szabad mindent mindennel felvenni, mégis, ha valakire csak ráadogatnak dolgokat, nem fognak jól állni rajta. A stílus nem pénztárca kérdése, sőt. Legtöbbször azoknál látható, hogy nem illik hozzájuk az öltözékük, akik a drága dizájnerdarabokat veszik meg. Többet és mást akarnak mutatni. Ez minden, csak nem eredetiség és önazonosság.
Stan Ahuja: Szerencsés vagyok, hiszen nekem megadatott az a kiváltság, hogy egész Európában öltöztethettem férfiakat. Egyértelműen látni a különbségeket abban, hogyan öltöznek fel egy üzleti találkozóra a magyarok és más európaiak. 2004-ben alapítottam a Stan Ahuja márkát, az akkori időkhöz képest fejlődtek a magyar férfiak. Egyrészt mert a divatiparban dolgozók, a szabók, a stylistok aktívan terjesztik, hogy egy férfinak is nagyon fontos, hogy jól öltözött legyen egy megbeszélésen, baráti találkozón vagy randin. Másrészt öntudatosabbak és igényesebbek is lettek.
Az archaikus paraszti világ hagyományai és tárgyi kultúrája inspirálták Zsigmond Dóra márkáját. De kell-e kívülről még inspiráció, ha valakinek gyerekkora óta az élete részét képezik a tradíciók, a kis közösségekből hozott értékek? A 2022-ben az év férfiruha-tervezőjének választott Dóra ruhadarabjai a múltat hozzák be a jelenbe, miközben a szépség mellett a használhatóságra is vigyáznak.
„Engem nem a divat érdekelt, nem is a divattervezés, hanem egy olyan szemléletmód, amihez ezt a megnyilvánulási formát találtam.” Dórának nem volt gyerekkori álma, hogy divattervező legyen. Egy mezőföldi kistelepülésen, Alapon nőtt fel, és amikor testvérével néptáncolni kezdtek, nemcsak a ritmusba és a zenébe, hanem az öltözködésbe is beleszerettek, tiniktől nem szokatlanul népviseleti textilek, viseletdarabok – szoknyák, kendők – gyűjtésébe fogtak. Pályaválasztás előtt a jó kézügyességű, gyakran rajzolgató Dóra úgy döntött, fejleszti képességeit. Beiratkozott egy budapesti rajziskolába, és kiderült: különleges tehetsége van a divatrajzokhoz. Bár korábban nem gondolt rá, rajztanárának hatására jelentkezett a Mod’Art International Hungary divatiskolába, és mint divattervező végzett.
A Zsigmond Dora Mensweart 2014-ben alapította meg. Azt vallja, hogy egy divatmárka építéséhez a kreativitás mellé üzleti érzék és gondolkodás is kell, és benne mindkettő megvan. „Sokaknak túl romantikus elképzelésük van a divattervezésről, pedig ez kemény munka is. Nem akkor dolgozom, ha kedvem van, vagy ha inspiráció jön. Ez üzlet, évente két kollekcióval, határidőkkel. Ha egy helyen csúszás van, az kihat mindenre.” Dóra mindig több lépéssel előre tervez, most éppen az egy év múlva megjelenő őszi-téli kollekciót tervezi csapatával.
Merthogy csapat is kell. Ma már hatan dolgoznak Dórával, köztük a testvére a kreatív tanácsadó. A tavalyi árbevétel 28,6 millió forint volt, de jelentős veszteség mellett. A növekedésnek komoly tőkeigénye van, ezt három éve a Hiventures befektetése segíti. „Az egyszerű üzleti modell, hogy eladok néhány ruhát, az árából anyagot veszek, és újat állítok elő, ez a magyarországi működéshez elegendő és fenntartható. De a nagyobb fejlődéshez, az egyre szaporodó nemzetközi felkérések előfinanszírozásához már nem.”
2020-ban már jelen voltak külföldön is, de a befektetéseknek is köszönhetően ma már húsz viszonteladónál – többek között Németországban, Japánban, Dél-Koreában, Kanadában, Oroszországban, Spanyolországban, Olaszországban és New Yorkban – is kaphatók a termékek. „Azért tudnak sokan rezonálni a márkával, mert van egy ősi ereje. Megérinthet, ha közel vagy a belső magodhoz” – mondja Dóra. A magyar paraszti kultúrának, a régi idők észszerű viseleteinek nemcsak a hagyománya és motívumrendszere jelenik meg az egyes kollekciókban. Dóra több évtizede vagy akár évszázada használt anyagokat is alkalmaz. Akad nyolcvan–száz éves bársonykendőkből készült kabát, vagy szintén évtizedes falikárpitanyagokból összeállított nadrág.
Dóra halhatatlanná teszi ezeket az anyagokat, cserébe őt is azzá teszik a ruhái. Nemrég egy húszdarabos válogatás bekerült a kollekcióiból az Iparművészeti Múzeum gyűjteményébe.
Az újabb fej- és fülhallgatók aktív zajszűrő technológiájának köszönhetően sokkal élvezetesebb lesz zenét vagy podcastot hallgatni, szinte javítanak az életminőségünkön. De hogyan és miért?
Brett Berish, a Sovereign Brands alapítója igazi sztárokkal parolázó vagabond. Prémium italait többek között Lil Wayne és Wiz Khalifa reklámozzák, egyik üzletét Jay-Z-nek adta el, extravagáns, hiphop inspirálta öltözeteit pedig kilométerekről ki lehet szúrni. A világ egyik legmenőbb italgyárosát budapesti látogatása alatt csíptük el egy villáminterjúra.
Viktoriánus épületek, felhőkarcolók, bádogházak – együtt adják a dél-afrikai Fokváros szépségét. Október végi, tavaszi napsütésben fedeztük fel a modern belvárost, és kirándultunk a környéken is. Nem is akármivel indultunk útnak, kipróbáltuk az Audi Q8-as terepkupé legújabb verzióját.
Nagy Zoltán tizenöt éve alapította meg a magyar bartenderszakmának óriási svungot adó Boutiqot, amit aztán 2012-ben a világ legjobb ötven bárja közé is beválasztottak. Mivel kellett itthon megküzdeni? Mik voltak az elmúlt másfél évtized legjobb pillanatai? És van-e még megvalósítandó vízió a koktélmekka csúcsán? Interjú.