De gustibus non est disputandum, vagyis ízlésről nem lehet vitatkozni. De stílusról lehet? Amikor mindenki azt visel, amit akar, hogyan találhatja meg az igényes férfi azt az öltözködési formát, azokat a ruhadarabokat, amik leginkább erősítik őt szerepeiben, feladataiban, az önkifejezésben? Zsigmond Dórával, a modern és a népi hagyományos öltözködés ötvözésével operáló férfidivat-tervezővel, Stan Ahujával, az egyedi öltönyök készítésével foglalkozó szabóság és márka alapítójával, valamint Lakatos Sándorral, a kontrasztos formavilággal dolgozó divattervezővel beszélgettünk divatos kérdésekről.
Mitől lesz stílusos a magyar férfi? Zsigmond Dóra: Elcsépelt szónak tartom a stílust. De ha nagyon ki kell magamból kényszeríteni egy fontos jellemzőt, akkor az az önazonosság. Ha van önismereted, jól körülhatárolt képed magadról – ez idővel persze változhat –, hozza magával a magabiztosságot, amit az emberek kívülről stílusosnak fognak értelmezni. Akkor teljesen mindegy, mit veszel fel, milyen kategóriába sorolod magad, vagy sorolnak mások.
Lakatos Sándor: Egyetértek, az önazonosság hozza magával azt, ami egy férfiből fakad, a színeket, szabásvonalakat. Manapság rengeteg stílus létezik, szabad mindent mindennel felvenni, mégis, ha valakire csak ráadogatnak dolgokat, nem fognak jól állni rajta. A stílus nem pénztárca kérdése, sőt. Legtöbbször azoknál látható, hogy nem illik hozzájuk az öltözékük, akik a drága dizájnerdarabokat veszik meg. Többet és mást akarnak mutatni. Ez minden, csak nem eredetiség és önazonosság.
Stan Ahuja: Szerencsés vagyok, hiszen nekem megadatott az a kiváltság, hogy egész Európában öltöztethettem férfiakat. Egyértelműen látni a különbségeket abban, hogyan öltöznek fel egy üzleti találkozóra a magyarok és más európaiak. 2004-ben alapítottam a Stan Ahuja márkát, az akkori időkhöz képest fejlődtek a magyar férfiak. Egyrészt mert a divatiparban dolgozók, a szabók, a stylistok aktívan terjesztik, hogy egy férfinak is nagyon fontos, hogy jól öltözött legyen egy megbeszélésen, baráti találkozón vagy randin. Másrészt öntudatosabbak és igényesebbek is lettek.
Impozáns illatfelhőbe burkolózik az a Kossuth téri nagypolgári szalon, amely a SUPERZ. Budapest főhadiszállásaként szolgál. A magyar parfümmárka rövid idő alatt látványos sikertörténetet mondhat magáénak, amiben egyszerre van szerepe a tudatos tervezésnek és a szerencsés véletleneknek. A SUPERZ Perfume Kft. mindössze szűk két és fél évvel ezelőtt, 2021 nyarának végén alakult meg, de már 2022-ben […]
Impozáns illatfelhőbe burkolózik az a Kossuth téri nagypolgári szalon, amely a SUPERZ. Budapest főhadiszállásaként szolgál. A magyar parfümmárka rövid idő alatt látványos sikertörténetet mondhat magáénak, amiben egyszerre van szerepe a tudatos tervezésnek és a szerencsés véletleneknek.
A SUPERZ Perfume Kft. mindössze szűk két és fél évvel ezelőtt, 2021 nyarának végén alakult meg, de már 2022-ben is 600 millió forint feletti forgalommal zárt, 2023-ban pedig már december eleji beszélgetésünk időpontjában is bőven átlépték az egymilliárdos álomhatárt. A parfümökkel foglalkozó magyar cég sikerének egyik titka a tudatos előkészítésben rejlik. „A cég megalapítása előtt egy-másfél évig illatokat teszteltünk egy többszáz fős fókuszcsoporton – meséli Szerencsés Szabolcs, a SUPERZ. Budapest alapítója. – Az innen kapott visszajelzések segítettek kiválasztani azt a 12 illatot, amivel elstartolt a cég. Abban a pillanatban, hogy piacra dobtuk az első kollekciónkat, gyakorlatilag megrohamoztak minket a vásárlók.“
Ruhák, illatok, kultúrák
Pedig az eredeti terv nem a parfümbiznisz-építés volt. Szerencsés Szabolcs 2014 óta foglalkozott textillel és férfiruhagyártással, ami mellett elkezdett érdeklődni a parfümolajok iránt. Ennek adott egy nagy lökést az, amikor 2017-ben Törökországba költözött, ahol az illatoknak és a parfümöknek hagyományosan nagy kultúrája van.
Törökországban egy szép és bevett gesztus, hogy az emberek kezére olajat kennek. Ez európaiként először furcsa volt, de viszonylag hamar megszoktam, és elkezdtem egyre jobban érdeklődni irántuk. Ellátogattam három-négy nagy parfümolajgyártóhoz, ekkoriban azonban még csak egyfajta hobbiként gondoltam erre. El sem mertem hinni, hogy erre fel lehetne építeni egy sikeres üzletet.”
Szerencsés Szabolcs
A SUPERZ. Budapest parfümjei áraikban a designer parfümök szintjén mozognak, minőségben azonban igyekeznek felülmúlni őket. „Minket a niche kategória vonz. Ebben is van persze egy mozgástér, és a mi portfóliónkban is egyre több a különlegesség, amiknek nyilván az ára is magasabb. A közönségünk szerencsére ezekre is vevő” – avat be a részletekbe az alapító.
Szabolcsék vevőkörében többségben vannak a férfiak. Ennek nem csak a választék lehet az oka, hanem az is, hogy a közösségi médiában – elsősorban a Tiktokon és az Instagramon – ő maga is aktívan népszerűsíti a SUPERZ. Budapest parfümjeit, amivel elsősorban a férfiak figyelmét ragadja meg. Az edukáció rendkívül fontos, ennek is köszönhetően Szabolcsék egyre gyakrabban találkoznak olyan vásárlókkal, akik már konkrét elképzelésekkel, illetve kérdésekkel érkeznek hozzájuk.
Parfümhódítás határok nélkül
A magyar piacon elért gyors és látványos sikerek után kézenfekvő volt nyitni a szomszédos országok felé is. Erre három hónappal ezelőtt került sor, amire jó apropóval szolgált az MMA szupersztár Khamzat Chimaevvel közös parfümjük piacra dobása. Az eddigi eredmények láttán Szerencsés Szabolcs nem tartja kizártnak, hogy 2024-ben bevételeik nagyobbik része származik már a külföldi piacokról, mint a magyarról. Már csak azért is, mivel folyamatos tárgyalásban vannak külföldi disztribútorokkal, többek között Dubaiból, Kuvaitból, Panamából, Szaúd-Arábiából, de a parfümben kimondottan erősnek számító Olaszországból is. „Nemrég érkezett hozzánk két úriember Milánóból, akikről kiderült, hogy kimondottan miattunk repültek Budapestre. Ők is parfümmel foglalkoznak és gyűjtők is egyben. Végül tőlünk is öt-hat üveggel távoztak és azóta is kapcsolatban vagyunk velük” – meséli az alapító.
Az illatfelhők urai
A közösségi média mellett ugyanakkor a legnagyobb meggyőzőerővel továbbra is a személyes találkozás bír. Nemrégiben feltűnt nekik, hogy egyre több dél-koreai vevő fordul meg a szalonjukban – később kiderült, hogy egy koreai nagyvállalat egyik munkatársa elkezdte használni az ő parfümjüket, a többieknek pedig annyira megtetszett, hogy maguknak is akartak belőle. Ugyanez történik a pesti éjszakában is, ahol felírják a telefonjukba a másikon érzett parfüm nevét, majd másnap bemennek a szalonba és vásárolnak belőle. A jelenlegi parfümtrend egyébként a hatalmas, markáns illatfelhő. A közhiedelemmel ellentétben ez nem elsősorban a nagy mennyiségben magunkra locsolt parfümmel érhető el, hanem olyan alapanyagokat kell használni a parfümhöz, amik ezt a hatást eredményezik.
Szerencsés Szabolcs vágya, hogy legyen magyar parfüm. „Szeretném, hogyha lenne egy olyan brand, ami világszinten tudja képviselni Magyarországot. Olyan, ami nemcsak hogy megállja a helyét a francia és olasz parfümök között, hanem kiemelkedik. Ehhez nagyon alapos munkára van szükség, és itt gondolok akár a gyártási foyamatokra, akár magára a tervezésre. Itt meg kell említenünk, hogy nekünk van egy elképesztően komoly parfümőrünk, Hüseyin Erdoğmuş. Neki köszönhetjük azt is, hogy a Dubai Beautyworld Expón a top 30 parfüm közé jutottunk, ami korábban egyetlen másik magyar márkának sem sikerült. Hüseyin Erdoğmuş állítja össze kifejezetten a SUPERZ-nek készített parfümjeit a Törökországban lévő parfümakadémiáján, a jó parfümhöz ugyanis nemcsak parfümőrök kellenek, de vegyészek is.”
A parfüm mint hivatás és hobbi
A tesztelésről mindezen eredmények mellett sem feledkeztek meg. „Az eredeti, többszáz fős közönséggel már nem tartjuk aktívan a kapcsolatot, ellenben lett egy nagyon erős és elhivatott törzsvásárlói bázisunk. Hozzá kell tennem, a legtöbb kollégánk hobbista és parfümgyűjtő, tehát mostanra házon belül is van egy erős szakértői bázisunk. Ezeknek köszönhetően mostanra jó eséllyel meg tudjuk jósolni, melyik illatra lesz nagy kereslet a piacon.” És, hogy milyen parfümöt használ az, akinek saját parfümvállalkozása van? „Én az időm 90%-ában parfümöt tesztelek – egyik karomon az egyik illat, a másikon a másik. Sajnos emiatt nem tudom teljességében kiélvezni a saját kollekciónkat, ami nyilván egy nagy fájdalmam, de ez a szakma ártalma. Persze mindig vannak aktuális kedvenceim. A mostani ilyen az a Khamzattal közös termékünk, a Khamzat – Smesh és a Khamzat – The Wolf, valamint az újonnan kiadott Memories Gold.”
Fiatalon hozott meghatározó döntéseket, és mindig gyakorlatias szemmel tekintett a feladatokra. Abhishek Stan Ahuja szerint ez és persze szerencse is kellett, hogy testvérével húsz év alatt stabil, időtálló minőségi márkát és öltönyszabóságot hozzon létre – Budapest mellett még öt európai országban. Kézzel, egyedileg varrt öltönyei nem a változó divatot követik.
Brett Berish, a Sovereign Brands alapítója igazi sztárokkal parolázó vagabond. Prémium italait többek között Lil Wayne és Wiz Khalifa reklámozzák, egyik üzletét Jay-Z-nek adta el, extravagáns, hiphop inspirálta öltözeteit pedig kilométerekről ki lehet szúrni. A világ egyik legmenőbb italgyárosát budapesti látogatása alatt csíptük el egy villáminterjúra.
Ma már inkább teniszszülőnek tartja magát, mint elemzőnek. Török Gábor a nyilvánosság aranykorában vált ismertté, a politika világában kívülállóként is bennfentes lett, reputációját azonban az üzleti szférában kamatoztatja.
Lakos Gergely szörfözni indult Tenerifére, végül a koktélpult mögött kötött ki. A vendéglátás ranglétráján lépkedve és egyre több tapasztalatot szerezve jutott el egy egyedi ötletig, PearlShots néven olyan koktélgyöngyöket fejlesztett ki, melyek igazi kuriózumnak számítanak a gasztro világában. A kapszulába zárt italok már bizonyítottak a fine dining éttermekben, de a történet még csak most indul! […]