Vissza a városba

Biciklivel jöttél. Ez példamutatás, vagy a sportérték a lényeg?
Amikor elkezdtem biciklivel járni, egyszerűen a praktikum volt a cél. Amúgy nagyon szeretek vezetni, de Budapesten autózni és parkolóhelyet találni rendkívül idegőrlő, biciklivel mindenhova gyorsabban odaérek. Nyilván miután környezetvédelemmel foglalkozom már majdnem húsz éve, bennem volt az is, hogy ráadásul teszek a környezetért.


Elsőre furcsának tűnik az az alaptétel a Hogyan tegyük vonzóbbá a nagyvárosainkat? című javaslatotokban, hogy kedvezőtlen, ha kiköltöznek a zöld agglomerációba az emberek.
Mert minél többen mennek ki az agglomerációba, annál nagyobb az ingázáshoz kapcsolódó kibocsátás. Másrészt a kiköltözők fenntarthatatlan mértékben leterhelik a különböző infrastruktúrákat, például az ivóvíz-, a szennyvíz- vagy az áramhálózatot. Egy háztartásra vetítve nagyvárosban a legolcsóbb és leghatékonyabb ezek fejlesztése és fenntartása, ezért ott kell a legjobb életkörülményeket kínálni, beleértve a zöld környezetet is. A jóllét mellett ráadásul a jólétet is előmozdítjuk, hiszen az innováció, az ötletek akkor születnek, ha az emberek sűrűbben találkoznak.


Mindenhol jellemző a kiköltözés, vagy ez hungarikum?
Nálunk Nyíregyháza, Győr, Kecskemét és Sopron kivételével 1990 és 2021 között mindenhol többen költöztek ki a városokból, mint amennyien be. Budapest háromszázezer lakost veszített ebben az időszakban. Regionális összehasonlításban, Bécstől Pozsonyon és Prágán át Varsóig, Budapest az egyetlen főváros, ahol 2012 és 2020 között többen hagyták el a várost, mint amennyien beköltöztek.