Hiába ír valaki nagyon jól, ha nem tudja eladni magát. Nem véletlenül hívják Álomgyárnak a magyarok kedvenc ponyvaregényeit, több mint másfél milliárd forintos üzlet lett az álneves szerzőkből és romantikus-erotikus kötetekből. Gönczi Péternek és Nagypál Viktornak határozott elképzelése van a könyvkiadásról. Kultúracsinálás, vagy kőkemény marketing?
„Az elején a Garzon Caféban ültem a Wesselényin, már kiültem a fotelt. Jó barátom a tulaj, engedte, hogy onnan dolgozzak egész nap. A szüleimtől kaptam egy kilenccolos MSI laptopot, bruttó nyolcvanezer, ez volt az első céges eszköz. Hiányzott róla a Shift és a T.” Hogy vajon ezért kezdődik kisbetűvel a logón, és ezért nincsen T betű a nevükben, zavaromban el is felejtem megkérdezni Nagypál Viktortól. „Majd jöttek az első lakásirodák, Radnóti, Hegedűs Gyula, Victor Hugo. Kezdetben negyvenöt négyzetméteren ültünk, a nappaliban volt két asztalunk, onnan nyílt egy másik szoba fürdővel. Ott lakott Viktor, onnan csoszogott ki reggel papucsban” – teszi hozzá Gönczi Péter. Először festékes dobozra emlékszik, aztán korrigál: az Álomgyár kiadó első évzáró buliján mustáros bödönben melegítették a levest meg a töltött káposztát. A radiátoron.
Még mielőtt visszapörgetnénk az időt, a két alapító előreszalad. Hamarabb tudom meg, hogy az első magánkiadáshoz a Jászai téri Mekiben írták alá a szerződést, minthogy honnan a név. „Mert álmot árulunk. Hogy író leszel.” 2012-től a magánkönyvkiadás alapozta meg a bizniszt. Íróként vállalod a teljes kockázatot, leteszel akkori áron másfél millió forintot (ma ez már inkább 2,5–3 millió), a kiadó cserébe könyvet varázsol a kéziratodból, és beviszi a nagyobb hálózatokba ezer–ezerötszáz példányban. Harminc–negyven százalékos eladás felett már pénz is visszajön. Vajon még ma is sültkrumpliszaga van az első szerződésnek?
„Ülök a sötét szobában, és azon gondolkozom, hogyan voltam képes ezt az elsöprő szerelmet érezni iránta, miközben ennyire rettegtem is tőle” – így indul Borsa Brown (álnév) első, szintén magánkiadású könyve, A maffia ágyában. Erotikus ponyvaregény? Romantikus, szórakoztató, lektűr, felnőttirodalom – Péter és Viktor inkább ezeket a szavakat használják. Az interjú második órájában már elgyengülnek, és kétszer is elhangzik, hogy ponyva. Bárhogy is legyen, van kötetük, szintén Borsától Az Arab, aminek több mint húsz utánnyomása volt, és százezres példányszámban fogyott el. „Nem kéne minden nőt megdugnod, aki egy kicsit is tetszik” – így kezdődik a sokrészes regényfolyam.
Sok befektető bizonyára fogta a fejét a 2023-as évben történteket látva, de a CIB Private Bankingnél a lehetőségek kiaknázásán volt a hangsúly. A jövőben pedig még inkább felértékelődhet a bankárok tudása, tapasztalata és elhivatottsága. A 2023-as év régóta nem látott inflációt és kamatszinteket hozott a piacokra, közben pedig újabb kiszámíthatatlan „fekete hattyú” események is borzolhatták […]
Sok befektető bizonyára fogta a fejét a 2023-as évben történteket látva, de a CIB Private Bankingnél a lehetőségek kiaknázásán volt a hangsúly. A jövőben pedig még inkább felértékelődhet a bankárok tudása, tapasztalata és elhivatottsága.
A 2023-as év régóta nem látott inflációt és kamatszinteket hozott a piacokra, közben pedig újabb kiszámíthatatlan „fekete hattyú” események is borzolhatták a befektetők idegeit, például egy újabb jelentős fegyveres konfliktus. Azonban Dócs János, a CIB Private Banking igazgatója nem a nehézségekre, hanem a lehetőségekre emlékszik. „Jelentősen befolyásolja ez a környezet azt, hogy mely eszközökben tudunk ügyfeleinknek értéket teremteni, de a piac mindig ad lehetőségeket, és mindig a lehetőségeket kell meglátni. Mikor voltak például utoljára hosszú futamidejű kötvények tíz százalékos hozammal elérhetők?” – teszi fel a kérdést.
Távolabbra néznek a napi hozamoknál
A CIB privátbanki üzletágánál dolgozó bankárok átlagban több mint 13 éve vannak a cégnél, így szerencsére a megfelelő tapasztalat is megvolt a lehetőségek kiaknázására, persze csak az ügyfelek által meghatározott keretek között. „A mi feladatunk, hogy bemutassuk a lehetőségeket, a kockázatokat, majd konstruktív, érveket és ellenérveket felsorakoztató beszélgetések során olyan személyre szabott portfóliót alakítsunk ki ügyfelünkkel közösen, amivel nemcsak rövid, de hosszú távon is elégedett lehet – mondja Dócs János, hozzátéve, hogy nem mindig a profit az elsődleges szempont. – Elérhetünk nagyon jó hozamokat, magas kockázatvállalással, de ha az ügyfelünk háromnaponta aggódva vagy ujjongva felhív a piaci mozgásokat látva, és ez neki szorongást okoz, akkor ő nem lesz boldog ügyfél.”
Mivel a CIB-nél a privátbankárok ösztönzőrendszere is egyszerre tartalmaz rövid, közép- és hosszú távú célokat, ezért nem fordulhat elő, hogy az ügyfél nyugalmát rövid távú célok oltárán áldozzák fel. Viszont a lehetőségeket érdemes kihasználni, és ez jövőre is így lesz. Év végéhez közeledve a privátbankárok először is segítenek az ügyfeleknek például megfelelően elosztani forrásaikat tartós befektetési vagy éppen nyugdíj-előtakarékossági számláik között, de közben már előre is gondolkodnak. Például abban, hogy legyen elég likvid eszköze az ügyfeleknek élni a várhatóan adódó lehetőségekkel mind a kötvény-, mind a részvénypiacon.
„Az euró- vagy a dollár-kamatkörnyezet is kínálhat jó lehetőségeket, de a részvénypiacot sem szabad elfelejteni. Úgy gondoljuk, hogy a passzív, indexkövető befektetési stratégia helyett most az aktív, értékalapú szemlélet vezethet sikerre, és érdemes a devizasúlyokra is odafigyelni a portfóliókban” – megy bele kicsit a részletekbe Dócs János. Ez azt is jelenti, hogy a szektorok vagy a trendek ismeretével szemben nő az egyes cégek értékelésének jelentősége, következésképpen egy jó privátbankár sokkal több értéket tud teremteni ügyfelei számára.
Mennyiségi és minőségi figyelem
Az elemzői, anyabanki háttér, illetve az egyes bankárok szakmai felkészültsége így még fontosabb tényező lehet a következő időszakban. Az Intesa Sanpaolo Csoportnál több évszázados hagyománya van a személyes vagyonkezelésnek, és több ezer szakember dolgozik csak ezen a területen, a biztos háttér tehát megvan a CIB Private Banking számára. A vállalatnál pedig a különböző digitális megoldások és az új technológiák mellett még mindig a legnagyobb figyelmet a hazai gárda és az utánpótlás képzésére fordítják, és ezt a szakma is visszaigazolja, hiszen például az elmúlt években rendre a CIB Private Banking munkatársai nyerték a Blochamps junior privátbankároknak járó, a szakma által odaítélt díjait. Márpedig Dócs János szerint igazából a bankárok felkészültsége a döntő tényező az ügyfelek elégedettsége szempontjából. „Fontos például, hogy az ügyfelünk számíthasson rá: ha történik valami a piacon, akkor abban az esetben is fel fogjuk hívni, ha a bankára éppen két hétre szabadságra ment, és a csapaton belül valaki képben lesz az ő helyzetével kapcsolatban is. Igazából a termékekben, eszközökben mindenki ugyanabból főz a piacon, a különbséget az ügyfelekre szánt idő mennyisége, minősége, releváns mivolta adja, és mi mindent ennek rendelünk alá a képzési rendszertől az ösztönzők kialakításáig. Így lehet igazán jól élni a lehetőségekkel, és lefordítani az általános tudást az ügyfelek saját helyzetére.”
Repülő csészealj alakú tokjával és jellegzetes, elnyújtott óramutatóival az Ikepod egyre felkapottabb óramárka külföldön, ám Magyarországon még nem igazán terjedt el. Az Ikepod és a Klokers márkák tulajdonosa Christian-Louis Col, őt kérdeztük az iparág jövőjéről, motivációjáról, konkurenciáról és a siker mögötti titkos összetevőről.
Azt gondolhatnánk, hogy ultradigitális világunkban a kereskedelmi kiállítások ideje lejárt, de semmi sem áll távolabb az igazságtól. Bizonyítja ezt, hogy a néhány évvel ezelőtt felújított Hungexpo egyre népszerűbb és Közép-Kelet-Európa legnagyobb nemzetközi kereskedelmi hubja lett, amivel rengeteg magyar vállalkozásnak is nemzetközi lehetőséget és lendületet ad. „Egy évvel korábban az élő rendezvényeket még filmforgatásokkal pótoltuk, de […]
A közösségi média emblematikus-ikonikus figuráján negyven felé közeledvén Bill Gates-i tünetek mutatkoznak: higgadtabb lett (többé-kevésbé), és megfontoltabb is (inkább többé, mint kevésbé), így meghökkentő magabiztossággal forgatja fel cégbirodalmát. Nagy tétekben játssza meg az emberiség jövőjét – és azt, amit maga után hagy.