Viktoriánus épületek, felhőkarcolók, bádogházak – együtt adják a dél-afrikai Fokváros szépségét. Október végi, tavaszi napsütésben fedeztük fel a modern belvárost, és kirándultunk a környéken is. Nem is akármivel indultunk útnak, kipróbáltuk az Audi Q8-as terepkupé legújabb verzióját.
Zebra!!! Zebraaa!!! Amikor egy ismeretlen vezetési kultúrájú országban útitársunk az anyósülésről szinte magából kikelve kezd ordibálni a nyílegyenes országúton, két eshetőség akad. Az első gondolat értelemszerűen az, hogy tizenöt–tizenhat órányi repülés után, az otthontól kerek kilencezer kilométer távolságban, baloldali közlekedési rendszerben a rossz oldalon ülve, balkormányos autóban valamit kegyetlenül elnéztél. Már nincs idő megállni, fröcsög a vér, és négyezer évre ítélnek, amit egy bájos börtönszigeten tölthetsz csákányozással. Szerencsére a második forgatókönyv bizonyult helyesnek: mitfahrer barátom három szavannalakót szúrt ki az út mentén. Később rájöttünk, hogy a hazánknál tizenháromszor nagyobb országban élnek ugyan zebrák, sőt oroszlánok, elefántok és orrszarvúk is, ezúttal csak egy magánkézben lévő farm mellett haladtunk el, elkerített díszzebrák mellett.
Az autó kezdőára valamivel több mint 31 millió, az SQ verzió alapára közel 44 millió forint.
Az autó kezdőára valamivel több mint 31 millió, az SQ verzió alapára közel 44 millió forint.
„Igen, mindenki megőrült. Óriási ünneplés volt” – mondja másnap kísérőnk, a helyi születésű Marcon Olivier az előző esti rögbimeccsről. Illetve dehogy meccs volt ez, hanem maga a döntő. Dél-Afrikában 2010-ben labdarúgó világbajnokságot rendeztek, de a legnépszerűbb sport a rögbi maradt, és az október végi, tavaszi éjszakában hatalmas utcai ünneplés kezdődött, miután a Springboksok legyőzték Új-Zéland legjobbjait, és megnyerték a franciaországi világbajnokságot. (A válogatottat gyakran nevezik így emblémájuk, egy őshonos antilopfaj után.) Fokváros modern nagyváros. A hatalmas tengerparti plázában ismerős gyorséttermekkel, ruhaboltokkal, reklámokkal, és a hotelben a reggelinél, Trieszttől sok ezer kilométerre, egy Hausbrandt kávé fölött ülve azon gondolkozom, mennyire összenőtt, globalizálódott a világ.
A Jóreménység-fok
a közeli világítótoronyból.
A Jóreménység-fok
a közeli világítótoronyból.
Gyarmatosító nagyhatalmak Afrika jelenleg nyolcadik legnagyobb városát Jan van Riebeeck holland orvos és felfedező alapította 1652-ben, hogy a Holland Kelet-indiai Társaság hajósai feltölthessék készleteiket az India felé vezető úton. Még bőven a Szuezi-csatorna megnyitása előtt járunk, így ezeken a tengeri utakon bonyolódott szinte a teljes, ébredezőben lévő globális kereskedelem. Miután a hollandok felépítették az erődnek is beillő palotát, nekiláttak kedvenc hobbijuknak, a földtúrásnak: gátakkal elkerítettek egy tengeröblöt, így a feltöltött területen bátran terjeszkedhetett a város.
Több mint 20 éve partnerként dolgozik együtt Magyarországon az OTP Bank és a Mastercard. Ez pedig lényegében azt jelenti, hogy felnőtt egy generáció, aki első digitális költéseit Junior kártyájával rendezte, a kedvenc tinimagazinjaiért már érintésmentesen fizetett, az első ösztöndíját pedig a mobiljával költötte el. A legfontosabb mérföldkövekről és a hosszútávú partnerség hátteréről Takács Domokossal, az […]
Több mint 20 éve partnerként dolgozik együtt Magyarországon az OTP Bank és a Mastercard. Ez pedig lényegében azt jelenti, hogy felnőtt egy generáció, aki első digitális költéseit Junior kártyájával rendezte, a kedvenc tinimagazinjaiért már érintésmentesen fizetett, az első ösztöndíját pedig a mobiljával költötte el. A legfontosabb mérföldkövekről és a hosszútávú partnerség hátteréről Takács Domokossal, az OTP Bank bankkapcsolati területének vezetőjével, illetve Eölyüs Endrével, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatójával beszélgettünk.
Az elmúlt években soha nem látott módon pörgött fel a digitális fizetési piac, rengeteg új szereplő jelent meg, legyen szó fintechekről vagy neobankokról. Ebben a közegben mit jelent egy ilyen hosszú stratégiai partnerség?
E. E.: Egy napi szinten megvalósuló, folyamatosan egymásra figyelő közös munkáról van szó. Egy olyan szektorban, ahol minden eddiginél kiélezettebb a verseny és nagy a nyomás a fogyasztók oldaláról is, óriási előny, ha erre a régi, bejáratott partneri kapcsolatra építhetünk, így sokkal hatékonyabban és gyorsabban tudunk előre lépni.
T. D.: Számunkra is kiemelten fontos a szoros együttműködés, a közös munka. Banki oldalon mi is azt látjuk, hogy rendkívüli módon felgyorsult a digitalizáció, amit a pandémia tovább erősített. Mindennapi életünk szerves részévé váltak az innovatív, új fizetési megoldások, azonban ennek a fejlődésnek egyik másik vetülete, hogy megemelkedett a visszaélések száma is. Amellett, hogy figyeljük és nyomon követjük a versenytársakat, beleértve a neobankokat, fintecheket is, a biztonságra is egyre nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk. Ebben a turbulens környezetben egymást erősítve, kiegészítve tudunk építkezni, támogatva egymást a közös célok elérésében.
Mik voltak a legfontosabb mérföldkövei ennek az együttműködésnek?
E. E.: Sok erős példát lehetne hozni, de talán az egyik legfontosabb a 2009-ben – akkor még PayPass néven futó – érintésmentes kártyás fizetés bevezetése kibocsátói és elfogadói oldalról. Ez forradalmian hatott a készpénzmentes fizetésekre, ma pedig már ott tartunk, hogy hazánkban közel 100% a technológia lefedettsége, ami nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő.
T. D.: Folytatom a sort, de talán egy gondolat erejéig visszanyúlnék a kezdetekhez: 30 évvel ezelőtt az OTP Bank bocsátotta ki az első bankkártyát Magyarországon, egy évre rá pedig a Mastercarddal közösen bevezettük az első, nemzetközi kártyatársasági logóval ellátott kártyát is.
Endrére rácsatlakozva, az általa említett érintésmentes fizetési megoldás bevezetése után szintén a Mastercarddal együttműködve, az OTP Bank az elsők között indította el 2017-ben az Android alapú wallet megoldását a Simple by OTP mobilalkalmazásban. Ezt követően, 2018-ban a Mastercard virtuális prepaid kártya bevezetésével a nem OTP-s ügyfelek számára is elérhetővé tettük az NFC alapú mobilfizetés lehetőségét, majd 2019 májusában Magyarországon elsőként bevezettük az Apple Pay szolgáltatást. Ezekkel az eredményekkel pár év alatt forradalmasítottuk Magyarországon a korszerű fizetési lehetőségeket. Azt gondolom, hogy világviszonylatban is a vezetők között van Magyarország az érintéses fizetés terjedésében. Itthon már természetesnek vesszük ezt a fizetési módot, míg más országok ettől jócskán le vannak maradva. Nagyon sok munkája van ebben az eredményben mind a két cégnek.
Ezeken a fejlesztéseken kívül van, ami a nagyközönség számára láthatatlan, mégis fontos. Mi van a motorháztető alatt?
E. E: A Mastercard alapvetően egy B2B szolgáltató, vagyis nekünk elsősorban az a fontos, hogy a partnereinknek nyújtsunk olyan megoldásokat, amikkel segítjük az előrelépésüket. Ennek szerintem sokszor a nagyobb része az, ami nem annyira látványos. Erre egy jó példa, hogy a kártyás világon túllépve, a Mastercard szervezésében kaptak az OTP Bank hálózatának fióki dolgozói virtuális valóság alapú oktatást az OTP bank termékeiről.
T. D.: Kelet-Közép-Európa meghatározó bankcsoportjaként a Mastercarddal azon dolgozunk, hogy minden élethelyzetre tudjunk kényelmes és biztonságos fizetési megoldást nyújtani. Együttműködésünk azonban túlmutat magán a fizetésen, kiterjed többek között a pénzügyi tudatosság fejlesztésére, piackutatásra, csalásmegelőzésre, társadalmi szerepvállalásra, fenntarthatóságra is. Ebből is látszik, hogy igen sokrétű az együttműködésünk, aminek az egyik fő sarokpontja a fejlesztések kapcsán, hogy Budapesten van a Mastercard legnagyobb régiós tanácsadói központja, míg az OTP Csoportnak is szintén a magyar fővárosban van a központi csapata. Tapasztalataim szerint, így könnyebben jutnak el hozzánk a legfrissebb újítások, illetve a régióban először tudjuk kipróbálni a legújabb fizetési megoldásokat.
Mit várnak a következő évektől akár a fizetéstechnológiát, akár ezt a partnerséget nézve?
E. E.: A mostani trendek alapján arra számítok, hogy a digitális fizetések sokszínűsége tovább nő, a kártya és a készpénz versenyének helyét átveszi a különböző digitális fizetési megoldások közötti verseny. Azok a szolgáltatók lesznek előnyben, akik ezt a sokszínűséget tudják kínálni az ügyfeleik számára, a mi feladatunk pedig az, hogy ehhez olyan megoldásokat, technológiát kínáljunk, amivel hozzásegíthetjük őket ehhez az előnyhöz. T. D.: Szabályozói oldalról erős elköteleződést látunk nemcsak a digitális fizetések, hanem a készpénz támogatása mellett is, így az elektronikus fizetések térnyerése csak korlátozottan tud érvényesülni. Az ügyfelek egyre szélesebb palettáról tudják kiválasztani a számukra megfelelő fizetési csatornát, a döntésben pedig továbbra is döntő szerepe lesz az ügyfélélménynek és a biztonságnak. A Mastercarddal továbbra is azon dolgozunk, hogy támogassuk a pénzügyi tudatosság fejlesztését, megbízható, innovatív és kényelmes fizetési megoldásokkal segítsük a készpénzhasználat visszaszorítását
Hol tartunk a klímasemlegesség felé vezető úton, mit kellene a lehető leggyorsabban meglépni?
Ha nem csökkentjük nagyjából harminc százalékkal a végső energiafelhasználásunkat, sehogy se jön ki a matek 2050-re. De ezt lehet úgy is, hogy közben nő a komfortszintünk, mondja Csernus Dóra, az Egyensúly Intézet klíma- és környezetpolitikai igazgatója. Interjú.
Lakatos Sándor lénye összefonódik a munkájával. Nemcsak azért, mert szinte kizárólag a maga tervezte darabokban látni, és mert mellkasára tetováltatta a nevével fémjelzett márka logóját, hanem mert egész személyiségéből árad ugyanaz az elegáns kimértséggel vegyes vadóc idegenség, ami a geometrikus fekete-fehér mintákkal, letisztult vonalakkal operáló öltönyeit, zakóit, ruhadarabjait jellemzi.
Hogy vannak a Buja Disznók? Hány üzlet van most?Van ez itt a Fény utcai piacon, a Városligetben, a Czakó Kertben, a Helló Budában, és egy Szigligeten. Ezek most már mind franchise-ok. Budán nem szeretnénk többet, Pesten és vidéken kellene még. Akkor éri meg igazán, ha tíz üzletet össze tudunk hozni. Mennyit tudsz mostanában vitorlázni?Figyelj, már nem vitorlázom, vagy öt éve […]
A Lancia nem macska, mégis legalább kilencedik életét koptatja már sokkolóan hosszú ideje. A komoly gondok még korábban kezdődtek, ám az egykor méltán legendás autómárka a kóma után újra az élmezőnyben szeretne lenni. Ez hatalmas meglepetés annak tudatában, hogy az eladások terén az utóbbi években főként az olasz nők vitték a hátukon a történetet. Grazie, Donne d’Italia.