Tarsoly Ede egyszemélyes hadseregként tört utat a videójáték-ipar átláthatatlan dzsungelében, hogy legújabb játékát már a legnagyobbak között mutassák be. Ehhez persze le kellett tudni pár projektet, sőt néhány bukást is.
„Imádom. Imádom az egészet” – mondta profizmustól feszülő fapofával Troy Baker, a videójátékos szinkronhangok Marlon Brandója, a 2023-as Summer Game Fest egyik műsorvezetője a Soulslinger: Envoy of Death című akciójáték előzetese előtt. Majd bumm, berobbant a trailer, és egyszerre dobogtatta meg a dark western műfaj és a horror-fantasy zsánerek rajongóinak szívét. De valószínűleg senkinek sem ment fel annyira a pulzusa, mint a harmincnégy éves pécsi Tarsoly Edéé, akinek a fejéből kipattant a játék ötlete.
„A legenda szerint már négyévesen mindig én találtam ki, hogy mit játsszunk, szóval nem is lehetne érvényesebb a klisé, miszerint »mindig is ezt akartam csinálni«” – mondja Ede, az Elder Games nevű játékfejlesztő stúdió alapítója. Első alkotásai mindenféle formális tanulmányok nélkül készültek el, és kerültek az online boltok polcaira. Hamarosan arról pusmogtak független játékfejlesztői körök, hogy van ez a kissé őrült magyar srác, teljesen egyedül rak össze olyan összetett játékokat, hogy az nyolc–tíz fős kezdő csapatoknak is becsületére válna. Ilyen a Meridian-sorozat, az Everreach vagy a most készülő Soulslinger is.
„Édesapám programozó, tőle kérdezgettem, aztán kézbe vettem a Delphi 6-os könyvet, és elkezdtem olvasgatni, hogy mi is ez” – idézi fel Ede játékfejlesztői karrierjének hajnalát. Tízévesen ismerkedett meg a videójátékokkal, és még abban az évben elkészítette első programját, akkor még egy osztálytársa segítségével.
Az archaikus paraszti világ hagyományai és tárgyi kultúrája inspirálták Zsigmond Dóra márkáját. De kell-e kívülről még inspiráció, ha valakinek gyerekkora óta az élete részét képezik a tradíciók, a kis közösségekből hozott értékek? A 2022-ben az év férfiruha-tervezőjének választott Dóra ruhadarabjai a múltat hozzák be a jelenbe, miközben a szépség mellett a használhatóságra is vigyáznak.
„Engem nem a divat érdekelt, nem is a divattervezés, hanem egy olyan szemléletmód, amihez ezt a megnyilvánulási formát találtam.” Dórának nem volt gyerekkori álma, hogy divattervező legyen. Egy mezőföldi kistelepülésen, Alapon nőtt fel, és amikor testvérével néptáncolni kezdtek, nemcsak a ritmusba és a zenébe, hanem az öltözködésbe is beleszerettek, tiniktől nem szokatlanul népviseleti textilek, viseletdarabok – szoknyák, kendők – gyűjtésébe fogtak. Pályaválasztás előtt a jó kézügyességű, gyakran rajzolgató Dóra úgy döntött, fejleszti képességeit. Beiratkozott egy budapesti rajziskolába, és kiderült: különleges tehetsége van a divatrajzokhoz. Bár korábban nem gondolt rá, rajztanárának hatására jelentkezett a Mod’Art International Hungary divatiskolába, és mint divattervező végzett.
A Zsigmond Dora Mensweart 2014-ben alapította meg. Azt vallja, hogy egy divatmárka építéséhez a kreativitás mellé üzleti érzék és gondolkodás is kell, és benne mindkettő megvan. „Sokaknak túl romantikus elképzelésük van a divattervezésről, pedig ez kemény munka is. Nem akkor dolgozom, ha kedvem van, vagy ha inspiráció jön. Ez üzlet, évente két kollekcióval, határidőkkel. Ha egy helyen csúszás van, az kihat mindenre.” Dóra mindig több lépéssel előre tervez, most éppen az egy év múlva megjelenő őszi-téli kollekciót tervezi csapatával.
Merthogy csapat is kell. Ma már hatan dolgoznak Dórával, köztük a testvére a kreatív tanácsadó. A tavalyi árbevétel 28,6 millió forint volt, de jelentős veszteség mellett. A növekedésnek komoly tőkeigénye van, ezt három éve a Hiventures befektetése segíti. „Az egyszerű üzleti modell, hogy eladok néhány ruhát, az árából anyagot veszek, és újat állítok elő, ez a magyarországi működéshez elegendő és fenntartható. De a nagyobb fejlődéshez, az egyre szaporodó nemzetközi felkérések előfinanszírozásához már nem.”
2020-ban már jelen voltak külföldön is, de a befektetéseknek is köszönhetően ma már húsz viszonteladónál – többek között Németországban, Japánban, Dél-Koreában, Kanadában, Oroszországban, Spanyolországban, Olaszországban és New Yorkban – is kaphatók a termékek. „Azért tudnak sokan rezonálni a márkával, mert van egy ősi ereje. Megérinthet, ha közel vagy a belső magodhoz” – mondja Dóra. A magyar paraszti kultúrának, a régi idők észszerű viseleteinek nemcsak a hagyománya és motívumrendszere jelenik meg az egyes kollekciókban. Dóra több évtizede vagy akár évszázada használt anyagokat is alkalmaz. Akad nyolcvan–száz éves bársonykendőkből készült kabát, vagy szintén évtizedes falikárpitanyagokból összeállított nadrág.
Dóra halhatatlanná teszi ezeket az anyagokat, cserébe őt is azzá teszik a ruhái. Nemrég egy húszdarabos válogatás bekerült a kollekcióiból az Iparművészeti Múzeum gyűjteményébe.
A medtechtől a techfluenszerekig, a játékfejlesztéstől a csirkegyárig a régi találkozott az újjal, a mesterséges intelligencia pedig a józan ésszel. Ilyen volt a második Forbes Tech Summit – a Forbes.hu-n is tudósítottunk róla.
Negyven éve nem akármilyen zenekart akart létrehozni, hanem egy laboratóriumot, kísérleti műhelyt, ahol másfajta, nem a szokásos zenekar születik meg. Ma a Budapesti Fesztiválzenekar a világ legtetejéhez tartozik, Fischer Ivánt sztároknak kijáró ováció kíséri a világ legnagyobb koncerttermeiben. Otthon van Amszterdamban, Londonban, Berlinben és Csobánkán is, de megszólítják a taxiban, és gratulálnak neki a pesti kisboltban is. Interjú szabadságról, kreativitásról, hatalomtól való függésről,
BFZ-akadémiáról és arról, amit a közönség
nem lát.
Hiába ír valaki nagyon jól, ha nem tudja eladni magát. Nem véletlenül hívják Álomgyárnak a magyarok kedvenc ponyvaregényeit, több mint másfél milliárd forintos üzlet lett az álneves szerzőkből és romantikus-erotikus kötetekből. Gönczi Péternek és Nagypál Viktornak határozott elképzelése van a könyvkiadásról. Kultúracsinálás, vagy kőkemény marketing?
Több mint egy éve várják a Wall Street befektetői, hogy a részvényeket agyonnyomó kamatciklus elérje a csúcsát, most nőtt az esély rá. Ez izgalmassá teszi a részvénybefektetést, csak közben a magyar kisbefektetőnek most jön az állampapírok kamatcsúcsa, amiről nem célszerű lemondania.