Több mint egy éve várják a Wall Street befektetői, hogy a részvényeket agyonnyomó kamatciklus elérje a csúcsát, most nőtt az esély rá. Ez izgalmassá teszi a részvénybefektetést, csak közben a magyar kisbefektetőnek most jön az állampapírok kamatcsúcsa, amiről nem célszerű lemondania.
Annyiszor esett már pofára a Wall Street az elmúlt évben, hogy lassan alig hisz a szemének. A részvénypiaci befektetők minduntalan abban reménykednek, hogy a Federal Reserve leáll a kamatemelésekkel, sőt elkezdi pedzegetni, hogy netalántán a csökkentést se zárja ki. Itt még ugyan nem tartunk, de sokadik nekifutásra novemberre valóban megnőtt az esélye, hogy leáll a Fed a keménykedéssel. Ha eljön a várva várt Fed-pivot, a szakaszhatár a monetáris politikában, az rövid távon valóban komoly nyereséget hozhat a szenvedő részvénytulajdonosoknak.
Az ő szemszögükből nézve az elmúlt két év arról emlékezetes, hogy véget ért egy régi barátság. Sok év habzsidőzsi – nullához konvergáló kamatok, ész nélkül orrba-szájba nyomatott jegybanki pénzpumpa – után már nem igaz, hogy a Fed a piac barátja, az amerikai jegybank jókora késlekedés után beindította kamatemelési ciklusát, ezt pedig a részvénypiac már jó előre gyűlöli: a magas kamatok drágítják a hitelezést, vele a cégeknek a forrásbevonást, rontva a növekedési képességüket, vele a profitabilitást. Ráadásul a magas kötvényhozam, a kellemes kockázatmentes kamatláb befektetői pénzeket szív el a részvénypiacról.
A Fed oldaláról nézve mindez úgy néz ki, hogy kénytelen küzdeni a hitelessége visszaszerzéséért. A nagyhangú részvénybefektetők érdeke nyilván a laza monetáris politika, de ezt pont nem szabad figyelembe vennie az inflációt alacsony szintre vezetni próbáló amerikai jegybanknak. Utólag mindenki nagyon okos, de a covidfelpattanásban, az ellátási láncok megszakadása és a kínálati sokk idején elég sok közgazdász kifejtette, hogy ha ebből nem lesz infláció, akkor semmiből, a Fed (meg még jó pár másik központi bank is) mégis szentül hitte, hogy az árugrások csak átmenetiek.
Impozáns illatfelhőbe burkolózik az a Kossuth téri nagypolgári szalon, amely a SUPERZ. Budapest főhadiszállásaként szolgál. A magyar parfümmárka rövid idő alatt látványos sikertörténetet mondhat magáénak, amiben egyszerre van szerepe a tudatos tervezésnek és a szerencsés véletleneknek. A SUPERZ Perfume Kft. mindössze szűk két és fél évvel ezelőtt, 2021 nyarának végén alakult meg, de már 2022-ben […]
Impozáns illatfelhőbe burkolózik az a Kossuth téri nagypolgári szalon, amely a SUPERZ. Budapest főhadiszállásaként szolgál. A magyar parfümmárka rövid idő alatt látványos sikertörténetet mondhat magáénak, amiben egyszerre van szerepe a tudatos tervezésnek és a szerencsés véletleneknek.
A SUPERZ Perfume Kft. mindössze szűk két és fél évvel ezelőtt, 2021 nyarának végén alakult meg, de már 2022-ben is 600 millió forint feletti forgalommal zárt, 2023-ban pedig már december eleji beszélgetésünk időpontjában is bőven átlépték az egymilliárdos álomhatárt. A parfümökkel foglalkozó magyar cég sikerének egyik titka a tudatos előkészítésben rejlik. „A cég megalapítása előtt egy-másfél évig illatokat teszteltünk egy többszáz fős fókuszcsoporton – meséli Szerencsés Szabolcs, a SUPERZ. Budapest alapítója. – Az innen kapott visszajelzések segítettek kiválasztani azt a 12 illatot, amivel elstartolt a cég. Abban a pillanatban, hogy piacra dobtuk az első kollekciónkat, gyakorlatilag megrohamoztak minket a vásárlók.“
Ruhák, illatok, kultúrák
Pedig az eredeti terv nem a parfümbiznisz-építés volt. Szerencsés Szabolcs 2014 óta foglalkozott textillel és férfiruhagyártással, ami mellett elkezdett érdeklődni a parfümolajok iránt. Ennek adott egy nagy lökést az, amikor 2017-ben Törökországba költözött, ahol az illatoknak és a parfümöknek hagyományosan nagy kultúrája van.
Törökországban egy szép és bevett gesztus, hogy az emberek kezére olajat kennek. Ez európaiként először furcsa volt, de viszonylag hamar megszoktam, és elkezdtem egyre jobban érdeklődni irántuk. Ellátogattam három-négy nagy parfümolajgyártóhoz, ekkoriban azonban még csak egyfajta hobbiként gondoltam erre. El sem mertem hinni, hogy erre fel lehetne építeni egy sikeres üzletet.”
Szerencsés Szabolcs
A SUPERZ. Budapest parfümjei áraikban a designer parfümök szintjén mozognak, minőségben azonban igyekeznek felülmúlni őket. „Minket a niche kategória vonz. Ebben is van persze egy mozgástér, és a mi portfóliónkban is egyre több a különlegesség, amiknek nyilván az ára is magasabb. A közönségünk szerencsére ezekre is vevő” – avat be a részletekbe az alapító.
Szabolcsék vevőkörében többségben vannak a férfiak. Ennek nem csak a választék lehet az oka, hanem az is, hogy a közösségi médiában – elsősorban a Tiktokon és az Instagramon – ő maga is aktívan népszerűsíti a SUPERZ. Budapest parfümjeit, amivel elsősorban a férfiak figyelmét ragadja meg. Az edukáció rendkívül fontos, ennek is köszönhetően Szabolcsék egyre gyakrabban találkoznak olyan vásárlókkal, akik már konkrét elképzelésekkel, illetve kérdésekkel érkeznek hozzájuk.
Parfümhódítás határok nélkül
A magyar piacon elért gyors és látványos sikerek után kézenfekvő volt nyitni a szomszédos országok felé is. Erre három hónappal ezelőtt került sor, amire jó apropóval szolgált az MMA szupersztár Khamzat Chimaevvel közös parfümjük piacra dobása. Az eddigi eredmények láttán Szerencsés Szabolcs nem tartja kizártnak, hogy 2024-ben bevételeik nagyobbik része származik már a külföldi piacokról, mint a magyarról. Már csak azért is, mivel folyamatos tárgyalásban vannak külföldi disztribútorokkal, többek között Dubaiból, Kuvaitból, Panamából, Szaúd-Arábiából, de a parfümben kimondottan erősnek számító Olaszországból is. „Nemrég érkezett hozzánk két úriember Milánóból, akikről kiderült, hogy kimondottan miattunk repültek Budapestre. Ők is parfümmel foglalkoznak és gyűjtők is egyben. Végül tőlünk is öt-hat üveggel távoztak és azóta is kapcsolatban vagyunk velük” – meséli az alapító.
Az illatfelhők urai
A közösségi média mellett ugyanakkor a legnagyobb meggyőzőerővel továbbra is a személyes találkozás bír. Nemrégiben feltűnt nekik, hogy egyre több dél-koreai vevő fordul meg a szalonjukban – később kiderült, hogy egy koreai nagyvállalat egyik munkatársa elkezdte használni az ő parfümjüket, a többieknek pedig annyira megtetszett, hogy maguknak is akartak belőle. Ugyanez történik a pesti éjszakában is, ahol felírják a telefonjukba a másikon érzett parfüm nevét, majd másnap bemennek a szalonba és vásárolnak belőle. A jelenlegi parfümtrend egyébként a hatalmas, markáns illatfelhő. A közhiedelemmel ellentétben ez nem elsősorban a nagy mennyiségben magunkra locsolt parfümmel érhető el, hanem olyan alapanyagokat kell használni a parfümhöz, amik ezt a hatást eredményezik.
Szerencsés Szabolcs vágya, hogy legyen magyar parfüm. „Szeretném, hogyha lenne egy olyan brand, ami világszinten tudja képviselni Magyarországot. Olyan, ami nemcsak hogy megállja a helyét a francia és olasz parfümök között, hanem kiemelkedik. Ehhez nagyon alapos munkára van szükség, és itt gondolok akár a gyártási foyamatokra, akár magára a tervezésre. Itt meg kell említenünk, hogy nekünk van egy elképesztően komoly parfümőrünk, Hüseyin Erdoğmuş. Neki köszönhetjük azt is, hogy a Dubai Beautyworld Expón a top 30 parfüm közé jutottunk, ami korábban egyetlen másik magyar márkának sem sikerült. Hüseyin Erdoğmuş állítja össze kifejezetten a SUPERZ-nek készített parfümjeit a Törökországban lévő parfümakadémiáján, a jó parfümhöz ugyanis nemcsak parfümőrök kellenek, de vegyészek is.”
A parfüm mint hivatás és hobbi
A tesztelésről mindezen eredmények mellett sem feledkeztek meg. „Az eredeti, többszáz fős közönséggel már nem tartjuk aktívan a kapcsolatot, ellenben lett egy nagyon erős és elhivatott törzsvásárlói bázisunk. Hozzá kell tennem, a legtöbb kollégánk hobbista és parfümgyűjtő, tehát mostanra házon belül is van egy erős szakértői bázisunk. Ezeknek köszönhetően mostanra jó eséllyel meg tudjuk jósolni, melyik illatra lesz nagy kereslet a piacon.” És, hogy milyen parfümöt használ az, akinek saját parfümvállalkozása van? „Én az időm 90%-ában parfümöt tesztelek – egyik karomon az egyik illat, a másikon a másik. Sajnos emiatt nem tudom teljességében kiélvezni a saját kollekciónkat, ami nyilván egy nagy fájdalmam, de ez a szakma ártalma. Persze mindig vannak aktuális kedvenceim. A mostani ilyen az a Khamzattal közös termékünk, a Khamzat – Smesh és a Khamzat – The Wolf, valamint az újonnan kiadott Memories Gold.”
Ossza meg ismerőseivel:
E.ON Hungaria Csoport
2023 December Támogatói tartalom E.ON Hungaria Csoport
Az E.ON Hungária Csoport Magyarország egyik legjelentősebb energetikai vállalata, európai anyacéggel, illetve jelentős B2C- és B2B-ügyfélkörrel. Az úgynevezett megoldásértékesítési üzletágukban tavasszal új CRM-rendszert vezettek be. A Salesforce Energy & Utilities Cloud implementálásával a hazai IT-piac egyik meghatározó cégét, a United Consultot (UC) bízták meg. „Ebben a fejlesztési ciklusban a nagyvállalati ügyfélkörre fókuszáltunk: az üzleti folyamatainkat […]
A 2022 őszén lezajlott tulajdonosváltás nem zavarta meg az AutSoft Zrt. magyarországi üzleti folyamatait és szolgáltatásait. A Zenitech brit digitális transzformációs vállalathoz csatlakozva nemzetközi projekteken keresztül lehetőség nyílik a magyar szervezet tudásának kamatoztatására, valamint az ügyfelek számára szélesebb szolgáltatási portfólió válik elérhetővé a helyi piacon is. Fauszt Gábor vezérigazgatótól megtudtuk, hogy az angol anyacégnek az […]
Hiába ír valaki nagyon jól, ha nem tudja eladni magát. Nem véletlenül hívják Álomgyárnak a magyarok kedvenc ponyvaregényeit, több mint másfél milliárd forintos üzlet lett az álneves szerzőkből és romantikus-erotikus kötetekből. Gönczi Péternek és Nagypál Viktornak határozott elképzelése van a könyvkiadásról. Kultúracsinálás, vagy kőkemény marketing?