A közösségi média emblematikus-ikonikus figuráján negyven felé közeledvén Bill Gates-i tünetek mutatkoznak: higgadtabb lett (többé-kevésbé), és megfontoltabb is (inkább többé, mint kevésbé), így meghökkentő magabiztossággal forgatja fel cégbirodalmát. Nagy tétekben játssza meg az emberiség jövőjét – és azt, amit maga után hagy.
Írta: Kerry A. Dolan, Fordította: Zsadon Béla
Ma az foglalkoztatja, hogy fejre vagy testre jobb-e támadni. „Ha pofán vágnak, az nem fáj annyira – mondja unottan. – Csak agykárosodást okoz.” A nyilván sohanapján megrendezendő ketrecharc Elon Muskkal („szerintem nem állna ki”) a lehető leghülyébben igazította hozzá Zuckerberget a korszellemhez, de üzleti célja is volt. Zuckerberg egész pályafutása alatt melléfogások és demokráciasértések mocsarában gázolva rongálta egyre-másra monumentális életművét. A kötözködés Muskkal ritka lehetőséget adott, hogy a Tesla-vezér által alakított durcás intrikussal szembeállítva övé legyen a főhősszerep, és megmutassa: a Facebook egykori „pelenkás CEO”-ja a Metával államférfivá értett.
„Sorsodat nem egy versenytárs fogja meghatározni – mondja –, hanem az, ahogyan teljesítesz.” Időszerű észrevétel. Zuckerberg májusban lesz negyvenéves, vagyonát 106 milliárd dollárra becsülik (ő a nyolcadik a Forbes 400 listán), még jótékonysági tevékenysége is arra van megtervezve, hogy a lehető legnagyobb hatással és odaadással járuljon hozzá a világ egyik legfontosabb – és majdnem teljesen általa irányított – vállalatának átalakításához. Sok tekintetben Bill Gates útján jár. Hozzá hasonlóan Gates is otthagyta a Harvardot, és inkább létrehozott egy történelmi jelentőségű tech vállalatot. Gates is szakterületének megszállott csodagyereke volt, mint Zuckerberg, és könyörtelen csúcsra törése közben ő is rajongókat, ellenségeket és trösztellenes aggályokat teremtett.
Fiatalon hozott meghatározó döntéseket, és mindig gyakorlatias szemmel tekintett a feladatokra. Abhishek Stan Ahuja szerint ez és persze szerencse is kellett, hogy testvérével húsz év alatt stabil, időtálló minőségi márkát és öltönyszabóságot hozzon létre – Budapest mellett még öt európai országban. Kézzel, egyedileg varrt öltönyei nem a változó divatot követik.
A személyre szabott kiszolgálás nem csak a precíz méretlevételt tartalmazza: aki csúcsminőségű öltönyének és ruhatárának elkészíttetésére szerződik, Stan Ahujánál élményt kap. „Ha valaki csak egyszer viseli a termékünket, ami úgy simul rá, mint kesztyű a kézre, és megízleli, mi a különbség az egyedi és a konfekció között, azt könnyű áttéríteni erre a minőségre” – mondja Stan.
Nem az elmúlt húsz év munkájának lassan megérett gyümölcse az Andrássy úti bolt és műhely: a 2004-ben alapított cég már az első években itt nyitott üzletet. „Mindig öt évvel előre terveztem, lassan haladtam céljaim felé – mondja Stan. – Akkor mindenki azt mondta, hogy vékony jégen járok. Az ország legértékesebb ingatlanjai vannak itt, óriási a kockázat. De tudtam, ha három évig fenn tudom tartani, később is megőrzöm. Ilyen irányítószámmal a két messziről jött indiai fiú az egészen jó modern öltönyeivel jó benyomást tud kelteni bizonyos körökben.”
Indiából tizenhat évesen költözött Angliába divatértékesítést tanulni egy bentlakásos iskolában. Diploma után egy lengyel férfiruhacégnek dolgozott, és rengeteget járt Budapesten, végül huszonévesen itt lelt otthonra. Két szabóval és néhány varrónővel kezdtek, ma már hatvanan dolgoznak az öltönyökön és ruhákon. A nyolc–tíz hetes vállalási idő négy hétre szűkült, vendégkörük megnégyszereződött. A bevétel növekedett a pandémiás években is, amikor az átlagnál is kevesebben vették magukra reggelente öltönyeiket. 2022-es árbevételük már 149,9 millió forint volt, 24 milliós adózott eredménnyel.
„Azokra koncentráltunk, akiknek a lezárások alatt is meg kell jelenniük, és nem mindegy, miben.” Három hónapra azért ők is bezárták az üvegajtót. „Úgy építettem fel ezt az üzletet, hogy az eladósodottság szintje, a tőkearányos adósságállomány megengedjen ilyen kieső periódust.” Időközben az Ahuja fivérek megtanultak magyarul, hogy a nyolcvanöt százalékban magyar ügyfeleiket közvetlenebbül szolgálhassák ki. A cégben dolgozó öt családtag mindegyike részvényes lett, egyenlő felelősséget vállalva. Stan havonta tíz napot tölt Bukarestben, és az ő hatáskörébe tartozik még a lengyelországi üzlet is, öccse Csehországért, Ausztriáért és Szlovákiáért felel. A nagy-britanniai ágat a brexit és a covid után felszámolták.
Szüleik továbbra is Indiában élnek – nem bírják a magyar teleket –, de gyakran látogatnak Budapestre. „Mindig szerették volna, hogy a családi textilbizniszbe szálljak be, három generáció óta gyártanak egyiptomi pamutból inganyagokat. Ez tulajdonképpen megtörtént, hiszen most mi is ezekből az anyagokból varrjuk az ingeinket. Mióta bizonyítottam nekik, mindenben támogatnak.”
Több mint 20 éve partnerként dolgozik együtt Magyarországon az OTP Bank és a Mastercard. Ez pedig lényegében azt jelenti, hogy felnőtt egy generáció, aki első digitális költéseit Junior kártyájával rendezte, a kedvenc tinimagazinjaiért már érintésmentesen fizetett, az első ösztöndíját pedig a mobiljával költötte el. A legfontosabb mérföldkövekről és a hosszútávú partnerség hátteréről Takács Domokossal, az […]
Repülő csészealj alakú tokjával és jellegzetes, elnyújtott óramutatóival az Ikepod egyre felkapottabb óramárka külföldön, ám Magyarországon még nem igazán terjedt el. Az Ikepod és a Klokers márkák tulajdonosa Christian-Louis Col, őt kérdeztük az iparág jövőjéről, motivációjáról, konkurenciáról és a siker mögötti titkos összetevőről.
A GOLDBECK CEE kivitelező cég minden évben konferenciát szervez a vállalat valamennyi munkavállalójának részvételével. Így történt ez 2023-ban is Mariborban, ahol a Szlovákiát, Szlovéniát és Magyarországot magába foglaló GOLDBECK CEE South kirendeltségeihez ezúttal először lengyel és cseh kollégák is csatlakoztak. Az előadók a vállalati vízión kívül a céget is bemutatták azoknak a potenciális munkavállalóknak, akik […]
De gustibus non est disputandum, vagyis ízlésről nem lehet vitatkozni. De stílusról lehet? Amikor mindenki azt visel, amit akar, hogyan találhatja meg az igényes férfi azt az öltözködési formát, azokat a ruhadarabokat, amik leginkább erősítik őt szerepeiben, feladataiban, az önkifejezésben? Zsigmond Dórával, a modern és a népi hagyományos öltözködés ötvözésével operáló férfidivat-tervezővel, Stan Ahujával, az egyedi öltönyök készítésével foglalkozó szabóság és márka alapítójával, valamint Lakatos Sándorral, a kontrasztos formavilággal dolgozó divattervezővel beszélgettünk divatos kérdésekről.