Egy könyvvel kezdődött: Babocsai Zsolt és David Vermeersch a masszív táplálkozási tévhiteket cáfoló China Studyhoz kötik a megvilágosodásukat. Miután elolvasták, elkezdtek megszállottan tanulni az egészséges táplálkozásról. Aztán le akartak számolni azzal, hogy a reggeli vagy finom, de egészségtelen, vagy egészséges, de ehetetlen, így 2016-ban belevágtak az itthon akkor még nem igazán ismert granolák gyártásába.
Írta: Varga Veronika
Péntek este fél hatkor már csak a két tulajt találom a Viblance újpesti üzemében – a százmilliós nagyságrendű éves forgalom ismeretében ez elsőre meglep. Volt idő, amikor minden külső szakértővel együtt húszan voltak, stabilan azonban mindössze tíz–tizenhárom ember dolgozik a havi átlag hat–nyolc, kiugró hónapokban tíz tonnát is elérő mennyiségű granola és zabkása előállításán.
Babocsai Zsolt és David Vermeersch nevetve mesélik, hogy a legtöbb ember azt hiszi, egy gazdag nő áll mögöttük. De ami a nehézség volt cégük felépítésében, az a legnagyobb büszkeségük is: az anyagi és a szellemi tőkét is kizárólag ők tették bele, nincs a háttérben gazdag család vagy befektető, nulláról indultak, egy pici garázsból, és még most is csak forgatják vissza az eredményüket.
Az autóiparban rég bevált szokás, hogy a gyártók magukhoz ragadják a használt autók eladását, és cégcsoporton vagy márkán belül tartják, ahogy például a Mercedes teszi a Jahreswagennel vagy a BMW a Premium Selectionnel. Az óraiparra ez eddig nem volt jellemző, de úgy tűnik, most nagyot fordulhat az ipar.
Írta: Ligetfalvi Viktor és Schwarz Gábor
kákkal a portfóliójában, mint például a Cartier, az IWC, a Panerai, a Jaeger-LeCoultre, a Baume & Mercier, a Van Cleef & Arpels, az A. Lange & Söhne, a Montblanc, a Vacheron Constantin – mondhatjuk, hogy a luxusóraipar szemmel látható szelete fűződik a cégcsoporthoz. A Richemont 2018-ban vette meg a 2002-ben alapított Watchfinder & Co. használtóra-kereskedő céget, aminek az volt a különlegessége, hogy többnyire az eladó órákról, valamint a mindenkit érdeklő órás kérdésekről készített rendkívül jó minőségű és nagyon részletes videókat, és emellett igen kiterjedt bolthálózatot is működtetett.
Amióta a Richemont bevásárolta magát, a csatorna és a bolt is töretlenül halad előre, sőt szervizkapacitásuk is jelentős, tizenkilenc márka hivatalos szervizpartnerei. Ez tudásban, személyzetben és eszközparkban is rendkívülinek számít, és lehetővé teszi például azt is, hogy a Watchfinder ne csak a Richemont márkáival foglalkozzon, hanem szinte bármely más márkával is.
A Richemont által birtokolt Watchfindernek kifejezetten igényes butikjai vannak.
Néhány éve arról keringtek pletykák, hogy az Audemars Piguet is beszáll a használtóra-értékesítésbe, de pletykáknál többet nem lehetett hallani. Érdekes kérdés ez, főleg olyan márkáknál, ahol a hatalmas kereslet miatt a másodpiacon drágább egy óra, mint újonnan a boltban, erről a jelenségről korábban már írtunk (Forbes, 2022/10).
2022. december elsején aztán megérkezett a Rolex közleménye, miszerint hat ország kijelölt Bucherer szalonjaiban az új Rolexek mellett a használt órák értékesítését is megkezdik a Pre-Owned Certified program keretében, és 2023-tól már más hivatalos viszonteladók is pályázhatnak erre a szerepre. A piac rendkívül meglepődött, hiszen elsőre semmi hír nem volt az árazásról – azóta sincs. Annyit lehet tudni, hogy az órákat két év Rolex világgaranciával kínálják, és három évnél fiatalabb darabok nem kerülnek a programba, ami azért fontos adalék, mert nagyjából az elmúlt három–öt évben váltott generációt a Rolex kollekciójának fele. Sejthetjük, hogy az órák felújítva, karcmentesen, szervizelve kerülnek majd a kirakatokba.
2000–2004 közötti GMT-Master II-vel ábrázolja a programot a gyártó. Sajnos, ilyen korú modellt még nem, csak fiatalabbat találni.
A fityegő nagyon hasonlít az új órákra aggatottra, csak a színe más.
Nem telt el egy nap, már felkerült a Bucherer weblapján a Pre-Owned Certified aloldara a készletük jelentős része. Ehhez hozzá kell tegyük, hogy bizonyos Bucherer butikok eddig is foglalkoztak használt órával, de azok nem a hivatalos Rolex garanciát kapták, hanem a bolt sajátját. Utóbbi összességében szinte ugyanaz, de közben mégis egészen más egy Bucherer- és egy Rolex-emblémás kártya és fityegő („hang tag”, ahogy az angol mondja), amit rákötnek az óra szíjára, hiába ugyanott végzik majd el a felújítást.
Sok spekuláció felröppent arról, hogy mennyiért kínálja majd a Rolex a használt órákat. Listaár fölött ugyanabban a boltban, ahol listaáron is meg lehet őket venni, feltéve, hogy sorra kerülünk? A Rolex is szeretne beszállni a félelmetes felárak piacából hatalmas profitot szerzők körébe?
Sokan, akik ezt követtük, meglepődtünk, amikor az élesedett oldalon megláttuk például a Rolex GMT-Master II 116710BLNR (köznapi nevén Batman) 21 000 svájci frankos árcéduláját. Ez ugyanis még a másodpiacon is inkább a felsőbb árazással esik egybe. De igaz ez a Submariner és a Datejust modellekre is, legyenek női vagy férfi órák. Meglepő, hogy Daytona nincs náluk még felárért sem.
A használt órák garanciakártyája ízléses tokba kerül.
Hogy mindez milyen hatással lesz a piacra, nem lehet tudni. A másodpiac sokkal nagyobb annál, mint amit a Bucherer le tudna fedni, de ha szépen lassan minden butik beszállna, jelentős szereplővé léphetnének elő, amíg van, aki a másodpiaci feláron túl kifizeti a Pre-Owned Certified extráját is. Mindezt akkor, amikor az elmúlt három hónapban húsz–ötven százalékkal estek a használtpiaci Rolex-árak. Érdekes fordulat, de még érdekesebb, hogy lesznek-e más márkák, amik szép lassan kiépítik a hálózatukat, és csatlakoznak a programhoz.
Az oroszok 2014 óta az energiapiacon is készültek a háborúra, mégis elszámolták magukat. De meddig védi majd Ukrajna a rajta áthaladó, Magyarország ellátása szempontjából is létfontosságú vezetékeket? Interjú Pletser Tamással, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzőjével.
A különleges autók piaca rendkívül kompetitív. A gyűjtők és befektetők keresik a történeteket, formálják a trendeket, közben hatalmas számokat dobálnak egymáshoz. Egyre több cég foglalkozik klasszikus Porschék újragondolásával is, hiszen jó üzlet. Idén egy magyar startup, a Kamm Manufaktur olyan korai Porsche alapú sportautót kezd gyártani, amire a célközönség 330 ezer euró felett sem mondhat nemet. Ha mondhatna, a 912C nem érdemelt volna ennyi munkát. Ám napokig vezettem, és érdemel még többet is.
Hidegrázós filmélmény után hajnalig tartó közös táncolás, vagy csak a látottak átbeszélése filmrajongó fiatalokkal egy ital mellett. A Cinema Niche csapata a filmnézési szokások újragondolása mellett olyan filmeket hoz el a magyar közönségnek, amik máshogy sosem kerülnének a széles vászonra.