Az európai árversenyben továbbra is verhetetlen a magyar főváros (értsd: piszok olcsó a külföldi turistáknak), de a rövid távú lakáskiadás januári adatai egyelőre sokkolók. A kiadó lakások kínálata is kisebb, a reptér is kevesebb utast vár, az európai válság lefutása is bizonytalan.
„Januárban földbe állt az Airbnb. Ez nekünk sokkoló, de a 2020-at megelőző időszakban is ötvenszázalékos kihasználtság alatt mentek a szálláshelyek az év elején. Egyelőre nem tudjuk, visszaállt a szezonalitás, vagy ez az állapot a válság jól látható jele, és tartósan velünk marad. A szállodaszövetség stagnálásra számít az egész évre.” Schumicky Balázs, a Magyar Apartmankiadók Egyesületének elnöke (maga is hosszú évek óta aktív airbnb-s) értékeli így az év elejére kialakult helyzetet.
Most egészen más arcát mutatja a piac, mint amit a 2010-es évek közepétől megszokhattunk, amikor – a nemzetközi turizmussal párhuzamosan – robbanásszerűen növekedett a rövid távú lakáskiadás Budapesten, elsősorban a belvárosban. Ugyan továbbra is Belső-Erzsébetváros, vagyis a bulinegyed a legsűrűbben ellátott környék, a Hungária körgyűrűn belül már bárhol lehet magánszálláshelyet foglalni, és most tényleg szinte szabad a pálya: 2023 elején az Airbnb-lakások többnyire üresen állnak.
És bizonytalan, hogy a 2020 elejéig egyre bővülő turistaáradat visszatér-e a magyar fővárosba. A Budapest Airport korábban tizenhatmillió utast várt 2023-ra, frissebb becslésük már csak tizennégymillió utasról szól. Egy lakásmenedzsmenttel foglalkozó budapesti cég ugyanakkor nem aggódik az előttünk álló év miatt, ők azt mondják, az idei január teljesen normális, szezonális képet mutat. Tapasztalataik szerint a vendégek amúgy is ritkán szoktak a következő két-három hónapnál távolabbra foglalni, inkább a következő egy–három hétre szóló foglalás a jellemző. Ez teszi ki a foglalások nyolcvan százalékát.
Az autóiparban rég bevált szokás, hogy a gyártók magukhoz ragadják a használt autók eladását, és cégcsoporton vagy márkán belül tartják, ahogy például a Mercedes teszi a Jahreswagennel vagy a BMW a Premium Selectionnel. Az óraiparra ez eddig nem volt jellemző, de úgy tűnik, most nagyot fordulhat az ipar.
Írta: Ligetfalvi Viktor és Schwarz Gábor
kákkal a portfóliójában, mint például a Cartier, az IWC, a Panerai, a Jaeger-LeCoultre, a Baume & Mercier, a Van Cleef & Arpels, az A. Lange & Söhne, a Montblanc, a Vacheron Constantin – mondhatjuk, hogy a luxusóraipar szemmel látható szelete fűződik a cégcsoporthoz. A Richemont 2018-ban vette meg a 2002-ben alapított Watchfinder & Co. használtóra-kereskedő céget, aminek az volt a különlegessége, hogy többnyire az eladó órákról, valamint a mindenkit érdeklő órás kérdésekről készített rendkívül jó minőségű és nagyon részletes videókat, és emellett igen kiterjedt bolthálózatot is működtetett.
Amióta a Richemont bevásárolta magát, a csatorna és a bolt is töretlenül halad előre, sőt szervizkapacitásuk is jelentős, tizenkilenc márka hivatalos szervizpartnerei. Ez tudásban, személyzetben és eszközparkban is rendkívülinek számít, és lehetővé teszi például azt is, hogy a Watchfinder ne csak a Richemont márkáival foglalkozzon, hanem szinte bármely más márkával is.
A Richemont által birtokolt Watchfindernek kifejezetten igényes butikjai vannak.
Néhány éve arról keringtek pletykák, hogy az Audemars Piguet is beszáll a használtóra-értékesítésbe, de pletykáknál többet nem lehetett hallani. Érdekes kérdés ez, főleg olyan márkáknál, ahol a hatalmas kereslet miatt a másodpiacon drágább egy óra, mint újonnan a boltban, erről a jelenségről korábban már írtunk (Forbes, 2022/10).
2022. december elsején aztán megérkezett a Rolex közleménye, miszerint hat ország kijelölt Bucherer szalonjaiban az új Rolexek mellett a használt órák értékesítését is megkezdik a Pre-Owned Certified program keretében, és 2023-tól már más hivatalos viszonteladók is pályázhatnak erre a szerepre. A piac rendkívül meglepődött, hiszen elsőre semmi hír nem volt az árazásról – azóta sincs. Annyit lehet tudni, hogy az órákat két év Rolex világgaranciával kínálják, és három évnél fiatalabb darabok nem kerülnek a programba, ami azért fontos adalék, mert nagyjából az elmúlt három–öt évben váltott generációt a Rolex kollekciójának fele. Sejthetjük, hogy az órák felújítva, karcmentesen, szervizelve kerülnek majd a kirakatokba.
2000–2004 közötti GMT-Master II-vel ábrázolja a programot a gyártó. Sajnos, ilyen korú modellt még nem, csak fiatalabbat találni.
A fityegő nagyon hasonlít az új órákra aggatottra, csak a színe más.
Nem telt el egy nap, már felkerült a Bucherer weblapján a Pre-Owned Certified aloldara a készletük jelentős része. Ehhez hozzá kell tegyük, hogy bizonyos Bucherer butikok eddig is foglalkoztak használt órával, de azok nem a hivatalos Rolex garanciát kapták, hanem a bolt sajátját. Utóbbi összességében szinte ugyanaz, de közben mégis egészen más egy Bucherer- és egy Rolex-emblémás kártya és fityegő („hang tag”, ahogy az angol mondja), amit rákötnek az óra szíjára, hiába ugyanott végzik majd el a felújítást.
Sok spekuláció felröppent arról, hogy mennyiért kínálja majd a Rolex a használt órákat. Listaár fölött ugyanabban a boltban, ahol listaáron is meg lehet őket venni, feltéve, hogy sorra kerülünk? A Rolex is szeretne beszállni a félelmetes felárak piacából hatalmas profitot szerzők körébe?
Sokan, akik ezt követtük, meglepődtünk, amikor az élesedett oldalon megláttuk például a Rolex GMT-Master II 116710BLNR (köznapi nevén Batman) 21 000 svájci frankos árcéduláját. Ez ugyanis még a másodpiacon is inkább a felsőbb árazással esik egybe. De igaz ez a Submariner és a Datejust modellekre is, legyenek női vagy férfi órák. Meglepő, hogy Daytona nincs náluk még felárért sem.
A használt órák garanciakártyája ízléses tokba kerül.
Hogy mindez milyen hatással lesz a piacra, nem lehet tudni. A másodpiac sokkal nagyobb annál, mint amit a Bucherer le tudna fedni, de ha szépen lassan minden butik beszállna, jelentős szereplővé léphetnének elő, amíg van, aki a másodpiaci feláron túl kifizeti a Pre-Owned Certified extráját is. Mindezt akkor, amikor az elmúlt három hónapban húsz–ötven százalékkal estek a használtpiaci Rolex-árak. Érdekes fordulat, de még érdekesebb, hogy lesznek-e más márkák, amik szép lassan kiépítik a hálózatukat, és csatlakoznak a programhoz.
Tizenhárom éve hat gyerekkel indították el az Under the Rainbow alapítványi óvodát. Mára 140 fős, négy telephelyes magánovi-hálózattá nőtték ki magukat. Ajánló a Forbes.hu-ról.
Hidegrázós filmélmény után hajnalig tartó közös táncolás, vagy csak a látottak átbeszélése filmrajongó fiatalokkal egy ital mellett. A Cinema Niche csapata a filmnézési szokások újragondolása mellett olyan filmeket hoz el a magyar közönségnek, amik máshogy sosem kerülnének a széles vászonra.
Írta: Simó György Most vagy soha, fakadt ki a parlamenti ülésszak megnyitásakor Kisida Fumio japán miniszterelnök a minap. Ez alkalommal nem a Nemzeti dalból idézett. Arra utalt, hogy a japán népesség csökkenése már olyan mértékű, hogy ha nem tesznek valami hathatósat, akkor a „nemzet arra a pontra jut, ahonnan kétséges, hogy fenn tudjuk-e tartani a társadalom működőképességét”. Talpra japán, hí a haza! Japán […]
2015 végén tanultam meg, hogy az elsőre könnyűnek tűnő foglalkozások mögött is gyakran kemény munka van. Mihalik Enikő és Axente Vanessa modellek szerepeltek a Forbes címlapján, és a Gresham Palotában tartott év végi gálánkon Vanessával beszélgettem a pódiumon. Stressz, utazás és a fotózások napján gyakorlatilag élsportolói teljesítmény – ez derült ki akkor a modellszakma csúcsáról. Az influenszerek krémjének helyzete is […]