A „szellemi szabadfoglalkozású fuldoklóból” lett vállalkozó Vaszkó László is rájár olívaolajokkal vetekedő kukoricaolajára, mert szereti vele a rántottáját. Családi vállalatuk pedig azóta állít elő gluténmentes tésztákat ipari mennyiségben, hogy a második generációt képviselő Gábor egy olasz tanulmányúton megvilágosodott, és kitalálta a legjobb technológiát. A Civitáé az ország egyik legnagyobb kukoricamalma és a legtöbb kukoricás innovációja, újabban ehető tányérokkal
és poharakkal turbózzák fel a bizniszt.
Monostorpályi a Debrecenből Létavértes felé vezető erdős-pusztás országút mellett terül el. A városka valaha zellertermesztéséről volt országos hírű, manapság legismertebb látványossága talán a három építményből álló, több emeletes gabonatárolónak használt, úgynevezett tubusmagtár.
A Civita cégcsoport telephelyére érve az első szembetűnő dolog, hogy a méretes parkolóban az IKEA autóparkját is megszégyenítő arányban állnak zöld rendszámos, töltőre kötött személygépkocsik. Aki ugyanis céges autót kap, szabadon választhat típust a rendelkezésre álló büdzsé terhére, az üzemeltetési költségek különbsége viszont a bruttó bérkeret részét képezi. Mivel egy full elektromos autóra csak egynegyed annyi kiadás jut, mint egy belsőégésűre, a különbözetet bér formájában (éves szinten milliós tétel) visszakapja a dolgozó. Így kombinálják az ökotudatos vállalati elveket a személyes ösztönzéssel.
„Van napelemem” – jön a válasz Vaszkó László tulajdonostól arra a kérdésemre, hogy a mai rezsiterhes időkben hogyan jön ki ez a matek. Még jóval az energiaválság előtt, 2020-ban kezdték el, és tavaly márciusban be is üzemelték a tetőkre szerelt napelemparkot, amit jövőre több mint megdupláznak. A borús napokon pedig a jelenlegi gázkazánt két megawatt hőteljesítményű biomasszakazán fogja kiváltani, ami gőzturbinával további 800 kilowatt áramot fejleszt a gyártásban keletkező hulladék és egyéb mezőgazdasági melléktermékek elégetéséből. Így belátható időn belül megvalósul a szigetszerű energiaönellátás, minimális emisszió és nulla környezeti szemetelés mellett.
Kétfős egyetemi próbálkozásból félmilliárd dollárt érő nemzetközi cég lett az online csalásmegelőzéssel foglalkozó Seonból. A milliárdoslisták történetének legfiatalabb szereplője az egyik huszonnyolc éves alapító, aki ezzel már történelmet írt. Igaz, az exit még előttük van.
A Seon indulásában nem volt semmi rendkívüli. Két egyetemista némi bosszúság árán rátalált egy piaci problémára, és a legjobb megoldást akarták adni rá. Nem lett instant siker, sőt kezdetben a magyar kockázatitőke-piac nem látott bennük nagy fantáziát. A folytatás azonban párját ritkítja, és olyan sikersztorival kecsegtet, amihez foghatót nem láttunk a Logmein tőzsdére lépése óta. Kádár Tamás tizenöt éves kora óta épít webshopokat, tizennyolc évesen pedig megtapasztalta, milyen, amikor kártyás csalók húzzák le az embert. Kriptokereskedő oldalán csalás áldozata lett, és elhatározta, hogy kiismeri a csalók módszereit. Corvinusos szaktársával, Jendruszák Bencével és Kiss Miklóssal társulva üzletet kezdtek építeni a kereskedők védelmére. (Bence üzletfejlesztésért felelős vezető lett, Miklós az arculat felépítése után termékfejlesztési vezetővé avanzsált.)
A Seon 2015 végén nagyobb sebességre kapcsolt. Miközben Bence Németországban tanult, megismerte, milyen egy pezsgő startupközeg, és jó pár hasznos kapcsolatot is szerzett. A törzscsapat a garázscégek minden előnyével és hátrányával saját forrásból építkezett, pitchelni az internetről tanultak meg, a szükséges fejlesztéseket vagy maguk vagy szabadúszó fejlesztőkkel oldották meg. Németországból jöttek az első érdeklődő befektetők, köztük a legnagyobb német ételrendelő cég befektetője, ám a deal kútba esett. Vizsgaidőszak is volt, és mellé egy olyan kikötés, hogy váljanak németországi céggé (nem váltak).
Először 2017 nyarán írtunk a Seonról, akkor a Mosaic közösségi irodában dolgoztak projektalapon foglalkoztatott fejlesztőkkel, és az volt a legnagyobb mérföldkő, hogy behúzták ügyfelüknek a fizetésfeldolgozó Bariont. A magyar startupközegben ugyanakkor már kezdtek nevet szerezni, inkább a szofisztikált adatelemzési módszerüknek, semmint az impozáns számaiknak köszönhetően. Fehér Gyula, a Ustream és az Oktogon Ventures társalapítójának érdeklődését 2019-ben keltették fel. „Látszott, hogy még product-market fit előtt állnak, de a versenytársaikhoz képest sokkal összetettebben vizsgálják a tranzakciókat” – mondja Gyula.
Termékük működésének ma is ez az alapja. A legkülönfélébb forrásokból származó digitális lábnyom komplex elemzésével kiszűrik a potenciális csalókat az online tranzakcióknál. Gépi tanulásra építő megoldásuk elemzi az IP-címet, az e-mail-címet, a közösségi médiás információkat, az online viselkedést, mielőtt a vásárlási szándékról eldönti, van-e benne kockázat. Minél több az adat, annál nagyobb biztonsággal lehet megmondani egy tranzakcióról, hogy az csalás lehet-e, a Seon pedig gyakorlatilag mindent összeszed, ami elérhető a vevőről. Végül a Fiedler Capital és az OTP Csoporthoz tartozó Portfolion szállt be a magyarok közül elsőként ötszázezer euróval kétmillió eurós értékelés mellett. Ezzel a Seon a Mosaicból lakásirodába tudott költözni, és a csapat tízfősre nőhetett. 2019 decemberében négyszer akkora bevételük lett, mint egy évvel korábban, ezzel elérték az 1,2 millió eurós éves bevételt, a Portfolion erre újabb egymillió eurót fektetett a társaságba.
Mint a buli végén „Sosem éreztük, hogy nagyobb kabátot hordunk, mint kellene” – mondta Tamás és Bence, amikor a Forbes 30 sikeres magyar 30 alatt listáján szerepeltek 2021-ben. Nem moralizálnak a fiatalon jött sikerről, és nem felejtik el, hogy olyan idő is volt, amikor saját zsebből vették meg a repülőjegyet San Franciscóba, mert a cégnek nem volt rá pénze.
2020-ra az ígéretes termék szép számokkal egészült ki: legalábbis megtriplázták a bevételeiket, és olyan ügyfeleket nyertek meg, mint a Patreon, az Air France-KLM vagy az Eurobet. Mindezzel felkeltették a figyelmét egy igazi iparági nagyágyúnak is. Első nemzetközi befektetőjük a Spotify és a Bolt korai finanszírozója, a svéd Creandum lett: egy tízmillió eurós Series A befektetési kört zártak az akkor 47 fős cégnél.
Tudtad?
A Forbes.hu-n van egy Startupkisokos!
E szerint a product-market fit a startup üzleti stratégiájának beteljesülése. Azt jelenti, hogy
a termék/szolgáltatás a megfelelő piacon van, a startup képes kielégíteni a piaci igényeket.
A Creandummal az oldalukon száz új kollégát vettek fel, megnyitották londoni, austini és jakartai irodájukat is, és újra megtriplázták a bevételeiket. Alig egy évvel a Series A kör után történelmi jelentőségű, 94 millió dolláros (akkori árfolyamon 32,5 milliárd forintos) Series B kört zártak, amit az amerikai Institutional Venture Partners (IVP) vezetett. Nem sokkal ezután a Crunchbase ötszázmillió dollárra értékelte a céget, és azok közé sorolta, akiknek jó esélyük van rá, hogy elérjék az unikornis státuszt, azaz a hőn áhított egymilliárd dolláros értékelést.
„A piac tetején, nagyon jó időzítéssel vontak be tőkét. Kicsit mint a buli végén, amikor a leglelkesebbek még nem látják, hogy a bulinak egy időre vége” – mondja Gyula az IVP befektetéséről és a megváltozott piaci hangulatról. Azóta a tőzsdei értékelések úgy húsz százalékot estek, a befektetők hurráoptimistából óvatosak lettek, és ez számos alapítói tapasztalat szerint a forrásbevonást és a növekedést is megnehezíti. Könnyen lehet, hogy az a félmilliárd dolláros kabát, amit a Seon szeptemberben felvett, most mégis kicsit nagynak érződik.
Több iparági forrás szerint a Seon növekedéséből sok múlik azon, hogy milyen idők jönnek az ügyfeleikre, és hogy mikor sikerül teljesíteni a befektetéskor meghatározott növekedési célokat. A nyári gigabefektetés még biztosan elég pár évig, és ha addigra a piac is konszolidálódik, elkerülhető a down round, azaz egy olyan befektetési kör, amiben a jelenlegi cégértékelés alatt tudnak csak tőkét bevonni. Ha valaki, akkor Bence és Tamás képesek ezt elkerülni – szól a konszenzus.
Írta: Bánáti Anna, a Forbes-listák vezető szerkesztője Ha az ember hónapokon át listákat számol, egy idő után listapontokban kezd írni is. Íme öt gondolat az ötven leggazdagabb magyarhoz – érdemes észben tartani őket a lista olvasása közben. 1 A „vagyon” nem az, amennyid van. A vagyon az, amennyid lenne, ha eladnál mindent, amid van, legalábbis ezen a listán. A cégértékelési módszertanunk […]
Ma már magától értetődő, hogy a mindannyiunk zsebében ott lapuló mobiltelefonok potenciálisan alkalmasak professzionális minőségű videók, akár élő bejelentkezések elkészítésére. A technológiai fejlődésnek köszönhetően mind a tartalomgyártás, mind a tartalomfogyasztás jelentősen megváltozott, a trendek egyre inkább eltolódnak a lineáris tartalomszolgáltatók irányából a streaming és interaktív szolgáltatók felé. Ráadásul, mivel a közösségimédia-felületek globális jelenlétet biztosítanak, egy […]
Dinamikusan fejlődő üzleti tanácsadó cég innovációja teszi múltidőbe a klasszikus tanácsadást a piacon. A Sciencer szoftvere igazi újgenerációs üzleti megoldás a hazai vállalkozások számára, támogatásával minden vállalkozás maga tervezheti meg stratégiai lépéseit. Az egymással integráltan működő, iparágspecifikus tartalommal elérhető Business Model Canvas üzleti és pénzügyi tervező által maga lehet a vállalkozása személyes tanácsadója. A pályázatokhoz […]