Egy hotel, ami azt az érzést adja, mintha a milliárdos barátodnál tennél látogatást a múlt századi Japánban. És egy étterem, ahol minden úgy történik, ahogy neked a legjobb.
Japán eleve a kontrasztok országa, kiválóan megférnek itt egymás mellett a velünk élő XXII. század és a kifejezetten ősi hagyományok: a magasba ívelő felhőkarcolók tövében a rozoga, földszintes házak. Ugyanígy szálláshelyekben is elérhető a pár ezer forintos kapszulahotel, ahol egy „szobában” akár százan is elalszanak – egyébként meglepően komfortosan –, és a hotel, ahol mindössze egy hálóvendég van, és mindenki az ő kényelméről hivatott gondoskodni a nap huszonnégy órájában.
Én is nagyon szeretem az erős kontrasztokat, talán ezért vagyok ekkora Japán-rajongó is, így pár napon belül mindkét lehetőséget kipróbáltam Tokióban. A kissé hullaházra emlékeztető kapszulahotelt és a luxus legfelső fokát kínáló, a világon is egyedülálló hotelt, a szimplán csak Trunk (House)-nak nevezett létesítményt. Erre ugyanis nincs igazán szó, ami lefedné, valahogy úgy lehet elképzelni, mintha a sogunátusok korában épp egy sógun vagy szamuráj barátunk adná kölcsön a házát, személyzettel együtt. És ha épp nem vagyunk abban a szerencsés helyzetben, hogy legyen egy sógun barátunk, akkor most itt a lehetőség! Ennek ugyan ára is van, a mindössze két köbméteres kapszulában éppen száz napig lakhatunk annyiért, amennyiért a Trunkban egyet, de ki számolja?
Külön séffel, kis diszkóval Már a fogadtatás is váratlan: a két komornyik fekete egyenruhában várja az utcán az érkező vendéget. Persze alaposan megkavarom a dolgot azzal, hogy taxi helyett gyalog érkezem a másik irányból, de végül egymásra találunk, és kezdődhet az utazás Japán középpontja felé. Ahova néha rögös út vezet, így hamar utolér például az egyik első kellemetlen élmény, ami minden japán túrámon előbb-utóbb bekövetkezik: a fejem alapos beverése egy ajtófélfába. Mert azokat ugye legfeljebb 175–180 centis testmagassághoz tervezik.
Úgy tűnik, semmi nem állíthatja meg a hiphopszupersztár Megan Thee Stalliont, hogy a példaképéhez, Beyoncéhoz hasonlóan birodalmat építsen. A zeneipar gyilkos – de ő már túlélte anyja halálát, gyűlölködők hadseregét és most egy betörést is.
Írta: Jabari Young Fordította: Knittel Martin Képek: Ramona Rosales
Október van, este fél tizenkettő, Megan Thee Stallion élőben jelentkezik New Yorkból. A huszonhét éves hiphopszenzáció a Saturday Night Live színpadára lépve rappel az ujjongó közönségnek szűk, áttetsző fekete ruhában, csillogó fűzőben, hosszú haja vádlijáig ér. Ma este Megan egyszerre házigazdája és zenei fellépője a tévéműsornak, korábban hozzá hasonlóan Jennifer Lopez, Mick Jagger, Queen Latifah, Debbie Harry, Elton John és Ray Charles is ellátta már ezt a kettős feladatot. Miután befejezi a produkciót, a színfalak mögé siet tűsarkújában az este első villámgyors jelmezváltására.
Élénk rózsaszín orvosi köpeny egy kórházi jelenethez, majd előkelő pulóver és farmer egy faházban játszódó epizódhoz. Ezután a Grammy-díjas rapper egy Miss America-szerű ruhában jelenik meg a színpadon, hogy előadja új kislemezét, az Anxietyt – a hírességeket érintő stresszről és küzdelmekről szóló dalát –, majd újra a függöny mögé rohan.
„Most nem tudok lassítani” – mondja Megan, miután az amerikai Forbes becslése szerint már nagyjából tizenhárom millió dollárt keresett jogdíjakból, jegyeladásokból, rajongói termékek eladásából és reklámokból. Hogy megállni? Egy pillanatra sem. „Majd akkor tartok szünetet, ha meghalok – mondja. – Próbálok felépíteni valamit. Ha lassítok, elégedetlen leszek magammal, vagy lehetőséget adok valakinek, hogy beelőzzön.”
2019 óta Megan Thee Stallion a hiphop élvonalába emelkedett. Míg korábban ötszáz dolláros kis klubfellépései voltak, ma a zeneipar legnagyobb sztárjaival – mint Beyoncé, Nicki Minaj, a BTS és Dua Lipa – működik együtt. 2020-ban Cardi B kérte fel, hogy dolgozzon vele a WAP című dalon – a női szexuális pozitivitás buja himnusza az év slágere lett, a Youtube-on és a Spotifyon csaknem kétmilliárdszor játszották le. „Ez a dal neki való volt. Nem hiszem, hogy bárki mással működött volna – mondja Cardi B. – Ő adta hozzá a szikrát.”
Képtelen vagyok megjátszani Az amerikai Forbes 30 Under 30 listáján három éve szereplő Megan a hiphopsztár nők új osztályát képviseli. Ő és a hozzá hasonló előadók – például Cardi B, a City Girls vagy Doja Cat – olyan vagány stílust hoznak, ami korábban a férfi rapperek kizárólagos területe volt. Fiatal rajongónők milliói nem tudnak betelni velük. „Annyira inspiráló és szexi” – mondja Cardi B. A rapper mögött milliárd dolláros márkák sorakoznak. A Nike, a Revlon, a Cash App, a Popeyes egy évtizeddel ezelőtt még nem érezték volna magukénak Megan nyers, gyakran korhatáros dalait, nemrég viszont reklámszerződést kötött velük az előadó. „A hiphopnak és a Meganhoz hasonló művészeknek manapság már páratlan befolyásuk van” – mondja Stacy Taffet, a Frito-Lay vállalat marketingvezetője, aki Megannel együttműködve reklámozta a Flamin’ Hot Cheetos nevű csipszet. „A vele készült Super Bowl kampányunk sokkal jobban teljesített, mint bármelyik korábbi. Minden várakozásunkat felülmúlta.”
Megant csak azok a kampányok érdeklik, amelyek képesek megragadni a stílusát. „Képtelen vagyok megjátszani magam – mondja. – Ha nem érdekel valóban a termék, akkor nem akarom eladni.”
Vegyük a Cheetos kétmillió dolláros Super Bowl-reklámját. Az amerikaiak legnépszerűbb tévés rendezvényén Megan és a popsztár Charlie Puth meg sem jelentek a szpotban: egyszerűen csak aranyos erdei állatokat – rókát és madarat – szinkronizáltak. De a reklám megjelenése előtt a páros, kihasználva hatalmas online befolyásukat (Megannak közel ötvenmillió követője van az Instagram, a TikTok és a Twitter platformjain), szorgalmasan posztolt videókkal hájpolta a Super Bowl-megjelenést.
Hogy a mobilbanki és kriptovaluta-kereskedéssel foglalkozó Cash Appot tolja, „dögös” oktatóvideókat forgatott fiatalabb követőinek a pénzügyek alapjairól. Nagyjából egymillió dolláros Popeyes-szerződésével Megan saját „dögös szószt”, míg a Popeyes étterme negyedmillió dollárt kapott. „Nem fogok semmit eladni nekik anélkül, hogy kibontakozhatnék ezekben a lehetőségekben.”
Megan Thee Stallion Megan Pete néven született. Édesanyja, a rapperálmokat dédelgető adósságbehajtó Holly Thomas South Parkban, Houston egyik fekete negyedében nevelte fel. 2016-tól Megan ápolónőnek tanult a Prairie View A&M-ben, Amerika egyik legnagyobb, történelmileg fekete egyetemén, miközben hiphopvideókat készített a Youtube-ra. 2018-ban figyelt fel rá Travis Farris menedzser – először a lány hangját és tehetségét dicsérő houstoni sztriptíztáncosoktól hallott Meganról. „Igyekszem figyelni rá, hogy milyen zenét szeretnek a nők – mondja Farris. – Amikor ajánlanak valakit, hallgatnod kell rájuk.”
2018-ban Megan ötvenezer dolláros előleggel szerződött le egy houstoni független kiadóval, az 1501 Certified Entertainmenttel. Még abban az évben megjelent első projektje, a Tina Snow, amit számos együttműködés követett olyan rapperekkel, mint Ty Dolla $ign vagy Nicki Minaj. 2020-ban már személyes hőse, Beyoncé énekelt Megan TikTokon népszerűvé vált dala, a Savage remixén. De ezek a karriersikerek tragikus veszteségek közepette érték. 2019-ben Holly – édesanyja, múzsája, mentora és menedzsere – agydaganattal folytatott hosszú küzdelme után elhunyt. A nagyanyja valamivel később, még abban a hónapban követte őt. 2020 júliusában Tory Lanez állítólag rálőtt Meganre egy Hollywood Hills-i partin, miután összeszólalkoztak. Megan azt állítja, hogy a golyó szilánkjai megsebesítették a lábát. A beszámolók ellentmondóak, a sztárokkal foglalkozó TMZ hírportál szerint csak üvegszilánkokba lépett. Lanez ártatlannak vallja magát, az ügyet télen tárgyalja a bíróság.
Megan provokatív személyiségét a népszerű konzervatív megmondóember, Ben Shapiro és a zeneipar egyik nagyágyúja, Cee-Lo Green is bírálta. Novemberben Stallion nagy vihart kavart, amikor Twitter-fiókján szidalmazta a szintén rapper Drake-et, aki előzőleg állítólag Meganra utalt Circo Loco című dalában pár lövöldözős poénnal. És miközben Megan New Yorkban készült a Saturday Night Live-ban vállalt dupla feladatra, Los Angeles-i otthonából becslések szerint háromszázezer dollár értékű felszerelést és ékszert loptak el a betörők.
Az üzleti életben is épp csúnya harcot vív lemezkiadójával, ennek részleteit a Twitteren is megosztja. Egymillió dollárra perelte a 1501-et jogdíjviták miatt – az interneten kiszivárogtatott részletek szerint a vállalat a zenelejátszásért járó jogdíjak hatvan százalékát, a zenekiadásért kapott összegek ötven százalékát, míg a reklámok és turnéfellépések bevételének harminc százalékát kapja. „Könnyű mémekkel üzengetni a közösségi médiában – mondja Steven Zager, az 1501 ügyvédje. – Egy kicsit nehezebb, amikor jobb kezed felemelve kell megesküdnöd, hogy az igazat, és csakis az igazat mondod.” A lemezkiadó szerint Megan tízmillió dollárnyi profitrésszel tartozik neki, ezt az állítást Megan – és Jay-Z cége, a karrierjét 2019 óta egyengető Roc Nation – a bíróságon vitatja.
Milliók forognak kockán, de a sztár nem lassít. „Minden őt ért támadás ellenére még mindig mosolyog, és emelt fővel folytatja” – mondja a Roc Nation vezetője, Desiree Perez. 2023-ban világkörüli turnéra indul, új stúdióalbumot is kiad, és közben a Netflixszel kötött szerződése értelmében több sorozatot készít a streamingplatformnak, köztük egy vígjátékot a gyermekkoráról. A Time Inc. hárommillió dollárt fizet neki, hogy az életéről dokumentumfilmet forgasson.
„Keményen pörgök 2019 óta” – mondja Megan. Ezzel a lendülettel biztos feladja a leckét utálóinak.
Polcokon a friss, zsenge Zöld Forbes. Címlapon Kásás Tamás, a vegán, belül sokkoló (és persze mutatós) ábrákon nyolcmilliárd földlakó fogyasztása, valamint térképre pakoltuk Budapest imádható vegán helyeit.
Zámbó Jimmy életéből a magyar RTL valaha volt legdrágább sorozata készült el a nemrég indult RTL+ streamingszolgáltatóra. A Király főszereplőivel, Nagy Ervinnel és Schell Judittal, valamint az alkotókkal és a csatornával beszélgettünk – ajánló a Forbes.hu-ról.
Írta: Bánáti Anna, a Forbes-listák vezető szerkesztője Ha az ember hónapokon át listákat számol, egy idő után listapontokban kezd írni is. Íme öt gondolat az ötven leggazdagabb magyarhoz – érdemes észben tartani őket a lista olvasása közben. 1 A „vagyon” nem az, amennyid van. A vagyon az, amennyid lenne, ha eladnál mindent, amid van, legalábbis ezen a listán. A cégértékelési módszertanunk […]
Írta: Orbán Krisztián Nagyon sok magyar középiskolás diák álma, hogy nyugati egyetemen tanuljon tovább. A honi közeggel kapcsolatos tapasztalataik fényében ez maximálisan érthető is. Annál szomorúbb viszont, hogy másoktól szinte semmi segítséget nem kapnak abban, hogy ezt az álmot józanul mérlegeljék. Mintha mindenki készpénznek venné, hogy a külföldi továbbtanulásnak csak előnyei vannak. Ez azonban badarság. Félreértés ne […]
Tovább nyargaló, lassan euróbajnok infláció, összevissza csapkodó jegybank, forintmélypont, rég bedőlt költségvetés, mindig fél év múlva érkező uniós pénzek – sok jó hír nem jött a magyar gazdaságból a negyedik negyedévben sem. Tavaszra túljuthat az infláció a csúcson, de a recesszió hossza bizonytalan. A Forbes negyedéves makrogazdasági jelentése.