A villányi borvidék egyik legismertebb családja és
márkaneve igazi szép, klasszikus
Forbes-történet. Indul a borkedvelő Opával, folytatódik az ambiciózus vővel, Gere Attilával, és tart a maga természetességében méltó utóddá növő lánynál. Gere Andrea nem borásznak készült, de zsigereiben hordozta a bor és a szőlő szeretetét, szinte észrevétlenül vette át a stafétát, és fogadtatta el magát a szakmabeliekkel. Egy húszéves, organikus generációváltás utolsó momentumainál járunk.
Gere Andrea izgatottan lépett a kóstolóterembe. Unger Zsolt és csapata lépdelt mögötte, pár perce érkeztek meg a villányi Gere Pincészetbe, hogy bemutassák a családnak az új arculati terveket. Unger az egyik legkeresettebb hazai márkaépítő szakember (portréját lásd: Forbes, 2019/06.). Cége, az Unger and Partners tervezte többek között a Bortársaság, a Sauska, az Ilcsi, a Gerbeaud, a Kreinbacher és a Libri arculatát. Kétségtelenül jó kezekbe került a Gere-borportfólió – benne a boroscímkék – felfrissítésének feladata, mégis mindenki nagyon izgult a 2017-es találkozó előtt. Andi főképp azért, hogy mit szól majd az édesapja a tervekhez.
„Apa nem értett egyet a dizájnváltással. Ilyenkor nem szól, csak csendben ül. Nem érezte szükségét a módosításnak, ki kellett vívnom, hogy megvalósuljon. De ő is belátta: lehet, hogy már nincs tisztában annyira a piaccal” – emlékszik vissza Andi. Unger Zsolt szerint márkaépítési szempontból kifejezetten kockázatos lépés volt a megújítás. „Egy-másfél évig együtt gyűrtük a jövőjük alakulását. Nagy tökösségre vall, hogy vállaltak egy ilyen váltást, és ilyen összeszedetten megcsinálták.”
Az ötletet Andi és férje, Csizmadia Kristóf vitte végig. „Andi precíz, szikár, eltökélt. Nagy alázattal kezeli a családi dolgokat és a rábízott feladatokat” – mondja róla Zsolt. Nagyon rákészültek a bemutatóra, és amikor Zsolt kitette a terveket, Attila három pillantásból látta, hogy ez az, amit keresnek. „De ő nagyon bölcsen és elegánsan úgy adta elő, hogy nem szól bele, ez Andi és Kristóf dolga. De láttam rajta, hogy a rutinjával rögtön megértette a koncepciót. Mégis meghagyta a döntést a fiataloknak.”
Pálffy Andrást és Szűcs Lászlót legutóbb egy épülő irodaház tetején fotózta a Forbes. Ma, öt évvel később ebben az épületben van a közös cégük, a FITOUT Zrt. központja. Az angyalföldi, 5.000 négyzetméteres Ferrum Irodaházat az elmúlt fél évtizedben újabb és újabb munkák követték – most az egyik aktuális büszkeségüknél, az RTL Csoport készülő székházánál találkoztunk. […]
Pálffy Andrást és Szűcs Lászlót legutóbb egy épülő irodaház tetején fotózta a Forbes. Ma, öt évvel később ebben az épületben van a közös cégük, a FITOUT Zrt. központja. Az angyalföldi, 5.000 négyzetméteres Ferrum Irodaházat az elmúlt fél évtizedben újabb és újabb munkák követték – most az egyik aktuális büszkeségüknél, az RTL Csoport készülő székházánál találkoztunk.
Az elmúlt 20 év bevételi grafikonját elnézve a szerves növekedésben az utóbbi időszakban két visszaesés is látható. 2020-ban a koronavírus, 2022-ben pedig a háború és a vele járó gazdasági nehézségek, bizonytalanságok tették próbára a céget, azonban minden nehézségből sikerült jól és megerősödve kijönniük.
Szerénység és átszervezés
Ehhez persze sok változtatásra volt szükség. „Az elénk gördülő akadályokra mi szerénységgel és átszervezéssel reagálunk – meséli Pálffy András. – Előbbi a szerényebb árképzést jelenti, ma ugyanis csak így lehet megbízást nyerni, utóbbi pedig azt, hogy újra kellett gondolnunk azokat a rendszereinket, amiket korábban jól működőknek gondoltunk. Munkafolyamatainkat alaposan megnéztük és elemeztük annak érdekében, hogy még hatékonyabban tudjunk működni. Az éles piaci verseny miatt növelnünk kell az árbevételt annak érdekében, hogy a profitot az elvárt szinten tudjuk tartani. Ha jól végezzük a feladatunkat, akkor ez a kettő együttesen már látványos eredményt tud hozni.”
Az elmúlt időszak másik fontos változása az irodakivitelezési piacon, hogy egyre több projekt ún. design & build konstrukcióban valósul meg. Ehhez a trendhez igazodva, az elmúlt években a FITOUT sok projektet így valósított már meg.
„Design&build munkák esetében jellemzően csak irányokat kapsz, pontos leírást, terveket nem, és ez alapján kell – a tervezéssel együtt – előre beárazni és megvalósítani a projektet – teszi hozzá Szűcs László. – Ez egy gyorsabb megoldás, mint egy tervezőirodával megterveztetni, utána versenyeztetni és kivitelezni. A megrendelők is egyre jobban szeretik, mert az előre meghatározott költségre való tervezés egy folyamatos árkontroll mellett valósul meg.”
A régi, megszokott partnerek mellett nyitni kellett újak felé is, szép eredmény az RTL Csoport most épülő új székházának kivitelezése a Dózsa György úton, amit a Wing Zrt. megbízásából építenek. A FITOUT cég érettségére utal az is, hogy míg korábban kizárólag a két tulajdonos volt a döntéshozó, mostanra egy erős szakmai menedzsment segíti munkájukat.
Kicsiből a Nagyba
Az idén húszéves FITOUT életútja nem mondható szokványosnak a hazai építőiparban. „Mi belsőépítészeti cégből lettünk generálkivitelezők – meséli Szűcs László. – Ez a folyamat jellemzően fordítva szokott megtörténni, a nagyobb volumenű munkákat végző cégek szokták tevékenységeiket az erősebb koncentrálást kívánó feladatok felé bővíteni. Mi ezt nem bánjuk, épp ellenkezőleg, a belsőépítészeti kivitelezés az iparág azon része, ami a leginkább megköveteli a kifinomultságot, az apró részletekre való odafigyelést. Mi ebben nevelkedtünk és ebben a szellemiségben végezzük el megbízásainkat. Most a generálkivitelezési munkáinknál is nagyon jól tudjuk hasznosítani ezt a szemléletet.”
A tulajdonosok büszkék arra, milyen projektekben tudott részt venni a FITOUT az elmúlt időszakban. „Az elmúlt öt évben kivitelezői voltunk többek között az SAP (25.000 m2), a thyssenkrupp (16.000 m2), az ExxonMobil (25.000 m2), a Vodafone (9.000 m2) és a Magyar Nemzeti Bank (30.000 m2) irodaházainak – sorolják a tulajdonosok, hozzátéve: ennél nagyobb munkák ebben a szegmensben a hazai piacon nagyon ritkán elérhetőek, Magyarországon évente csupán egy-két irodaház, székház épül, ezek közül a FITOUT-nak több munkát is sikerült elnyernie.”
Szlalomverseny az akadálypályán
Nehézségek persze ma is szép számmal akadnak. Ezek egyike, hogy a most induló nagyobb munkák büdzséjét az ingatlanfejlesztők jellemzően két évvel ezelőtt határozták meg, olykor 30-40 százalékkal alacsonyabb árszinteken. Ez a piaci helyzet a fejlesztőket is arra kényszeríti, hogy a lehetőségekhez képest a legalacsonyabbra szorítsák le a kivitelezői költségeket. „A piac ismét érezhetően lassul, de mi álljuk a sarat! – mondja határozottan Pálffy András. – A prémium irodapiacot mindez kevésbé viseli meg, különösen az A és A+ kategóriás irodaházak tudnak megerősödve kijönni belőle. A régebbi építésű, kevésbé energiahatékony irodák bérlői ugyanis mára lényegesen magasabb rezsiszámlát fizetnek, mint az újépítésű, korszerű energetikájú házakban – különösen igaz ez az elmúlt öt év fejlesztéseire.” A korszerűtlen irodaházak bérleti díjai és rezsiköltségei összességében így közel azonos szinten alakulnak, mint a magasabb minőségű és minden tekintetben vonzóbb irodák díjai.
A modern és erős belsőépítészeti megjelenéssel rendelkező iroda ma már nem csak a fenntarthatóság, de a munkaerőtoborzás szempontjából is felértékelődött. Mindezek fényében nem meglepő, hogy a FITOUT-nak két, A+ kategóriás irodaháza is fejlesztés alatt áll.
RHODIUM nevű épületük egy, a FERRUM Irodaházhoz hasonló méretű épület lesz, aminek idén júniusban kezdődik a kivitelezése és székházként fog épülni a bérlője részére. A TITANIUM egy nagyobb, körülbelül háromszoros méretű irodaház lesz a Róbert Károly körúton. Mindkét irodaház építését a generálkivitelezési munkákra létrehozott WORKUP üzletáguk végzi.
Régi ügyfelek megtartása és új ügyfelek szerzése
A FITOUT csapata jól végzi a munkáját, erre bizonyíték az egymást követő három évben megnyert Az Év Irodakivitelező Cége díj is. Ennél is fontosabb visszaigazolás, hogy a régi ügyfeleket sikerül megtartani, melléjük pedig újakat szerezni. „Mi kiszolgáljuk a vevőinket. Maximalizmusunk nem ismer határokat, egyetlen munkával sem késtünk még soha, sosem kellett kötbért fizetnünk, soha nem kaptunk minőségi levonásokat sem. Ennek egyik oka, hogy sokkal nagyobb mérnöki csapattal állunk fel egy-egy kivitelezésre, mint a konkurenseink. Ebből nem szeretnénk lejjebb adni, a vevőink érdekében sem” – árulja el Pálffy András, hiszen mára önmagában a fit-out is rendkívül komplex munkává vált, egyre bővülő és erősödő műszaki területek és szakkivitelező cégek koordinálását igényli.
„Ha az elmúlt öt év pofonjai nem csattantak volna el, valószínűleg kevésbé lettünk volna rákényszerítve arra, hogy ilyen acélosan tartsuk magunkat. Köszönjük, elég volt a pofonokból, szeretnénk már inkább a munkára koncentrálni” – teszik hozzá nevetve.”
Van, aki a Nem akarok beleszólni trióból ismer, más a Vegamama csatornádról, vagy akár a mesekönyvedről. A Banán és a cserebere is kicsit a fenntarthatóságról mesél. Nem lehet könnyű mindig újat mondani. Nem unod néha a zöld témát?Magamat szoktam néha unni. (Nevet.) Az a nehéz, hogy ha belemegyek a konkrétumokba, akár hatórásra is nyúlhat egy vidó vagy interjú, ha meg a felszínen maradok, könnyen megreked azon […]
Míg az év eleje a nagy bejelentésekről és az újdonságokról szól, az év vége a vásárlásokról, a gyűjtemény-újragondolásokról. A nyár meg inkább a társasági eseményekről és az utazásról. Ha az idei szezont nem is kezded egy új óra megvásárlásával, a jelenlegit érdemes vízmentességtesztre elvinni valamelyik órásműhelybe.
Küllői Péter 2000-ben, negyvenévesen befejezte üzleti karrierjét, hogy az energiáját és a tudását máshová összpontosítsa. Felesége öt évvel ezelőtti halálával újabb leckét kapott elengedésből, és most lemond a Bátor Tábor vezetéséről is, mert azt vallja, hogy egy vezető akkor jó, ha már nincs szükség rá. Kilencvenegy országban járt, nincs kedvence, és mostantól még többet szeretne utazni. Csak a világot jobbá tevő startupokba fektet, és miközben bátran beszél az elengedésről,
sorolja a szóvicceket.