Maroknyi csapat köteleződött el az alig háromszáz fős, mélyszegénységben élő település, Bódvalenke mellett, hogy a legifjabb generációnak megmutassa a hosszú távra tervezést, a falun kívüli lehetőségeket és a tanulás erejét.
„Ma is nevetnem kell, ha az első alkalomra gondolok, amikor Tolmival ketten, két IKEA-s zsáknyi játékkal, félnapos utazás után megérkeztünk a faluba, hogy akkor mi most megváltjuk a világot. Nem tudom, honnan volt annyi erőnk, hogy mi azon a hétvégén tényleg minden gyerekkel játsszunk egy kicsit. Nyolcvan-száz gyerek él a faluban” – mondja Kocsis Zsófia, a Juszt-is Teszünk! Alapítvány egyik létrehozója. (Négyen vannak az alapítók, a többiek: Balázs Erzsébet, Szil Péter és Szil Tolmi). Izzó tekintettel, óriási szeretettel meséli, mit is csinálnak a többi önkéntessel havonta egy-egy hétvégén és a nyári táborokban az alig több mint 250 fős, szinte száz százalékban romák lakta kis borsodi faluban, Bódvalenkén, ahol a legtöbb ház közművesítve sincs.
ADAKOZOL? Minden hónapban írunk egy szervezetről, amit szerintünk érdemes támogatni. Miért teszünk így? Mert Magyarországon kevesen élnek jól (a jól élők közül sokan olvassák a Forbest), de nagyon sokan küzdenek mindennap. Ez így igazságtalan, és mindenkinek van egy kis felelőssége benne.
Zsófi sohasem tervezte, hogy egy mélyszegénységben élő faluba fog szenvedélyből ingázni hol Budapestről, hol tanulmányai miatt Pécsről a cigány gyerekekhez. De amikor 2016-ban meghívást kapott egy ismerősén keresztül az Új gyerektábor Bódvalenkén Facebook-csoportba, valami elkezdődött, aminek azóta se szakad vége. „Különleges érzés, amikor személyes, bensőséges kapcsolat alakul ki egy gyerekkel. Attól kezdve már nem tudod nem csinálni. Mostanra minden ismerősömnek a könyökén jön ki Bódvalenke. A barátaim körében megszületett a bódvalenkés ivójáték. Valahányszor kiejtem a számon a falu nevét, mindenki iszik az italából. Sajnos nagyon bele tudok jönni a mesélésbe, ha hagyják.”
Az első nyári gyerektábort Szil Tolmi óvónő indította el. Eredetileg egy másik csoporthoz akart csatlakozni, ők viszont épp abbahagyták a munkát a törpefaluban. Tolmi nem akarta magára hagyni a gyerekeket, hamar új csapatot verbuvált, ebbe csöppent bele Zsófi. A tábor után elkezdtek havonta egy hétvégére eljárni Bódvalenkére. Az első hétvégén a két huszonéves lány végigjárta a falut, bekiabáltak a gyerekekért, és kikérték őket a szülőktől. Ez fizikai teljesítménynek sem utolsó, de idővel kitapasztalták, hogyan tehetik könnyebbé a munkájukat. Ma már ugyanúgy, ahogy az egyhetes nyári táborokban, a hétvégenkénti programokban is idősávokra vannak beosztva a korosztályok. A legkisebbekhez házhoz mennek, a többiek az alapítvány házának kapujára kihelyezett papírokon olvashatják, mikor jöjjenek játszani a készségfejlesztő játékokkal. A legidősebb, akivel foglalkoznak, huszonegy éves.
Pálffy Andrást és Szűcs Lászlót legutóbb egy épülő irodaház tetején fotózta a Forbes. Ma, öt évvel később ebben az épületben van a közös cégük, a FITOUT Zrt. központja. Az angyalföldi, 5.000 négyzetméteres Ferrum Irodaházat az elmúlt fél évtizedben újabb és újabb munkák követték – most az egyik aktuális büszkeségüknél, az RTL Csoport készülő székházánál találkoztunk. […]
Pálffy Andrást és Szűcs Lászlót legutóbb egy épülő irodaház tetején fotózta a Forbes. Ma, öt évvel később ebben az épületben van a közös cégük, a FITOUT Zrt. központja. Az angyalföldi, 5.000 négyzetméteres Ferrum Irodaházat az elmúlt fél évtizedben újabb és újabb munkák követték – most az egyik aktuális büszkeségüknél, az RTL Csoport készülő székházánál találkoztunk.
Az elmúlt 20 év bevételi grafikonját elnézve a szerves növekedésben az utóbbi időszakban két visszaesés is látható. 2020-ban a koronavírus, 2022-ben pedig a háború és a vele járó gazdasági nehézségek, bizonytalanságok tették próbára a céget, azonban minden nehézségből sikerült jól és megerősödve kijönniük.
Szerénység és átszervezés
Ehhez persze sok változtatásra volt szükség. „Az elénk gördülő akadályokra mi szerénységgel és átszervezéssel reagálunk – meséli Pálffy András. – Előbbi a szerényebb árképzést jelenti, ma ugyanis csak így lehet megbízást nyerni, utóbbi pedig azt, hogy újra kellett gondolnunk azokat a rendszereinket, amiket korábban jól működőknek gondoltunk. Munkafolyamatainkat alaposan megnéztük és elemeztük annak érdekében, hogy még hatékonyabban tudjunk működni. Az éles piaci verseny miatt növelnünk kell az árbevételt annak érdekében, hogy a profitot az elvárt szinten tudjuk tartani. Ha jól végezzük a feladatunkat, akkor ez a kettő együttesen már látványos eredményt tud hozni.”
Az elmúlt időszak másik fontos változása az irodakivitelezési piacon, hogy egyre több projekt ún. design & build konstrukcióban valósul meg. Ehhez a trendhez igazodva, az elmúlt években a FITOUT sok projektet így valósított már meg.
„Design&build munkák esetében jellemzően csak irányokat kapsz, pontos leírást, terveket nem, és ez alapján kell – a tervezéssel együtt – előre beárazni és megvalósítani a projektet – teszi hozzá Szűcs László. – Ez egy gyorsabb megoldás, mint egy tervezőirodával megterveztetni, utána versenyeztetni és kivitelezni. A megrendelők is egyre jobban szeretik, mert az előre meghatározott költségre való tervezés egy folyamatos árkontroll mellett valósul meg.”
A régi, megszokott partnerek mellett nyitni kellett újak felé is, szép eredmény az RTL Csoport most épülő új székházának kivitelezése a Dózsa György úton, amit a Wing Zrt. megbízásából építenek. A FITOUT cég érettségére utal az is, hogy míg korábban kizárólag a két tulajdonos volt a döntéshozó, mostanra egy erős szakmai menedzsment segíti munkájukat.
Kicsiből a Nagyba
Az idén húszéves FITOUT életútja nem mondható szokványosnak a hazai építőiparban. „Mi belsőépítészeti cégből lettünk generálkivitelezők – meséli Szűcs László. – Ez a folyamat jellemzően fordítva szokott megtörténni, a nagyobb volumenű munkákat végző cégek szokták tevékenységeiket az erősebb koncentrálást kívánó feladatok felé bővíteni. Mi ezt nem bánjuk, épp ellenkezőleg, a belsőépítészeti kivitelezés az iparág azon része, ami a leginkább megköveteli a kifinomultságot, az apró részletekre való odafigyelést. Mi ebben nevelkedtünk és ebben a szellemiségben végezzük el megbízásainkat. Most a generálkivitelezési munkáinknál is nagyon jól tudjuk hasznosítani ezt a szemléletet.”
A tulajdonosok büszkék arra, milyen projektekben tudott részt venni a FITOUT az elmúlt időszakban. „Az elmúlt öt évben kivitelezői voltunk többek között az SAP (25.000 m2), a thyssenkrupp (16.000 m2), az ExxonMobil (25.000 m2), a Vodafone (9.000 m2) és a Magyar Nemzeti Bank (30.000 m2) irodaházainak – sorolják a tulajdonosok, hozzátéve: ennél nagyobb munkák ebben a szegmensben a hazai piacon nagyon ritkán elérhetőek, Magyarországon évente csupán egy-két irodaház, székház épül, ezek közül a FITOUT-nak több munkát is sikerült elnyernie.”
Szlalomverseny az akadálypályán
Nehézségek persze ma is szép számmal akadnak. Ezek egyike, hogy a most induló nagyobb munkák büdzséjét az ingatlanfejlesztők jellemzően két évvel ezelőtt határozták meg, olykor 30-40 százalékkal alacsonyabb árszinteken. Ez a piaci helyzet a fejlesztőket is arra kényszeríti, hogy a lehetőségekhez képest a legalacsonyabbra szorítsák le a kivitelezői költségeket. „A piac ismét érezhetően lassul, de mi álljuk a sarat! – mondja határozottan Pálffy András. – A prémium irodapiacot mindez kevésbé viseli meg, különösen az A és A+ kategóriás irodaházak tudnak megerősödve kijönni belőle. A régebbi építésű, kevésbé energiahatékony irodák bérlői ugyanis mára lényegesen magasabb rezsiszámlát fizetnek, mint az újépítésű, korszerű energetikájú házakban – különösen igaz ez az elmúlt öt év fejlesztéseire.” A korszerűtlen irodaházak bérleti díjai és rezsiköltségei összességében így közel azonos szinten alakulnak, mint a magasabb minőségű és minden tekintetben vonzóbb irodák díjai.
A modern és erős belsőépítészeti megjelenéssel rendelkező iroda ma már nem csak a fenntarthatóság, de a munkaerőtoborzás szempontjából is felértékelődött. Mindezek fényében nem meglepő, hogy a FITOUT-nak két, A+ kategóriás irodaháza is fejlesztés alatt áll.
RHODIUM nevű épületük egy, a FERRUM Irodaházhoz hasonló méretű épület lesz, aminek idén júniusban kezdődik a kivitelezése és székházként fog épülni a bérlője részére. A TITANIUM egy nagyobb, körülbelül háromszoros méretű irodaház lesz a Róbert Károly körúton. Mindkét irodaház építését a generálkivitelezési munkákra létrehozott WORKUP üzletáguk végzi.
Régi ügyfelek megtartása és új ügyfelek szerzése
A FITOUT csapata jól végzi a munkáját, erre bizonyíték az egymást követő három évben megnyert Az Év Irodakivitelező Cége díj is. Ennél is fontosabb visszaigazolás, hogy a régi ügyfeleket sikerül megtartani, melléjük pedig újakat szerezni. „Mi kiszolgáljuk a vevőinket. Maximalizmusunk nem ismer határokat, egyetlen munkával sem késtünk még soha, sosem kellett kötbért fizetnünk, soha nem kaptunk minőségi levonásokat sem. Ennek egyik oka, hogy sokkal nagyobb mérnöki csapattal állunk fel egy-egy kivitelezésre, mint a konkurenseink. Ebből nem szeretnénk lejjebb adni, a vevőink érdekében sem” – árulja el Pálffy András, hiszen mára önmagában a fit-out is rendkívül komplex munkává vált, egyre bővülő és erősödő műszaki területek és szakkivitelező cégek koordinálását igényli.
„Ha az elmúlt öt év pofonjai nem csattantak volna el, valószínűleg kevésbé lettünk volna rákényszerítve arra, hogy ilyen acélosan tartsuk magunkat. Köszönjük, elég volt a pofonokból, szeretnénk már inkább a munkára koncentrálni” – teszik hozzá nevetve.”
Turán Eszter Martens bakancsos punkrajongó, rámenős producer és önmegvalósításra váró filmes. Cége, a Moviebar Productions Los Angeles-i irodával a háta mögött olyan rendezőket hoz Magyarországra, mint az Oscar-díjas Chloe Zhao, közben Eszter rendezésével a budapesti underground zenei közeg örökségét vitte filmre. De egy ideje már az a célja, hogy a kompromisszumok nélkül önazonos, formabontó filmeseknek adjon lehetőséget. Mint amilyen ő.
Eleinte szimpla zabigyereknek tűnt: a luxusdivatmárka megveszi a világ legkarizmatikusabb séfjét, és rengeteg pénzt keresnek a turistáktól hemzsegő Firenzében. Aztán persze hamar kiderült, hogy Massimo Bottura pont attól olyan népszerű, hogy csak szerelemgyerekei vannak.
A Pappas Auto három évtizede hazánk élvonalában! A Pappas Auto a prémium autózás igazi megtestesítője, kapcsolata a Mercedes-Benz márkával évtizedekre nyúlik vissza. A tudatos építkezés, a magas színvonalú szakmai tapasztalat, illetve az innovatív szemléletmód mind hozzájárultak a Pappas Auto sikereihez. Ezt támasztja alá az is, hogy a 2022-es évi értékesítési és szervizeredményei alapján a cég […]