Sármay Bencét a pénzügyi szektorban szerzett közel 20 éves tapasztalattal a háta mögött idén tavasszal bízták meg a világ egyik vezető digitális fizetési szolgáltatója, a Visa Magyarországért felelős területi vezetésével. Szakmai múltról, jövőképről, tervekről beszélgettünk.
Mennyire illeszkedik az új feladat az eddigi pályafutásához?
Eddig is a banki és fizetési szektorban dolgoztam, több magyar és multinacionális cégnél megfordultam, kibocsátói, elfogadói és megoldás szállítói területeken. A Visához 2020-ban érkeztem, ahol az ügyfelekkel való kapcsolattartás volt eddig a feladatom. Magyarországért felelős területi vezetőként azért felelek, hogy minél többen megismerjék, és használják a Visa szolgáltatásait, támaszkodjanak rájuk akár, amikor kártyabirtokosként fizetnek, vagy kereskedőként, szolgáltatóként fizetést fogadnak.
Milyen jövőképpel rendelkezik Magyarországon egy globálisan élenjáró cég?
Hazánkban – ahogy a többi 200 országban is, ahol a Visa működik – a helyi piac sajátosságainak megfelelően alakítjuk ki stratégiai céljainkat. Ezek közül Magyarországon az egyik legfontosabb jelenleg a közel 30 százaléknyi digitális fizetések arányának növelése. Folyamatosan fejlesztünk, hogy új fizetési módokat és csatornákat tegyünk elérhetővé mindenki számára. Látunk még területeket, ahol a digitális fizetések tovább könnyíthetik, egyszerűsíthetik a mindennapjainkat, így a szolgáltatószektorban, például a fodrásznál, a fogorvosunknál vagy éppen, ha a vízszerelő jön ki hozzánk valamit megjavítani.
Szeretnénk minél több olyan innovatív megoldással segíteni a magyar kártyabirtokosok életét, amelyek a mindennapi pénzügyeket könnyítik meg. Mondok néhány példát is. A tranzakciós adatokat ki tudjuk egészíteni logókkal és térképpel, így egy pillanat alatt beazonosíthatók a mobilbanki alkalmazásban. Vagy a covid alatt robbanásszerűen megnőtt előfizetéseink átlátható kezelésére is van megoldásunk, amely biztosítja, hogy a mobil applikáción belül kontrolláljuk azokat. A sokak által ma már tudatosan választott fenntartható életmódot a Visával együttműködő bankok is támogathatják, például azzal, hogy a kártyabirtokosok valós időben értesülhetnek kártyás tranzakcióik ökológiai lábnyomáról.
Több és változatosabb helyi aktivitásban gondolkodunk. Örülök, hogy idén elindítottuk Magyarországon is a Visa She’s Next programját, amely női vállalkozóknak nyújt segítséget. Európában emberek százmillióinak biztosítanak gazdasági jólétet a kis- és középvállalkozások, és a Visa innovatív, gyors és biztonságos fizetési rendszereket fejlesztve, valamint ilyen és hasonló kezdeményezésekkel segíti növekedésüket. Büszke négylányos apukaként nagyon fontosnak tartom, hogy a kisebb számú, de számos kihívással küzdő női tulajdonú vállalkozások pénzügyi támogatásra, valamint szakmai mentorálásra pályázhatnak a program keretében.
Beszéljen nekünk egy kicsit a mindennapokról. Hogyan fizet egy Visa vezető?
Nem lesz meglepetés, leginkább a mobiltelefonommal fizetek.
Mi történik, ha valamit nagyon szeretne megvenni, de a kereskedő csak készpénzt fogad el?
Ó, ilyen is történt már. Egy kisebb, főváros közeli településen élek, ahol kedvenc zöldségesünk sokáig nem fogadott el kártyát fizetéskor. Folyamatosan győzködtem, bevételtől esik így el, kevesebben, illetve kevesebbért vásárolnak nála. A végén beszerzett egy terminált. Nem telt bele sok idő, amikor azt mondta, jó, hogy rábeszéltem, szeretik a vevők az új fizetési lehetőséget. Amikor odaköltöztünk, talán két-három terminál volt a faluban, ma már jóval több helyen lehet kártyával fizetni.
Persze nem mehetek el mindenkihez, hogy meggyőzzem. Nekik azzal a lengyel példával érvelnék, amikor a digitális fizetést támogató piacépítő program keretében 12 hónapra teljesen ingyenesen igényelhettek terminált a kereskedők a Visa együttműködésével, akkor egy év után több mint 90%-uk mondta azt, hogy továbbra is akarnak elektronikus fizetési lehetőséget biztosítani vevőiknek, nem adják vissza a terminált.
Mi jellemző a magyarokra, ellenállunk vagy szívesen alkalmazzuk az új fizetési formákat?
Magyarország és általában a közép-kelet-európai régió a világ élvonalában jár, ha érintéses fizetésről van szó, és itt nem állunk meg. A mobileszközök is egyre inkább a mindennapi élet magától értetődő részévé válnak, a Visa tavaly őszi kutatása szerint a magyar válaszadók 62%-a előszeretettel használja okostelefonját az interneten vásárlásra, közel a negyedük pedig a boltokban is azzal fizet.
A magyarok szívesen adják hozzá bankkártyájukat különböző alkalmazásokhoz: leggyakrabban az ételrendelésért, a streaming szolgáltatásokért, a közlekedésért és az utazásokért fizetnek így. A bolti mobilfizetés sem csak a Z generáció vagy a technológia szerelmesei számára mindennapos. A 45-54 éves magyar válaszadók 75%-a tisztában van azzal, hogy az üzletekben fizethet okostelefonjával, és 22% él is ezzel a lehetőséggel.
A Visa legfrissebb utazási és fizetési szokásokra vonatkozó kutatása szerint a felmérésben résztvevő 8 ország közül mi magyarok tervezzük a legnagyobb arányban külföldi nyaralásunk során kártyánkat vagy mobil eszközünket fizetésre használni. Gyakorlatilag tíz magyarból nyolc határainkon kívül sem változtat szokásain, a digitális fizetést választja.
Mi az, ami miatt a mobilfizetés ilyen gyorsan növekvő népszerűségnek örvend?
A hazai fogyasztók elsősorban a gyorsaság és a kényelem miatt részesítik előnyben a mobilfizetést. Hozzá kell tennem ez az innovatív fizetési mód nemcsak, hogy egyszerűbb a fogyasztók számára, de biztonságosabb is. Mindezt a tokeneknek köszönhetjük, amelyek a fizetések során helyettesítik a kártyaadatokat, és megfejthetetlen kóddá alakítják azokat. Minden egyes token egyedi, feltörhetetlen és eszközhöz és/vagy kereskedőhöz kötött, amely további védelmet jelent, hiszen más környezetben nem használható.
A tokeneket most már egyre szélesebb körben használják online fizetésekhez. Így az internetes és a bolti fizetések közötti különbségek egyre inkább elmosódnak, és mindeközben teljesen új megoldások előtt törnek utat. A tokenizációnak és más technológiáknak, például a biometrikus azonosításnak köszönhetően a fizetés olyannyira automatizálható, hogy szinte észrevétlenné válik. Ilyen automatizált fizetés például, amikor valaki letesz egy bérelt elektromos rollert vagy kiszáll egy közösségi autós alkalmazáson keresztül bérelt kocsiból.
Nemcsak fizetési, de vásárlási szokásaink is megújultak, egyre gyakrabban szerezzük be az interneten keresztül a szükséges vagy éppen régóta vágyott termékeket. Viszont a kosár tartalmának kifizetéséhez nem elég egy érintés a kártyánkkal. Lehetne ez egyszerűbb?
Szerintem mindannyian kényelmesen akarunk vásárolni, ennek része a gyors, zökkenőmentes fizetés. A többképernyős, bonyolult checkout folyamat is növeli a vásárlók lemorzsolódási arányát. Európában 44%-os a kosárelhagyási arány, amihez a fizetési élménnyel kapcsolatos problémák is hozzájárulnak.
A Visánál azt valljuk, azok a digitális megoldások lesznek a győztesek, ahol a vásárlási élménybe szervesen beágyazódik a fizetés. A Visa Click To Pay megoldásához elég egyszer regisztrálni a kártyát, utána bármely további vásárlásnál, ahol ez a fizetési mód elérhető, egyetlen kattintással azonosíthatjuk magunkat és indíthatjuk a fizetést.
Gyorsnak hangzik, de nyugodtak lehetünk, biztonságos is?
A biztonság elsődleges prioritás a Visa számára minden egyes fizetésnél, legyen az kártyás, mobilos vagy éppen online. A biztonság a Visa szuperereje, innovatív szolgáltatásaink fejlesztése mellett kiemelt hangsúlyt helyezünk a csalásellenes és biztonsági technológiák folyamatos korszerűsítésére. Az elmúlt öt évben 10 milliárd dollárt fektettünk rendszereinkbe. Korszerű fizetési technológiánk 500 egyedi jellemzőt értékel ki minden egyes tranzakcióra vonatkozóan valós időben, és több mint 3,5 milliárd kártya adatait ellenőrzi szokatlan tevékenységek után kutatva. Mindez azt jelenti, hogy a hálózatunkban a csalási incidensek a legalacsonyabbak közé tartoznak a fizetési csalások között, minden egyes kifizetett 100 dollárra 7 cent jut. Ráadásul Magyarország ezen a területen is élen jár, a csalások aránya hazánkban a legalacsonyabbak között van Európában.