Alig van nap, hogy ne hallanánk elemzését, vagy ne olvasnánk Facebook-posztját a fronton történtekről. Mit tesz azért Rácz András, hogy jobban megértsük a háborút?
„Azt hiszem, Esterházy Péter mondta egyszer, hogy nem mindegy, kinek mi esik otthon a fejére, a vájdling vagy a Brockhaus lexikon. Nekem mind a kettő.” Kevés idézet írja le jobban Rácz András gyermekkorát, vagy úgy általában az Oroszország-szakértő intellektuális humorát. A tízéves kölyök anno pont úgy lapátolta magába Budakalászon a német nyelvtudást, mint ahogy a család győrszentiváni telkén nyaranta az évi egy kiló koszt. Végül a tudás ragadt rá jobban.
Apja és szoftvermérnök öccse a svájci Google-nél a természettudományos vénát, ő és édesanyja a humán vonalat erősítik a családban. Pedig Rácznak sokáig a fizikuspálya imponált, történész létére picit jobban is szeret számolni. Mégis történelem-politikaelmélet szakon végzett az ELTE-n, majd itt is doktorált. A biztonságpolitikus Gazdag Ferenctől a középkorász Engel Pálig és az Eötvös József Collegium tudósképző közegéig valódi szellemi Kánaánban mozoghatott. Az egyetem mellett volt, hogy úszómesterkedett, teherautókat kísért, vagy épp Mekiben dolgozott. „A pultig sose jutottam el, a krumplisütés volt a karrierem csúcsa.”
Meggyőződése, hogy szakmájában elengedhetetlen a külföldi terepmunka. Ilyen-olyan szinten egyébként nyolc nyelven ért: a magyar mellett „viszonylag jól” tud angolul, németül és oroszul, latinul a templomi feliratokat még azért el tudja olvasni, élt kint Finnországban és Litvániában, szóval még ott se tudnák őt eladni, a lengyelt pedig anno szerelemből tanulta.
Az első, gőzzel hajtott járművek feltalálásakor valószínűleg kevesen gondolták, hogy népszerűségét egyszer majd megtöri a robbanómotor térhódítása. 135 év elteltével azonban ismét átalakulni látszik az autózás jövője: rohamosan nő az elektromos járművek népszerűsége. A Schneider Electric szakértői azt is megvizsgálták, hogy az elektromos autózás hazai berobbanásához mi az az utolsó lépcsőfok, amit mindenképpen biztosítani kell. […]
Az első, gőzzel hajtott járművek feltalálásakor valószínűleg kevesen gondolták, hogy népszerűségét egyszer majd megtöri a robbanómotor térhódítása. 135 év elteltével azonban ismét átalakulni látszik az autózás jövője: rohamosan nő az elektromos járművek népszerűsége. A Schneider Electric szakértői azt is megvizsgálták, hogy az elektromos autózás hazai berobbanásához mi az az utolsó lépcsőfok, amit mindenképpen biztosítani kell.
Az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások terén vezető multinacionális vállalat, a Schneider Electric jelenleg 300 céges autót üzemeltet hazánkban, az elektromos járművekre való átállás részeként pedig közel 70 elektromos gépjármű van már szállítás alatt. Így az év közepére a vállalat autóinak negyede már a benzinkutak helyett a vállalat telephelyein kiépített töltőkön nyer majd energiát a működéshez.
Megtérül, de mikor?
Bár az e-autókra történő átállásnak valamivel magasabb a kezdeti beruházásigénye, mint a hagyományos járműveké, a Schneider Electric szakértőinek számításai szerint 4 év alatt biztos megtérülésről lehet beszélni. Számításaik szerint, ha egy céges gépkocsi évente legalább 15–20 ezer kilométert fut, olcsóbb megoldás elektromosautó-flottát üzemeltetni. Ilyen igénybevétel mellett ráadásul még a napi használatban sem kell a technológiából adódó kompromisszumokat – mint például a hatótávolság vagy a korlátozott utcai töltési lehetőségek – felvállalni.
Laptop, telefon, e-autó-töltő
A cég vállalati partnerei körében végzett kutatása során a válaszadók 75 százaléka jelezte, hogy e-autót választana a hagyományos, robbanómotoros járműve helyett, ha a munkavégzés helyén biztosított lenne a megfelelő töltési lehetőség.
E-autót használó kollégáink már rövid használat után is elképesztően lelkesek. Ehhez szükség volt arra, hogy a villanyautózással kapcsolatos ismereteiket fejlesszük, és hogy a munkahelyi, valamint az otthoni töltést egyaránt biztosítsuk. Ha reggel és/vagy délután a munka végeztével úgy tudnak elindulni, hogy az autó teljesen fel van töltve, minden kétségük és fenntartásuk megszűnik a használattal kapcsolatban. Arra számítunk, hogy a munkahelyi e-autó-töltési lehetőség hamarosan ugyanolyan elvárás lesz a munkaerőpiacon, mint a laptop vagy telefon biztosítása”
Racsek Dániel, a Schneider Electric üzletfejlesztési és értékesítési igazgatója
Racsek Dániel, a Schneider Electric üzletfejlesztési és értékesítési igazgatója
A Schneider Electric saját termékeit használta a munkahelyi töltés megoldására, és a kollégák otthoni töltésének biztosítására. Töltést menedzselő rendszere (LMS) pedig egyszerre támogatja az energiahatékonyságot és az elektromos hálózat túlterhelésének elkerülését. „Küldetésünknek és kötelességünknek tartjuk, hogy megoldásainkkal, saját példánkkal és tapasztalatainkkal is segítsük az e-autókra történő átállást. Ahogyan más területeken, ebben az esetben is átfogó megközelítést alkalmazunk, hiszen nem csupán a töltést biztosító berendezéseket szállítjuk, de olyan rendszert is fejlesztünk, amellyel hatékony és biztonságos lehet ez a folyamat, energiamenedzsment és épületvezérlő rendszereinkkel pedig nagyobb energiahatékonyságot, alacsonyabb költségeket és összességében zöldebb működést érhetnek el ügyfeleink” – tette hozzá Racsek Dániel.
Az alvás elvesztegetett időnek tűnhet, ha a produktivitásunk határozza meg, mennyit érünk. Egyre többen az alvástól veszik el a szórakozásra szánt időt, így állva bosszút azért, hogy napközben a kötelezettségeik miatt nem volt erre idejük.
„Az első mérföldkő egyértelműen az, amikor a Veres úr hajlandó volt nekem időpontot adni, hogy találkozzunk és elbeszélgessünk arról, hogy akkor mit is szeretnék én” – meséli nevetve ifj. Chikán Attila, a fenntartható energetikával foglalkozó Alteo Nyrt. vezérigazgatója a cég indulásáról. Az Alteo az elmúlt években szisztematikusan, lépésről lépésre építkezett: naperőműveik, szélerőműveik, akkumulátoraik országszerte megtalálhatóak. […]
Száz százalék fizetés, kilencven százalék munkaidő, száz százalék teljesítmény. Elsőre annak tűnhet, de nem csak leányálom a négynapos munkahét. Annyi biztos, hogy a hosszú hétvégékért cserébe fókuszáltabban, feszítettebben kell dolgozni, és mindenképpen ki kell zökkenni a megszokott kerékvágásból. Itthon a Magyar Telekom és a Libri-Bookline tesztelte, utóbbi júniustól át is áll a rövidebb hétre.
Hogy ne csak baráti beszélgetéseken akarj vele villogni, hanem kicsit nyerj is vele, megnéztük, mit tudnak a hazai bankok prémium bankszámlacsomagjai. Szempontok bankválasztáshoz vagy akár bankváltáshoz.
„A vagyon csak azért fontos, hogy elég jövedelmet termeljen, mértéke önmagában nem számít.” Erős mondat, ami jól jellemzi Kulcsár Tibor szókimondását. A siker persze érdekli és motiválja, a Kulcs-Soft mint brand és sikeres cég kifejezetten fontos a számára. „Meztelenül jöttünk és megyünk, nem tudjuk a vagyont magunkkal vinni, csak a sikeres cégünk dicsőségét” – mondja. […]