Egy gitározó srácot látok. Nem lehet több huszonöt évesnél. Haja kicsit csapzott, ruhája rendezett, vidáman pengeti a húrokat, előtte fehér papírpohár a Nyugati pályaudvar aluljárójának koszos, ragadós kövén. A vacsorára szánt kiflik az egyik kezemben, a másikban a telefonom, próbálom vele megvenni gyorsan a vonatjegyet, amikor megüti a fülemet egy mondat. „Látod, még mindig itt zenél a bácsi, pedig dolgozhatna is.” A mondat végén […]
Egy gitározó srácot látok. Nem lehet több huszonöt évesnél. Haja kicsit csapzott, ruhája rendezett, vidáman pengeti a húrokat, előtte fehér papírpohár a Nyugati pályaudvar aluljárójának koszos, ragadós kövén. A vacsorára szánt kiflik az egyik kezemben, a másikban a telefonom, próbálom vele megvenni gyorsan a vonatjegyet, amikor megüti a fülemet egy mondat. „Látod, még mindig itt zenél a bácsi, pedig dolgozhatna is.” A mondat végén fura hangsúly. Hátrakapom a fejem. Egy nőt látok, óvodáskorú, tüllszoknyás kislány kezét fogja. Suhannak is tovább a délutáni forgatagban. Gondolkozom, mit tanulhat egy ötéves ebből a mondatból. Gondolkozom, hogy én mit mondanék (mondanék-e egyáltalán bármit) hasonló helyzetben a lányomnak.
Egy mosolygós szemű, szőke hajú nőt látok. Vibrálnak körülötte a színek, épp, ahogyan ő maga is. Egy másik képen esernyővel a kezében áll elgondolkozva. Imádja a májusi esőt. Ő Pistyur Veronika, a Bridge Budapest lelke. Egy évtizede dolgozik az üzleti kultúra fejlesztésén, azon, hogy menő legyen vállalkozni Magyarországon. Volt tévés, producer, majd megtanulta a nonprofit világot, és már befektető is, különleges radarral fedezi fel az ötletekben a sikerfaktort. „Mindig eléri, amit szeretne. Egészen egyszerűen megpengeti benned a jó húrokat” – mondja róla egy cégvezető.
Egy idős nőt látok. Mögötte a tükörben egy idős férfi. A nő nevet. Egy másik képen a virágai mellett áll. Nem gondolnám, hogy 97 éves. Ő Fahidi Éva, tizenkilenc évesen hurcolták az auschwitzi haláltáborba, szülei és húga is ott haltak meg. Éva túlélte, de csaknem hatvan évig magába zárta emlékeit. Kilencvenéves párjával, Bandikával él, és az őt ért szörnyűségek ellenére azt mondja, humor nélkül nincs élet.
Az újkeletű digitális áruhitelek kitalálója egyelőre nem tud pénzt csinálni a BNPL-hitelből, ettől még mindenki másolja, a konstrukció rohamosan terjed. Gyors, egyszerű, kényelmes – és mégsem átlátható.
Szélsőséges álláspontok összeegyeztetésére teszünk kísérletet. Nyugalom, a BMW vagy japánok, esetleg a Fradi vagy Újpest kérdéskörrel nem próbálkozunk meg, de megfejtjük, hogy a BNPL lesz-e a jövő, és felpörgeti a kereskedelmet, vagy ez az a pokol, amibe önként, dalolva sétálnak a vásárlók.
A betűszó a buy now, pay later (azaz vedd meg most, fizess később) konstrukciót, a mára kicsit kifutott fintech forradalom egyik megmaradni tűnő újítását rejti. Olyan kölcsön, amit nagyon egyszerűen lehet felvenni. A hiteligénylés jellemzően bele van építve a fizetési folyamatba, így akár az online boltban beszerzendő árucikkekre is lehet azonnal kérni.
A BNPL-hitelek ráadásul faék egyszerűek: futamidejük rövid, általában három-négy hónap, kamatmentesek, vagy ezen az időtávon egyszerűen kiszámolható kamatot tartalmaznak. Végül rendkívül rövid hitelbírálathoz vannak kötve, nem kell még órákat se várni arra, hogy másnap jöjjön a futár a lapostévével, percek alatt élesedik a BNPL-hitel.
Az európai piacon a Klarna a legnagyobb bajnoka ennek a pénzügyi terméknek. A 2005-ben alapított svéd fintech neve összefonódott az általa 2016-ban elindított BNPL-es fizetéssel. A céget a startuppiac beomlása előtt negyvenötmilliárd dollárra értékelték, ennél most jóval kevesebbet, 6,7 milliárdot ér a becslések szerint. A leértékelődésnek lehet némi köze ahhoz, hogy a Klarna utolsó profittal záródó éve a 2018-as volt. A tavalyi évet azonban a bevétellel és a forgalommal együtt növekvő, egymilliárd dollárra rúgó veszteséggel zárták. Az utolsó negyedévük ugyan jobban sikerült, mint a megelőzőek, ugyanakkor a Klarna egyelőre azon veszít (nem keveset), amin a hagyományos bankok nyerni szoktak (sokat).
Felpörget Annak ellenére, hogy a legnagyobb BNPL-cég is veszteséges, évek óta nagy várakozások fűződnek ehhez a pénzügyi termékhez. Az Egyesült Államokban 2019 és 2021 között tizenkétszeres növekedést tudott felmutatni a BNPL-hitelek piaca. Kezdetben csupán kétmilliárd dolláros forgalmat bonyolítottak a technológiával kísérletező szolgáltatók, a végére azonban évi huszonnégymilliárdnyi hitelt helyeztek ki.
Ennek a végére tett pontot a jegybanki alapkamat-növelés és a startupszcéna megtorpanása. Aztán a Financial Times idén januárban már ismét arról adott hírt, hogy egyre nő – most épp az Egyesült Királyságban mérték fel – az azonnali hitelek iránti igény.
Hasonló jóslatokkal állt elő idehaza a magyar IVSZ (Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége) is, miszerint új lökést adhatnak a hazai webshopoknak a vedd most, fizesd később fizetési szolgáltatók. A megoldás előnyének hozzák fel, hogy öt–tíz perc alatt bírálják el a hiteligénylést, míg egy hagyományos áruhitel megítéléséhez legalább órákra, de olykor napokra is szükség van. A szövetség által megrendelt és a GKID által elvégzett kutatás szerint az online vásárlók negyven százaléka nyitott a plusz költség nélküli, gyorsan igényelhető online áruhitelre. Még nagyobb – ötven százalék – azok aránya, akik orvosi vizsgálatot, belépőjegyet vagy szállásfoglalást fizetnének BNPL-hitelből.
Régi vívmány, új adósságspirál Tekintve, hogy a hitel nem új találmány, továbbá a fogyasztási kölcsönöket, áruhiteleket, gyorskölcsönöket vagy hitelkártyákat sem tegnap dobták először piacra a bankok, érdemes megvizsgálni, mi az, ami a buy now, pay later-t új termékké teszi. Miért nem áruhitel például? És miért tartjuk az e-kereskedelem felpörgetőjének? Kételyeinkkel szembesítettünk egy szakembert is, de nem azt kaptuk válaszul, amit a szakmai szervezetek hangoztatnak.
„Mi is azt látjuk, hogy kereskedelmi oldalon és fizetési szolgáltatói oldalon is nagyon lelkes mindenki, és nagy fellendülést vár a BNPL-től. Mint banki ember kicsit csodálkozom ezen a rajongáson. A folyamat más, van egy jó customer journey, de alapvetően egy hetvenéves találmány van a BNPL mögött, az áruhitel. Édesanyámék is áruhitelre vették annak idején az új hűtőszekrényt az új lakásba, csak akkor azt még a Keravillban a pultnál kellett igényelni” – mondja Horváth Balázs, a RowanHill Digital tanácsadója.
Nem csak ebből az irányból érheti kritika a BNPL-t. Illetve nem kell egy ötletnek újdonságnak lennie ahhoz, hogy egyszer csak piaci sikerré váljon. Ugyanakkor a BNPL-t azzal is vádolják, hogy adósságspirálba hajszolja jellemzően Z generációs felhasználóit. A szélsőbaloldali elhajlással nehezen megvádolható Bloomberg tavaly ősszel már olyan fiatalokat szólított meg, akik rácsúsztak az instant visszacsatolással kecsegtető vásárlási módra, és lenullázták a hitelbesorolásukat. A BNPL segítségével megszerzett javak – divatcikkek és szórakoztató elektronika – ráadásul gyorsan avuló termékek, ezeket nem szoktuk vagyontárgynak számítani.
„Azt is érdemes szem előtt tartani, hogy bár a kereskedelmi forgalmat növelheti ez a technológia, de közben olyan fogyasztásra sarkallja az embereket, amire sem a bolygónak, sem nekik nincs szükségük” – így Horváth. Ráadásul az adatok azt is megmutatják, hogy az ingyenesnek hirdetett BNPL csak akkor van ingyen, ha a hitelfelvevő pontosan fizet. Ellenkező esetben a hitelkártyához hasonlóan megnő a költsége. Hogy mennyivel, azt a szolgáltatók nem verik nagydobra. A nyugati megoldások jellemzően a négyhetes hitelt adják kamatmentesen, a hosszabb távúak THM-e viszont a Nerdwallet szerint elérheti a harminchat százalékot.
Az itthon is elérhető BNPL-hitelezők (a PastPay, az Izzypay vagy az InstaCash) általában a Ptk.-ban meghatározott késedelmi kamatot emlegetik, ami az alapkamatnak felel meg, ugyanakkor például az Izzypay számokat nem tartalmazó kondíciós listája más költségekre is utal. A helyzet iróniája, hogy a Z generációnak azért vonzóbb a megoldás, mert a gazdasági válság alatt látták a családjukban a hitelkártya-használat csapdáit.
Nehéz elhessegetni azt az érzést, hogy a fogyasztás felpörgetésével és egy különösebben nem jómódú csoport megcélzásával jó hiteleket nehéz kihelyezni. Különösen azért nem, mert BNPL-lel nem vagyontárgyakat, hanem gyorsan avuló termékeket és szolgáltatásokat vásárolnak. Ez a kombináció pedig ebben a formában szinte garantálja, hogy a BNPL-szolgáltató rossz hiteleket helyezzen ki.
Nyilvánosan megismerhető magyar kutatás még nincs róla, hogy milyen arányban teljesítenek az így kötött hitelszerződések. Ahogy Horváth Balázs mondja: „Láttam egy kimutatást, ami talán a Klarna adatait dolgozta fel. Annak alapján a BNPL-lel nőtt a nem teljesítő hitelek aránya. Ez újdonság, hogy még kevésbé törődünk a hitelkockázattal.”
Nem javítja a fiatalok esélyeit az sem, hogy több szolgáltatótól is vehetnek fel újfajta, digitális áruhitelt. Így akár két-három BNPL-törlesztés is futhat egymás mellett, ami már meglátszik az ember havi költségvetésén. Egyelőre egy dolog tűnik biztosnak: sokkal óvatosabban kell a keblünkre ölelnünk ezt a forgalomnövelő eszközt, mert nem lehetünk biztosak benne, hogy nem a digitális uzsorát találjuk-e épp fel.
A te pénzed
Jön a forint fordulópontja
Kovács Krisztián üzletfejlesztési és stratégiai tervezési igazgató, Concorde Értékpapír Zrt.
Egy deviza árfolyama és az adott devizában elérhető kamat mindig közvetlenül összefüggnek egymással, de ezen a direkt kapcsolaton belül is vannak kitüntetett pillanatok. A forintnál mostanában jó eséllyel ilyenhez közeledünk. A tizennyolc százalékos effektív kamattal sikerült megtámasztani a forintot, amikor megcsúszott, de ez a kamatszint tartósan kibírhatatlan. Az még csak hagyján, hogy mennyire fékezi a gazdasági aktivitást, elvégre az infláció letörésének ára van. Viszont az államadósság fokozatos átárazódása, refinanszírozásának megdrágulása nem tréfadolog, az pedig, hogy az extrém kamat beég a fejekbe, és rögzül a hazai és a külföldi várakozásokban, egyenesen halálos veszély. A Magyar Nemzeti Bank ennek megfelelően nagyon óvatosan meg is kezdte a kamat normalizálásának kommunikációs előkészületeit.
A spontán légzés újraindítása a monetáris politikában is éppoly veszélyes, mint az intenzív osztályon. Szinte lehetetlen, hogy ne kelljen az árfolyam valamekkora gyengülésével fizetni a kamat lényeges csökkentéséért. Ráadásul a forint gyengülése a rettenetesen magas infláció leküzdését nehezíteni fogja ugyan, de a gigakamattal mesterségesen lélegeztetett árfolyam brutális nemzetközi versenyképességi problémákat okoz már most. Nagyon megdrágítja az exportot, nagyon olcsóvá teszi az importot – a forint valójában már túl erős, lejjebb kell engedni. Nem tudhatjuk, hogy ez mikor és hogyan fog megtörténni, de megtakarítóként már azon kell gondolkodni, hogy a pénzünk mekkora részével fogadjuk el a még hatalmas forint kamatot, és viseljük a várható gyengülés kockázatát, vagy mekkora részével választjuk az euró és a dollár sokkal kisebb hozamát.
A rövid német állampapírok három százalék körüli eurós hozamai és a rövid amerikai állampapírok négy százalék körüli dollárhozamai megadják a viszonyítási pontokat. A forint és a külföldi devizák ideális arányát nem lehet, de nem is kell eltalálni. Dönteni viszont muszáj. Ami engem illet, hajlamos vagyok a tartósan extrém magas kamatban inkább a kockázatot látni, mint a lehetőséget, jelentősen csökkentettem is a forint súlyát a portfóliómban. Egyáltalán nem biztos persze, hogy jól tettem.
Az első, gőzzel hajtott járművek feltalálásakor valószínűleg kevesen gondolták, hogy népszerűségét egyszer majd megtöri a robbanómotor térhódítása. 135 év elteltével azonban ismét átalakulni látszik az autózás jövője: rohamosan nő az elektromos járművek népszerűsége. A Schneider Electric szakértői azt is megvizsgálták, hogy az elektromos autózás hazai berobbanásához mi az az utolsó lépcsőfok, amit mindenképpen biztosítani kell. […]
Szép kilátás – ezt a nevet viseli Portugália legdélibb régiójának legrégebbi szállodája. Ez szerencsére csak a teljes igazság töredéke, mert éppenséggel a belátás
is elég gyönyörű.
A Cloud 50 listát támogató Magyar Telekom szerint Magyarországon még az igazi cloud boom előtt állunk, hiszen egyelőre az európai átlag alatt van azoknak a vállalatoknak a száma, akik valamilyen formában belevonták üzleti modelljükbe a felhőtechnológiát. Gonda Gábor vállalati szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettes elmondta: gratulálnak az idei Cloud 50 összeállításban szereplő cégeknek, ők az ékes példa […]