Az 1+1 százalékodról már biztosan döntöttél. No, de a harmadikról is? Pedig ideje lenne.
Ügyek mellé állni könnyebb, mint sokan képzelik. Gondoljunk olyan egyszerű dolgokra, mint az idő, a tudás, a jövedelem vagy más rendelkezésre álló eszközeink. Ha mindebből csak egyszázaléknyit szánunk társadalmi ügyekre rendszeresen és következetesen, már kész is a stratégiánk egyik fele.”
Pistyur Veronika neve fogalom a hazai vállalati és startupközegben. Idén tízéves a Bridge Budapest, a nonprofit egyesület immáron harmadszorra verbuválta össze vezetői közösségét, hogy közös fotón, közös pólón hirdesse: az 1+1 százalék mellett kell, hogy legyen helye a Harmadik 1%-nak is. A Bridge szerint ehhez nem elég, ha csak néhány cég kötelezi el magát társadalmi ügyek mellett, hanem bizony ennek kellene jelentenie a vezetői normát. De mit is jelent ez a Harmadik 1%? Nemcsak anyagi támogatást – persze, az sem hanyagolandó el –, de ha kell, időt, tudást, tanácsot, önkéntes munkát is, vagy bármit, amivel a vezető aktívan támogatni tudja az általa választott szervezeteket.
A Bridge továbbra is egy szerethetőbb, tudás- és teljesítményközpontú országért dolgozik. A megoldásnak része az is, ha a hazai üzleti élet szereplői már a következő generációk boldogulására is figyelnek. „Ha számít, mit hagynak hátra, és jó szándékuk és lehetőségeik aktivizálásával tesznek is érte. Ha olyan céges kultúrát építenek, ahol akár a gyerekeik is szívesen dolgoznak, és ehhez olyan üzleti döntéseket hoznak, amiket nem ciki előttük is vállalni. Mindez nemcsak egy valóságtól elrugaszkodott, idealista ábránd, hanem üzleti érdek” – mondja Vera. Érdemes a kampány részeként elkészített Harmadik 1%-tervezőt is kipróbálni, itt nemcsak a vezetői közösség tagjait ismerheted meg részletesebben, de végigkövetheted a stratégia elkészítését segítő lépéseket. Ha úgy döntenél, te is adsz még egy százalékot.
„A vagyon csak azért fontos, hogy elég jövedelmet termeljen, mértéke önmagában nem számít.” Erős mondat, ami jól jellemzi Kulcsár Tibor szókimondását. A siker persze érdekli és motiválja, a Kulcs-Soft mint brand és sikeres cég kifejezetten fontos a számára. „Meztelenül jöttünk és megyünk, nem tudjuk a vagyont magunkkal vinni, csak a sikeres cégünk dicsőségét” – mondja. […]
„A vagyon csak azért fontos, hogy elég jövedelmet termeljen, mértéke önmagában nem számít.” Erős mondat, ami jól jellemzi Kulcsár Tibor szókimondását. A siker persze érdekli és motiválja, a Kulcs-Soft mint brand és sikeres cég kifejezetten fontos a számára. „Meztelenül jöttünk és megyünk, nem tudjuk a vagyont magunkkal vinni, csak a sikeres cégünk dicsőségét” – mondja. „Egy vállalkozónak ez a hagyatéka, illetve a jó minőségű életkörülmények megteremtése a családjának, munkatársainak és barátainak.”
A családban három fiúgyermek van. Nincs megtiltva, hogy majd a céghez jöjjenek dolgozni, de tehetséges külsősökkel kell megküzdeniük a helyért. Tibor vallja, hogy a gyerekeknek nem kell mindenáron továbbvinniük a céget. „Ők nem a rabszolgáink – nem a vagyonra kell vigyázniuk, az legyen a menedzser vagy a privátbankár feladata.” Fontosabb szempont volt, hogy élménydús fiatalkoruk, igazi tinédzserélményeik legyenek a srácoknak. Nem kellett erős iskolákba járniuk, viszont kifejezett elvárás volt az angol nyelv elsajátítása. A gyerekekre bízták azt is, mennek-e egyetemre, s ha igen, akkor melyik intézményt választják. A gyermekeket engedni kell élni, hibázni, dönteni és érvényesülni!
Útravaló
A vagyon van értünk, és nem mi a vagyonért. a pénz nem boldogít, de a hozama igen. Ne a vagyon növelésére törekedjetek, hanem élvezzétek a vagyon jótékony hatásait.
Klasszikus értelmében nem vonzza, hogy a gyerekekre vagyont hagyjon. A család jelentős éves jövedeleméből a gyerekeknek is jut, de ezen a színvonalon maximum csak 23 éves korukig tervezi őket eltartani. Tibor szerint a legnagyobb örökség, amit érdemes átadni, az nem a vagyon, hanem az élet – nem hedonista értelemben vett – élvezete. Ha a jelenlegi életszínvonalukat a gyerekek fenn akarják majd tartani, akkor kénytelenek lesznek sikeresnek lenni. Tibor aztán megenyhül: ha valamelyik gyermeke nem lesz képes magát önállóan eltartani, akkor természetesen gondoskodik majd róla, és erre úgy tekint majd, mint egy sikertelen projektre az életében. Ami a tulajdont illeti, Tibor élete végéig a Kulcs-Soft tulajdonosa kíván maradni. Addig a gyerekek esetleg minimális részesedést kapnak, hogy beleszagoljanak a tulajdonosi létbe.
Tibornak a „túlragaszkodó” alapítók számára is van üzenete: tényleg kivonult a Kulcs-Soft operatív vezetéséből. Hirdeti és megéli, hogy bár mindene a cég, de van élete a cégen kívül: golf, vitorlázás, Ferrari. Vallja, hogy legfontosabb vagyona a szabad idő, 60 évesen már érdemes időt venni a pénzéért. Igaz, idáig rögös út vezetett: 4 nem sikerült külsős CEO-val való próbálkozás után külön rendszert építtetett a külsős igazgató felvételére is. A jelenlegi CEO-val 2030-ig állapodott meg, aki utána nyugdíjba megy. Azt pedig, hogy ki jön helyette, a jelenlegi CEO fogja eldönteni, kizárólag piaci alapon.
A vagyonkezelés szerkezete egyszerű: legnagyobb vagyonelemét, a Kulcs-Soft céget elsősorban a vezérigazgató kezeli, emellett – a Bank Gutmann-nál – tart némi biztonsági tartalékot. A költséges hobbik, a Ferrari vagy a vitorlás viszont szerelemprojektek, feladatuk kizárólag élményt biztosítani. Havonta két hetet feleségével Malagán töltenek el, ebben a kiváló klíma mellett a praktikumok is döntőek: 3 órán belüli elérhetőség, a több tucat golfpálya, a helyi gasztrokultúra, életvitel és társaság.
A „hagyaték” másik eleme a Kulcsár Akadémia, melynek missziója a vállalkozói tudás átadása, a fiatalok vállalkozói hajlandóságának erősítése. Jelenleg az 1 éves program 52 videóleckéből áll, aki elvégzi, komolyan tervezheti, hogy vállalkozása el tud jutni 1 milliárd forintos éves forgalomig. Tibor terve, hogy üzleti egyetemmé fejlessze az Akadémiát. A család régóta aktívan és tudatosan jótékonykodik, ehhez a Biblia tanítása adja a zsinórmértéket, eszerint él az egész család. A Kulcs-Soft éves osztalékfizetésekor automatikusan elkülönül erre 10 százalék immár 20 éve. Mióta jelentős a nagyságrend – az elmúlt években már évi 70 millió forint körüli összeg –, saját alapítványt hoztak létre Kulcs-Esély néven szegény és/vagy tehetséges gyermekek támogatására. A támogatásokról Tibor felesége, Erika dönt, aki a Kulcs-Softból való közös távozás óta az alapítvány működtetésével foglalkozik.
Füzi Ákost nemcsak milliárdos árbevételű energetikai szoftvercégéről érdemes ismerni, hanem azért is, mert rengeteg dolgot tud a menedzsmentről. És bár nem kérte, kemény leckét kapott az élettől arra is, hogyan hagyja önállósodni a csapatát.
Egy gitározó srácot látok. Nem lehet több huszonöt évesnél. Haja kicsit csapzott, ruhája rendezett, vidáman pengeti a húrokat, előtte fehér papírpohár a Nyugati pályaudvar aluljárójának koszos, ragadós kövén. A vacsorára szánt kiflik az egyik kezemben, a másikban a telefonom, próbálom vele megvenni gyorsan a vonatjegyet, amikor megüti a fülemet egy mondat. „Látod, még mindig itt zenél a bácsi, pedig dolgozhatna is.” A mondat végén […]
Az alvás elvesztegetett időnek tűnhet, ha a produktivitásunk határozza meg, mennyit érünk. Egyre többen az alvástól veszik el a szórakozásra szánt időt, így állva bosszút azért, hogy napközben a kötelezettségeik miatt nem volt erre idejük.
Miközben a világ vezető fuvarmegosztó cége dollármilliárdokat költött a világuralom megszerzésére, Markus Villig éppen az ellenkezőjén buzgólkodott a Bolttal. Szűkös költségvetéssel gazdálkodva Afrika és Európa elhanyagolt piacain 8,4 milliárd dolláros vállalatot és hétszázmillió dolláros vagyont hozott össze – derül ki az amerikai Forbes cikkéből.