A Michelin-csillagos éttermet rejtő hotel (lásd előző oldalak) még szép kilátást ígér, João Oliveira szerényen már csak kilátást. De ennél sokat többet ad.
A portugál séf személyiségét is tükrözi ez a szerénység. Nem beszél sokat, csak ismerteti a legfontosabb tudnivalókat, a meggyőzést inkább a tányérokra hagyja, ott már sokkal barokkosabban fogalmaz. A hotel teraszán levő bisztróban akár napközben is el lehet fogyasztani a régió legkiválóbb, elsősorban tengeri alapanyagaira építő egyszerű ételeit, friss osztrigától ibolya garnélán és tigrisrákon át egészben sült nagy rombuszhalig. (De a desszertek is nagyon javallhatók, például a séf tiramisuja.)
Este ezek közül többen is visszatérnek, de alaposan felpimpelve, sokkal bonyolultabb ízharmóniákkal és tálalásban. Na, meg azért van néhány sztárvendég is a meglepetésmenüben, ők nappali fellépést nem szívesen vállalnak: tengeri sün, friss tonhal, kaviár, komoly rákok, fantasztikus szardella és ördöghal. És bármi más is felbukkanhat, naponta változik az ételsor az éppen aktuális kínálatnak megfelelően.
João Oliveira (a jobb alsó képen) halbeszerzője a közeli Sagres halárverésén naponta vadássza le a séffel egyeztetve a legjobb minőségű, legfrissebb alapanyagokat, ezek aztán este már a tányérra is kerülnek. A halaukciót mindenképp érdemes meglátogatni. A halászok sorban futnak be a kikötőbe az áruval, majd az előzetes megtekintés után egy kis csarnokban zajlik a licit. Teljes csendben nyomkodják a kereskedők a gombokat, persze közben azért egymásra sandítgatnak – sohasem tudhatják, mire ácsingózik a konkurencia, illetve melyik halászcsónak fut még be az utolsó pillanatban valami különleges fogással. És sokkal nyugodtabban látnak neki a versengésnek, ha nincs jelen spanyol kolléga, aki – a gazdagabb felvevő piac miatt – gyakran alaposan felhajtja az árakat.
„A vagyon csak azért fontos, hogy elég jövedelmet termeljen, mértéke önmagában nem számít.” Erős mondat, ami jól jellemzi Kulcsár Tibor szókimondását. A siker persze érdekli és motiválja, a Kulcs-Soft mint brand és sikeres cég kifejezetten fontos a számára. „Meztelenül jöttünk és megyünk, nem tudjuk a vagyont magunkkal vinni, csak a sikeres cégünk dicsőségét” – mondja. […]
„A vagyon csak azért fontos, hogy elég jövedelmet termeljen, mértéke önmagában nem számít.” Erős mondat, ami jól jellemzi Kulcsár Tibor szókimondását. A siker persze érdekli és motiválja, a Kulcs-Soft mint brand és sikeres cég kifejezetten fontos a számára. „Meztelenül jöttünk és megyünk, nem tudjuk a vagyont magunkkal vinni, csak a sikeres cégünk dicsőségét” – mondja. „Egy vállalkozónak ez a hagyatéka, illetve a jó minőségű életkörülmények megteremtése a családjának, munkatársainak és barátainak.”
A családban három fiúgyermek van. Nincs megtiltva, hogy majd a céghez jöjjenek dolgozni, de tehetséges külsősökkel kell megküzdeniük a helyért. Tibor vallja, hogy a gyerekeknek nem kell mindenáron továbbvinniük a céget. „Ők nem a rabszolgáink – nem a vagyonra kell vigyázniuk, az legyen a menedzser vagy a privátbankár feladata.” Fontosabb szempont volt, hogy élménydús fiatalkoruk, igazi tinédzserélményeik legyenek a srácoknak. Nem kellett erős iskolákba járniuk, viszont kifejezett elvárás volt az angol nyelv elsajátítása. A gyerekekre bízták azt is, mennek-e egyetemre, s ha igen, akkor melyik intézményt választják. A gyermekeket engedni kell élni, hibázni, dönteni és érvényesülni!
Útravaló
A vagyon van értünk, és nem mi a vagyonért. a pénz nem boldogít, de a hozama igen. Ne a vagyon növelésére törekedjetek, hanem élvezzétek a vagyon jótékony hatásait.
Klasszikus értelmében nem vonzza, hogy a gyerekekre vagyont hagyjon. A család jelentős éves jövedeleméből a gyerekeknek is jut, de ezen a színvonalon maximum csak 23 éves korukig tervezi őket eltartani. Tibor szerint a legnagyobb örökség, amit érdemes átadni, az nem a vagyon, hanem az élet – nem hedonista értelemben vett – élvezete. Ha a jelenlegi életszínvonalukat a gyerekek fenn akarják majd tartani, akkor kénytelenek lesznek sikeresnek lenni. Tibor aztán megenyhül: ha valamelyik gyermeke nem lesz képes magát önállóan eltartani, akkor természetesen gondoskodik majd róla, és erre úgy tekint majd, mint egy sikertelen projektre az életében. Ami a tulajdont illeti, Tibor élete végéig a Kulcs-Soft tulajdonosa kíván maradni. Addig a gyerekek esetleg minimális részesedést kapnak, hogy beleszagoljanak a tulajdonosi létbe.
Tibornak a „túlragaszkodó” alapítók számára is van üzenete: tényleg kivonult a Kulcs-Soft operatív vezetéséből. Hirdeti és megéli, hogy bár mindene a cég, de van élete a cégen kívül: golf, vitorlázás, Ferrari. Vallja, hogy legfontosabb vagyona a szabad idő, 60 évesen már érdemes időt venni a pénzéért. Igaz, idáig rögös út vezetett: 4 nem sikerült külsős CEO-val való próbálkozás után külön rendszert építtetett a külsős igazgató felvételére is. A jelenlegi CEO-val 2030-ig állapodott meg, aki utána nyugdíjba megy. Azt pedig, hogy ki jön helyette, a jelenlegi CEO fogja eldönteni, kizárólag piaci alapon.
A vagyonkezelés szerkezete egyszerű: legnagyobb vagyonelemét, a Kulcs-Soft céget elsősorban a vezérigazgató kezeli, emellett – a Bank Gutmann-nál – tart némi biztonsági tartalékot. A költséges hobbik, a Ferrari vagy a vitorlás viszont szerelemprojektek, feladatuk kizárólag élményt biztosítani. Havonta két hetet feleségével Malagán töltenek el, ebben a kiváló klíma mellett a praktikumok is döntőek: 3 órán belüli elérhetőség, a több tucat golfpálya, a helyi gasztrokultúra, életvitel és társaság.
A „hagyaték” másik eleme a Kulcsár Akadémia, melynek missziója a vállalkozói tudás átadása, a fiatalok vállalkozói hajlandóságának erősítése. Jelenleg az 1 éves program 52 videóleckéből áll, aki elvégzi, komolyan tervezheti, hogy vállalkozása el tud jutni 1 milliárd forintos éves forgalomig. Tibor terve, hogy üzleti egyetemmé fejlessze az Akadémiát. A család régóta aktívan és tudatosan jótékonykodik, ehhez a Biblia tanítása adja a zsinórmértéket, eszerint él az egész család. A Kulcs-Soft éves osztalékfizetésekor automatikusan elkülönül erre 10 százalék immár 20 éve. Mióta jelentős a nagyságrend – az elmúlt években már évi 70 millió forint körüli összeg –, saját alapítványt hoztak létre Kulcs-Esély néven szegény és/vagy tehetséges gyermekek támogatására. A támogatásokról Tibor felesége, Erika dönt, aki a Kulcs-Softból való közös távozás óta az alapítvány működtetésével foglalkozik.
Szép kilátás – ezt a nevet viseli Portugália legdélibb régiójának legrégebbi szállodája. Ez szerencsére csak a teljes igazság töredéke, mert éppenséggel a belátás
is elég gyönyörű.
Volt osztálytársak, ha véletlenül találkoznak, szolgáltatói szemlélettel építenek fel az amerikai mintánál rugalmasabb, sokkal inkább igényekre szabott magyar vállalatvezetői közösséget. A Horváth János vezette MVÜK a covid előtt nemzetközi terjeszkedést tervezett, de közben rájöttek, hogy itthon is hatalmas a növekedési potenciál.
Miközben a világ vezető fuvarmegosztó cége dollármilliárdokat költött a világuralom megszerzésére, Markus Villig éppen az ellenkezőjén buzgólkodott a Bolttal. Szűkös költségvetéssel gazdálkodva Afrika és Európa elhanyagolt piacain 8,4 milliárd dolláros vállalatot és hétszázmillió dolláros vagyont hozott össze – derül ki az amerikai Forbes cikkéből.