Szép kilátás – ezt a nevet viseli Portugália legdélibb régiójának legrégebbi szállodája. Ez szerencsére csak a teljes igazság töredéke, mert éppenséggel a belátás
is elég gyönyörű.
Minimalizmusnak nyoma sincs a késő 19. századi romantikus villában, ez egy igazi, fényűző, látványos, kiválóan pozícionált palota. Bárcsak a jelen nagyvállalkozói is ilyen időtálló ingatlanokba fektetnék a pénzü(n)ket, mint annak idején a halászattal és konzervgyártással foglalkozó Magalhães de Barros. Az épületet 1918-ban vette birtokba a családjával, itt nőtt fel öt lánya. Közben meglehetősen pezsgő élet folyt a falak között, politikusok és művészek adták egymásnak a kilincset. Aztán megdöbbentően gyorsan, 1934-ben hotellé alakult a ház, az eredeti tulajdonos unokatestvérének irányításával. Ez lett a legdélibb portugál régió, Algarve első szállodája.
Hamar népszerűvé vált, rengeteg uralkodó és nagyon fontos ember megfordult itt, de még ennél is izgalmasabb, hogy a második világháború idején, mivel Portugália független maradt, kémek találkozóhelyévé alakult át. Az enteriőrre talán nem is kellene annyi gondot fordítaniuk, hiszen kint a lenyűgöző, hatalmas kék óceán és a drámai szikláiról híres partszakasz gondoskodik az esztétikai élvezetekről, de azért bent is megadták a módját: formák, színek kavalkádja, a rusztikus kék-fehér csempéktől a sárgás-piros árnyalatokig, modern és klasszikus bútorok – a romantikus káoszban mindennek megvan a helye. Pusztán az épületbelső felfedezésével is kellemesen el lehetne ütni pár napot.
De nagy hiba lenne lemaradni a reggeliről, a teraszról Praia da Rocha teljes partszakasza élvezhető. Bár a csinos kis étagère-en hozott süteményválogatás is elég energiát biztosítana egész napra, a biztonság kedvéért – pár dél-portugál különlegességet is felvonultatva a klasszikusok között – a világhírű cukrászkrémmel töltött ropogós tésztakosárkákból, a pastel de natából is jön néhány. És akkor még a friss gyümölcsökben gazdag svédasztalos választék, a rendelhető tojásételek és különleges szendvicsek részleteibe bele se merülünk. (Na jó, azért a lazacos Benedek-tojást megemlítem.)
Száz százalék fizetés, kilencven százalék munkaidő, száz százalék teljesítmény. Elsőre annak tűnhet, de nem csak leányálom a négynapos munkahét. Annyi biztos, hogy a hosszú hétvégékért cserébe fókuszáltabban, feszítettebben kell dolgozni, és mindenképpen ki kell zökkenni a megszokott kerékvágásból. Itthon a Magyar Telekom és a Libri-Bookline tesztelte, utóbbi júniustól át is áll a rövidebb hétre.
Libri-Bookline Tesztidőszak: 2022. október 1. – 2023. március 5. Bevont terület: központ A tesztben részt vevő munkavállók: 137 fő (700-ból) Heti munkaidő: 34 óra, hétfőtől csütörtökig napi 8,5 óra Fizetés: nem változott
Hogy mi a fontos az életben „A koronavírus alatt az is nagyon megváltozott, hogy mi a fontos az életben” – mondja Szeleczky Noémi, a Libri-Bookline Zrt. HR-igazgatója. A covid alatt ennél a cégnél is atipikus körülmények között dolgoztak, mégis hozták az elvárt eredményeket. „Ez adta a bátorságot, hogy kipróbáljuk a négynapos munkahetet. Hiszen teljesen más munkakörülmények között is minden munkavállalóban megvolt az a felelősségtudat, hogy együtt dolgozunk az eredményekért és a cégért. Ez a fajta bizalom mindig itt volt a szervezeti kultúrában, a covid két éve pedig ráerősített.” A pandémia alatt szóba sem került, hogy például a munkahelyi gépekre telepített követőprogramokkal ellenőrizzék a home office-os munkavégzést.
„Kaptam olyan kérdést, hogy hogyan tudtuk megakadályozni a visszaéléseket a négynapos munkahét alatt – Noémi a kérdést sem értette. – Mi ebben eleve nem láttunk visszaélési lehetőséget, mivel az eredményeket hozni kell, a teljesülésüket ellenőrizzük.” A Libri-Bookline-nál tavaly ősszel indult a négynapos munkahét tesztelése: hétszáz dolgozójukból 138 központi munkavállaló önkéntes alapon csatlakozhatott, 137-en ezt meg is tették. Az egyetlen, aki kimaradt, csak a munka utáni elfoglaltságai miatt nem vett részt a tesztben.
Az induláskor sötétben tapogatóztak. Figyelték ugyan más országok és cégek gyakorlatát, de nem álltak rendelkezésükre részletes esettanulmányok vagy átfogó tudásanyag, a könyves szakmában nem is tudnak külföldi példáról. Alapvető volt, hogy a munkavállalói jogok ne csorbuljanak, és közben természetesen a jogszabályoknak is meg kellett felelniük. A munkaszerződéseket nem módosították, hanem egyoldalú munkáltatói utasítással felmentették a tesztben részt vevő dolgozókat a pénteki munkavégzés alól. Hétfőtől csütörtökig összesen harmincnégy órát dolgoztak.
Az olyan támogatóterületeken, mint az ügyfélszolgálat és az IT, az állandó elérhetőség miatt speciális munkarendre volt szükség, nem mindenkinek esett péntek-szombat-vasárnapra a háromnapos hétvége, a dolgozókat rotálták. Havonta területre szabott online kérdőívekkel vizsgálták, hogyan élik meg a dolgozók a négynapos munkahetet, és fókuszcsoportos interjúkat is szerveztek. Utóbbiakat külsős céggel, mert úgy gondolták, így őszintébben osztják meg tapasztalataikat, nehézségeiket a munkavállalók. A bolthálózatban és a raktárakban dolgozókat nem vonták be, de a tesztidőszak alatt velük is rendszeresen kérdőíveztek, érzik-e hátrányát, hogy a központ csak hétfőtől csütörtökig dolgozik.
Változásmenedzsment klasszikus tünetekkel A visszajelzésekből világosan kirajzolódott, hogy ez klasszikus változásmenedzsment-folyamat, annak kevésbé kellemes, majd egyre könnyebb szakaszaival. Noémi szerint azonban az elején sem szabad megijedni a nehézségektől, mert ezek is a változás természetes részei. Eleinte stresszeltek az emberek, bizonytalanok voltak, keresték az okokat, hiába hangsúlyozták a vezetők, hogy ez tényleg a munkavállalókért van.
Persze azt sem titkolták, hogy hosszabb távon teljesítményjavulást várnak a várhatóan kipihentebb és kreatívabb dolgozóktól. „Vissza lehetett hallani, hogy lehet, hogy az energiaköltségeken akarunk spórolni” – mondja a kezdeti szakaszról. A második hónap végére kezdték elengedni a régi rendszereket, keresték helyüket az újban. „Megvoltak a klasszikus változásmenedzsmenti küzdelmek, de mindenki nagyon meg akarta csinálni.” Kollégái elkezdtek rövidebb meetingeket beiktatni, és keresték, hogyan tudnak hatékonyabbak lenni a munkájukban.
Noémi azt mondja, voltak munkaidő-túlfutások. „Én is felvállaltam, hogy ugyan x hétig jól ment, és élveztem a szabad pénteket, de bizony volt, amikor bele kellett dolgozni a péntekbe. Az is lehet, hogy hétfőtől csütörtökig egy kicsit elnéztem a time-managementemet – mosolyog. – A hosszú távú cél, hogy ebből minél kevesebb, idővel semennyi se legyen.”
A tesztidőszak kiértékelése után döntöttek arról, hogy június 1-jétől véglegesítik a központban a négynapos munkahetet. Hosszabb távon nem zárnak ki semmilyen területet az új munkarendből. Ugyanakkor ez a bolthálózatban a szükséges rotáció miatt csak plusz létszámmal valósítható meg. „Egy ponton fel kell mérni, ennek milyen bérköltsége van, és akkor eldönteni, hogy vállalja-e a cég, vagy nem.” Bár ez néhány évvel ezelőtti felmérés, de a munka-magánélet egyensúllyal hétszáz dolgozójuk hetvenegy százaléka elégedett. A tesztidőszak kiértékelésénél azt is vizsgálják, hogy tudta-e növelni ezt az arányt a négynapos munkahét. A szabad péntekeken az emberek megpróbálták bepótolni elhalasztott dolgaikat: orvoshoz mentek, barátaikkal találkoztak, szakcikkeket olvastak, vagy akár csak többet aludtak. Volt, aki egész hétvégére megfőzött és kitakarított, és így tényleg szabad volt a hétvégéje. A teszt végén, március 6-án visszatértek a heti negyven órára. Hétfőtől csütörtökig maradt a napi nyolc és fél órás munkarend, hogy ne legyen olyan gyökeres a változás, pénteken pedig hat óra a napi munkaidő, és home office-ban lehet dolgozni.
Apró lépésekben haladnak, főként mert a szervezettől is szemléletváltást követel a négynapos munkahét. Át kell nézni a főbb munkafolyamatokat, hogy vannak-e duplikációk, időrabló megbeszélések, és még tisztábban kell kijelölni a célokat. „Ez szervezetfejlesztési eszköz is.”
Magyar Telekom 1.tesztidőszak: 2022. július – 2023. január Bevont terület: ügyfélszolgálat és panaszkezelés, műszaki kiszolgálás, IT-SAP-támogatás, nagyvállalati ügyfelekkel dolgozó salescsapat A tesztben részt vevő munkavállók: 150 fő (5900-ból) Heti munkaidő: 32 óra, napi 8 óra, hétfő vagy péntek az extra pihenőnap Fizetés: nem változott
2. tesztidőszak: 2022. február – 2023. július Bevont terület: az első tesztbe bevont területekről (kivéve műszaki kiszolgálás) még több dolgozó, emellett IT, Business Analyst és HR részterületek A tesztben részt vevő munkavállók: 300 fő (5900-ból) Heti munkaidő: 36 óra, napi 9 óra, hétfő vagy péntek az extra pihenőnap Fizetés: nem változott
Mérés, mérés, mérés A Magyar Telekomnál is fokozatosan haladnak a négynapos munkahét kipróbálásával. A cég minden fórumon hangsúlyozza, hogy nem vezették be, „csak” tesztelik. „Túl nagyok vagyunk ahhoz, hogy egy csapásra meg tudjuk tenni. Ezért vannak a pilot projektek” – mondja Bierbaum Gyöngyi, a vállalat HR kontrolling és kompenzációs, valamint négynaposmunkahét-projektjének vezetője.
Házon belüli kezdeményezés volt: sem a német anyavállalat, sem más Telekom-leány nem tesztelte még ezt a foglalkoztatási formát. Náluk is alapvető követelmény volt, hogy a fizetés nem változhat, hiszen bár rövidebb munkaidő alatt, de ugyanazt a teljesítményt hozza a munkavállaló. A munkaszervezést a kísérletbe bevont területekben úgy alakították ki, hogy mindenképpen a hétvégéhez kapcsolják a plusz egy napot, mert három egybefüggő napot akartak adni a munkavállalóknak.
Célzottan egyes csapatokat kerestek meg az új munkarend tesztelésének lehetőségével, és a helyek többségére a vezetőkkel együtt választották ki a kollégákat. Az ügyfélszolgálaton dolgozók önként jelentkezhettek. Az ennek a területnek felkínált tíz teszthelyre több mint háromszázan pályáztak, így végül kisorsolták, hogy ki vehet részt a kísérletben. Az első körben százötvenen kezdtek el tesztelni. A résztvevők náluk közös megegyezéses munkaszerződés-kiegészítést kaptak, amivel jogilag is lehetővé vált az új rendszerre való átállás.
A műszaki kiszolgáló terület novemberben felfüggesztette a tesztelést, mert a karácsonyi hajrát, az ügyfelek kiszolgálását az adott létszámmal csak így tudták megoldani. „De most azon dolgoznak, hogyan tudnának visszajönni a pilotba.” Plusz munkaerőt nem vehetett fel egyik terület sem, vagyis a bérköltségek nem nőhettek, ahogyan a túlóra és készenlét miatti költségek sem. A második kísérleti projektbe már olyan területeket is bevontak, ahol agilis módszertan szerint, sprintekben dolgoznak – most tesztelik, hogyan illeszthető be a négynapos munkahét egy ilyen működésmódba.
Tudták, hogy a változások sem spórolhatók meg, sőt elvárás is volt, hogy a csapatok nyúljanak hozzá a működésükhöz (például rövidítsék a megbeszéléseket, optimalizálják a létszámot). „Biztos nem fogsz tudni úgy működni, mint eddig” – készítették fel előre a csapatokat. A második kísérletben már azt is kérték a résztvevőktől, hogy mérjék meg a kiinduló állapotot, így később össze tudják vetni a változásokat. Emellett a négy napot dolgozóknak meg kellett jelölniük társterületeiket, és őket a második kísérlet elején, közepén és végén is megkérdezik, érzékeltek-e bármit abból, hogy a velük szorosabban együtt dolgozók más munkarendben vannak. Most több dolgot mérnek: például, hogy egy-egy szabadság, betegség milyen hatással van a rendszerre, hogyan változik a fluktuáció, javul-e a dolgozók egészségi állapota, illetve hogy többen jelentkeznek-e ugyanarra az állásra, ha négynapos munkarenddel is meghirdetik. Gyöngyi szerint akár versenyelőny is lehet a négynapos munkahét, emellett megtartó ereje van, és a munkáltatói márkát is építi.
Át kell állni fejben A második kísérletnél azért emelték nyolcról kilenc órára a napi munkaidőt, mert az elsőben a heti harminckét órában nem tudták hozni a várt teljesítményt. „Erre át kell állni fejben. Kellett másfél–két hónap azoknak is, akik benne vannak, és a társterületeknek is.” Minden kísérlet előtt változásmenedzsment-felkészítést tartottak: beszélgettek a dolgozókkal, hogy mi változik, mire kell figyelni. Eleinte a többi terület talán kicsit irigykedve nézte a négynaposokat, de támogatóak azzal a háromszáz emberrel, például a meetingek tervezésekor. „Mindenki várja, mikor lehet a projekt részese.”
Gyöngyi szerint az üzletekben egyelőre nem vezethető be a négynapos munkahét a nyitvatartás miatt. „Azt is el szoktuk mondani, hogy az átállás és a működtetés nem egyszerű, sok mindenbe bele kell nyúlni, sokkal fókuszáltabbnak kell lenni.” A kiégés veszélyével is foglalkoznak: nem tudni, hogy a négynapos munkavégzés merre mozdítja ebben a tekintetben az embereket. Kérdéses az is, hogy folyamatosan „eresszék-e be” a szervezetet ebbe a működésbe, és hogy „mikor jön el az a pont, amikor azt mondjuk, hogy igen, működik!, vagy hogy nem, nem működik”. Erre jó a kísérlet, és Gyöngyi szerint munkavállalói és vezetői oldalról is rugalmasság kell, hogy működtetni tudják. A munka-magánélet egyensúllyal elégedettek arányában már látszik a változás: a vállalati átlag 65 százalék, míg a négynapos munkarendben dolgozóké 92 százalék.
Nem teheted meg, hogy kimaradsz
„Van egyfajta fordulópont a munkaerőpiacon. Továbbra is fontos a munkavállalóknak a munkaidő feletti kontroll, de valószínűleg már az árnyoldalát is látják” – mondja Örkényi Zoltán HR- és employer branding tanácsadó a covid alatt elterjedt rugalmas munkarend tapasztalatai alapján. Szerinte mindig vannak olyan trendek, amikor kiragadunk egy eszközt, egy megoldást, ami aztán buzzwordként végigvonul a piacon. De semmi sem ennyire fekete vagy fehér. A négynapos munkahét sem egyszerűen technikai vagy policykérdés, hanem szervezeti kulturális kérdés. Minden ott dől el, hogyan tudják integrálni a kultúrába, hogy a vezetők mennyire képesek magukénak érezni. „Ha jól alkalmazzák, nagyobb munkavállalói jóllétet, ha rosszul, kiégést eredményezhet. A négynapos heti munkarendben valószínűleg még inkább elő kell segíteni a kollaborációt, a csapatok közötti együttműködést, és a vezetőnek is figyelembe kell vennie, hogy tényleg csak a munkanapokon követelje meg a rendelkezésre állást, és például a konszenzusos időn kívüli napokon és órákban ne legyen meeting.” Hálózatkutatások szerint a covid után töredékére esett az informális hálózatok kiterjedtsége és intenzitása a szervezeteken belül, a négynapos munkahét pedig csak tovább bonyolítja a helyzetet. Részben erről szól a „vissza az irodába” mozgalom. „De ehhez tudatosan meg kell fogalmazni egyfajta értékígéretet, hogy a munkavállalónak miért érdemes bejönnie az irodába.” Ebben nem állnak jól a hazai vállalatok, nagyon kevés cég definiálta újra az utóbbi években az iroda funkcióját. A négynapos munkahéttel ez még nehezebb lesz. A vezetővel való informális kapcsolódás az előmenetel szempontjából is fontos, nemzetközi kutatások szerint sokan emiatt az előmenetelüket látják veszélyben, sokan pedig egyszerűen nem bíznak annyira a főnökükben, hogy elhiggyék, nekik valóban a javukra válik majd a négynapos munkarend. Ha jól ültetik át a gyakorlatba, akkor Zoltán szerint a négynapos munkahét pluszt hozhat a munkaerőpiacon. „Egy idő után egyszerűen nem teheted meg, hogy kimaradsz.” Bizonyos szegmensekben őrült versenyfutás van a tehetségekért. Sőt, eltűntek a határok, és amikor már az óceán másik feléről is versenyeznek a munkavállalókért, nagyon fontos, hogy egy vállalat milyen értékígérettel tudja magához csábítani az embereket.
Volt osztálytársak, ha véletlenül találkoznak, szolgáltatói szemlélettel építenek fel az amerikai mintánál rugalmasabb, sokkal inkább igényekre szabott magyar vállalatvezetői közösséget. A Horváth János vezette MVÜK a covid előtt nemzetközi terjeszkedést tervezett, de közben rájöttek, hogy itthon is hatalmas a növekedési potenciál.
Fahidi Éva tizenkilenc éves volt, amikor családjával haláltáborba hurcolták, majd szüleit és kishúgát gázkamrába vitték. Bár ő megmenekült, ötvenkilenc év kellett, hogy elhatározza, visszamegy Auschwitzba, és szembenéz a múltjával. Éva mára a holokausztemlékezet egyik legfontosabb alakja lett, két könyvet is írt, életéről film és táncelőadás készült.
A Cloud 50 listát támogató Magyar Telekom szerint Magyarországon még az igazi cloud boom előtt állunk, hiszen egyelőre az európai átlag alatt van azoknak a vállalatoknak a száma, akik valamilyen formában belevonták üzleti modelljükbe a felhőtechnológiát. Gonda Gábor vállalati szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettes elmondta: gratulálnak az idei Cloud 50 összeállításban szereplő cégeknek, ők az ékes példa […]