Fritz Péter több mint hatvan éve emigrált Ausztráliába Aradról, „a nép paradicsomából”, mára kétmilliárd dollár forgalmú vállalatcsoportot épített fel. Nonprofit agytrösztje, a Global Access Partners többek között a Fehér Házzal, az OECD-vel és a Nobel Alapítvánnyal áll kapcsolatban, Magyarországon pedig utazási irodát működtet Péter az egyik kuzinjával. Nyolcvanévesen könyvet írt kiterjedt, Montághokat, Hatvanykat és Weisseket felvonultató családja életéről, de a világért sem költözne haza azok után, ami a második világháborúban errefelé történt.
„Úgy ötven éve, nem sokkal azután, hogy megalapítottuk a céget, nyertünk egy díjat. Mi lettünk a legjobb exportőr kisvállalat. Húsvét előtt két nappal felhívott egy Paul nevű úriember, hogy szeretne velem találkozni. Mondom: »all right, de miért?« Azt mondja: »Azért, mert megnyertétek ezt a díjat, én meg az adóhivatalból vagyok, és meg szeretném nézni a könyveiteket, hogy nem volt-e valami zűrös valutaüzletetek.« Gyönyörű sztori, igaz? Szép húsvétom volt, végig idegeskedtem, mert az ünnepek utáni csütörtökre jelentkezett be. Komoly razzia lett belőle, két hétig ott kutakodtak. Persze nem találtak semmit. És hogy mi ebből a tanulság? Az, hogy nem szabad kiemelkedni, mert azonnal célba veszik az embert. Még Ausztráliában is.”
Fritz Péter – vagy ahogy a névjegyén áll: Peter von Fritz – díszzsebkendős zakóban, makulátlan üzletember-öltözékben ül velem szemben az Open Books könyvkiadó irodájában, a hazai sztenderdhez képest szokatlanul sokat mosolyog, és időnként kedvesen érdeklődve át akarja venni a kérdező szerepét. Nyolcvanéves, több mint hatvan éve költözött el aradi szülőhelyéről Sydney-be, de pont úgy beszél magyarul, mintha csak a legutóbbi kivándorlási boomban hagyta volna el az országot. Mégsem hallottam még róla soha, és amikor ezt felvetem neki, akkor hozakodik elő Paul, az adóellenőr sztorijával.
Rejtőzködőnek mégsem nevezhető, hiszen vagy százötven céget alapított az elmúlt fél évszázadban, köztük Ausztrália legrégebbi IT vállalatát, a Technical Computing and Graphicsot (TCG), ami monumentális cégcsoporttá nőtt. Neve a 70-es évek elején nagyon avantgarde-nak számított, és olyan innovációk köthetők hozzá, mint az első lottóvalidáló terminál (1988), az első online részvényellenőrzési rendszer (1972), egy a biztonságos átutalások területén úttörőnek számító hitelkártya-ellenőrző rendszer, egy pénztárgépes memóriaegység megalkotása, és még sok hasonló, ma már félig-meddig értelmezhetetlen találmány. Aztán elkezdett tech startupokba fektetni, akcelerátorként tevékenykedni, űrprogramokban részt venni, ingatlanüzlettel foglalkozni. „Dacára annak, hogy ismeretlen vagyok, több társaságunkat a tőzsdére is bevezették” – mondja.
Főhajtás az első búváróra előtt, játékos beütéssel, ez a Blancpain és a Swatch együttműködéséből született új Fifty Fathoms. A modelleket az óceánok élővilága ihlette, a szíjak a környezettudatosság jegyében régi halászhálókból készültek.
A Blancpain óragyár létrejöttét nagyjából 1735-re datálhatjuk, amikor is az alapító, Jehan-Jacques Blancpain megszerezte az órásmesteri rangot. Eszerint a Blancpain a legrégebben szünet nélkül működő óragyár, habár a kvarcválság idején voltak nehézségeik.
A Fifty Fathoms modellcsalád 1953-ban jelent meg, ez volt az első katonai és polgári célokra is szánt funkcionális búváróra. A fathom, vagy öl, egy mértékegység, merüléskor használják. Ötven öl 91,44 méterrel egyenlő. A modell megszületésében nagy szerepet játszott a márka akkori vezetője, a szenvedélyes búvár, Jehan-Jacques Fiechter is. A másik nagy motiváció a Fifty Fathoms megalkotásához a francia katonai búvárok 1952-es megrendelése volt. Az akkori búvárfelszerelésekkel 91,44 méter volt az elérhető legnagyobb mélység, ezért lett ennyi az órák vízállósága. De hogy visszacsatoljak a jelenbe, a Blancpain X Swatch modellek vízállósága is ennek köszönhetően lett 91 méter.
Az Omega X Swatch Moonswatch kollaboráció startolásakor biztosan örültek volna a Swatch csoport felsővezetői, ha az megtolná az eredeti, Omega Speedmaster Moonwatch eladásokat is, de arra vélhetően ők sem számítottak, hogy a Speedmaster forgalma ötven százalékkal meglódul majd a projektnek köszönhetően. A Blancpain a Swatch cégcsoport elfeledett kisgyermeke, nem sokan ismerik, ezért is szeretnének most nagyobb figyelmet irányítani a Fifty Fathoms modellekre.
Éjjel sorban állni Bécsben Szeptember 9-én, az óra debütálásának a napján 00:20-kor már sorban álltunk a bécsi üzlet előtt, mi voltunk a negyvenedikek. A legelvetemültebbek pokrócon aludtak a bolt bejárata előtt, mi kezdők csak horgászszéket vittünk magunkkal. Az idő békésen haladt, azonban a nyitás előtt fél órával elszabadult a pokol, kezdődött az agresszív tolakodás a sor elejére kerüléséért. Az órák eladása 9:30-kor indult, és 10 órára már akadtak is eladó példányok az interneten 1000–1200 euró környékén (a bolti ár 390 euró volt). Az üzletből kilépve a mi óráinkat is meg akarták venni. A Blancpain X Swatch modellek öt színben láttak napvilágot. A fehér modellt a Déli-óceán, a kéket az Atlanti-óceán, a sárgát a Csendes-óceán, a pirosat az Északi-tenger, a zöldet az Indiai-óceán ihlette. Mindegyik modellnek azonosak a méretei és a szerkezete, egyetlen különbség, hogy a fehér és a piros modellen nincs dátumablak, a többin van. Az órák átmérője egységesen 42,3 mm, vastagságuk 14,4 mm, magasságuk tokfültől tokfülig pedig 48 mm. A szíj szélessége 22 mm.
A tok anyaga, ahogyan a Moonswatchoknál is volt, biokerámia. A Fifty Fathomsnál szigorúan egy irányba forgatható lünettát kapunk, ennek érzete meglepően jó. A Blancpain X Swatch modellek üvege plexi, speciális bevonattal, így kevésbé karcolódik.
A nato szíj csatja és bújtatói is biokerámiából készültek. A visszahajtáskor használatos bújtató pont úgy, mint az Omega szíjakon, csúsztatható, így a szíj túllógó része egészen biztosan nem fog lifegni. A szíjak régi halászhálókból készültek. A rugós fülek azonban nem rugós fülek, hanem az eredeti Fifty Fathoms modellekhez hasonlóan imbuszcsavaros rögzítésűek. Ez mindenképp megnehezíti az átlagember szíjcseréjét, hacsak nem elégszik meg a nato szíjak egyszerű variálhatóságával.
A kedvenc részletem nem más, mint a lúmozás, ez ugyanis kék színű svájci Super-LumiNovával történt. Ennek köszönhetően ugyan nem fog atomreaktorként világítani a kezünkön a Blancpain X Swatch, de a világítás hosszas és élénk. A festékkel nem spóroltak, jutott az indexekre, a mutatókra és a lünettabetétre is.
A korona kidolgozottsága pazarul sikerült, a Blancpain X Swatch logó élesen kivehető és kitapintható. Menetes koronazárat sajnos nem kapunk, de lássuk be, egy biokerámia-menet talán nem is bírná sokáig.
Vizek és vízi élőlények A legnagyobb különbség a Moonswatchok és a Blancswatchok között a szerkezet. Míg az előbbi kvarcszerkezettel volt szerelve, addig az új, Blancpain X Swatch modelleket a SISTEM51 nevű mechanikus automatával készítik. A szerkezetet védő és láthatóvá tevő üveg zafírból van. A szív nevében az 51-es szám arra utal, hogy a szerkezet csupán 51 alkatrészből áll össze – teljesen gépileg, így a lehető leginkább le kellett egyszerűsíteni a gyártást. A komplett werket egyetlen csavar fogja össze, a rotort is az tartja a helyén.
Fantasztikus, kilencvenórányi járástartalékkal rendelkezik, továbbá 3 Hz-en működik, vagyis a billegő 21 600 féllengést végez óránként. A szerkezeteket a színeket inspiráló vizek mintája díszíti, a rotor pedig teljesen átlátszó, mindössze a fehér márka- és modellnév, valamint az aktuális verziót ihlető vízi élőlény látszik.
Ahogy a Moonswatch modelleket is hamisítják, előbb-utóbb a Blancpain X Swatch órákat is fogják. Ha nem Swatch butikban vásárolunk, érdemes alaposan megvizsgálni az órát, valóban eredeti-e.
Mi a közös a 3-as metróban, a budapesti rakpartokban, egy berlini egyetemi parkban és egy menő apartmanházban Miamiban? Sokan nem is tudják – legfeljebb érezték –, hogy ültek már a magyar VPI dizájnmanufaktúra betonpadjain. Vagy sakkoztak az egyik köztéri asztaluknál, ittak az egyik kútjukból, vagy támasztották a tárolójukhoz biciklijüket.
A Chemaxon nevét itthon kevesen ismerik, pedig a gyógyszeripar világelitjébe tartozik, szoftvereit a globális nagyágyúk mind használják. Radar alatt lett milliárdos cég, és az alapító időben megérezte, mikor kell hátrébb lépnie.
Hét gyerek, akiknek a témazáró dolgozat helyett az ülés, az evés vagy a kommunikáció a legnagyobb feladat. A Völgyzugolyházban jártunk, és megtudtuk, milyen a munkaerőpiac egyik legnagyobb mentális terheléssel járó pozíciója.