Terepmunkáiban és szépprózájában is a sokszínűség foglalkoztatja, valamint az, hogy mit lehet kezdeni a történelmi pillanatokkal. Vonnák Diána kulturális antropológus, író második hazája a 2014-es kijevi forradalom után Ukrajna lett, ám végül Nagy-Britanniában tudta megteremteni magának a megfelelő körülményeket a távoli kutatásokhoz és az alkotáshoz. Alig múlt harminc, de régóta érdemes odafigyelni arra, mit mond például háborúról, függetlenségről, társadalmi szerepekről.
„Már hetekkel az ukrajnai háború kitörése előtt ki volt készítve a bug out bagünk, amit az ukrán nevéből kiinduló szójátékkal csak »szorongós hátizsáknak« neveztünk. A legszükségesebb használati tárgyainkat és az óvóhelytérképünket pakoltuk bele arra az esetre, ha menekülni kell – meséli Vonnák Diána kulturális antropológus, Ukrajna-szakértő. – Ott ültünk lőtávolban a határon felsorakozott százezernél is több orosz katonától, de mivel nem éltünk még át hasonló helyzetet, nem tudtuk, hogyan kellene felmérnünk, minek mekkora a kockázata. Haditudósító barátaink, néhány veterán és azok, akik nagyon módszeresen tájékozódtak, persze mondták, hogy vegyük komolyan, de nehéz volt ebben a bizonytalanságban döntéseket hozni.”
Végül pár héttel azelőtt, hogy az oroszok tavaly februárban lerohanták Ukrajnát, a legtöbb nemzetközi szervezet hazaparancsolta onnan az alkalmazottait. Diána is elhagyta Ukrajnát, de azóta is visszajár abba az országba, ahol 2014 óta rendszeresen évi több hónapot töltött, és főleg kulturális, műemlékvédelmi projekteken dolgozik.
Diána gyerekkorában is inkább felfedezős, fiúsnak mondott regényeket olvasott, mintsem pöttyös könyveket. Igazi tomboy típusú lány volt, nem voltak neki komfortosak a klasszikus lányos dolgok, nem szeretett habos-babos rózsaszínbe öltözni, rövid haja volt, sportolt, sokat olvasott.
Főhajtás az első búváróra előtt, játékos beütéssel, ez a Blancpain és a Swatch együttműködéséből született új Fifty Fathoms. A modelleket az óceánok élővilága ihlette, a szíjak a környezettudatosság jegyében régi halászhálókból készültek.
A Blancpain óragyár létrejöttét nagyjából 1735-re datálhatjuk, amikor is az alapító, Jehan-Jacques Blancpain megszerezte az órásmesteri rangot. Eszerint a Blancpain a legrégebben szünet nélkül működő óragyár, habár a kvarcválság idején voltak nehézségeik.
A Fifty Fathoms modellcsalád 1953-ban jelent meg, ez volt az első katonai és polgári célokra is szánt funkcionális búváróra. A fathom, vagy öl, egy mértékegység, merüléskor használják. Ötven öl 91,44 méterrel egyenlő. A modell megszületésében nagy szerepet játszott a márka akkori vezetője, a szenvedélyes búvár, Jehan-Jacques Fiechter is. A másik nagy motiváció a Fifty Fathoms megalkotásához a francia katonai búvárok 1952-es megrendelése volt. Az akkori búvárfelszerelésekkel 91,44 méter volt az elérhető legnagyobb mélység, ezért lett ennyi az órák vízállósága. De hogy visszacsatoljak a jelenbe, a Blancpain X Swatch modellek vízállósága is ennek köszönhetően lett 91 méter.
Az Omega X Swatch Moonswatch kollaboráció startolásakor biztosan örültek volna a Swatch csoport felsővezetői, ha az megtolná az eredeti, Omega Speedmaster Moonwatch eladásokat is, de arra vélhetően ők sem számítottak, hogy a Speedmaster forgalma ötven százalékkal meglódul majd a projektnek köszönhetően. A Blancpain a Swatch cégcsoport elfeledett kisgyermeke, nem sokan ismerik, ezért is szeretnének most nagyobb figyelmet irányítani a Fifty Fathoms modellekre.
Éjjel sorban állni Bécsben Szeptember 9-én, az óra debütálásának a napján 00:20-kor már sorban álltunk a bécsi üzlet előtt, mi voltunk a negyvenedikek. A legelvetemültebbek pokrócon aludtak a bolt bejárata előtt, mi kezdők csak horgászszéket vittünk magunkkal. Az idő békésen haladt, azonban a nyitás előtt fél órával elszabadult a pokol, kezdődött az agresszív tolakodás a sor elejére kerüléséért. Az órák eladása 9:30-kor indult, és 10 órára már akadtak is eladó példányok az interneten 1000–1200 euró környékén (a bolti ár 390 euró volt). Az üzletből kilépve a mi óráinkat is meg akarták venni. A Blancpain X Swatch modellek öt színben láttak napvilágot. A fehér modellt a Déli-óceán, a kéket az Atlanti-óceán, a sárgát a Csendes-óceán, a pirosat az Északi-tenger, a zöldet az Indiai-óceán ihlette. Mindegyik modellnek azonosak a méretei és a szerkezete, egyetlen különbség, hogy a fehér és a piros modellen nincs dátumablak, a többin van. Az órák átmérője egységesen 42,3 mm, vastagságuk 14,4 mm, magasságuk tokfültől tokfülig pedig 48 mm. A szíj szélessége 22 mm.
A fehér modellt a Déli-óceán ihlette. A számlap a szélei felé sötétedik, ez vintage hatást ad neki.
A tok anyaga, ahogyan a Moonswatchoknál is volt, biokerámia. A Fifty Fathomsnál szigorúan egy irányba forgatható lünettát kapunk, ennek érzete meglepően jó. A Blancpain X Swatch modellek üvege plexi, speciális bevonattal, így kevésbé karcolódik.
A nato szíj csatja és bújtatói is biokerámiából készültek. A visszahajtáskor használatos bújtató pont úgy, mint az Omega szíjakon, csúsztatható, így a szíj túllógó része egészen biztosan nem fog lifegni. A szíjak régi halászhálókból készültek. A rugós fülek azonban nem rugós fülek, hanem az eredeti Fifty Fathoms modellekhez hasonlóan imbuszcsavaros rögzítésűek. Ez mindenképp megnehezíti az átlagember szíjcseréjét, hacsak nem elégszik meg a nato szíjak egyszerű variálhatóságával.
A kedvenc részletem nem más, mint a lúmozás, ez ugyanis kék színű svájci Super-LumiNovával történt. Ennek köszönhetően ugyan nem fog atomreaktorként világítani a kezünkön a Blancpain X Swatch, de a világítás hosszas és élénk. A festékkel nem spóroltak, jutott az indexekre, a mutatókra és a lünettabetétre is.
A korona kidolgozottsága pazarul sikerült, a Blancpain X Swatch logó élesen kivehető és kitapintható. Menetes koronazárat sajnos nem kapunk, de lássuk be, egy biokerámia-menet talán nem is bírná sokáig.
Vizek és vízi élőlények A legnagyobb különbség a Moonswatchok és a Blancswatchok között a szerkezet. Míg az előbbi kvarcszerkezettel volt szerelve, addig az új, Blancpain X Swatch modelleket a SISTEM51 nevű mechanikus automatával készítik. A szerkezetet védő és láthatóvá tevő üveg zafírból van. A szív nevében az 51-es szám arra utal, hogy a szerkezet csupán 51 alkatrészből áll össze – teljesen gépileg, így a lehető leginkább le kellett egyszerűsíteni a gyártást. A komplett werket egyetlen csavar fogja össze, a rotort is az tartja a helyén.
Fantasztikus, kilencvenórányi járástartalékkal rendelkezik, továbbá 3 Hz-en működik, vagyis a billegő 21 600 féllengést végez óránként. A szerkezeteket a színeket inspiráló vizek mintája díszíti, a rotor pedig teljesen átlátszó, mindössze a fehér márka- és modellnév, valamint az aktuális verziót ihlető vízi élőlény látszik.
Ahogy a Moonswatch modelleket is hamisítják, előbb-utóbb a Blancpain X Swatch órákat is fogják. Ha nem Swatch butikban vásárolunk, érdemes alaposan megvizsgálni az órát, valóban eredeti-e.
A Chemaxon nevét itthon kevesen ismerik, pedig a gyógyszeripar világelitjébe tartozik, szoftvereit a globális nagyágyúk mind használják. Radar alatt lett milliárdos cég, és az alapító időben megérezte, mikor kell hátrébb lépnie.
Nem fognak eltűnni a személyes tárgyalások, ám a céges pénzügyek jó részét már most is könnyen lehet automatizálni – mondja Czimer Gergely, a Raiffeisen Bank vállalati digitálisés fizetési megoldások területének vezetője. Hogy áll most Magyarországon a vállalati pénzügyek digitalizációja? Nemzeti szinten összességében jól állunk a digitális ügyintézésben. A banki szolgáltatásoknál persze látni kell azt is, […]
A mesterséges intelligencia kitört a laboratóriumokból, a kutatóintézetekből, és sokszor láthatatlanul, hajszálerek módjára szövi át mindennapi életünket. A laikusok nem is gondolnák, miféle területeken van már ott feltűnésmentesen. És ez még csak a kezdet.
Az első intró első mondatai kopognak, rövidek. Aztán belejövök. Jó sztorik is vannak itthon, nézek vissza magamra 2013-ból. A jó hír: ma is számtalan jó sztori van itthon, és (bocs) én már akkor is tudtam, hogy nem fognak elfogyni. Jönnek fiatalok, akiknek minden, ami addig volt, történelem, és meg akarják magukat csinálni. Mint Bence, Albert, Kirill […]