Egy texasi bevette a kis magyar gyógyszercég vadonatúj tesztpiruláját – rég született ekkora gyógyszerkutatási siker Magyarországon, mint most. Amerikai befektetők és amerikai szabadalom révén a krónikus izomgörcsöket oldó MPH-220 még közelebb jutott ahhoz, hogy tényleg gyógyszer legyen belőle. A Motorpharma kutatói most magabiztosabbak, könnyebben élnek, mint két éve,
és már egy új szeren dolgoznak.
Október 12-én tizenegy boldog kutató komolyabb koccintásra gyűlt össze az ELTE természettudományi karának egyik ötödik emeleti tárgyalójában. Történetesen aznapra esett, hogy Málnási-Csizmadia András és Gyimesi Máté két év után újabb Forbes-interjúra készült, de nem ez adta az apropót. Ugyanekkor egy óceánnal nyugatabbra, valahol Texasban bevette az első ember a Motorpharma első szabadalmaztatott gyógyszerjelöltjét egy narancssárga kis kapszulában. Ezért volt torta, pezsgő és betűs lufiból fellógatva az ünnepelt neve: MPH-220. Szaknyelven mondva megkezdődött tehát a humánklinikai vizsgálatok első fázisa, amikor egészséges önkéntesekben próbálják ki a gyógyszerjelöltet, hogy kiderüljön, vannak-e mellékhatásai vagy kockázatai. A Duna partján kortyolgató csapat különösebben nem izgult, patkányon, kutyában és disznóban már nagyon biztonságos volt a szer Budapesten és Amerikában is.
Ha most hatvannégy egészséges tesztalanyon, fokozatosan emelt dózisban is annak mutatkozik, mehet tovább a Fázis II. vizsgálatokra (várhatóan jövő tavasszal), ahol száz–kétszáz – súlyos és krónikus izomgörcsökkel élő – betegben mérik most már a hatásosságát. Majd ideális esetben nagy betegszámnál is bizonyítják (Fázis III.), hogy a gyógyszerjelölt piacképes.
Már eddig eljutni is szinte hihetetlen egy gyógyszerkutató életében, a tipikus pálya évtizedeken át tartó laborkísérleteken, méréseken, publikációkon, apró sikereken, de legfőképp rengeteg kudarcon át ível, még akkor is, ha tudományos értelemben közben nagy eredmények születnek. Egy gyógyszerjelöltet ugyanis csak akkor lehet letenni az asztalra, ha üzleti potenciál is van benne: kellően sok embernek tud hatékonyan és elérhető áron segíteni ahhoz, hogy visszahozza sok-sok év méregdrága kutatási, kísérleti és engedélyeztetési folyamatának dollármillióit.
Főhajtás az első búváróra előtt, játékos beütéssel, ez a Blancpain és a Swatch együttműködéséből született új Fifty Fathoms. A modelleket az óceánok élővilága ihlette, a szíjak a környezettudatosság jegyében régi halászhálókból készültek.
A Blancpain óragyár létrejöttét nagyjából 1735-re datálhatjuk, amikor is az alapító, Jehan-Jacques Blancpain megszerezte az órásmesteri rangot. Eszerint a Blancpain a legrégebben szünet nélkül működő óragyár, habár a kvarcválság idején voltak nehézségeik.
A Fifty Fathoms modellcsalád 1953-ban jelent meg, ez volt az első katonai és polgári célokra is szánt funkcionális búváróra. A fathom, vagy öl, egy mértékegység, merüléskor használják. Ötven öl 91,44 méterrel egyenlő. A modell megszületésében nagy szerepet játszott a márka akkori vezetője, a szenvedélyes búvár, Jehan-Jacques Fiechter is. A másik nagy motiváció a Fifty Fathoms megalkotásához a francia katonai búvárok 1952-es megrendelése volt. Az akkori búvárfelszerelésekkel 91,44 méter volt az elérhető legnagyobb mélység, ezért lett ennyi az órák vízállósága. De hogy visszacsatoljak a jelenbe, a Blancpain X Swatch modellek vízállósága is ennek köszönhetően lett 91 méter.
Az Omega X Swatch Moonswatch kollaboráció startolásakor biztosan örültek volna a Swatch csoport felsővezetői, ha az megtolná az eredeti, Omega Speedmaster Moonwatch eladásokat is, de arra vélhetően ők sem számítottak, hogy a Speedmaster forgalma ötven százalékkal meglódul majd a projektnek köszönhetően. A Blancpain a Swatch cégcsoport elfeledett kisgyermeke, nem sokan ismerik, ezért is szeretnének most nagyobb figyelmet irányítani a Fifty Fathoms modellekre.
Éjjel sorban állni Bécsben Szeptember 9-én, az óra debütálásának a napján 00:20-kor már sorban álltunk a bécsi üzlet előtt, mi voltunk a negyvenedikek. A legelvetemültebbek pokrócon aludtak a bolt bejárata előtt, mi kezdők csak horgászszéket vittünk magunkkal. Az idő békésen haladt, azonban a nyitás előtt fél órával elszabadult a pokol, kezdődött az agresszív tolakodás a sor elejére kerüléséért. Az órák eladása 9:30-kor indult, és 10 órára már akadtak is eladó példányok az interneten 1000–1200 euró környékén (a bolti ár 390 euró volt). Az üzletből kilépve a mi óráinkat is meg akarták venni. A Blancpain X Swatch modellek öt színben láttak napvilágot. A fehér modellt a Déli-óceán, a kéket az Atlanti-óceán, a sárgát a Csendes-óceán, a pirosat az Északi-tenger, a zöldet az Indiai-óceán ihlette. Mindegyik modellnek azonosak a méretei és a szerkezete, egyetlen különbség, hogy a fehér és a piros modellen nincs dátumablak, a többin van. Az órák átmérője egységesen 42,3 mm, vastagságuk 14,4 mm, magasságuk tokfültől tokfülig pedig 48 mm. A szíj szélessége 22 mm.
A tok anyaga, ahogyan a Moonswatchoknál is volt, biokerámia. A Fifty Fathomsnál szigorúan egy irányba forgatható lünettát kapunk, ennek érzete meglepően jó. A Blancpain X Swatch modellek üvege plexi, speciális bevonattal, így kevésbé karcolódik.
A nato szíj csatja és bújtatói is biokerámiából készültek. A visszahajtáskor használatos bújtató pont úgy, mint az Omega szíjakon, csúsztatható, így a szíj túllógó része egészen biztosan nem fog lifegni. A szíjak régi halászhálókból készültek. A rugós fülek azonban nem rugós fülek, hanem az eredeti Fifty Fathoms modellekhez hasonlóan imbuszcsavaros rögzítésűek. Ez mindenképp megnehezíti az átlagember szíjcseréjét, hacsak nem elégszik meg a nato szíjak egyszerű variálhatóságával.
A kedvenc részletem nem más, mint a lúmozás, ez ugyanis kék színű svájci Super-LumiNovával történt. Ennek köszönhetően ugyan nem fog atomreaktorként világítani a kezünkön a Blancpain X Swatch, de a világítás hosszas és élénk. A festékkel nem spóroltak, jutott az indexekre, a mutatókra és a lünettabetétre is.
A korona kidolgozottsága pazarul sikerült, a Blancpain X Swatch logó élesen kivehető és kitapintható. Menetes koronazárat sajnos nem kapunk, de lássuk be, egy biokerámia-menet talán nem is bírná sokáig.
Vizek és vízi élőlények A legnagyobb különbség a Moonswatchok és a Blancswatchok között a szerkezet. Míg az előbbi kvarcszerkezettel volt szerelve, addig az új, Blancpain X Swatch modelleket a SISTEM51 nevű mechanikus automatával készítik. A szerkezetet védő és láthatóvá tevő üveg zafírból van. A szív nevében az 51-es szám arra utal, hogy a szerkezet csupán 51 alkatrészből áll össze – teljesen gépileg, így a lehető leginkább le kellett egyszerűsíteni a gyártást. A komplett werket egyetlen csavar fogja össze, a rotort is az tartja a helyén.
Fantasztikus, kilencvenórányi járástartalékkal rendelkezik, továbbá 3 Hz-en működik, vagyis a billegő 21 600 féllengést végez óránként. A szerkezeteket a színeket inspiráló vizek mintája díszíti, a rotor pedig teljesen átlátszó, mindössze a fehér márka- és modellnév, valamint az aktuális verziót ihlető vízi élőlény látszik.
Ahogy a Moonswatch modelleket is hamisítják, előbb-utóbb a Blancpain X Swatch órákat is fogják. Ha nem Swatch butikban vásárolunk, érdemes alaposan megvizsgálni az órát, valóban eredeti-e.
A mesterséges intelligencia kitört a laboratóriumokból, a kutatóintézetekből, és sokszor láthatatlanul, hajszálerek módjára szövi át mindennapi életünket. A laikusok nem is gondolnák, miféle területeken van már ott feltűnésmentesen. És ez még csak a kezdet.
Meg tudja őrizni, ami emberi? Megfejthetetlen különc, vagy már most nagyobb rocksztár, mint amekkora Mark Zuckerberg valaha lenni tudott? Sam Altman és az OpenAI, mesterséges intelligencia kontra társadalom.
Gombócból sok, Forbes Flow-ból sosem. A hely, ahol megtapsolják a húszéves sneakerárust, mert azt mondja, idén forgalmat dupláz. Vagy ahol Gulyás Márton helyet cserél Vitray Tamással, hogy utóbbi ne tekerje ki középen ülve a nyakát. És ahol együtt fotózkodik tíz év sok-sok Forbes-munkatársa, régi és új egyaránt, mintha csak tegnap találkoztak volna legutóbb a szerkiben. (Igen, leírtam!) Nincs belőle két ugyanolyan, az idei viszont tényleg megismételhetetlen. Jubileumi év jubileumi eseménnyel a Corinthia Hotel Budapestben, a QR-kódok mögött Forbes.hu-s tudósításokkal.
Huszonévesek, üzletük mögé közösséget építenek az ételpazarlás elleni küzdelemmel, és közben profitra és világsikerre is törnek. Egészen másképp vállalkoznak, mint a szüleik generációja, már nemzetközi befektetőik, nemzetközi piacaik és még nemzetközibb álmaik vannak. Perepelica Kirill, Wettstein Albert, Zwecker Bence és Zsoldos Botond, avagy az egyetemről elinduló Munch sztorija – mostantól új üzleti modellel.
Kajdi Csaba nem tesz lakatot a szájára, iamyank nyughatatlanul keresi a hangját, Szepsy Istvánnak pedig a szőlőt kell figyelnie. A téli Forbes Life különszám utolsó oldalán Kepes András-villáminterjú. Már kapható.