Vaszkó Péter autót szeretett volna venni, de a cég működése és az üzleti terv inkább egy traktor beszerzését indokolta. Péter a traktor mellett döntött, ami jól mutatja a Vaszkó família vagyonhoz való hozzáállását. Ehhez az alapítói generáció, Lászlóék részéről a gyermekek tudatos nevelése volt a kulcs, benne a minden nyáron kötelező nyári munkával, melynek során […]
Vaszkó Péter autót szeretett volna venni, de a cég működése és az üzleti terv inkább egy traktor beszerzését indokolta. Péter a traktor mellett döntött, ami jól mutatja a Vaszkó família vagyonhoz való hozzáállását. Ehhez az alapítói generáció, Lászlóék részéről a gyermekek tudatos nevelése volt a kulcs, benne a minden nyáron kötelező nyári munkával, melynek során az akkori ügyvezető a legnehezebb munkákat adta nekik. Amikor a fiúk a családi céghez csatlakozás mellett döntöttek, az akkori cégméret egy családot eltartott, de hogy többet is képes legyen kiszolgálni, kellett a növekedés, immár közös tervezéssel. A gyerekek közötti együttműködést úgy fejlesztették, hogy – bár kft.-nél nem kötelező – az elejétől kezdve igazgatóságként működtek. Lászlónak fontos volt, nehogy a gyerekek úgy érezzék, hogy neki dolgoznak, miközben ő értük dolgozik. Ezért csak fél százalékot tartott meg a cégből, és az igazgatóság elnöki pozícióját.
László nem üzleti dinasztiában, röghöz kötésben gondolkodik, hanem a generációkon átívelő megélhetés és a lehetőségek megteremtésében a közös vagyonon keresztül, miközben büszkék is lehetnek arra, amit létrehoztak. A vagyon mögötti tevékenység az érték – mondja –, az együtt alkotás. A tulajdonosi kötődést is csak addig szabad fenntartani, amíg működik a családi szakmai kooperáció.
Hasonlóan látják már az utódok, Gábor és Péter is. Céljuk, hogy a családi vagyont jobb állapotba juttassák, mint ahogy megkapták. Nem is magát a vagyonelemeket, hanem azok hasznát és használatát akarják továbbadni több generáción keresztül. A pénzügyi tudatosság irányába terelést ők is továbbviszik, Péter fia általános iskolásként már csirketenyésztésben gondolkodik, hogy tojáseladásból tőkét tudjon felhalmozni. Gábor mindhárom gyermeke Revolut bankkártyára kapja a zsebpénzt, melyet a családi munkába besegítéssel lehet kiegészíteni. „A gyerekeket érdemes bevonni a házimunkába. Ezzel már modellezzük a céges bevonódást is, és érzékelik, hogy tenni kell a sikerért, ne kívülről várják a segítséget.”
Főhajtás az első búváróra előtt, játékos beütéssel, ez a Blancpain és a Swatch együttműködéséből született új Fifty Fathoms. A modelleket az óceánok élővilága ihlette, a szíjak a környezettudatosság jegyében régi halászhálókból készültek.
A Blancpain óragyár létrejöttét nagyjából 1735-re datálhatjuk, amikor is az alapító, Jehan-Jacques Blancpain megszerezte az órásmesteri rangot. Eszerint a Blancpain a legrégebben szünet nélkül működő óragyár, habár a kvarcválság idején voltak nehézségeik.
A Fifty Fathoms modellcsalád 1953-ban jelent meg, ez volt az első katonai és polgári célokra is szánt funkcionális búváróra. A fathom, vagy öl, egy mértékegység, merüléskor használják. Ötven öl 91,44 méterrel egyenlő. A modell megszületésében nagy szerepet játszott a márka akkori vezetője, a szenvedélyes búvár, Jehan-Jacques Fiechter is. A másik nagy motiváció a Fifty Fathoms megalkotásához a francia katonai búvárok 1952-es megrendelése volt. Az akkori búvárfelszerelésekkel 91,44 méter volt az elérhető legnagyobb mélység, ezért lett ennyi az órák vízállósága. De hogy visszacsatoljak a jelenbe, a Blancpain X Swatch modellek vízállósága is ennek köszönhetően lett 91 méter.
Az Omega X Swatch Moonswatch kollaboráció startolásakor biztosan örültek volna a Swatch csoport felsővezetői, ha az megtolná az eredeti, Omega Speedmaster Moonwatch eladásokat is, de arra vélhetően ők sem számítottak, hogy a Speedmaster forgalma ötven százalékkal meglódul majd a projektnek köszönhetően. A Blancpain a Swatch cégcsoport elfeledett kisgyermeke, nem sokan ismerik, ezért is szeretnének most nagyobb figyelmet irányítani a Fifty Fathoms modellekre.
Éjjel sorban állni Bécsben Szeptember 9-én, az óra debütálásának a napján 00:20-kor már sorban álltunk a bécsi üzlet előtt, mi voltunk a negyvenedikek. A legelvetemültebbek pokrócon aludtak a bolt bejárata előtt, mi kezdők csak horgászszéket vittünk magunkkal. Az idő békésen haladt, azonban a nyitás előtt fél órával elszabadult a pokol, kezdődött az agresszív tolakodás a sor elejére kerüléséért. Az órák eladása 9:30-kor indult, és 10 órára már akadtak is eladó példányok az interneten 1000–1200 euró környékén (a bolti ár 390 euró volt). Az üzletből kilépve a mi óráinkat is meg akarták venni. A Blancpain X Swatch modellek öt színben láttak napvilágot. A fehér modellt a Déli-óceán, a kéket az Atlanti-óceán, a sárgát a Csendes-óceán, a pirosat az Északi-tenger, a zöldet az Indiai-óceán ihlette. Mindegyik modellnek azonosak a méretei és a szerkezete, egyetlen különbség, hogy a fehér és a piros modellen nincs dátumablak, a többin van. Az órák átmérője egységesen 42,3 mm, vastagságuk 14,4 mm, magasságuk tokfültől tokfülig pedig 48 mm. A szíj szélessége 22 mm.
A fehér modellt a Déli-óceán ihlette. A számlap a szélei felé sötétedik, ez vintage hatást ad neki.
A tok anyaga, ahogyan a Moonswatchoknál is volt, biokerámia. A Fifty Fathomsnál szigorúan egy irányba forgatható lünettát kapunk, ennek érzete meglepően jó. A Blancpain X Swatch modellek üvege plexi, speciális bevonattal, így kevésbé karcolódik.
A nato szíj csatja és bújtatói is biokerámiából készültek. A visszahajtáskor használatos bújtató pont úgy, mint az Omega szíjakon, csúsztatható, így a szíj túllógó része egészen biztosan nem fog lifegni. A szíjak régi halászhálókból készültek. A rugós fülek azonban nem rugós fülek, hanem az eredeti Fifty Fathoms modellekhez hasonlóan imbuszcsavaros rögzítésűek. Ez mindenképp megnehezíti az átlagember szíjcseréjét, hacsak nem elégszik meg a nato szíjak egyszerű variálhatóságával.
A kedvenc részletem nem más, mint a lúmozás, ez ugyanis kék színű svájci Super-LumiNovával történt. Ennek köszönhetően ugyan nem fog atomreaktorként világítani a kezünkön a Blancpain X Swatch, de a világítás hosszas és élénk. A festékkel nem spóroltak, jutott az indexekre, a mutatókra és a lünettabetétre is.
A korona kidolgozottsága pazarul sikerült, a Blancpain X Swatch logó élesen kivehető és kitapintható. Menetes koronazárat sajnos nem kapunk, de lássuk be, egy biokerámia-menet talán nem is bírná sokáig.
Vizek és vízi élőlények A legnagyobb különbség a Moonswatchok és a Blancswatchok között a szerkezet. Míg az előbbi kvarcszerkezettel volt szerelve, addig az új, Blancpain X Swatch modelleket a SISTEM51 nevű mechanikus automatával készítik. A szerkezetet védő és láthatóvá tevő üveg zafírból van. A szív nevében az 51-es szám arra utal, hogy a szerkezet csupán 51 alkatrészből áll össze – teljesen gépileg, így a lehető leginkább le kellett egyszerűsíteni a gyártást. A komplett werket egyetlen csavar fogja össze, a rotort is az tartja a helyén.
Fantasztikus, kilencvenórányi járástartalékkal rendelkezik, továbbá 3 Hz-en működik, vagyis a billegő 21 600 féllengést végez óránként. A szerkezeteket a színeket inspiráló vizek mintája díszíti, a rotor pedig teljesen átlátszó, mindössze a fehér márka- és modellnév, valamint az aktuális verziót ihlető vízi élőlény látszik.
Ahogy a Moonswatch modelleket is hamisítják, előbb-utóbb a Blancpain X Swatch órákat is fogják. Ha nem Swatch butikban vásárolunk, érdemes alaposan megvizsgálni az órát, valóban eredeti-e.
Kerepesi Csabát az élet meghosszabbítása, az öregedés feltérképezése és megállítása érdekli, a Hun-Ren Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet (SZTAKI) Informatikai Kutatólaboratóriumának tudományos munkatársa egy évtizede fordult az öregedéskutatás felé. Mesterségesintelligencia-alapú eszközökkel járul hozzá ennek a még mindig sok titkot rejtő természetes folyamatnak a megfejtéséhez.
Tizenötmillió dollár. Nem a legnagyobb, de biztos, hogy az egyik legtanulságosabb befektetési sztori. Négy társalapítóból már csak három tud mesélni róla. Lélekben mind a négyen hajtják az okosautós, okosvárosos Commsignia motorját.
Tíz éve, amikor az első magyar Forbes nyomdába ment, 295 forint volt egy euró, és a fenyegető robotkereskedéstől paráztak a tőzsdéken. Mi történt az első magazin szereplőivel, és mit mutat ez meg az elmúlt tíz évről?
Meleg, világos színek, elegancia és kedvesség fogad minket, amikor belépünk a Dermart Buda Klinika előterébe. Az egymást követő terek és a bennük sürgölődő szakemberek egyszerre sugallnak professzionalizmust, nyugalmat és biztonságot: érkezzünk akár orvosi, akár kozmetikai kezelésre, itt biztosan jó helyen vagyunk. A Dermart Buda két vezetőjével, Dr. Pónyai Katinkával és Mikó Hildával beszélgettünk kortalanságról, szépséghez […]