„Csak gyártsatok, majd lesz piac” – mondta mindig Juhász Sándor a feleségének, Icának. Ketten építették fel az Izsáki Házitészta Kft. elődjét, amit sokáig ez a mondat vitt előre. Aztán egy másik mondat – „ezt így szoktuk, hagyjátok rám” – hét éve a csőd szélére sodorta őket. A kényszerű és fájdalmas generációváltás közben sikerült megmenteni az alföldi tésztagyárat, ahol ma naponta tizenöt tonna tésztát gyártanak.
Izsákra érve nem lehet eltéveszteni a családi házas övezetbe ékelt két nagyobb építményt, a tésztagyárat és vele szemben egy ezerötszáz négyzetméteres raktárépületet. A gyár bejáratánál tésztakészítő gép – Juhász Zsolt, a családi vállalkozás egyik tulajdonosa és ügyvezetője restaurálta –, mögötte a falon egy 1970-es, molinó nagyságúra nagyított fénykép. Rajta három asszony gyúrja a tésztát a kunszállási Alkotmány Termelőszövetkezetben, középen a későbbi izsáki tészta megálmodója, Ica. Vagy ahogy Zsolt emlegeti: Ica mama.
Zsolt tizenhárom éves volt, amikor meghalt az édesanyja. Édesapja, Juhász Sándor újraházasodott, Ica mama lett a második felesége. Ő első házasságából született lányát hozta a családba, ma Szilvia is fontos része a vállalkozásnak. 1988-ban két fél családból lett egy egész, írják a honlapjukon patchwork családjukról. A tésztás családi vállalkozás története is ekkor indult, bár Ica mama már jóval előbb megismerkedett a tésztakészítéssel.
„Mama hetvenkét évesen is bejár, nem lehet leültetni, örökmozgó. De nem is akarjuk kivenni a kezéből a munkát” – nevet Zsolt. „Elmondtam rólad szinte mindent, mama” – mondja, amikor Ica belép a tárgyalóba. A tésztakészítés – főleg ahogyan annak idején ő tanulta az édesanyjától – nem egy ideges műfaj. Belőle is nyugalom árad, jól kiegészíti Zsolt pörgését. „Ez nagyon szép szakma, nehéz elszakadni a tésztáktól. Büszke vagyok a gyerekeimre, hogy sikerült nekik átadni a tudást, de itt vagyok a háttérben.” Ica mama összesen ötvennégy éve „tésztázik”, harmincnegyedik éve a családi vállalkozásban.
Al Ghaoui Hesna író, újságíró kézírással szeret leginkább jegyzetelni, csakis olyan telefont használ, amihez érintőtoll is tartozik. Most megmutatja az általa leggyakrabban megnyitott alkalmazásokat, és ráadásul arról az appról is mesél, amelyiken ő is dolgozott.
Action for Happiness
Napi és heti tippeket ad, hogy jóllétünk érdekében milyen szokásokat iktassunk be vagy vizsgáljunk felül. Hasznos online tartalmakat is ajánl, de eseményeket, csatlakozásra érdemes helyi közösségeket is. Az Action for Happiness jótékonysági mozgalom szerint a boldogság definíciója, hogy jól érezzük magunkat az életünkben, és továbbra is így akarjuk érezni magunkat, boldogtalanság pedig az, amikor rosszul érezzük magunkat, és azt szeretnénk, ha a dolgok megváltoznának.
Snapseed
Rengeteget fotózok, a képeket általában ebben szerkesztem. A fényeken próbálok javítani, meg néha a kompozíción, bár nagyon szeretem a spontán elkapott pillanatokat, életképeket. Leggyakrabban a gyerekeimet fényképezem, de sosem posztolok róluk, íratlan szabály. Minden évben készítek fotókönyvet, a legjobb képek oda is bekerülnek, plusz rengeteg vászonkép is született már belőlük.
Matific
Matektanulást segítő app szép, színes-szagos grafikával. Ezerszer izgalmasabb a gyereknek, mint amikor mi ülünk le üres papírral, ceruzával, és kezdjük gyakorolni az összeadást-kivonást. Korosztály szerint egyre bonyolultabb feladatokat ad, végig játékba csomagolva. A nagyobbik lányom eleinte nem annyira lelkesedett érte, most már ő szokta mondani magától, hogy kicsit matekozna vele.
Audible
Rengeteg podcastot és hangoskönyvet hallgatok. Gyakran fordul elő, hogy olyan könyvet szeretnék beszerezni, ami itthon nem kapható, és sokáig tartana az angol verzióhoz hozzájutni. Használok Kindle-t is, de sokszor szívesebben hallgatom meg a könyveket. Előfizetőként minden hónapban két hangoskönyvet kapok ingyen, és nagyon jó a kínálat, bőven van miből választani.
Prezi
Sok előadást tartok, mindig Preziben készítem el őket. Szerkeszteni számítógépen szoktam, de praktikus, hogy a végeredmény a telefonomon is velem van. A mobilt ráadásul távirányítónak is lehet használni előadás közben. Sokan megijednek, hogy nem ppt-vel megyek előadni, aztán hamar rájönnek, hogy a Prezi-fájlokat ugyanolyan egyszerű letölteni és használni.
Magic Mitten
Amikor kitört a háború, Kaliforniában voltam, de szerettem volna segíteni a távolból is. Korábban már írtam két mesét, amelyek a félelmek feloldásában segítenek, most arra gondoltam, hogy az ukrán gyerekeknek is írnék egyet. Egy norvég pszichológussal fogtam össze, és az általunk írt történetet olyan szociális és érzelmi készségfejlesztő feladatokkal egészítettük ki, amelyek segíthetnek az átélt élmények feldolgozásában. A két főszereplő egy ukrán ikerpár, akikhez egy kismadár társul. Ha minden jól megy, októberben elérhető lesz, először angol és ukrán nyelven.
Milyen telefonod van? Samsung Note 10. Mennyi a képernyőidőd? 3 óra 50 perc körül naponta. Le vagy némítva? Csak nagyon ritkán, még éjszakára se szoktam. Milyen appokért fizetsz? Google Play, Youtube, Prezi, Audible, Magisto videószerkesztő, Matific (utóbbi kettőre csak időszakosan).
Lehet a tulajdonos és a vásárló egyszerre elégedett egy webáruházzal? – A Mito Group tagjaként a Mito Digital tizenöt éve segíti nemzetközi és hazai nagyvállalatok digitális fejlődését az online kereskedelmi felületeik tervezésével, újratervezésével és fejlesztésével. De mi szükséges ma egy efféle stratégiai jelentőségű projekt sikeréhez? És hogyan hangolhatók össze az üzleti célok a fogyasztói elvárásokkal […]
Mindezt a pénzt teszi lehetővé – nevettünk egymásra a családi vállalkozásoknak rendezett Forbes-gála végén az egyik sokmilliárdos árbevételű cég vezetőjével. Van, aki arra tette fel az életét, hogy nagy üzletet építsen, a hatékonyság és fogyasztói értékteremtés oltárán áldoz, más minden szenvedélyét, eszét és kapcsolatát arra használja, hogy esélyt adjon (mély)szegény roma borsodi gyerekeknek, hogy akár egyetemre is eljussanak. […]
A családi vállalkozásoknak rendezett hagyományos Családi Gálánknak mindig különleges hangulata van. Régi kapcsolatok, generációs összefonódások, az egy cipőben járunk otthonos érzése a fehér abrosz fölött is. Ilyen volt az idei.
A dicső járványéveknek vége. Az e-kereskedelemben szinte mindenkinek jól ment a szekere, viszont a covid lecsengésével most már tényleg okosnak kell lenni, és a pénzzel meg a fejlesztésekkel is okosan kell bánni. Pláne olyan tőkeerős régiós titánok árnyékában, mint az Emag, az Alza vagy a Kifli – ezek ugyanis egyre agresszívabbak a magyar piacon. A Forbes és a Google három országban, Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon is feltérképezte a digitális hősöket. Közös listánkban hoztunk is tíz (plusz három) meggyőző sztorit – ezek a cégek, webáruházak az elmúlt évben is bebizonyították, hogy nem hiába biztosak a dolgukban.
Ki ne tudná, milyen a táplálkozásban kompromisszumot kötni: az egészség miatt lemondani a kedvenceinkről, vagy pont fordítva. Egy svéd márka, úgy tűnik, átvágta a gordiuszi csomót, egy magyar páros pedig felfigyelt a N!CK’S trendi, cukor-, glutén- és pálmaolajmentes édességeire. Lovasné Lénárt Fanni és Lovas Balázs olyan rágcsálnivalókat forgalmaznak, amik a legnagyobb márkákkal is felveszik a […]