Százezrek néznek vasárnap esténként a Cápák közöttben. Már az első évadban akartak téged cápának, de akkor nem szeretted volna. Miért?Zsigerből nem éreztem késztetést médiás megjelenésre, és általában hallgatok a megérzéseimre. Az is közrejátszott, hogy a hitelezési és a coachingműködésemet is nagyon szigorú titoktartás övezi, és nem tudtam, mindez hogyan egyeztethető össze a televízió világával. Emellett az üzleti világban, aki kell, hogy […]
Százezrek néznek vasárnap esténként a Cápák közöttben. Már az első évadban akartak téged cápának, de akkor nem szeretted volna. Miért? Zsigerből nem éreztem késztetést médiás megjelenésre, és általában hallgatok a megérzéseimre. Az is közrejátszott, hogy a hitelezési és a coachingműködésemet is nagyon szigorú titoktartás övezi, és nem tudtam, mindez hogyan egyeztethető össze a televízió világával. Emellett az üzleti világban, aki kell, hogy ismerjen, az ismer.
Most mi győzött meg? Ez egy folyamat volt. Amikor betöltöttem a bűvös ötvenet, elhatároztam, hogy leszámolok a korlátozó hiedelmeimmel, nyitott és kíváncsi leszek az új feladatokra. Akár azt is megengedem magamnak, hogy olyasmit csináljak, amihez csak úgy kedvem van. Ha már a coaching során felsővezetőknek arról beszélek, hogy hasznos kilépni a komfortzónából, gondoltam, akkor ideje, hogy én is kilépjek.
Milyen visszajelzéseket kapsz? A szatymazi tanító nénimtől a régi raiffeisenes csapatig elérnek, valóságos szeretetcunamiban érzem magam. Azzal még ismerkednem kell, hogy én se legyek túlzottan kritikus magammal, amikor visszanézem az adást. Főleg, hogy ezt egy krónikusan, de tudatosan rejtőzködő életmód előzte meg.
A Cupra a Seat almárkájának indult, mára pedig a Volkswagen csoport legvagányabb, a legfiatalabb autóvásárló közönséget megszólító márkája lett.
Mindössze három és fél évvel ezelőtt mutatták be az egyik mallorcai félszigetről elnevezett Cupra Formentort. A Formentort otthon, azaz a spanyolországi Martorellben gyártják, és tavaly százhúszezret adtak el belőle. Az elektromos Cupra Born Németországban készül, a hamarosan csatlakozó Cupra Tavascan kihasználja majd a Volkswagen kínai gyártókapacitását, a Cupra Terramar Győrből jön majd, szintén jövőre. De mit érdemes tudni erről a friss márkáról? Münchenben, a legnagyobb autós kiállításon, az IAA Mobilityn beszélgettünk Wayne Griffithsszel, a Cupra és a Seat első emberével.
A Raval a márka első elektromos városi kisautója, 2025-ben érkezik.
Egy márka elköszön, egy másik önállósodik Kezdjük azzal, hogy a jelek szerint a Seat mostani modelljeinek kifuttatása után befejezi az autógyártást. A Sociedad Española de Automóviles de Turismo (innen jön a Seat, ha mindig meg akartad volna kérdezni) 1950-ben jött létre Katalóniában, és a spanyol állam támogatásával a Fiat hozta tető alá. A 70-es évek végére elmérgesedett a viszony, mivel a Fiat az olajválság közepén nem volt hajlandó több pénzt áldozni a Seatra. Némi pereskedés után, amit a Fiat elvesztett, a spanyol állam a Volkswagennek adta tovább a márkát.
Wolfsburg jó gazdának bizonyult, de a 90-es évek elején, amikor a Škoda is a család része lett, a Seat furcsa helyzetben találta magát. Egyrészt megmaradt olcsóbb Volkswagen-alternatívának, másrészt fokozatosan azt is megengedte neki az anyavállalat, hogy nagy teljesítményű modelleket dobjon piacra a Cupra márkanév alatt. Ez a Cupra Racing csapatból jött, amit 1985-ben alapítottak a Seat korábbi motorsportos ambícióinak fokozására, főként túraautózásra. Azt is pletykálták, hogy a Volkswagen saját Alfa Romeót szeretne, ezt pedig az amúgy is fiatalos formaterveket hozó Seattal lehetne megvalósítani. Csakhogy nem történt így, hiszen ha a Seat Cuprák túl hosszú időn át gyorsabbak és kívánatosabbak az erősebb Volkswageneknél is, a vezérkar előbb-utóbb zsigerből kinyírja a trónkövetelőt. A Seat vagy a Škoda csapata mindig csak addig nyújtózhat, amekkorára a német fél a takarót szabja.
Bő hetven év után elengedik a Seat kezét, egyszerűen azért, mert mint kiderült, öt évvel ezelőtt a Cupra sokkal erősebb ajánlattal robbant be a piacra. Az egészet az a Luca de Meo hozta össze a Volkswagennek, aki ma már a Renault elnöke. Korábban a Seatot irányította, 2018-ban ő tette a Cuprát önálló márkává. Ehhez ügyesen lobbizott a pénzért. Tudta, hogy bejöhet, hiszen ő volt az is, aki 2007-ben még a Fiatnál újraindította az Abarth márkát. Igaz, csak egyetlen termékkel, de az Abarth 500 nagyon sikeres lett, történelmi skorpiós logója mindenhol ugyanazt jelenti: Emozione.
A shooting brake tradicionális kétajtós sportkombi forma, ám a Cupra koncepciója minden, csak nem hagyományos.
A Cupra mostani vezérigazgatója, a manchesteri Wayne Griffiths élete jelentős részét az Ingolstadt–München-tengelyen töltötte, főként az Audi különböző munkaköreiben. 2020 őszén, a távozó Luca de Meo után vette át a Seatot és a Cuprát. Ma azzal büszkélkedhet, hogy a Cupra tulajdonosai tizenöt évvel fiatalabbak, mint a Volkswagen Csoport többi tagjának vásárlói. Ráadásul ezt úgy éri el a márka, hogy ezeknek a vevőknek a fele nem is választana mást a csoport termékeiből.
A spanyolországi gyárban most teljes átalakítás zajlik az elektromos átállás miatt. Valenciában akkumulátorgyár épül, mivel a spanyol fél vezeti a VW kompakt elektromos típusainak tízmilliárd eurós fejlesztését, amiből a Volkswagen, a Škoda és a Cupra is megkapja a maga termékeit. Utóbbié a Cupra Raval lesz 2025 végén, elvileg huszonötezer euró környékén. Nincs hát olyan, hogy mindenki a maga gyárában gyárt, de Griffiths szerint hosszabb távon csak úgy vehetik fel a versenyt akár a Tesla agresszív árazásával, akár a kínai márkák rohamával, ha Európában zöld energiával és saját akkumulátorokkal készülhet a modellek többsége.
Elektromos sportautó Idén már százötvenezer Cupra talált gazdára, az elmúlt öt évet tekintve négyszázezer fölött járnak, ami a Volkswagen új márkájától erős teljesítmény. A Münchenben bemutatott DarkRebel koncepció ezt szeretné meglovagolni. Nincs szó platformokról vagy sorozatgyártásról, csak az erős ambícióról, hogy ha annyi, az Audinál eltöltött év után sikerült piacra dobni az öthengeres benzinmotorral szerelt Formentor VZ5-öt, akkor beleférhet majd egy rendes poszterhős is. Egy olyan elektromos sportautó, ami ugyan nem termel közvetlen profitot, viszont felemeli a Cuprát arra a szintre, ahová a Seat sosem mehetett.
Egy radikális shooting brake dizájn (fordítsuk, mondjuk, áramvonalas sportkombinak), aminél csak az a vadabb, hogy közben a Cupra már az amerikai piac meghódítását tervezi. A Cupra 2021-ben Münchenben nyitotta meg első üzletét, az idei év első negyedévében 370 millió eurós profitot ért el 7,4 milliárdos forgalom mellett. Ez félmilliárd euróval több, mint a tavalyi bevételük, és meggyőző válasz arra a problémára, hogy a fiatalabb generációk egyre kevésbé akarnak autót venni. Ha kívül-belül elég bátor a kínálat, és hihető a köré épített életérzés is, mégis utat tör magának a birtoklási vágy.
„Csak gyártsatok, majd lesz piac” – mondta mindig Juhász Sándor a feleségének, Icának. Ketten építették fel az Izsáki Házitészta Kft. elődjét, amit sokáig ez a mondat vitt előre. Aztán egy másik mondat – „ezt így szoktuk, hagyjátok rám” – hét éve a csőd szélére sodorta őket. A kényszerű és fájdalmas generációváltás közben sikerült megmenteni az alföldi tésztagyárat, ahol ma naponta tizenöt tonna tésztát gyártanak.
A szegregátumból az egyetemre – lényegében ez Bódis Kriszta és a Van Helyed Alapítvány nem kicsit ambiciózus célja. A pszichológus, író, dokumentumfilmes a 90-es években az ózdi Hétes-telepen segített a gettóban élőknek, az utóbbi tíz évben pedig komplett oktatási-fejlesztési rendszert épített fel. Addig dolgoznak az ózdi szegregátumokba született gyerekekkel, amíg el nem jutnak az érettségiig vagy egy szakmáig, szinte kivétel nélkül. Sőt, néhányuk az egyetemig.
Kriszta pedig közben még ír is, most éppen egy erős nőről szóló regénysorozatot.
Két nagyszínpad, tíz workshop, negyvenöt előadó – telt ház, ezer néző egy nap alatt. Mondjuk ki, ez is az önismeret része: elég jól sikerült az első Forbes Makers Day a MOMkultban. Beszámolók a Forbes.hu-n, folytatás pedig a Forbes Makers workshopsorozatokon és elvonulásokon.