Olyan gazdasági modellt építünk, amihez semmilyen erőforrásunk nincs meg, inflációban és recesszióban ülünk, és ha körbenézünk a régióban, legalább 400-as euró lenne logikus. Amikor Jaksity György elemez, nem lesz sokkal jobb kedved, de biztos, hogy tisztábban látod a világ és benne Magyarország dolgait, mint addig. A Concorde Értékpapír legismertebb alapító tulajdonosa és az ország egyik legholisztikusabb befektetője szerint bár ördögi körben vagyunk, csinálni kell a dolgokat.
Magáról azt mondja, nem vállalkozna Magyarországon, ha annyira pesszimista lenne, mint amilyen a híre, de ha valami nem jó irányba megy, arról nem tudja azt mondani, hogy jó irányba megy. Négy éve nem ült repülőre, mert minden megváltozott. Egyvalami nem: ahogy Jaggernek a Stones, neki harminc éve a Concorde a hobbija.
Kérdezett: Ács Gábor és Fekete Emese Fotók: Krasznai Zoltán, Sebestyén László
Három éve ültünk le veled utoljára egy hosszabb interjúra, a covid első éve volt, akkor úgy láttad, és nem voltál vele egyedül, hogy nagyon más világ jön. Egész pontosan azt mondtad, hogy valamilyen szinten tartósan megváltozott az életmódunk, és hogy nem a régi kerékvágásba fogunk visszamenni, csak legfeljebb pár év alatt visszakeressük az elvesztett GDP nagy részét. Ez történt? Igen. Még talán több is történt, mint amit szerettünk volna látni, itt elsősorban a háborúra gondolok. De a covidig visszafűzve a fonalat, nagyon átalakult például, hogy mi az, hogy munkahely. Bár bizonyos korlátok között a Concorde-nál is engedélyezve van a home office, Amerikában még mindig nagyon sok cég van, ahol alig vannak benn emberek. Kína csak idén év elején kezdett nyitni, holott két éve volt a járvány klimaxa, azóta vissza lehetett szivárogni a munkahelyekre.
De ez nemcsak arról szól, hogy fizikailag hol van valaki, hanem hogy a munkaerőpiac is egészen átalakult. Korábban maximum attól kellett félnünk, hogy egy helyi versenytársunk akarja elvinni valamelyik kollégánkat, ma egyes szakmákban, például az informatikában, bárki a világon. És szándékosan hozom az informatikusokat példának, mert egyrészt felőlük van a legnagyobb igény a home office-ra, másrészt előttük tényleg ott a lehetőség, hogy miközben a budapesti lakásukban ülnek, a munkahelyük már Los Angelesben vagy Hongkongban van. Mindenkinek kezdenek megkopni az emlékei a járványról, már távolinak tűnik, hogy maszkban jártunk az utcán, és este nyolc után nem lehetett kimenni, de nem az. Most is vannak új variánsok, és nemcsak ez a vírus aktív a világ különböző pontjain, hanem más vírusok is, csak hála istennek, nincs belőlük epidémia. Ha egy ázsiai utcaképre nézünk, ott még mindig nagyon sok embert látunk maszkban. Ők már az első komolyabb járványok óta, 2011, 2008, sőt 2003 óta tudják, hogy óvatosabbnak kell lenni, jobban kell vigyázni a tisztaságra, a fertőtlenítésre, leginkább az ő példájuk mutatja, hogy ez a tapasztalat valamennyire velünk marad, és hogy nem tértünk vissza ugyanabba a kerékvágásba.
A dicső járványéveknek vége. Az e-kereskedelemben szinte mindenkinek jól ment a szekere, viszont a covid lecsengésével most már tényleg okosnak kell lenni, és a pénzzel meg a fejlesztésekkel is okosan kell bánni. Pláne olyan tőkeerős régiós titánok árnyékában, mint az Emag, az Alza vagy a Kifli – ezek ugyanis egyre agresszívabbak a magyar piacon. A Forbes és a Google három országban, Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon is feltérképezte a digitális hősöket. Közös listánkban hoztunk is tíz (plusz három) meggyőző sztorit – ezek a cégek, webáruházak az elmúlt évben is bebizonyították, hogy nem hiába biztosak a dolgukban.
A módszertan: A Forbes Magyarország szerkesztősége és a Google Magyarország először shortlistet készített a magyar piacon is működő, magyar alapítású, tulajdonú, illetve magyar múlttal, gyökerekkel, kötődéssel rendelkező, jelentős online vagy e-kereskedelmi tevékenységet végző cégekről. Ehhez a cégek nyilvánosan közzétett üzleti eredményeit és több itthoni kutatócég (GKID, Growww) korábbi méréseit is figyelembe vettük, valamint hazai e-kereskedelmi szakértőkkel beszélgettünk.
Végül a listát a Forbes és a Google közös szavazása alapján a 2022. évi árbevételt vagy online forgalmat, az egyéves növekedési ütemet és az elmúlt egyéves időszakban elért mérföldköveket is figyelembe véve szűkítettük tíz nagy szereplőre, valamint három növekvőre (rising starokra). Nem rangsorban, hanem ábécérendben soroljuk fel őket.
Árukereső → Árösszehasonlító Az ilyen sikersztori húsz éve nagy dobás volt, ma meg szinte észre sem veszed, annyira alapvető. A magyar ősinternet egyik fő alakja ma a cseh Heureka csoport tagja, de az itthoni online árösszehasonlító piacon így is megkerülhetetlen. 2022-ben már a nyolcmilliárdot közelítette az üzemeltetőcég éves árbevétele, ez 2021-hez képest tizenhat százalékos növekedés, a nyereség évek óta másfél–kétmilliárd forint között alakul. A platform ma már több mint 4700 webáruház huszonkét millió ajánlatát gyűjti össze, és az összehasonlítás mellett fontos funkciója az azonnali, direkt vásárlás is. (Az e havi Forbes magazin kommentelője nem mellesleg az Árukereső kitalálója, társalapítója, egykori vezetője, Bíró Roland.)
Biotech USA → E-kereskedelem, webáruház Történetének legjobb évét zárta a száz országban ötven webshopot és 286 franchise-üzletet üzemeltető cégcsoport. A legértékesebb családi cégek 2023-as Forbes-listáján tizenkettedikek voltak 70,2 milliárd forintos becsült értékkel. Árbevételük nyolcvan százaléka már most külföldi értékesítésből jön, és 2023-as terjeszkedési terveik között ott van Kína, India és Szaúd-Arábia is. Az étrend-kiegészítőket gyártó cégcsoport öt márkával bír, köztük van a korábbi versenytárs, a mára felvásárolt Scitec is. Az alapanyag-beszerzési árak növekedése ellenére is negyven százalékkal haladta meg a cégcsoport forgalma a 2021-est. Sőt tízmilliárd forintos hároméves beruházási tervükben további negyvenszázalékos árbevétel-növekedést vállaltak a projekt befejezéséig és utána még legalább öt évig.
Craft → Szoftver Az alkalmazás újgenerációs munkavállalóknak kínál könnyen használható, de komplex, kifejezetten érintőképernyőre optimalizált platformot, ahol a munkával és a mindennapok egyéb tervezésével kapcsolatos valamennyi teendőjüket kezelhetik. Orosz Bálint alapító a századik magyar Forbes címlapján is szerepelt tavaly februárban mint a száz selfmade magyar egyike. A Craft idén ötödik volt A legforróbb magyar startupok listáján, tavaly szeptemberben pedig tizenkétmillió dolláros befektetési kört zárt az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank kockázatitőke-alapjának vezetésével. Az Apple még 2021 végén adta oda a magyar cégnek az év Mac-alkalmazásának díját, de azóta már Windowson is fut a platform.
Orosz Bálint, a Craft alapító-vezérigazgatója
Euronics → Webáruház Az elektronikai lánc a száz százalékban magyar tulajdonú online webáruházak között (a GKID nevű kutatócég éves forgalmi mérése szerint) 2022-ben is a legnagyobb forgalmú cég volt. A hivatalos cégbeszámoló szerint az üzemeltető teljes árbevétele 2021. július és 2022. június között 88,7 milliárd forint volt, ez az egy évvel ezelőtti azonos időszakhoz képest huszonöt százalékos növekedés. A magyar tulajdonú webshopok körében idén júniusban elsőként tudták megteremteni az aznapi kiszállítás hátterét, emellett MPL-csomagautomatákba is szállítanak már. Idén szeptemberben a webáruház belépett a használt mobilok piacára is, ami a friss előrejelzések szerint a következő években, szemben az új készülékek piacával, hatalmas robbanás elé néz.
Pelenka.hu → Webáruház A baba-mama webáruház alig hatéves működése alatt a legnagyobb forgalmú magyar tulajdonú FMCG-webshoppá nőtt 2022-re, ráadásul a nagy e-kereskedelmi lelassulásban, ellenszélben tavaly duplázni tudta árbevételét az egy évvel korábbi 1,9-ről 3,9 milliárd forintra. Csereklei Zoltán ügyvezető-tulajdonos korábban a nőknek szóló Femcafe.hu webmagazin tulajdonosa volt, így mélyreható célcsoportismerettel indult el ezen a piacon. Az itthon is működő nemzetközi drogérialáncokkal (Rossmann, DM) szemben, ahol egyébként nem is tud annyira hangsúlyos lenni az online a kőboltok mellett, remekül megértik vásárlóik, a magyar anyák igényeit és helyzetét. (Cégportrénk a 38. oldalon.)
Csereklei Zoltán, a Pelenka.hu tulajdonos-ügyvezetője
Pepita → Piactér Egy nyolcezres városban, a Békés megyei Szeghalmon van ma is a székhelyük, de a családi online piactér ma már négy országban üzemel. A platformon majdnem ezer partner árusít, és legalább kétmillió termék van a kínálatukban. Pedig csak 2017-ben indultak el, igaz, azóta az OTP kockázatitőke-alapja, a Portfolion (Forbes 2023/08.) is beszállt a buliba. A marketplace (piactér) szektorban használt fontos mutató, a gross merchandise value (azaz bruttó termékértékesítési érték) 2022-ben csaknem tizenöt milliárd forint volt a Pepita Group Zrt.-nél – ezt mérte a Growww digitálismarketing-ügynökség. Ez egy év alatt 56 százalékos növekedés, ami kiemelkedő a magyar e-kereskedelmi piacon. (Sztorijukat tavaly írtuk meg: Forbes, 2022/5.)
A milliárdos exit után újra megnyitották az Exceleket, asztalokat raktak össze stb., és nulláról kezdtek építeni egy leendő milliárdos exitet.
Praktiker → Webáruház A barkácsáruház online lába 2022-ben is ott volt a teljesen magyar cégek élvonalában (a Praktiker 2016 óta száz százalékban magyar tulajdonban üzemel). Teljes tevékenységük tavalyi, 95,5 milliárd forintos árbevétele 13,4 százalékos növekedést jelent egy év alatt. Ebben a cég szerint nagy szerepet játszott az online forgalom ugyancsak két számjegyű erősödése. Ehhez komoly hátteret ad a 2022 eleje óta üzemelő, kifejezetten az online áruház működését segítő, háromezer négyzetméteres webshopraktáruk. Azt mondják, ezzel nyitvatartási időben a megrendeléstől számított négy órán belül átvehető a készleten levő áru.
Seon → Fintech Idén elsők lettek A legforróbb magyar startupok listáján, online csalásmegelőző fizetési eszközeiket neobankoktól (Revolut, Wise stb.) szerencsejátékcégeken át e-kereskedőkig számos területen használják. Több ezer üzleti és egyéni ügyfelükkel 2022-ben tizenkétmillió dollárnál is több bevételt értek el, és a Crunchbase tavaly szeptemberben ötszázmillió dollárra becsülte az értéküket. Kádár Tamás januári milliárdoslistánkon 49,5 milliárd forintos becsült vagyonnal a 33. leggazdagabb magyar volt. Tavalyi B szériás, 94 millió dolláros befektetési körükről Kádár azt mondta tavasszal egy Forbes-rendezvényen: „Nagyon szerencsések voltunk, hogy még a piaci belassulás előtt tudtuk lezárni, olyan ponton, ahol sokkal magasabb szorzóval kaphattunk cégértékelést.”
Szallas.hu → Piactér Két üzleti modell terjedt el az online szállásközvetítésben: a szálláshelyek a listázásért fizetnek, vagy a nekik fizetett szállásdíj egy részét adják át a közvetítőnek. A Booking.com mellett például a Szallas csoport is az utóbbit csinálja a régióban. Az elmúlt évek után azért volt jelentős érdeklődés a magyar cég iránt, mert meglátták benne a Booking.com helyi nagy versenytársát, ami nemcsak lépést tud tartani, sőt van, ahol piacot is elvihet. A válságidőszakban is gyorsan növekvő cégcsoport így került tavaly ősszel lengyel kézbe, ők állítják át az új tulajdonos szállásportálját is a Szallas-modellre. Ez kétségkívül a magyar üzleti világ egyik legnagyobb kiszállója volt. A tranzakcióval a Szallas csoportot harminchárom milliárd forintra értékelték.
Szigetvári József, a Szallas csoport vezérigazgatója
Vágyaim.hu → Webáruház A magyar online szexshopot üzemeltető Webshop Logisztika Kft. neve a legkevésbé sem utal a termékkategóriára. A számok viszont annál beszédesebbek. A webáruház évről évre rekordot dönt, 2022-ben már a 2,7 milliárd forintot karistolta az árbevétel, és a cég nyeresége is meggyőző, több mint 320 millió forint. Marketingszempontból a Vágyaim.hu hozta az elmúlt év egyik legizgalmasabb, legmegmosolyogtatóbb sztoriját: a Tiktokon könyökbökdösős szexviccekkel, utalásokkal rántottak be már az indulást követő harmadik napra millióközeli nézettségeket. Rövid videóik mára 1,7 millió lájk felett járnak a platformon. Szlovákia és Csehország után jövőre több szomszédos országban is terjeszkedni kívánnak.
Rising Stars Akikre érdemes figyelni Alinda Egyszerre kis- és nagyker, így ugyanazon a platformon közvetlenül is értékesít, és nagykervonalon is tud a vevőinek árut szerezni a magyar e-kereskedelem slágerkategóriáiból (elektronika, otthon, szabadidő). Emellett széles rajongótáborral (170 ezer Facebook-követő), valamint kiemelkedő visszajelzésekkel bír. Furbify A felújított számítógépeket és elektronikai cikkeket árusító áruházat szlovákiai magyarok indították, a magyar üzemeltetőcég 2022-es árbevétele már nyolcszázmillió forint fölé jutott. A felújított használt áruk piaca jól rezonál nemcsak az inflációs környezetre, de a fenntarthatósági törekvésekre is. Lumenet A villanytechnikai webáruháznak korábban offline lába is volt, de azt menet közben leállították, a fókusz pedig megtérülni látszik. A Lumenet ma már majdnem kétmilliárd forintos biznisz, és esztétikus, könnyen átlátható, látványos fotókkal ábrázolt felületével kategóriájának egyik legigényesebb webshopja.
Recessziós időszakban sokan pánikszerűen költséget csökkentenek, ami a növekedés rovására megy, és ez különösen egy e-kereskedelmi megoldás esetében halálos. Stagnáló vagy romló helyzetben a hatékonyság növelése mellett jó stratégia lehet, ha az új piaci körülményeket mint előny tálalják. Az Árukereső forgalma 2009–10-ben nagyot nőtt, mert az akkori válságban mi azt kommunikáltuk, hogy minden fillér számít.
Az elmúlt években rengeteget beszéltünk a digitalizációról, ugyanakkor a technológia fejlődésével óriásira nyílt a kapu a kiberbűnözők számára is, akik mind költség, mind tudás vonatkozásában nagyon olcsón és könnyen indíthatnak támadásokat. Wittinghoff Dániel és Nemes Máté, a Mastercard kiberbiztonsági szakértői szerint ez már önmagában problémát jelent, de úgy látják, az érintettek nagy része csak súlyos […]
A családi vállalkozásoknak rendezett hagyományos Családi Gálánknak mindig különleges hangulata van. Régi kapcsolatok, generációs összefonódások, az egy cipőben járunk otthonos érzése a fehér abrosz fölött is. Ilyen volt az idei.