Hatodik éve biztos pont a mentes élelmiszereket fogyasztók életében a Csak a Mentes Fesztivál, ahol a termékek gyártói, forgalmazói mutatják be a portékáikat. A közösség alapítója és mentora Herczeg Andrea, aki nemcsak a rendezvényért, de a kiállítókért is kezeskedik.
A Csak a Mentes története egy bioboltban kezdődött tíz évvel ezelőtt. Herczeg Andrea ott dolgozva szembesült vele, hogy Magyarországon milyen sokan élnek különböző ételérzékenységgel, és mennyire körülményesen találnak maguknak élelmiszereket. „Akkoriban még nem volt ekkora választék – meséli –, de valami azért már volt, és a boltban azt láttam, hogy az érintettek nehezen akadnak rá a nekik való termékekre.” Mindig olyan munkát szeretetett volna, ahol másoknak segíthet, és ezen a ponton meg is találta célközönségét.
Andrea évtizedes tapasztalata szerint az ételérzékenyek száma egyre növekszik. A sok feldolgozott élelmiszer fogyasztása nyilvánvalóan nem tesz jót az emésztőrendszernek, idővel különböző érzékenységek és allergiák kialakulásához vezet. Plusz egyre többen jönnek rá, hogy valamilyen kialakult vagy fenyegető betegség miatt jobban járnak, ha például tej-, glutén- vagy cukormentesen étkeznek.
Bántó szó-e a divat ebben a vonatkozásban, kérdezem. „Sokan tartják még mindig úri hóbortnak, de szerintem tiszteletben kell tartani, ha valaki másképp étkezik. A többieknek annyi lehet a dolguk ezzel, hogy alternatívával segítsenek.”
A JTI Hungarynál hisznek abban, hogy felnőtt, jól informált emberek szabadon hozhassanak döntéseket a saját életükkel kapcsolatban – akár a dohánytermékek fogyasztásával kapcsolatban is. A fogyasztóknak hamarosan egy új, innovatív terméket is kínálnak majd választásra Magyarországon is. Idén 15. éve van jelen a magyar dohánytermék-piacon a JTI Hungary Zrt., és egyáltalán nem túlzás ezt a […]
A JTI Hungarynál hisznek abban, hogy felnőtt, jól informált emberek szabadon hozhassanak döntéseket a saját életükkel kapcsolatban – akár a dohánytermékek fogyasztásával kapcsolatban is. A fogyasztóknak hamarosan egy új, innovatív terméket is kínálnak majd választásra Magyarországon is.
Idén 15. éve van jelen a magyar dohánytermék-piacon a JTI Hungary Zrt., és egyáltalán nem túlzás ezt a másfél évtizedet sikertörténetként jellemezni. A felvásárlásokkal létrejött vállalat ugyanis nemcsak megőrizte, hanem jelentősen növelni is tudta piaci részesedését az elmúlt években. „Büszkék vagyunk arra, hogy 2021-ben a 2018-tól a cseh és a szlovák leányvállalattal egy csoportként működő cégünk piacvezetővé vált a finomra vágott dohánytermékek piacán, és ezt a pozíciót azóta is meg tudtuk őrizni – mondja Olexander Farkosh, a JTI Hungary országmenedzsere. – Arra azonban még talán ennél is büszkébb vagyok, hogy 2023-ban immár 11. éve sorozatban szereztük meg a Top Employer Hungary minősítést, ami jól mutatja, hogy a kimagasló eredményeket egy jó hangulatú, nyitott, elkötelezett csapat munkájának köszönhetjük.”
Jelenleg mintegy 90 munkavállaló áll közvetlenül a cég alkalmazásában a budapesti irodában, raktárban és szerte az országban, de a viszonteladói hálózatban, illetve más módon még sokan állnak kapcsolatban a vállalattal, és számíthatnak a JTI hosszú távra tervező, a közösségek támogatását célzó hozzáállására.
Új idők új terméke
Szükség is volt egy jó csapatra, hiszen az elmúlt évek hatalmas változásokat hoztak a dohánytermékek piacán. Egyik oldalon ott voltak a piacot egyre inkább korlátozó intézkedések és a növekvő adóterhek, a másik oldalon pedig a fogyasztói szokások megváltozása, a különböző alternatív dohány- vagy dohányt helyettesítő termékek megjelenése és elterjedése.
A JTI nem véletlenül tudott nemzetközileg is a dohánypiac egyik kiemelkedő szereplőjévé válni, amely egyetlen vállalatként tudta megőrizni a hagyományos dohánytermékek piacán 21,2 százalékos részesedését a 2022 és 2023 áprilisa közti időszakban.
Nagy hangsúlyt fektettünk a jó árazás mellett a fogyasztók igényeivel találkozó széles, minőségi termékpaletta kialakítására. Mi mindig is a választás lehető legszélesebb körű szabadságát szerettük volna biztosítani a felnőtt vásárlók számára.”
Olexander Farkosh
E törekvésbe illeszkedik az is, hogy az év második felében a JTI Magyarországon is piacra dobja új, innovatív, következő generációs dohányhevítő készülékét, és a hozzá való dohánytermékeket, amivel további választási lehetőséget biztosít a fogyasztók számára. Ugyan a vállalat e téren nem lépett elsőként, ez Olexander Farkosh szerint bizonyos előnyt is jelent számukra. „A fogyasztók már ismerik e termékeket, mi pedig az ő igényeik és a meglévő tapasztalatok alapján tervezhettük meg saját termékünket, amely mind íz- és illatélmény, mind az elérhető ízválaszték, mind a használat egyszerű és intuitív módja tekintetében exkluzív élményt garantál a fogyasztóknak.”
Tájékozott döntéseket hozni
A fogyasztók mindenképpen jól járnak egy új alternatíva megjelenésével, és a JTI-nál nem is szeretnének mást, mint hogy a felnőtt, döntésképes fogyasztók szabadon választhassanak. „Mi nem a tiltásban és a korlátozásban hiszünk, hanem a fogyasztók tájékoztatásában. Nem törekszünk több fogyasztóra és nem reklámozzuk a dohánytermékek fogyasztását, de az a tapasztalatunk, hogy a sikeres dohányipari szabályozás kiegyensúlyozott, és az iparág szereplőivel is egyeztet a jogalkotó ” – mutat rá az országmenedzser.
A cég egyes területeken sikeresen ki is tudott állni a választás szabadságának megőrzése mellett, a Kúria idei döntése például bebizonyította, hogy végig a JTI-nak volt igaza az alacsony mentoltartalmú dohánytermékek tiltása körül kibontakozott vitában. Ez a döntés azért is volt fontos a cégnek, mert a JTI Hungary működése során mindig is a jogszabályok maradéktalan betartását, az átláthatóságot, illetve a kormánnyal és az illetékes hatóságokkal történő együttműködést jelölte meg céljául.
Ez nemcsak a cégnek, de az államnak, és nem utolsósorban a fogyasztóknak is alapvető érdeke, ugyanis a kutatások azt mutatják, hogy a túlzott korlátozások és áremelések az illegális termékek felé terelhetik a fogyasztókat, amelyek a kieső állami adóbevételek mellett súlyos egészségügyi kockázatot is jelentenek a fogyasztók számára.
A piac évről évre szűkül különböző folyamatok hatására
– magyarázza Olexander Farkosh. – Ha ez természetes módon történik, akkor rendben is van, de ha illegális termékek veszik át a legálisak helyét, az nagy baj. Már most látható az illegális piac növekedése, ezért fontos lenne, hogy a terhek ne emelkedjenek az egekig, mert az emberek még inkább arrafelé fognak fordulni.”
Hosszú távú elköteleződés
A kormányzatnak pedig érdemes meghallgatni a dohánypiac szereplőinek véleményét, már csak azért is, mert miközben egyes helyeken már szinte köz- ellenségként vannak kezelve e cégek, hatalmas adóbevételekhez juttatják az államot, s egyúttal rengeteg embernek biztosítanak megélhetést is.
A JTI Hungarynál e mellett a szűkebb és tágabb környezetükre is odafigyelnek, és ez a hozzáállás részben a cég japán gyökereire is visszavezethető. „Miközben színes, multinacionális vállalat vagyunk, megfigyelhető a japán hatás a kultúránkban az udvarias, barátságos hangulatban, vagy éppen abban is, hogy családként tekintünk a cégre, és vigyázunk a hozzánk tartozókra. A számok is ezt mutatják, a cégnél átlagosan kimagaslóan sokat, kilenc évet töltenek a munkavállalók, de idén már olyan dolgozóink is vannak, akiknek 26-27 év tapasztalatuk van a szakmában, miután pályafutásukat még az elődcégeknél kezdték el. Én magam 21 éve tartozom a JTI közösségéhez” – mondja az országmenedzser. Ez a hozzáállás megmutatkozott tavaly tavasszal is, amikor a JTI Hungary több mint 160, az ukrajnai háború elől elmenekült, a JTI-hoz kötődő embernek segített szállással és egyéb módokon, de a tágabb környezetre is hatással van.
A folyamatos, holisztikus szemléletű befektetéseknek hála a Budapest Airport cargo szolgáltatása már München és Bécs riválisává tette a nemzetgazdasági szempontból is megkerülhetetlen budapesti légi áruszállítási központot. A cég két vezetőjével, René Droese fejlesztési vezérigazgató-helyettessel, illetve Kossuth József cargo igazgatóval beszélgettünk múltról, jelenről és jövőről. Milyen eredményeket ért el az elmúlt években a Budapest Airport cargo […]
Amikor két éve megkérdeztelek mint menopauza-influenszert, azt mesélted, hogy abbahagyod a hormonterápiát. Hogy bírod?Amikor először lejöttem róla, egyből visszatértek a tüneteim: szorongás és húgyúti diszkomfortérzet. Épp Magyarországon voltam, több nyilvános szereplésem volt, két napig bírtam plusz hormon nélkül, nyilván a stressz is nagy volt, az mindent felerősít. Így végigszedtem egy hónapot megint, majd mikor nyár elején újra abbahagytam, […]
A Két Szerecsen Bisztró az elsők között vezette be az olcsóbb hétköznapi ebédmenüt, és az egyik legrégebben működő étterem a belvárosban. Huszonöt éve a Nagymező utca még nem is volt menő környék, amikor Kereszty Gábor és társai párizsi mintára kávéházat álmodtak oda. A volt tévést azóta Berlin, New York és Tel-Aviv is inspirálta újabb éttermeinek nyitásánál, amikben az a közös, hogy mind fellendülő környékeken születtek. Mert egy médiaszakember először a potenciális közönségét méri fel.