Minden cseng-bong

A 21. századi gyerekek nagy része nem illik az oktatási rendszerhez, és olyan kisebb fejlődési eltérése van, ami nem diagnosztikus értékű, de elég sok problémát okozhat, mondja Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektani szakpszichológus, a Magyar Tudományos Akadémia Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa. A gyerekek idegrendszeri érése nagyon különböző, és az őket érő sok ingerre is eltérően reagálnak. A sok ingert nemcsak a digitális technológia okozza, hanem az is, hogy sokrétűbb lett körülöttünk a világ.


„Ha kimegyünk az utcára, minden cseng-bong – mondja Gyarmathy Éva. – Percenként döntéseket kell hozni, ami a gyerekeket ugyanúgy érinti, mint a felnőtteket. Régen volt a roller. Piros vagy kék. Most kérdés, hogy összecsukható legyen-e, mekkora legyen a kereke, milyen színűt válasszon a gyerek. A digitális ingerek tömege csak a hab a tortán.” Mindez felületesebb információfeldolgozást hoz magával, kevésbé módszeres és sokkal megosztottabb a mai gyerekek figyelme, és már óvodáskorban sem tud mindenki végigülni és meghallgatni például egy mesét. Ez nem figyelemzavar, ilyen a mostani kor gyermeke. A szakember szerint ebbe sem kell belenyugodni, mert sok lehetőség van a figyelem fejlesztésére.


Minél több hintázással, bukfencezéssel, fára mászással, falmászással, trambulinozással vagy biciklizéssel például jól lehet fejleszteni az egyensúly­érzéki figyelmet. Fontos, hogy ezek közül azokra koncentráljunk, amit a gyerek szeret. Hasznosak az irányított mozgások, például keleti mozgásművészetek, de jót tehet minden olyan sport és torna is, ahol irányítania kell a mozgását, és megtanulja, hogyan kell tudatosan figyelnie a testére.