Amikor két éve megkérdeztelek mint menopauza-influenszert, azt mesélted, hogy abbahagyod a hormonterápiát. Hogy bírod?Amikor először lejöttem róla, egyből visszatértek a tüneteim: szorongás és húgyúti diszkomfortérzet. Épp Magyarországon voltam, több nyilvános szereplésem volt, két napig bírtam plusz hormon nélkül, nyilván a stressz is nagy volt, az mindent felerősít. Így végigszedtem egy hónapot megint, majd mikor nyár elején újra abbahagytam, […]
Amikor két éve megkérdeztelek mint menopauza-influenszert, azt mesélted, hogy abbahagyod a hormonterápiát. Hogy bírod? Amikor először lejöttem róla, egyből visszatértek a tüneteim: szorongás és húgyúti diszkomfortérzet. Épp Magyarországon voltam, több nyilvános szereplésem volt, két napig bírtam plusz hormon nélkül, nyilván a stressz is nagy volt, az mindent felerősít. Így végigszedtem egy hónapot megint, majd mikor nyár elején újra abbahagytam, érdekes módon már nem jöttek vissza az erős tünetek.
Talán mert nyugisabb volt minden. Agyi köd (amikor kihagy az agyad, és azt hiszed, korai demencia, de csak átmeneti jelenség), fülcsengés, arcpirulás van, de ezekkel együtt tudok élni. Három hónap kiürülés után látom majd, hogyan állnak a hormonjaim, menstruálok-e még, és alacsony-e a tesztoszteronszintem, mint tavaly.
Az miért baj egy nőnél? A női test ugyanúgy termel tesztoszteront, mint a férfi, és amikor változik a szintje, az hat a testre. Ez elhanyagolt terület, a fiziológiai, klinikai és terápiás vonatkozásait még mindig alig kutatják a nőknél, ezért az új könyvemben is vagy tíz oldalt szentelek neki. (A Mindent a változókorról ősszel jelenik meg.) Jelenleg tesztoszteront kizárólag alacsony libidóra írnak fel Magyarországon. Nos, ennek megfeleltem, ahogy egyébként az ötven feletti nők fele is, de mivel itthon nincs nőknek kifejlesztett tesztoszteron (egy van a világon, Ausztráliában), egy férfiaknak jóváhagyott készítményt használhatunk módosított dózissal.
Aki látta a Menü című filmet, most kipróbálhatja a valóságban is.
Csak épp happy enddel.
Csillogó ufó úszkál valahol Észak-Norvégiában egy fjord közepén. Eredete és célja ismeretlen, de legalább barátságosnak tűnik: a földönkívüliektől nagyon elégedetten és jóllakottan távoznak az emberek. Már az odajutás is csodálatos: a norvég fővárosból, Oslóból (egy vacsora után a háromcsillagos Maaemo étteremben) rövidke repülés Bergenbe, ahova néha még közvetlen járatok is indulnak Budapestről, innen pedig – feltankolva a kikötőben egy jó kis sült lazacos szendviccsel – bő kétórás gyönyörű hajókázás a fjordok között.
Útközben alaposan meg lehet csodálni a tájat és az irigylésre méltó nyaralókat, többnyire motorcsónak-parkolóval a telek végében. A végcél Rosendal, az Iris étteremhez legközelebb eső település. A foglalás időpontjában nem az étterembe kell belépni, hanem a kikötőben kell várakozni, innen indulnak a környezetkímélő, elektromos motorcsónakok, és juttatják el a vendégeket a víz közepén lebegő objektumhoz. A Salmon Eye napközben látogatóközpont, ahol arról tudhatunk meg többet, hogyan adhatna több élelmiszert a világnak az óceán. Estére viszont teljesen átalakul, és izgalmas, titokzatos, különleges gasztroélménynek ad helyet.
Az első megálló még egy kis bemelegítés, pár falatka, csodálatos helyi cider és rövid bevezető a csónakházban a nagy kalandhoz. Aztán már tényleg nincs más hátra, mint újabb rövid hajókázás után belépni a vaksötét… pincébe. Ahol – de nem szeretnék mindent elszpojlerezni – akad pár érdekes meglepetés. Végül mégsem horrorfilmbe illő a folytatás, hanem egy gyönyörű lépcsősoron feljutunk a földszintre, vagyis inkább vízszintre, majd tovább, a vacsora helyszínére, ezúttal már szokványosabb körülmények közé: kényelmes székek, asztalok, gyönyörű kilátás.
És innentől marad igazán tátva a szánk. A fiatal dán séf, Anika Madsen eddig nem igazán tartozott a nagy nevek közé, de olyan lélegzetelállítóan erős és a hely szellemének megfelelő menüvel rukkol elő, hogy nem kell hozzá nagy jóstehetség, hamarosan elér ide a gumigyártó fémplakettje, és akár a két csillag sem lenne túlzás.
Természetesen tengeri alapanyagokra épül a kóstolómenü, és arra is kísérletet tesz, hogy a lehető legfenntarthatóbban szerezzék be az alapanyagait: halakat, kagylókat, rákokat, algákat, tengeri sünt. Földünk hetven százalékát borítja víz, ennek ellenére a kalóriabevitelünknek csak két százaléka származik onnan. Izgalmas és hasznos kísérlet tehát tovább kutatni, hogy hogyan nőhetne ez az arány.
Ha mégis szárazföld, akkor a közismerten környezetkárosító marhatenyésztés támogatása helyett a vadon élő rénszarvast választják, mint a menü szinte egyetlen nem tengeri fehérjéje. Minden étel tele ízekkel, izgalommal, savakkal és umamival, játékossággal és kreativitással, másodpercnyi lankadás sincs.
A végére is jut még meglepetés, a régi norvég mondás jegyében irány a szabad levegő, az utolsó pár apró édes fogást a tetőteraszon szolgálják fel, és szabad tűzön készítik. Éppen tökéletes időpontban, hogy még tartson az extrém hosszú északi naplemente, és csillogó szemmel bámulhassunk bele.
Zettwitz Sándor harmincöt éve vezeti az ország nyolcadik legértékesebb családi cégét, a 77 Elektronikát, októberben pedig betölti a kilencvenet. Az év végével minden feladat lányához, Gabriellához kerül, aki rögtön egy kínai leányvállalat és gyár elindításával veszi át a családi ékszert.
A Két Szerecsen Bisztró az elsők között vezette be az olcsóbb hétköznapi ebédmenüt, és az egyik legrégebben működő étterem a belvárosban. Huszonöt éve a Nagymező utca még nem is volt menő környék, amikor Kereszty Gábor és társai párizsi mintára kávéházat álmodtak oda. A volt tévést azóta Berlin, New York és Tel-Aviv is inspirálta újabb éttermeinek nyitásánál, amikben az a közös, hogy mind fellendülő környékeken születtek. Mert egy médiaszakember először a potenciális közönségét méri fel.
A folyamatos, holisztikus szemléletű befektetéseknek hála a Budapest Airport cargo szolgáltatása már München és Bécs riválisává tette a nemzetgazdasági szempontból is megkerülhetetlen budapesti légi áruszállítási központot. A cég két vezetőjével, René Droese fejlesztési vezérigazgató-helyettessel, illetve Kossuth József cargo igazgatóval beszélgettünk múltról, jelenről és jövőről. Milyen eredményeket ért el az elmúlt években a Budapest Airport cargo […]