Zettwitz Sándor harmincöt éve vezeti az ország nyolcadik legértékesebb családi cégét, a 77 Elektronikát, októberben pedig betölti a kilencvenet. Az év végével minden feladat lányához, Gabriellához kerül, aki rögtön egy kínai leányvállalat és gyár elindításával veszi át a családi ékszert.
2018-ban beszéltek nekünk először a generációváltás szándékáról, akkor az elején jártak, most hol tart a folyamat? Zettwitz Gabriella: A 77 Elektronikában tíz igazgatóság van, azokon belül is számos üzemegység, csoport, tehát elég összetett a feladat. Ezért is gondoltuk úgy, hogy célszerű részenként, modulonként átvennem. Az IT, a minőségbiztosítás és a jogi feladatok eddig is nálam voltak. Augusztusban átvettem a fejlesztési igazgatóságot, a külkereskedelmet és a stratégiai igazgatóságot, utóbbi dedikáltan a legnagyobb partnereink üzletfejlesztésével foglalkozik. A Roche-sal és az Idexx-szel kötött szerződéseink árbevételünk komoly részét teszik ki, fontos, hogy kiemelt figyelmet szenteljünk nekik. Zettwitz Sándor: Úgy foglalnám össze, hogy az árbevétel 83 százaléka már Gabi alá tartozik.
Mindig egyértelmű volt, hogy Gabriella veszi át a céget, vagy le kellett ülni meggyőzni? Z. G.: Én húsz évig ügyvédként praktizáltam, hiszen az eredeti szakmámban akartam dolgozni. De úgy tizenöt éve olyan erős lett a hívó szó, hogy azt gondoltam, ideköltöztetem az irodámat. Aztán ez így is maradt, de ma már Kocsiscsák Gergely kollégám vezeti, én pedig a céggel foglalkozom. Tíz éve én is ügyvezető vagyok, és apuval mi már jó ideje tudjuk, hogy mi a célunk. Csak a cég és a külvilág felé is véglegesíteni kellett. Több komoly feladat továbbra is apuhoz tartozik, például a termelés. Itt még szorosan együtt dolgozunk, de év végére ez is átkerül hozzám. Z. S.: Amikor elkészült az irodaház, hagytunk üresen egy irodát Gabinak, én azt mondtam neki, ha van kedved, gyere. Többször idejött, ismerkedett. Aztán a barátaitól néha visszahallottam, hogy a cégről mesél, és akkor megnyugodtam.
Személyesen is fontos önnek, hogy továbbvigye a céget? Z. G.: Igen, de ez nem csak érzelmi kérdés. Egy apa-lánya kapcsolat dinamikája eredendően más, mint egy apa-fiú kapcsolaté, ahol a fiúban esetleg jobban megvan a személyes vágy, hogy irányítson, és ez több konfliktust hordoz magában. Én úgy tekintek erre a pozícióra, mint egy feladatra, amit meg kell oldani, mert az egész családunknak fontos értéke ez a vállalat. De sohasem ambicionáltam vagy sürgettem.
A JTI Hungarynál hisznek abban, hogy felnőtt, jól informált emberek szabadon hozhassanak döntéseket a saját életükkel kapcsolatban – akár a dohánytermékek fogyasztásával kapcsolatban is. A fogyasztóknak hamarosan egy új, innovatív terméket is kínálnak majd választásra Magyarországon is. Idén 15. éve van jelen a magyar dohánytermék-piacon a JTI Hungary Zrt., és egyáltalán nem túlzás ezt a […]
A JTI Hungarynál hisznek abban, hogy felnőtt, jól informált emberek szabadon hozhassanak döntéseket a saját életükkel kapcsolatban – akár a dohánytermékek fogyasztásával kapcsolatban is. A fogyasztóknak hamarosan egy új, innovatív terméket is kínálnak majd választásra Magyarországon is.
Idén 15. éve van jelen a magyar dohánytermék-piacon a JTI Hungary Zrt., és egyáltalán nem túlzás ezt a másfél évtizedet sikertörténetként jellemezni. A felvásárlásokkal létrejött vállalat ugyanis nemcsak megőrizte, hanem jelentősen növelni is tudta piaci részesedését az elmúlt években. „Büszkék vagyunk arra, hogy 2021-ben a 2018-tól a cseh és a szlovák leányvállalattal egy csoportként működő cégünk piacvezetővé vált a finomra vágott dohánytermékek piacán, és ezt a pozíciót azóta is meg tudtuk őrizni – mondja Olexander Farkosh, a JTI Hungary országmenedzsere. – Arra azonban még talán ennél is büszkébb vagyok, hogy 2023-ban immár 11. éve sorozatban szereztük meg a Top Employer Hungary minősítést, ami jól mutatja, hogy a kimagasló eredményeket egy jó hangulatú, nyitott, elkötelezett csapat munkájának köszönhetjük.”
Jelenleg mintegy 90 munkavállaló áll közvetlenül a cég alkalmazásában a budapesti irodában, raktárban és szerte az országban, de a viszonteladói hálózatban, illetve más módon még sokan állnak kapcsolatban a vállalattal, és számíthatnak a JTI hosszú távra tervező, a közösségek támogatását célzó hozzáállására.
Új idők új terméke
Szükség is volt egy jó csapatra, hiszen az elmúlt évek hatalmas változásokat hoztak a dohánytermékek piacán. Egyik oldalon ott voltak a piacot egyre inkább korlátozó intézkedések és a növekvő adóterhek, a másik oldalon pedig a fogyasztói szokások megváltozása, a különböző alternatív dohány- vagy dohányt helyettesítő termékek megjelenése és elterjedése.
A JTI nem véletlenül tudott nemzetközileg is a dohánypiac egyik kiemelkedő szereplőjévé válni, amely egyetlen vállalatként tudta megőrizni a hagyományos dohánytermékek piacán 21,2 százalékos részesedését a 2022 és 2023 áprilisa közti időszakban.
Nagy hangsúlyt fektettünk a jó árazás mellett a fogyasztók igényeivel találkozó széles, minőségi termékpaletta kialakítására. Mi mindig is a választás lehető legszélesebb körű szabadságát szerettük volna biztosítani a felnőtt vásárlók számára.”
Olexander Farkosh
E törekvésbe illeszkedik az is, hogy az év második felében a JTI Magyarországon is piacra dobja új, innovatív, következő generációs dohányhevítő készülékét, és a hozzá való dohánytermékeket, amivel további választási lehetőséget biztosít a fogyasztók számára. Ugyan a vállalat e téren nem lépett elsőként, ez Olexander Farkosh szerint bizonyos előnyt is jelent számukra. „A fogyasztók már ismerik e termékeket, mi pedig az ő igényeik és a meglévő tapasztalatok alapján tervezhettük meg saját termékünket, amely mind íz- és illatélmény, mind az elérhető ízválaszték, mind a használat egyszerű és intuitív módja tekintetében exkluzív élményt garantál a fogyasztóknak.”
Tájékozott döntéseket hozni
A fogyasztók mindenképpen jól járnak egy új alternatíva megjelenésével, és a JTI-nál nem is szeretnének mást, mint hogy a felnőtt, döntésképes fogyasztók szabadon választhassanak. „Mi nem a tiltásban és a korlátozásban hiszünk, hanem a fogyasztók tájékoztatásában. Nem törekszünk több fogyasztóra és nem reklámozzuk a dohánytermékek fogyasztását, de az a tapasztalatunk, hogy a sikeres dohányipari szabályozás kiegyensúlyozott, és az iparág szereplőivel is egyeztet a jogalkotó ” – mutat rá az országmenedzser.
A cég egyes területeken sikeresen ki is tudott állni a választás szabadságának megőrzése mellett, a Kúria idei döntése például bebizonyította, hogy végig a JTI-nak volt igaza az alacsony mentoltartalmú dohánytermékek tiltása körül kibontakozott vitában. Ez a döntés azért is volt fontos a cégnek, mert a JTI Hungary működése során mindig is a jogszabályok maradéktalan betartását, az átláthatóságot, illetve a kormánnyal és az illetékes hatóságokkal történő együttműködést jelölte meg céljául.
Ez nemcsak a cégnek, de az államnak, és nem utolsósorban a fogyasztóknak is alapvető érdeke, ugyanis a kutatások azt mutatják, hogy a túlzott korlátozások és áremelések az illegális termékek felé terelhetik a fogyasztókat, amelyek a kieső állami adóbevételek mellett súlyos egészségügyi kockázatot is jelentenek a fogyasztók számára.
A piac évről évre szűkül különböző folyamatok hatására
– magyarázza Olexander Farkosh. – Ha ez természetes módon történik, akkor rendben is van, de ha illegális termékek veszik át a legálisak helyét, az nagy baj. Már most látható az illegális piac növekedése, ezért fontos lenne, hogy a terhek ne emelkedjenek az egekig, mert az emberek még inkább arrafelé fognak fordulni.”
Hosszú távú elköteleződés
A kormányzatnak pedig érdemes meghallgatni a dohánypiac szereplőinek véleményét, már csak azért is, mert miközben egyes helyeken már szinte köz- ellenségként vannak kezelve e cégek, hatalmas adóbevételekhez juttatják az államot, s egyúttal rengeteg embernek biztosítanak megélhetést is.
A JTI Hungarynál e mellett a szűkebb és tágabb környezetükre is odafigyelnek, és ez a hozzáállás részben a cég japán gyökereire is visszavezethető. „Miközben színes, multinacionális vállalat vagyunk, megfigyelhető a japán hatás a kultúránkban az udvarias, barátságos hangulatban, vagy éppen abban is, hogy családként tekintünk a cégre, és vigyázunk a hozzánk tartozókra. A számok is ezt mutatják, a cégnél átlagosan kimagaslóan sokat, kilenc évet töltenek a munkavállalók, de idén már olyan dolgozóink is vannak, akiknek 26-27 év tapasztalatuk van a szakmában, miután pályafutásukat még az elődcégeknél kezdték el. Én magam 21 éve tartozom a JTI közösségéhez” – mondja az országmenedzser. Ez a hozzáállás megmutatkozott tavaly tavasszal is, amikor a JTI Hungary több mint 160, az ukrajnai háború elől elmenekült, a JTI-hoz kötődő embernek segített szállással és egyéb módokon, de a tágabb környezetre is hatással van.
Ritkán – de szerencsére azért egyre gyakrabban – látni olyan igényes felújítást, mint ezé a balatonszepezdi villaépületé. Tulajdonosai kifejezetten egy régi épületet szerettek volna megmenteni, de a villa kényelmét vendégként most a családon kívül más is élvezheti.
Nemcsak az egészségeshez kapcsolódnak, de szépek is. Összeszedtünk néhány tárgyat, amiket magyar cégek terveztek a legkisebbeknek, hogy így vagy úgy fejlesszék az idegrendszerüket.
Kovács Tamás középiskolás kora óta vállalkozik, de már korábban beleszeretett a lézershow-kba. Cégével, a Lasershow Hungary International Kft.-vel először a magyarországi munkákat maxolta ki, és tíz éve már szinte csak amerikai projekteken dolgozik. A kiskőrösi Gagarin utcai lézerek eljutottak már Bonóig, Obama karácsonyfájának csúcsáig és a hollywoodi Gitár Hotelig,
sőt Stephen Hawkingig is.