Kovács Tamás középiskolás kora óta vállalkozik, de már korábban beleszeretett a lézershow-kba. Cégével, a Lasershow Hungary International Kft.-vel először a magyarországi munkákat maxolta ki, és tíz éve már szinte csak amerikai projekteken dolgozik. A kiskőrösi Gagarin utcai lézerek eljutottak már Bonóig, Obama karácsonyfájának csúcsáig és a hollywoodi Gitár Hotelig,
sőt Stephen Hawkingig is.
„A zsákutca végében vagyunk” – igazít útba Kovács Tamás a telefonban. Megérkezem, mégis elbizonytalanodom az épületnél a „Klíma – épületgépészet” tábla láttán. Oldalról is megnézem a házat: túl kicsi. Tényleg innen árasztanák el fél Amerikát high-tech lézerekkel? Na, jó, inkább felhívom Tamást, de mire nyomnám a gombot, már jön is ki az ajtón. Közelebbről már látszik, hogy diszkrét betűkkel ki van írva: Lasershow Hungary International Kft. Tényleg itt, ezen a kétszer negyven négyzetméteren készülnek a lézerek. A földszinten vannak a gépek, a gyártás, az emeleti irodában pedig minden más. Tamás, a cég tulajdonos-ügyvezetője, itt szereli és programozza a lézereket.
Ezerszer visszanézte Úgy jött haza Kecskemétről Kiskőrösre, hogy a kocsi hátsó ülésén csukott szemmel újra és újra visszajátszotta a lézershow-t. „Akkor már volt a családnak videókamerája, és otthon ezerszer visszanéztem.” Tamás 1994-ben, hatodik osztályos korában szeretett bele a lézerekbe. Nővére manöken volt, járta az országot, és néha Tamás is elkísérte. A kecskeméti Katona József Színházban látott először lézershow-t nővére fellépésének szünetében. „Egy pesti lézeres cég jött le, szerintem bérelték a technikát. Akkor még Európában is újdonságnak számítottak az ilyen show-k.”
Annyira rabul ejtette a látvány, hogy négy-öt évig Kiskőrös összes diavetítőjét begyűjtötte, darabjaira szedte, és tanulmányozta. Sőt, az iskolában leselejtezett írásvetítők is mind a Kovács családnál, pontosabban Tamásnál landoltak további tanulmányozásra. „Mindegyik más típusú volt, kicsit más optikával, és próbálkoztam, hogyan tudnék a lézeréhez hasonló sugarat előállítani, persze ez fizikailag képtelenség” – nevet. Utána kicsit fel is adta, nem tudott honnan tanulni a lézerekről. „A könyvtári könyvekből legfeljebb azt tudtam meg, hogy 1960-ban találták fel.”
A JTI Hungarynál hisznek abban, hogy felnőtt, jól informált emberek szabadon hozhassanak döntéseket a saját életükkel kapcsolatban – akár a dohánytermékek fogyasztásával kapcsolatban is. A fogyasztóknak hamarosan egy új, innovatív terméket is kínálnak majd választásra Magyarországon is. Idén 15. éve van jelen a magyar dohánytermék-piacon a JTI Hungary Zrt., és egyáltalán nem túlzás ezt a […]
A JTI Hungarynál hisznek abban, hogy felnőtt, jól informált emberek szabadon hozhassanak döntéseket a saját életükkel kapcsolatban – akár a dohánytermékek fogyasztásával kapcsolatban is. A fogyasztóknak hamarosan egy új, innovatív terméket is kínálnak majd választásra Magyarországon is.
Idén 15. éve van jelen a magyar dohánytermék-piacon a JTI Hungary Zrt., és egyáltalán nem túlzás ezt a másfél évtizedet sikertörténetként jellemezni. A felvásárlásokkal létrejött vállalat ugyanis nemcsak megőrizte, hanem jelentősen növelni is tudta piaci részesedését az elmúlt években. „Büszkék vagyunk arra, hogy 2021-ben a 2018-tól a cseh és a szlovák leányvállalattal egy csoportként működő cégünk piacvezetővé vált a finomra vágott dohánytermékek piacán, és ezt a pozíciót azóta is meg tudtuk őrizni – mondja Olexander Farkosh, a JTI Hungary országmenedzsere. – Arra azonban még talán ennél is büszkébb vagyok, hogy 2023-ban immár 11. éve sorozatban szereztük meg a Top Employer Hungary minősítést, ami jól mutatja, hogy a kimagasló eredményeket egy jó hangulatú, nyitott, elkötelezett csapat munkájának köszönhetjük.”
Jelenleg mintegy 90 munkavállaló áll közvetlenül a cég alkalmazásában a budapesti irodában, raktárban és szerte az országban, de a viszonteladói hálózatban, illetve más módon még sokan állnak kapcsolatban a vállalattal, és számíthatnak a JTI hosszú távra tervező, a közösségek támogatását célzó hozzáállására.
Olexander Farkosh, a JTI Hungary országmenedzsere
Új idők új terméke
Szükség is volt egy jó csapatra, hiszen az elmúlt évek hatalmas változásokat hoztak a dohánytermékek piacán. Egyik oldalon ott voltak a piacot egyre inkább korlátozó intézkedések és a növekvő adóterhek, a másik oldalon pedig a fogyasztói szokások megváltozása, a különböző alternatív dohány- vagy dohányt helyettesítő termékek megjelenése és elterjedése.
A JTI nem véletlenül tudott nemzetközileg is a dohánypiac egyik kiemelkedő szereplőjévé válni, amely egyetlen vállalatként tudta megőrizni a hagyományos dohánytermékek piacán 21,2 százalékos részesedését a 2022 és 2023 áprilisa közti időszakban.
Nagy hangsúlyt fektettünk a jó árazás mellett a fogyasztók igényeivel találkozó széles, minőségi termékpaletta kialakítására. Mi mindig is a választás lehető legszélesebb körű szabadságát szerettük volna biztosítani a felnőtt vásárlók számára.”
Olexander Farkosh
E törekvésbe illeszkedik az is, hogy az év második felében a JTI Magyarországon is piacra dobja új, innovatív, következő generációs dohányhevítő készülékét, és a hozzá való dohánytermékeket, amivel további választási lehetőséget biztosít a fogyasztók számára. Ugyan a vállalat e téren nem lépett elsőként, ez Olexander Farkosh szerint bizonyos előnyt is jelent számukra. „A fogyasztók már ismerik e termékeket, mi pedig az ő igényeik és a meglévő tapasztalatok alapján tervezhettük meg saját termékünket, amely mind íz- és illatélmény, mind az elérhető ízválaszték, mind a használat egyszerű és intuitív módja tekintetében exkluzív élményt garantál a fogyasztóknak.”
Olexander Farkosh, a JTI Hungary országmenedzsere
Tájékozott döntéseket hozni
A fogyasztók mindenképpen jól járnak egy új alternatíva megjelenésével, és a JTI-nál nem is szeretnének mást, mint hogy a felnőtt, döntésképes fogyasztók szabadon választhassanak. „Mi nem a tiltásban és a korlátozásban hiszünk, hanem a fogyasztók tájékoztatásában. Nem törekszünk több fogyasztóra és nem reklámozzuk a dohánytermékek fogyasztását, de az a tapasztalatunk, hogy a sikeres dohányipari szabályozás kiegyensúlyozott, és az iparág szereplőivel is egyeztet a jogalkotó ” – mutat rá az országmenedzser.
A cég egyes területeken sikeresen ki is tudott állni a választás szabadságának megőrzése mellett, a Kúria idei döntése például bebizonyította, hogy végig a JTI-nak volt igaza az alacsony mentoltartalmú dohánytermékek tiltása körül kibontakozott vitában. Ez a döntés azért is volt fontos a cégnek, mert a JTI Hungary működése során mindig is a jogszabályok maradéktalan betartását, az átláthatóságot, illetve a kormánnyal és az illetékes hatóságokkal történő együttműködést jelölte meg céljául.
Ez nemcsak a cégnek, de az államnak, és nem utolsósorban a fogyasztóknak is alapvető érdeke, ugyanis a kutatások azt mutatják, hogy a túlzott korlátozások és áremelések az illegális termékek felé terelhetik a fogyasztókat, amelyek a kieső állami adóbevételek mellett súlyos egészségügyi kockázatot is jelentenek a fogyasztók számára.
A piac évről évre szűkül különböző folyamatok hatására
– magyarázza Olexander Farkosh. – Ha ez természetes módon történik, akkor rendben is van, de ha illegális termékek veszik át a legálisak helyét, az nagy baj. Már most látható az illegális piac növekedése, ezért fontos lenne, hogy a terhek ne emelkedjenek az egekig, mert az emberek még inkább arrafelé fognak fordulni.”
Hosszú távú elköteleződés
A kormányzatnak pedig érdemes meghallgatni a dohánypiac szereplőinek véleményét, már csak azért is, mert miközben egyes helyeken már szinte köz- ellenségként vannak kezelve e cégek, hatalmas adóbevételekhez juttatják az államot, s egyúttal rengeteg embernek biztosítanak megélhetést is.
A JTI Hungarynál e mellett a szűkebb és tágabb környezetükre is odafigyelnek, és ez a hozzáállás részben a cég japán gyökereire is visszavezethető. „Miközben színes, multinacionális vállalat vagyunk, megfigyelhető a japán hatás a kultúránkban az udvarias, barátságos hangulatban, vagy éppen abban is, hogy családként tekintünk a cégre, és vigyázunk a hozzánk tartozókra. A számok is ezt mutatják, a cégnél átlagosan kimagaslóan sokat, kilenc évet töltenek a munkavállalók, de idén már olyan dolgozóink is vannak, akiknek 26-27 év tapasztalatuk van a szakmában, miután pályafutásukat még az elődcégeknél kezdték el. Én magam 21 éve tartozom a JTI közösségéhez” – mondja az országmenedzser. Ez a hozzáállás megmutatkozott tavaly tavasszal is, amikor a JTI Hungary több mint 160, az ukrajnai háború elől elmenekült, a JTI-hoz kötődő embernek segített szállással és egyéb módokon, de a tágabb környezetre is hatással van.
A vállalat jelentős adományokkal segítette a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet munkáját, de hosszútávú együttműködést folytatnak többek közt a nehéz lakhatási körülmények között élőket segítő Habitat for Humanity magyarországi szervezetével is, tavaly pedig az Egyedülálló Szülők Klubja Alapítvánnyal is stratégiai együttműködésre léptek, hozzájárulva az ilyen családok megfelelő lakhatáshoz juttatásához.
Nemcsak az egészségeshez kapcsolódnak, de szépek is. Összeszedtünk néhány tárgyat, amiket magyar cégek terveztek a legkisebbeknek, hogy így vagy úgy fejlesszék az idegrendszerüket.
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara innovatív vállalkozásfejlesztési mentorprogramjában a környezetileg és társadalmilag felelős működésről tanulhatnak vezető nagyvállalatoktól, civil szervezetektől a kicsik. A jelentkezőket az egész országból várják, ősszel roadshow-ra is indulnak. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) több területen is támogatja a felelős vállalkozásokat és szervezeteket, és ösztönzi a két szféra együttműködését a közép-európai országokban. […]
Zettwitz Sándor harmincöt éve vezeti az ország nyolcadik legértékesebb családi cégét, a 77 Elektronikát, októberben pedig betölti a kilencvenet. Az év végével minden feladat lányához, Gabriellához kerül, aki rögtön egy kínai leányvállalat és gyár elindításával veszi át a családi ékszert.
Hitelesség, humor, tapasztalat. Ez a három kellett ahhoz, hogy Gyetván Csabáé lehessen a Discovery Channel egyetlen magyar gyártású műsora. Tegyük hozzá, némi önbizalom is.