Ha beüt a klímaváltozás, vagy egyéb, a Földet és az agráriumot megrengető katasztrófa történik, az emberiség túlélésének kulcsa lehet egy nemzetközi génbank a messzi északon. Az 1,2 millió itt őrzött magmintából csaknem ötezer Magyarországról származik.
A világ egyik legészakibb lakott települése, Longyearbyen mellett, messze a sarkkör felett, még Stockholmtól is több mint ötórányi repülőútra rejtőzik a világ „agrárszéfje”. Bármennyire lemegy is a térképről, aki ide látogat, a kisvárosban azért talál még három kocsmát, egy mászófalat és egy egyetemi kampuszt is háromszáz itt tanuló diákkal. Longyearbyentől négy kilométerre, a hegy mélyén pedig egy olyan erőforrás rejlik, ami létfontosságú szerepet játszhat az emberiség jövőjének alakulásában. Nem olaj, ritkaföldfém vagy a misztikus sötét energia van itt, ezen a Norvégiához tartozó szigeten, hanem döbbenetes mennyiségű mag egy sci-fi filmeket idéző komplexumban.
A Svalbard Global Seed Vault nevű gigantikus génbankban több mint 1,2 millió mintát őriznek a bolygó szinte minden országából, hogy ha valamikor valamilyen okból megsemmisülne az élőhelyük, újra lehessen telepíteni a növényeket, meg lehessen menteni őket a kihalástól, megkönnyítve az emberiség dolgát a túlélésért folytatott harcban. Itt kizárólag élelmiszernövények magjait őrzik, tehát, amit mi vagy a haszonállataink nem tudunk megenni, annak nincs helye ebben a természetes széfben.
A hegy belsejében Több mint 1700, hasonló feladatot ellátó, de jellemzően jóval kisebb és kevésbé sokoldalú génbank létezik világszerte. Ezek egy része most is veszélyben van, és éppen a maga külön miniapokalipszisával küzd. Van, amelyiket természeti katasztrófa fenyeget, másokat háborúkban perzselnek fel, egyesek működését a rossz gazdálkodás vagy a pénzhiány lehetetleníti el. A Svalbard Global Seed Vault az utolsó védővonal, ráadásul a lehető legbiztonságosabb.
Mi kell ahhoz, hogy egy nagy megrázkódtatás után piacvezető céget építsünk fel? A Process Solutions-nél a szakmai hozzáértés és a kemény munka csak a történet kezdete volt. Ha egy cég 25 éve létezik, és abból az elmúlt 18 évben piacvezetőként, akkor nem nagy logikai ugrás kijelenteni, hogy valamit nagyon jól csinálnak. De mit? Azt gondolnánk, […]
Mi kell ahhoz, hogy egy nagy megrázkódtatás után piacvezető céget építsünk fel? A Process Solutions-nél a szakmai hozzáértés és a kemény munka csak a történet kezdete volt.
Ha egy cég 25 éve létezik, és abból az elmúlt 18 évben piacvezetőként, akkor nem nagy logikai ugrás kijelenteni, hogy valamit nagyon jól csinálnak. De mit? Azt gondolnánk, a számviteli, bérszámfejtési, adózási szolgáltatásokat nyújtó Process Solutions esetében erre könnyű válaszolni, pedig a válasz nem annyira magától értetődő.
Mi ehhez értünk, ebben vagyunk erősek, a teljes pénzügyi menedzsment elvégzésében a cégek életében. Bármilyen rendszerrel, s a legjobban felépített csapattal.
Babos János, a Process Solutions egyik alapítója, tulajdonosa, ügyvezetője
Visszajutottak a csúcsra
A cég története 1999-ben az Arthur Andersen, az akkori könyvvizsgáló, adótanácsadó cégek „nagy ötösébe” tartozó nemzetközi multinál, ugyan külön cégként indult, de a gyakorlatban belső, divízióként kezelve. Az amerikai anyacég azonban 2002-ben belebukott az Enron-botrány hullámaiba, Babos János és Andrew Majlath pedig korábbi ismeretségükre, közös munkatapasztalatukra alapozva közösen úgy döntöttek, hogy menedzsment buyout keretében megvásárolják a Process Solutionst.
Az akkor 50 fős cég tehát hirtelen maradt „árván”, elvesztve az Arthur Andersen jelentette hátteret, hálózatot – de a szaktudást és az alapértékeket nem. Ezekre építkezve jutottak el 25 év alatt oda, hogy ma már a magyarországi és a négy régiós országban nyitott irodában összesen közel 600 ember dolgozik, és emellett egy teljes európai partnerhálózattal rendelkeznek. A Process Solutions a könyvelési üzletágban 18 éve piacvezető Magyarországon, a bérszámfejtési üzletágban pedig évek óta dobogós helyen van.
Mi áll tehát e sikertörténet mögött? „Nem a könyvelés és a számvitel területén voltak a legnagyobb kihívások” – állítja Andrew Majlath, aki azt evidenciaként kezeli, hogy a cégnek szakmailag kifogástalanul kell működnie.
A sikerünk nem annyira azon múlik, hogy mit csinálunk, hanem inkább azon, hogy hogyan csináljuk. A minőség és a kemény munka mellett elsősorban a tisztesség az, ami számomra cégvezetőként és magánemberként is elengedhetetlen. Minden helyzetben.”
Andrew Majlath, a Process Solutions egyik alapítója, tulajdonosa, ügyvezetője
Emberi kapcsolatok
Ahhoz, hogy a cég egésze így működjön, ezeket az értékeket minden kollégának sajátjának kell éreznie. „Csak akkor tudunk az ügyfelek igényeinek eleget tenni, ha megvannak hozzá a megfelelő emberek. Mi fejlesztjük az embereket, akik ezáltal hozzájárulnak a növekedéshez, és nem fordítva. Ez a mi titkunk, ami igazából nem is titok” – mondja el Andrew Majlath.
Arra, hogy ez nem csak üres frázis, talán Szalai András az egyik példa, aki a cég tulajdonosai mellett a harmadik ügyvezető. „Nekem a Process Solutions az első igazi munkahelyem, 24 éve vagyok itt, és egy példája vagyok az általunk kínált karrierútnak: pályakezdő asszisztensből lettem szenior, menedzser, szenior-menedzser, 2008 óta pedig ügyvezető partner” – meséli Szalai András, aki személyében egyáltalán nem kirívó eset a Process Solutionsnél.
„Miközben számos cégnél okoz gondokat a nagy fluktuáció, itt a menedzsment szinte minden tagja pályakezdőként érkezett, és 10-15-20 éve dolgozik a cégnél. Több mint háromezer frissen végzett fiatalnak adtuk az első igazi munkahelyet, ahol nemzetközi ügyfelekkel foglalkozhattak, felelősségteljes munkát végezhettek. Anyagilag is megbecsüljük persze a kollégáinkat, az extra teljesítményt pedig külön is jutalmazzuk, de a fejlődési lehetőségek a legvonzóbbak. Tanulni és tanítani, tanítani és tanulni – erre építünk” – fogalmaz Andrew Majlath.
És ebből egy olyan csapat épült, amely egyedülálló légkört teremt a cégnél. „Még azok is, akik valamilyen okból máshol folytatják, kiemelik, hogy mennyire jó itt a hangulat, a munkamegosztás, mindenki egy célért dolgozik” – mutat rá Babos János. „Jól tudunk együttműködni a mindennapokban, még akkor is, ha egyes területeken olykor nehézségekbe ütközünk.”
Andrew Majlath pedig fontosnak tartja, hogy a kollégák az ügyfeleket, a beszállítókat, s minden, a munkájuk által érintett embert beleértsenek a csapatba. „Minden munkaszituáció az emberekről szól. Az ügyfél is egy cég, ahol emberek dolgoznak, az ő jó teljesítményük is embereket érint” – fogalmaz.
Minden jel arra mutat, hogy ezt a Process Solutionsnél mindenki így gondolja. „A kollégáknak elképesztő, a cégen is túlmutató elköteleződése van az ügyfelek felé, a sajátjuknak tekintik az ügyfeleket” – teszi hozzá Babos János. „Ha ki is esik egy kolléga, a határidőt akkor is betartják, felelősséget vállalnak a munkájukért, még ha esetleg előfordul is egy-egy tévedés a munkafolyamat során.”
Új világ, új megoldások
Ez a hozzáállás segített a Process Solutionsnél abban is, hogy a cég alkalmazkodni tudjon az új követelményekhez, legyen szó jogszabályi változásokról vagy éppen olyan külső tényezőkről, mint mondjuk a 2008-as válság, vagy éppen a Covid-pandémia hatásai.
A legnagyobb változást talán a digitalizáció hozta, a Covid előtti papírhegyekhez képest ma már az iratok töredéke van papíralapon, és ehhez új rutinok, új módszerek kellettek. De a Process Solutionsnél nemcsak követik a változásokat, hanem igyekeznek diktálni is a tempót, amely munka legújabb gyümölcse a PS APPS.
„Ez gyakorlatilag egy – érintés nélküli –, valós idejű könyvelést jelent. Mi már használjuk ezt a belső könyvelésünkben, és zajlik az ügyfeleknél történő bevezetése is. Nemcsak a saját belső hatékonyságunkat segíti, hanem érték az ügyfél felé is, az ő életüket is könnyebbé teszi, időt, és ezzel pénzt lehet spórolni általa, ráadásul több kényelmi funkciója is van az ügyfelek számára” – magyarázza Szalai András. Ha az ügyfelek a számláikat rögtön ide töltik fel, akkor például nemcsak utólag lehet ezeket lekönyvelni, hanem értesítést is kaphatnak arról, milyen kötelezettségeik vannak, és valós időben tarthatják szemmel vállalkozásuk eredményességének alakulását.
Andrew Majlath szerint ez a megoldás teljesen átírhatja a könyveléshez való hozzáállást. „Hatalmas a piaca a könyvelési szolgáltatásoknak, és mi nem a versenytársainktól szeretnénk ügyfeleket elhódítani, hanem azokat szólítanánk meg, akik házon belül oldják meg ezt a feladatot. Ha egy biciklit szeretnél, nem kezded el legyártani magadnak, hanem egy szakemberek által tervezett, megépített terméket veszel” – mondja. „Nekünk az a feladatunk, és ebben a legújabb fejlesztéseink is nagy segítséget nyújtanak, hogy jobban és olcsóbban kell tudnunk elvégezni a munkát, mint az ügyfelek maguk. Újra és újra ki kell találnunk magunkat, mivel nem egyszerű relevánsnak maradni és értéket teremteni, nemcsak a jelenben, hanem a jövőben is.”
Hámori Barbara megreformálta a magyar gyártású fikciós sorozatokat, milliókat ültet le a tévé elé, cége, a Scripted Productions milliárdos bevételt termel. A városi lány falusi sorozatokat ír és rendez, és most a game show-kban robbantana nagyot.
Legalább egy felmérődrónnak és a hozzá tartozó szoftvernek ott kellene lennie minden magyar gazdaságban, mondja Török Gyula és Keczer Máté, a területen szakértőnek számító ABZ Drone ügyvezető igazgatója és helyettese. Körbejártuk, hogy miért jók a monitoring- és permeteződrónok, mennyibe kerülnek, és milyen képzettség kell a kezelésükhöz.
Megháromszorozta nyereségét, és közel ezer milliárdos profitot termelt tavaly az OTP csoport – magyar viszonyok között szédítő szám. Ahogy az év elején erről és az OTP más eredményeiről beszélgetett Fekete Emese és Ács Gábor, arra jutottam, ez megér egy szokatlan Forbes-címlapot, ahol nem az alapító, hanem maga a cég van a középpontban. Emese és Gábor pedig elkezdtek […]
Extra dizájn extra igényekre. Ezt adják a Dembell Motorhomes luxus-lakóautói potom 1,3 millió euróért. Az 530 lóerős szörnyek Nagytarcsán látják meg először a napfényt. Mutatjuk, hogyan.