Miskolci gyökerek, cseh–magyar fúzió, közel-keleti terjeszkedés. Itt tart ma a Finshape, aminek fejlesztéseit azok is használják, akik sose hallottak a cégről.
Braun Tamás, Vinnai Gellért és Nyíri József állnak a színpadon, épp egy friss fejlesztésű banki alkalmazásukat mutatják be a világ fintech cégeinek Finovate nevű éves londoni seregszemléjén. Nem papírforma, hogy a Best of Show díjat egy magyar csapat hozza el, hamis melldöngetés lenne azt állítani, hogy ott volnánk a fintech univerzum csúcsán, 2022-ben mégis ez történik, abban az évben a Finshape nyeri ezt a címet.
Visszanézve a Youtube-videót, prezentációjuk nélkülözi a parádés show-elemeket, három férfi a pódiumon egymásnak adja a szót a Money Stories nevű appról. Egy Instasztori jellegű lapozós felületet mutatnak be, öt-hat képernyőjén személyre szabott, amúgy csinos és okos ábrahalmaz váltja egymást, ebben meséli el a bank a számlatulajdonos történetét: mire mennyit költött, mennyi lesz még abban a hónapban a várható kiadása, melyik áruházban hagyja ott a legtöbb pénzét, vagy hogy fogyasztási szokásai ellensúlyozására hány darab fát kellene elültetnie a szebb jövő érdekében.
Rule of forty Van a világon 414 fintech unikornis – a pénzügyi szektorban dolgozó technológiai cég, amelyik már elérte az egymilliárd dolláros értékeltségi szintet. Összesített cégértékük 3,29 billió dollár, legalábbis így becsüli a londoni székhelyű Centre for Finance, Technology and Entrepreneurship (CFTE) 2024-ben. Mint általában a felfoghatatlanul nagy számokkal, ezzel sincs sok értelme dobálózni, de a CFTE térképe érdekes és tanulságos. (Lapozz a 101. oldalra!) A legtöbb fintech unikornis az Egyesült Államokból ered (199), 94 Ázsiából, 78 Európából jön, a maradék 43 a többi kontinensen oszlik el, és vannak még fehér foltok.
Vágó Réka után Kerényi Virággal, most pedig a Daalarnával hoztatok létre közös almárkát. Talán meguntad, hogy a Batzra túlságosan ráragadt az „anyukám papucsa” címke? Teljesen más rétegeket érünk el ezekkel a kollaborációkkal. Amikor Kerényi Virág tizennyolc karátos arannyal bevont szegecsekkel díszített papucsait megláttuk, mi is meghökkentünk, milyen vadak. De az derült ki, hogy a letisztultabb lábbeliink mellett helyük van […]
Vágó Réka után Kerényi Virággal, most pedig a Daalarnával hoztatok létre közös almárkát. Talán meguntad, hogy a Batzra túlságosan ráragadt az „anyukám papucsa” címke? Teljesen más rétegeket érünk el ezekkel a kollaborációkkal. Amikor Kerényi Virág tizennyolc karátos arannyal bevont szegecsekkel díszített papucsait megláttuk, mi is meghökkentünk, milyen vadak. De az derült ki, hogy a letisztultabb lábbeliink mellett helyük van a piacon ezeknek is, és a csipkés esküvői sneakereknek is, amiket Benes Anitával készítettünk.
Utóbbiak kétszer-háromszor drágábbak a Rekavago × Batz kollabnál. Ilyen költséges a gyártásuk, vagy nagyobb árrésre mentetek? Az árrés százalékosan azonos, de a bekerülési árak magasabbak. A Daalarna sneakerek például a világ legjobb Michelin és Vibram talpaira készülnek, az aranyozott szegecsek pedig aranyárban vannak. (Nevet.) Óriási szakmai feladat volt ezeket a papucsokat előállítani, mert amikor kaptafára húztuk őket, a szegecsek először leszakadtak, elszakították a bőrt. Hónapokig próbálgattuk azt az egyedi gyártási technológiát, amivel megfelelő lesz a minőség.
És bombasiker lett! Képzeld, már gyűjtőink is vannak, a múltkor azt írta valaki, hogy könyörög, ne hozzunk ki új színt, mert már mind a kilenc papucsot megvette, és kénytelen lesz a szőrös, tehénmintásat is beszerezni, hogy teljes legyen a kollekciója.
Közben azért veszik még az emberek a kényelmi Batz papucsaitokat is, vagy azok kikopnak a divatból? Ugyanannyit adunk el belőlük, és ezek is egyre csinosabbak. Próbálkoztunk magunk is extravaganciával, merész, feltűnő termékekkel, de a vevőink nem fogadták el. Nem értették, mit keres anyukám komfortpapucsa mellett a menő szín. Bezzeg egy divattervező nevével azonnal átment az üzenet.
De mi a jó az együttműködésben a dizájnereknek? Velünk nagyobb volumenben tudnak piacra lépni. Széles körben válnak ismertté, és jelentős royaltyt kapnak.
Tavaly hárommilliárd forint felett volt az árbevételetek, a profit több mint nyolcszáz millió. Mekkora részük van ebben a kollaboknak? Rekordév volt a 2023-as, de a Rekavago még csak öt–hét százalékát hozta a teljes forgalomnak. Idén viszont ennek a többszörösére nőhet a kollabokból jövő bevétel. A nevünket is erősíti, hogy színesebb a paletta.
Nem csaptál még a fejedre, hogy miért nem jutott ez előbb eszedbe? Dehogynem. Kellett egy makarenkói pofon, a covidválság. Több mint húsz éve bele voltam kényelmesedve, hogy piacvezető magyar márka vagyunk. Ötszázötven viszonteladónál naponta több mint ezer papucsot adtunk el. Aztán egyszer csak mindenki elkezdett inkább mélyhűtőt, élesztőt meg vécépapírt vásárolni, és nullára esett a forgalmunk. Ki kellett találnom valami extrát.
Feltett szándékom a kollabvilágban gyakorlatot szerezni, aztán fogom ezeket az elegáns cipősdobozokat, és megkeresek olyan világhírű ruhadizájnereket, akik cipőt még nem terveztek: álmodj, és én megvalósítom!
Sebestyén Balázs beelőzte Majkát. Pont, amikor Azahriah mind a huszonkilencüket. A szakács, aki elvált, és a körömlakkos, aki a Nagy Őt kereste. A zeneipar ifjú titánjai, akik nem félnek forintosítani posztjaikat. A legismertebb, legprofibb, leghitelesebb hírességek, akiknek márka lett a nevükből. A tizenegyedik celeblista.
Hajnóczy Soma imádott könyvelni, aztán kétszeres bűvészvilágbajnok lett. Így turnézta körbe a Földet, majd amikor elege lett az utazásból, üzletet csinált a bűvészkedésből, és háromszor megtöltötte a Papp László Budapest Sportarénát is. A bűvésztestvérének hívott Kelle Botonddal felépítette Az illúzió mesterei sorozatot, és már nemcsak előadói, hanem producerei is a jó előre telt házas előadásoknak. Kellett hozzá tíz küzdelmes év és elvakult maximalizmus.
Eva Mendes csaknem tíz évvel ezelőtt a háta mögött hagyta Hollywood csillogását, hogy Ryan Goslinggal családot alapítson. Az ötvenéves színésznő most egy takarítószer-márkával tért vissza, és az amerikai Forbesnak elmesélte, miért boldog mosogatás közben. Arról nem esett szó, miféle boldogságot okoz neki – nyilván a fizetségen felül –, hogy ő lett Magyarországon a Hell Energy szűrt ivóvizének új reklámarca.