Megtalálod a Budapest Park backstage-ében, tízmilliós lejátszásai vannak. Pedig nem zenész, mégis már több mint tíz éve ott a csúcson. Miki357 legutóbb a covidgeneráció sztárjainak sikerét jósolta be hihetetlen érzékkel. A klip- és reklámrendező, aki csak azért nem nyert Klipszemlét, mert ő maga az. Nem mellesleg kocsmatulajdonos, nem is akárhol.
Hol vagyunk? A Nívóban, a Flórián téri aluljáróban, 13–14-es szám. Régen virágzó kis világ volt, három kocsma is üzemelt itt. Most ez az utolsó vendéglátóipari egység, de itt, az aluljáróban van például Budapest legjobb lángosa is. Nem vagyok nagy lángosos, de aki teheti, kóstolja meg. A Nívót pár hónappal ezelőtt vettük át, kedves kis baráti kocsmát akartunk csinálni belőle, olyat, ami kilép a belpesti helyek közegéből. Tervezünk a szomszédban fotógalériát is nyitni, Gyros Galéria lesz a neve, mivel gíroszos volt ott ezelőtt.
Miért vettetek kocsmát? Mindig érdekelt a vendéglátás. Innen kétszáz méterre születtem, tulajdonostársam, Pálffy Andris százötven méterre. Papp Viktor a harmadik kolléga, ő is óbudai lett, Rimóczi Imi pedig a Moszkva térről jár ide.
Kocsmázol, klipet forgatsz, a Budapest Parknak is dolgozol. Hogy fér bele minden? A Parkban kreatív producer vagyok, ott sok projekt fut. Most csináljuk a Winterfestet, kétnapos fesztivál decemberben az MVM Dome-ban. Andrissal emiatt kezdtünk el gondolkodni egy kis fotós műteremben, ahol hobbiszinten, kikapcsolódásképp fotózgatnánk a projektjeinket. A Margit-negyed megpályáztatott egy ingatlant a Dugattyús-házban, tavaly sikerült megnyernünk, hamarosan meg is nyitunk. Mostanra inkább kreatív hub lesz belőle vágóstúdióval, közösségi irodával, zenei lábbal, de művészi rezidenciaként is szolgálna. Érdekes, sokszínű projekt, erre találtuk még meg a kocsmát is.
Az olimpiát megnyerte, az aranyérmesek életét éli, és csak most jön a java. Coach lett az amerikai The Voice-ban, az öreg Dr. Dre producereli az új albumát, és továbbsodorja vállalkozói karrierjét is – szándékos szóvicc! –, amiből reméli, hogy majd az unokáknak is csurran-cseppen. Snoop Dogg egyvalamit nem hajlandó csak lenyelni: a csigát.
Írta: Matt Craig Fordította: Vaszkó Iván
Ég a föld a talpa alatt, és a láng is ég a kezében. Tuti egyetlen fáklyahordozótól sem kérték még, hogy c-walkra penderüljön – pont úgy, ahogy azt húsz éve a Drop It Like It’s Hot klipjében tette.Több se kell az ötvenhárom éves raplegendának, Snoop Dogg eleget tesz a rajongói kérésnek, a párizsiak legnagyobb örömére.
A nyári olimpián járunk. Az ilyen pillanatokért éri meg Snoop-fannak lenni, emiatt érezni úgy – nemtől, kortól, rassztól függetlenül –, mintha harminc éve jó öreg társunk lenne a bajban. „Nem vagyok érinthetetlen” – ezt már a kaliforniai Inglewoodban, 2300 négyzetméteres privát kaszinójában henyélve meséli az amerikai Forbesnak. Munkahely? Játszótér? Kicsit mindkettő. Persze, a jófejségnek ára van, hiszen lehetetlen, hogy az utcán ne keltsen feltűnést – már ha 195 centivel, jellegzetes hajával eleve nem keltene. Ha elkérik a személyijét, Calvin Broadus Jr. van ráírva, de ilyenre azért nem nagyon kerül sor rejtekhelyén, a The Compoundban, ahol a világ elől elzárva stúdiózik, játékgépezik, kosarazik. Vagy épp füstöl – kezében mi más, ha nem füves cigi, meg is telik a hamutartó, mire elmeséli, miért akar manapság mindenki egy slukkot a sikereiből.
„Légy hű önmagadhoz, és akkor mindenki ott liheg a nyomodban – árulja el Snoop a titkos összetevőt. – Sosem próbáltam majmolni a trendeket, vagyok, aki vagyok.” Persze, mára jócskán átformálódott, amit évtizedekkel ezelőtt a hiphopról és a tépésről gondoltak az amerikaiak. Snoop is úgy találta fel újra magát, hogy közben a gyökereit se felejtse, azt, amivel 1993-as, Doggystyle című első lemezén a nyugati part egyik megújítója lett. Volt munkája vele, hogy ma már ne csak a fél életét sitten töltő, szókimondó suhancot lássuk benne, hanem családbarát márkát is. Aki a reggae-től a gospelig, a gengszterdrámáktól (Kiképzés) a vígjátékokig (Sulihuligánok), vagy akár gyerekműsorokig bárkihez szól a nappaliban. Modern korunk nagybácsija vigyorogva pipázik a kanapén.
Ezért sült el ennyire jól az olimpia is, Snoop népszerűsége az egekben. Ősz óta a The Voice amerikai változatának új coacha, decemberben jön új lemeze, a Missionary is – producere nem más, mint örök mentora, Dr. Dre –, de még maradt jó pár trükk a tarsolyában. „Nem azért mondom, ott van benne a veszélyfaktor, de több mint szórakoztató figura, jó vele lógni – Dr. Dre inkább abban hisz, hogy az ember sosem változik. – Tegyük hozzá, azért segít a helyzetén, hogy legalizálták a kannabiszt.”
Ha Snoopon múlna, rég világbéke lenne. Párizsban is ezt tűzte zászlajára, akár Michael Phelpsszel úszott, akár Simone Bilesszel táncolt, vagy épp öribarijával, Martha Stewarttal ültek a pálya szélén díjlovasszettben, szívmelengető energiákat árasztott a képernyőről, a nézők zabálták.
Ikertornyok
Snoop Dogg Martha Stewarttal a párizsi olimpia egyik lovasversenyén.
Ikertornyok
Snoop Dogg Martha Stewarttal a párizsi olimpia egyik lovasversenyén.
„Minden, amire vágytunk, és még annál is több – mondja az NBC olimpiai közvetítésének programigazgatója, Molly Solomon tévés producer. – Párizs főattrakciója volt, persze a versenyzőket nem számítva.” Várják vissza 2026-ban Olaszországba, a téli számokra, no meg persze szülővárosába, Los Angelesbe is négy év múlva. Ott biztosan nem fogják ráerőltetni, hogy csigát egyen, ahogy az a három Michelin-csillagos Le Cinqben, egy vicces tévés jelenetben történt: „Próbálkozhattok, könyöröghettek, süthetitek-fűszerezhetitek bárhogyan. Esélytelen, hogy megegyem!”
Volt arca a Petco állateledeles láncnak, a Tostitos tortillacsipsznek vagy épp a Corona sörnek. De márkanagykövetből egyre inkább vállalkozóvá fordult, a tulajdonrészek és a haszon reményében. 2020-ban a 19 Crimes borpincészettel rázott kezet, vörösboroscímkére került az arca, hat hét alatt érték el az éves bevételcélokat. Dr. Bombay nevű fagylaltmárkája (felesben tulajdonos a Happi Foodi készételmárkával) tavaly augusztus óta tízmillió dollár bevételt termelt.
A technikumban még Cameron Diaznak adott el füvet, így szól a fáma. A többi történelem. Akkora hatással van a marihuánapiacra, hogy amikor tavaly azzal hekkelte meg a világot, hogy „felhagy a füstöléssel” – végül kiderült, hogy füstmentes mobiltábortüzet reklámoz vele –, a hír hallatán még a legális fűvel foglalkozó tőzsdei cégek is bezuhantak. 2015-ben társaival létrehozta kannabiszfókuszú befektetési alapját, a Casa Verdét, ma 350 millió dollárnyi vagyont kezelnek. Snoop ebben már nem aktív, cserébe tavaly fűmárkát alapított, a Death Row Cannabist, nemcsak Los Angelesben, Amszterdamban is van boltja.
Bimbózó birodalmának rózsája első lemezkiadója, a Death Row Recordings. A zeneipar átalakulását ők sem élték túl, 2006-ban becsődölt a cég, aztán 2022-ben Snoop potom tízmillió dollárért megvette az eredeti tulajdonostól, ma már övé az őt felfedező cég. „Semmi értelme felvenni pár millió dolláros csekkeket, aztán több száz millió dollár bevételt csinálni más cégeknek az arcommal. Én is kérem a részem, a jussom, rájöttem, hogy jó vagyok benne” – foglalja össze üzleti filozófiáját.
Ugyanez a gondolat vezérelte friss, Dr. Drével közös startupja, a Gin and Juice megalapításánál. 1993-as slágeréről nevezte el előre bekevert, dobozos koktéljait, mert neki is évek kellettek, hogy leessen, mennyi pénzt csinálhatott, mondjuk, a Tanqueraynek vagy a Seagram’snek, csak mert a szövegeiben elhintette a nevüket.
A Doggystyle óta a Missionary lesz az első album, amin újra Dr. Dre a producere. Nem csak Snoop tűnik lelkesnek. „Úgy érzem, ott van életem eddigi legjobb munkái között – mondja Dr. Dre. – Valami újat fog mutatni vele a színpadon.”
„A zene a mindenem, ezzel lélegzem, és sosem enged – teszi hozzá Snoop. – Hogy mi teszi naggyá a legjobb dalokat és zenészeket? Hogy örök érvényűek.”
A kosárban sincs idő gólörömre, szóval Snoop sem lassít. Jövőre újabb turnéra készül, ehhez a tüzet nemcsak nonprofit amerikaifoci-ligája, a Snoop Youth Football League növendékei adják meg, de tizenkét unokája is.
Maratont fut, nem sprintet. Az olimpia ennyire megihlette, így búcsúzik amerikai kollégánktól. „Lehet, hogy versenyben négy–öt kört is rámvernek a pályán, de aztán a tempómmal, a kitartásommal már én körözök le mindenkit. Kérdés, hogyan adjam majd át a stafétát az unokáimnak, hogy aztán ők is elöl kocogjanak, ne hátul.”
Lilu második karrierje és szépségápolási birodalma. A magyar gasztróból lassan húsz éve kirobbanthatatlan Mautner Zsófi és további tervei. A New Yorkot megjárt magyar galerista, Deák Erika nem mindennapi pályája. Kint az új Forbes Life.
Skandináv krimi, magyar családregény és önmarcangolás, angol kortárs irodalom és mitikus középkori hangulat – ez még csak a fikció vagy autofikció. Friss tényirodalmat is ajánlunk olyan sztárszerzőktől, mint Harari, Buda László vagy Murakami, mellé olvasnivalót egy olyan problémáról, ami kábé lefedi a teljes magyar lakosságot.
2022. november 30-án jött ki a ChatGPT első verziója. Mintha csak tegnap lett volna? Vagy mintha már ezer éve? Bárhogy is legyen, az életünket, azt napok alatt felforgatta.
Ingyenes vagy nagy kedvezménnyel elvégzett energiahatékonysági felújítás, amelynek végén csökkennek a költségek, az ingatlan értéke pedig nő? Hol a csapda? Az nincs, a VFE Kft. azt adja, amit ígér! Mindenki ismeri a mondást: ami túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, az nem is igaz. Csakhogy vannak kivételek. A VFE Kft. által kínált ingyenes padlásfödém-hőszigetelés pont […]