A szigligeti Villa Kabala egyszerre otthonos és exkluzív, és amikor a kreatív konyha tündököl, nagyon jó is. A nyári szezon kezdetén megkíséreltük belőni, kinek érdemes meglátogatni őket.
Szigliget belső részén járunk, nemcsak a Balaton déli vagy a Tihanyig tartó északi rész terepjárókkal megszórt sikerzónáitól távol, de aki csak a Várudvar – kitűnő – fagylaltozójáig tér le a főútról, az sem jut az apró félsziget tó felőli oldaláig, ahol szokatlanul egységes és jó ízléssel épült nyaralók sorakoznak. Ide néz le egy domb nyergéből a Villa Kabala is. Az egykori művészvilla korábbi műtermében most ambiciózus étterem, emeletén meg néhány panziószoba működik.
Díjaikon túl én egy év eleji sajtótúrán találkoztam először velük. Aznapi programunk erős csúszásban volt, és csak kétségbeesetten lelkesnek tudnám leírni, ahogy a stáb a beszűkült időkeretben igyekezett átadni mindent az ottani élményből. Egyrészt remek húsos és halas kóstolófalatok jöttek, másrészt egy olyan fermentált italsor, ami először győzött meg, hogy lehet teljes értékű, valódi ívet bejáró alkoholmentes menükíséretet alkotni. (Ebben az ügyben a korábbi trend – nem itt, a világban – a dzsúzpárosítás volt, de úgy voltam vele, hogy örök ötéves legyen a talpán, aki fogásonként meg tud és akar fürdeni fruktózban.)
Szóval határozottan kíváncsi voltam, hogyan fest ez egész estés kiadásban. Egy szerviz van fix időpontban, állandó étlap nincs, az ételsor napi – Budapesten ez a fajta szerzői konyha leginkább a néhai Olimpiából lehet ismerős. Azt a korábbi benyomások meg a plecsnik alapján is sejtettem, hogy a stábon nem fog múlni semmi. A díjak közül az egyiket a kiszolgálásért adta a Michelin, azt meg nem osztogatják csak úgy. Egy májusi pénteken összesen hatan vagyunk (ez a szám telt háznál is legfeljebb úgy húsz lehet odabent), a közvetlen házigazda a jókora táblát egyesével az asztalokhoz fordítva háromszor egymás után elmeséli a menüt.
Talán sohasem kocsikázom Andalúzia legnyugatibb dombjain, ha nincs egy új Renault, amit épp ott kell kipróbálni, és talán nem bukkanok Sevilla egyik legizgibb és legfiatalabb látványosságára, ha nem tesszük el az útikönyvet, és kezdünk el csak úgy barangolni.
Előre mondom, hogy a nagyvárosi napernyő legalább három értelmezést fog nyerni a következő kilencezer karakterben: mint magaslati menekülőút a sevillai nyárból a portugál határ irányába, mint az új Renault Rafale (ejtsd: rafal) szeletenként elsötétíthető óriás panorámateteje és mint a Metropol Parasol nevű faszerkezetes objektum Sevilla központjában.
Május közepén még ideális turistaidő volt Sevillában és Córdobában is, de a helyiek esküsznek rá, hogy néhány hét, és nemhogy a 40, de az 50 fok sem lesz ritka, Andalúzia Spanyolország legtikkasztóbb tartománya. A hőség ellen többféleképpen szeretnek védekezni. Naphosszat valamilyen légkondis helyen ücsörögnek, és csak este 10-kor mennek ki az utcára. Le- vagy felvonulnak a vízhez: óceánhoz, tengerhez, háztetőkre épített medencékhez. Minden mindegy alapon büszkén flangálnak flamenco ruháikban a forró flaszteren, vagy kocsiba ülnek, és elhagyják a várost úgy egyórányira északnyugatra a hegyek felé.
„Itt mindig tíz fokkal hűvösebb van” – mondja egyik vendéglátónk a Sierra de Aracena y Picos de Aroche nemzeti park romantikus albergójában, nyolcszáz méterrel a tengerszint felett. A reggelek és esték itt májusban még kifejezetten hűvösek, a felhők gyorsan és néha harapósan kergetőznek, a táj zöld és kissé vadregényes, a kanyargós utak meg tapinthatóan arra vágynak, hogy kissé megcsikorogtassuk rajtuk egy Renault Rafale kerekeit.
Monsieur Jarre és a halkan ketyegő pingponglabda Burguillos nevű településtől délre (Sevillától úgy harminc kilométerre északra) van egy hangár. A kedvünkért – egy nemzetközi újságírócsapat kedvéért – most kitoltak belőle egy kisrepülőgépet, a Caudron-Renault C460 Rafale nevű jószágot. Eredetijét 1934-ben gyártotta a Renault-Caudron, miután Louis Renault, a repülés és az autóversenyzés szerelmese egy évvel azelőtt felvásárolta az addig is már Renault motorokkal dolgozó Caudron repülőgépgyártót. Átnevezte a manufaktúrát és az általa gyártott modelleket: a legkisebb sportgép a széllökést jelentő Rafale nevet kapta, és egyre-másra döntögetve a világrekordokat hamarosan 505,85 km/órás sebességgel szárnyalt.
Az ő tiszteletére hívják most a Renault megújuló autópalettájának egyik legfrissebb darabját Rafale-nak, egy szép testű full hibrid SUV-t. Egyébként az észak-spanyolországi Palenciában gyártják, és onnan nagyjából 17–18,5 milliós árkategóriában éppen mostanában kezd megjönni a magyarországi szalonokba.
„Figyeld majd a hangját, az nem lesz szép!” Ezt kaptam útravalóul még idehaza, merthogy a háromhengeres motor és a hibrid hajtás elektromos összetevői nem adják a klasszikus közízlés szerint szép fokozatosan felhördülő motorhangot az automatikus fel- és leváltásokkor, ehelyett inkább egyenletes zümmögés hallható.
Bevallom, ezen elég hamar túl tudtam lendülni, amúgy is inkább a külső-belső dizájn, a kényelem, a beépített anyagok és eszközök igényessége, és úgy általában a vezetés élménye köt le. Márpedig ezek több mint megfeleltek az ízlésemnek, volt legalább nyolc apróság, ami feldobta a hangulatomat a dimbes-dombos kanyarulatok látványán, az összkerék-kormányzáson és az autó kellemes útfekvésén túl is.
Az egyik kedvencem a teljes tetőt uraló napfénytető volt. Ezt egy gomb – a francia kollégák egyszerűen imádnivaló angolját visszaidézve: böttön – nyomogatására csíkonként lehet sötétíteni, ha támad a nap, jöhet a tejüveg.
Ami a dizájnelemek közül azonnal magára vonja a figyelmet, az az autóra pingált Rafale elegáns kézírása, az üléskárpitok kék-fehér-piros trikolór varrása, a fentről és lentről lapított kör alakú kormány textilbőr borítása (újrahasznosított Alcantara szintetikus szövet), az ajtózsebek sötétkék kárpitja (legalábbis a kék színű Esprit Alpine modellben), és az első ülések szövetében beszálláskor diszkréten felvillanó Alpine-logó (ami ugye a Renault kifejezetten sport márkája). Kívülről mustrálgatva aztán a járművet, a hűtőrács trükkös formája és fényezése a leghatásosabb látványelem: szemből fekete, oldalról kék (vagy a szürke Techno modellben szürke) Renault-rombuszok csillognak a felületen, a színjáték szikrázó napsütésben igazán pompás.
Ha jól számolom, ez eddig hét apró kis részlet, a nyolcadik legyen mondjuk a hang, mert ha a motor tényleg nem is azon a belevaló harapós orgánumon pörög, azért itt is minden részleten sokat dolgozott ráadásul nemcsak a Renault csapata, hanem a francia elektronikus zene nagyatyja, Jean-Michel Jarre is.
Azt nem tudom, hogy egy puha pingponglabda kellemes ketyegésére emlékeztető indexhangot is pont ő hangszerelte-e, de ahogy az elmúlt években már más teljesen elektromos vagy hibrid Renault modelleknél is tette, ő segített annak beállításában, hogy például mit halljanak a járókelők – hogy egyáltalán halljanak valamit – a tisztán elektromos módban amúgy nesztelenül közeledő autóból. És Monsieur Jarre-nak mindig van egy gesztusa a sofőr felé is, induláskor külön idekomponált elektromos dallamfutam üdvözli őt és utasait.
Édes élet Sevillában Sevillában aztán már nem érdemes kocsikázni. A belváros nagy részéből ki is vannak tiltva az autók, ahol meg járhatnak, abban sincs sok köszönet, visszapillantó tükröket behúzásra kényszerítően szűkek az utcák, rajtuk hömpölyögnek a turisták, máshol zötyög a villamos, és furikáznak a lovaskocsik is. A gyalogszernek sokkal több haszna van, amúgy is szinte minden ház olyan, aminek szépségét és állapotát küszöbtől kéményig muszáj megbámulni, a kisebb-nagyobb kiszélesedő tereken meg úgyis akad majd egy (sok) tapaszbár és bodega, hogy magunkhoz vegyük a legfőbb helyi specialitásokat.
Egy biztos, szeretik az édes életet: sangríát, vermutot, jerezt (likőrbort), narancsbort minden napszakban gond nélkül fogyasztanak, mellé, elé, utána jöhet egy tipikus street food, a papírtölcsérbe tuszkolt ibériai sonka, a kolbászkák vagy a manchego sajtszeletek – köretekkel nem nagyon bíbelődnek.
Amikor sok-sok évvel ezelőtt Sevillában jártam, az akkor is elképesztően ápolt homlokzatok és persze a világ legnagyobb katedrálisa mellett a királyi palota, az Alcázar hagyta emlékeimben a legmélyebb nyomot. A tengernyi kőcsipke, a boltívek, kertek ritmikus ismétlődése cseppet sem vesztett pompájából, sőt újat is tud mutatni. Egy elsüllyedt kertet például csak 2004-ben kezdtek el feltárni, sokáig márványlapok borították, de most már látogatható, és plusz látványosság az amúgy ma is működő királyi palotakomplexumban.
De Sevillában az az extrán jó, hogy nemcsak ezeréves történelmi emlékek vannak, hanem menő kortárs dolgok is. Miután a kötelezőket kipipáltuk, és félredobtuk az útikönyvet, a melyik kis utca néz ki jobban elve alapján kanyarogtunk valamerre, mígnem kijutottunk egy egyébként igencsak központi térre (a nulla kilométerkő terére), ahol nem várt látványosság fogadott.
Ha előre jobban felkészülünk a városból, persze tudhattuk volna, hogy Jürgen Mayer német építész alkotott itt egy érdekeset: a helyi fikuszok és a katedrális boltozata ihlette építmény a világ legnagyobb fából épült szerkezete. Napernyőnek, gombának, felhőnek is nevezik – ránézésre olyan, mint egy óriási moduláris fajáték, amit ha összelegóztál, fel is mászhatsz rá. A tetején kanyargó gyalogos „hullámvasútról” körbe belátni a várost, lefelé sétálva meg azon lehet álmélkodni, hogy a tizenhatmillió csavarral összekapcsolt három és fél ezer faelem hogyan bírja ki a szélsőséges hőmérsékleti ingadozásokat, tűző napot, esőt, párát, bármit. (Úgy, hogy mikrolaminált fából épült, a 80 fokos meleget is tűri.)
Bikák a tévében Ha már a repülő elvisz Sevillába, az autó a hegyekbe, a lábad a belvárosi sikátorokba és narancsligetekbe, érdemes kipróbálni a 240-nel suhanó gyorsvasútat is, negyven perc alatt eljuttat Córdobába. Maga a vonatozás is élmény, halkan, tisztán, pontosan (nem olcsón) üzemel, reggeltől késő estig egy-két óránként. Az andalúziai háromszög csúcsai közül így kettő néhány nap alatt könnyen befutható – a harmadikra, Granadára szerintem érdemes külön egy-két napot rászánni, már csak azért is, mert meg kell emészteni a tömény csodákat, amiket csak e három város bármelyike kínál.
Kilátás a córdobai mecset minaretjéből.
Kilátás a córdobai mecset minaretjéből.
Córdobában természetesen a világ legmonumentálisabb mecset-katedrálisa, a Mezquita és annak megmászható minaretje az első számú célpont, de ráhangolódásnak és levezetésnek legalább akkora élmény az egykori zsidónegyed szűk utcáiban lődörögni. A mór hatás – boltívek, csempék, vasrácsok, zárt kőfalak és csipkék látványa – itt is dominál, és gond nélkül keveredik a spanyol tradíciók kortárs őrzésével.
A Mezquita egy apró belső részlete.
A Mezquita egy apró belső részlete.
Kifent-kikent férfiak és nők, párban, nagycsaládos felállásban vagy baráti társaságban vonulgatnak népviseletben pusztán a maguk szórakoztatására, és állítólag nem azért, mert éppen Pünkösd vasárnap volt. Az egyik specialitást, a rabo de torót, vagyis ököruszályragut felszolgáló pincérünk szerint még csak vasárnapnak se kell lennie, hogy a córdobaiak így beöltözzenek, a hét bármelyik napján büszkén állják a napot és a bámészkodó tekinteteket. Apropó, toro, lehet, hogy a spanyol futballnemzet, de ha szezon van – tavasztól őszig –, Andalúziában inkább a bikaviadalok mozgatják a helyieket. A ház vermutját kortyolók tekintetét kivétel nélkül a bajnokság aktuális madridi meccse szegezte alkalmi bárunk képernyőjére, és azon két esetben is, amikor megnyomtuk az on-t szállodánk tévéjén, elsőre matadorok, picadorok és felszarvazott bikák táncát láttuk a küzdőtérről. Sokáig nem néztük, de az alatt egy bika biztosan kimúlt.
A Heavy Tools® víziója egyértelmű: szeretnék, ha a brand a közép-európai régió piacán egy általánosan ismert, meghatározó ruházati márka lenne, mely prémium minőséget és kifinomult stílust kínál az aktív életmódot kedvelő célközönségnek. A 27 éves Heavy Tools® most újabb szintet lép, a Magyar Olimpiai Bizottság és a Magyar Paralimpiai Bizottság megbízásából ők készítik a magyar […]
Nem is olyan régen kihaltnak számítottak, ma meg már több százan élik háborítatlanul a maguk különleges társadalmi életét a Hortobágyon. A Przewalski-lovakat drónnal vizsgáló magyar kutatók pedig a nemzetközi tudóstársadalom figyelmének középpontjába kerültek.