Az Amazonason úszkáló luxus-üdülőhajón nemcsak a kajmánles az izgalmas, hanem a konyha is,
az egyik főfogás például egy különleges, izmos hal.
Sok Dél-Amerikában játszódó bugyuta kalandfilm kulcsjelenete, amikor a folyóba pottyanó főgonoszt falánk ragadozóhalak felfalják. Én is beugrottam közéjük, de vagy nem vagyok elég gonosz, vagy ez is csak egy hollywoodi találmány: még egy kis zsírleszívás se jött össze, rám se hederítettek. A kellemetlenebb ok, hogy egyszerűen nem tűntem elég finomnak, bezzeg amikor pecázni mentünk, a bélcsalira ráfanyalodtak.
Történt mindez a világ második leghosszabb folyóján, az Amazonason, és ugyan szívesen kérkednék a nomád körülményekkel, de az a helyzet, hogy a négynapos kaland egy ultrakényelmes luxusszálloda-hajón zajlott. Ez a világ első Relais & Chateaux minősítésű, azaz nagyon különleges minőséget nyújtó üdülőhajója, ehhez méltó körülményekkel.
A Delfin III a vadregényes, több ezer kilométeren tekergő Amazonas perui szakaszán közlekedik, a Pacaya-Samiria nemzeti parkban. A kabinok minden kényelemmel fel vannak szerelve, a szabadtéri kismedence is remek élmény a fedélzeten, de izgalmasak a motorcsónakos kirándulások és a szafarik is. A vadvilágot éjjel-nappal megfigyelhetjük, láthatunk kajmánt, rózsaszín delfint, mindenféle majmokat és ragadozó madarakat is. Mindezt szakértő kísérettel, még a látóhatáron álló hatvanméteres fán csimpaszkodó lajhárt is kiszúrják menet közben.
Öt éve van a REAL School Budapesten. Mennyit sikerült a bali Green Schoolban látottakból megvalósítani?A Dream vagy a Green Schoolból? (Nevet.) Igazából egy csomó mindent nem is akartunk átvenni, csak inspirációnak használtuk. Az egyre jobban megy, hogy mi is arra neveljük a gyerekeket: úgy valósítsák meg az álmaikat, hogy közben a világot is jobbá tegyék. Minden projektünk környezetvédelmi vagy társadalmi hatásról […]
Öt éve van a REAL School Budapesten. Mennyit sikerült a bali Green Schoolban látottakból megvalósítani? A Dream vagy a Green Schoolból? (Nevet.) Igazából egy csomó mindent nem is akartunk átvenni, csak inspirációnak használtuk. Az egyre jobban megy, hogy mi is arra neveljük a gyerekeket: úgy valósítsák meg az álmaikat, hogy közben a világot is jobbá tegyék. Minden projektünk környezetvédelmi vagy társadalmi hatásról szól.
Azon még dolgozunk, hogy minél többet legyenek a gyerekek a szabadban, mert csak azt fogod megóvni, amihez kapcsolódsz, amit megszeretsz. Ha minden jól megy, az Óbudai-szigeten lesz egy bázisunk, hogy tanulhassanak kint matekot vagy irodalmat is. Mondjuk olvassanak a fa tetején.
Eddig jellemzően gyerekalkotások díszítették a Planteen vegán menzátok falait, most többek között Jane Goodall, Leonardo DiCaprio, Cillian Murphy és Natalie Portman fotóit látom. Miért? Ők mind vegánok. Ezzel is inspirálunk, ahelyett, hogy agyat mosnánk. Nem szeretnénk senkit vegánságra nevelni, csak megmutatni, hogy lehet növényi alapon is teljes értékűen enni.
Lehet egy nyolcévest erre inspirálni? Jó kaját kell neki adni, méghozzá jó nevekkel. Nálunk a zöldborsólevest Shrek-levesnek hívják például. Harmadik éve van a Planteen, és most értünk el áttörést, miután a ChatGPT-t bevontuk, hogy nevezze el a fogásokat.
Használtok órán is kütyüket? Kilencéves korig egyáltalán nem – én tizennégyig tartanám, és a szülőktől is nagy a nyomás, de túl nagy az előnyük. Most például a ChatGPT-4o a legnagyobb stratégiai témánk, mert nem öt év múlva alakítja át az oktatást, hanem most. Főleg az új funkciók, a kamerahasználat és az élőbeszéd-interakció lehetősége miatt.
Mondok egy személyes példát. A nagyobbik fiam most tette le a nemzetközi érettségit, rommá tanulta magát. Nemrég az öccsének egy monológot kellett megtanulnia, és mivel a nagyobbiknak szenvedélye a dráma, segített neki. Aztán megkérdeztük az új ChatGPT-t, és ugyanúgy kijavította a hibáit, még azt is megmondta neki, hol tegyen bele több szenvedélyt. Vagyis amit a nagyfiam sokéves tanulással elért, azt az AI magasabb szinten tudja.
Szerinted az AI a tanárhiányt is enyhítheti? Remélem. Nálunk jövőre hetedikben és nyolcadikban az lesz az első feladat, hogy fejlesszenek ki maguknak egy tanító ChatGPT-t. Ez a személyre szabott tanítás hatékonyabb lesz, mint a kiscsoportos. Ráadásul az ilyen tanárnak örök türelme lesz, akárhányszor elismétli a tananyagot, és nem lesz ideges. És ettől az oktatás sokkal demokratikusabb lehet. A tanárok fókuszálhatnak a kapcsolatokra, a gyerekek jóllétére, a készségfejlesztésre.
És nem félő, hogy elbutít az AI? Térképet sem tudunk használni a GoogleMaps óta. Dehogynem, őrülten elbutulunk, ha nem tanulunk meg kritikusan gondolkodni. Már most sem tudjuk, hogy az Instán mi igaz, hát ha majd a ChatGPT mond valamit, azt sokan még jobban elhiszik! Azt biztosan meg kell tanítanunk, hogyan lehet felismerni a kamut és a befolyásolást.
Hogyan lehetséges az, hogy egy irodaépület háromszor annyi energiát fogyaszt, mint amennyit az energetikai tanúsítványa szerint fogyasztania kellene? Hogyan lehetséges, hogy egy budapesti irodaház több energiát pazarol el fölöslegesen, mint amennyi egy falu teljes energiafogyasztása? A kérdést Pál Péter, energiamegtakarításokkal foglalkozó szakember is sokszor feltette már, annak érdekében, hogy felhívja a felelősök figyelmét, a döntés […]
Ritka együttállás, hogy két nagy őskonkurens kártyatársaság együtt adjon interjút, és mellé még a legnagyobb hazai bank is az asztalhoz üljön. OTP–Visa–Mastercard-nézőpont arról, ami ma mindenkit aggaszt: kártyacsalásokról, banki átverésekről.
Esterházy, Dessewffy és Széchenyi felülnek a turistaosztályra – kezdődhetne a vicc az IBUSZ százhuszonkét éves történetéről. Ott lehetnének benne a Magyar Királyság nagy háború előtti idegenforgalmi igényei éppúgy, mint a balatoni gőzös vagy a titkos ügynökök.